harry73 skrev:
Sen jag började läsa tråden förra året har jag undrat om dennaväxtockså är en slide (någon som vet?)

Den växertllräckligt långt bort för att inte oroa mig direkt, me den växerväldigt fortnär den väl kommer igång
[bild]

Det är den storbladiga växten på höger sida
Det där ser ut som jätteslide. Som jag har förstått, inte lika omöjlig att utrota. Det finns en för vägbygge inlöst tomt i hemtrakterna som numera är helt överväxt av jätteslide.

harry73
Magnus i E-tuna skrev:
Det är inte slide på denna bild utan Pestskråp, Petasites hybridus.
[länk]
[länk]
[länk]
Nej det är det inte. Här finns flera blad på en stam, växten blir över 2m hög och på vintern står stammen kvar tills den blåser omkull i en storm.

Johan Gunverth skrev:
Det där ser ut som jätteslide. Som jag har förstått, inte lika omöjlig att utrota. Det finns en för vägbygge inlöst tomt i hemtrakterna som numera är helt överväxt av jätteslide.
Håller med, ser ut som jätteslide, även om det är lite svårt att se på bilden. Lättade att utröna om blomningen kommer igång om inte annat.

20150709_120148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150709_120312.jpg
Skapa konto

Nu är jag inne på tredje säsongen.
Jag har följt rekommendationera som de engelska och amerikanska myndigheterna ger på sina sidor. Inte grävt bort rötter då jag ändå inte är beredd att gräva så djupt som man då skall. Hanteringen av den "infesterade" jorden känns också lite mer än vad jag har velat gå igång med.
Jag har alltså sprutat koncentrerad glyfosat på bladen. Något område injecerade jag istället glyfosat in i stammarna. Det var dock ett j*kla jobb - men gav å andra sidan ett bättre resultat vad det verkar.
Fösta året körde jag "riset" till återvinningsstationen. Jag lämnade dock en bit av stammarna för att ha koll på var de kraftigast plantorna var.
Efter det har jag sprutat med glyfosat med ca 2 till 4 veckors mellanrum. Förstås så noga som möjligt med tanke på annan växtlighet. Men den stryker ändå lite på foten...

Nu kommer det bara upp enstaka små plantor eller tuvor och de känns inte särskilt livskraftiga. De ser lite annorlunda ut som synes på närbilden ovan. Idag såg jag ett "vanligt" litet skott vilket är väldigt sällsynt.
Ett annat mindre område på andra sidan trädgården verkar vara helt fritt.

Jag tror nog inte att jag har vunnit över Parkside ännu, och området ser jättetråkigt ut eftersom det mest är bar jord, men det blir färre och nya skott så kanske, kanske inom en inte allt för avlägsen framtid.

Förhoppningsvis har Parkside lite sämre växtmiljö här i Sverige än vad den har tex i England och att vi därför har lite försprång vad gäller bekämpning.

S
Som jag tidigare beskrev i post #219 så dödar jag parksliden med natriumhydroxid. När jag läste ovanstående om glyfosat (roundup) så blev jag förvånad över skillnaden.

Halvdöd Parkslide.jpg
Skapa konto

På bilden ser vi även mitt tidigare försök att döda parksliden med en presenning. Det slutade givetvis med en ring av 2m höga stammar runt om. Både utanför och in mot väggen.
Nu har jag kört med natriumhydroxid sedan i våras enligt metoden i post #219. (Jag skrev att trycksprutan var från Jula, men det var visst Biltema.) Jag intalade mig att gå varje lördag, men i praktiken går det 2 till 3 veckor mellan behandlingarna. På bilden är de nya plantorna en vecka gamla. I praktiken fanns de förmodligen redan förra veckan men för små för att jag skulle se dem bland all annan grönska. Här ser man ca 10 stänglar med parkslide som är ca 15 cm höga. De har rödaktiga blad och är tätast lite till höger nedanför mitten av bilden.

Behandlingen med glyfosat tar uppenbarligen död på alla växter medan natriumhydroxid knappt påverkar den övriga vegitationen.

Nästa steg blir att ta bort presenningen och ge mig på ormbot av bleka stänglar som letar efter sol. Jag skulle tro att detta område i praktiken är fritt efter hösten men håller givetvis koll även nästa vår om det kommer återfall.

Sedan ger jag mig på den långa häcken i omgångar. Det är helt enkelt för mycket för att orka utrota allt på en gång.

Det skall bli intressant att följa hur det går med natriumhydroxiden. :)
Och också förstås suveränt om natriumhydroxiden inte har någon större inverkan på övrig växtlighet.

Jag vill dock bara klargöra att området jag visar på bilderna ligger extremt skuggigt. När jag flyttade hit och parksiden växte hög fanns det ingen annan växtlighet alls där. Det var bara ett tätt snår med parkslide.
När man ser STB's bilder så är det ett soligt och luftigt läge där det lätt kommer annan växtlighet.
Jag hoppas att om ett år eller två kunna plantera någon skuggälskande växt på mitt område. Än är det dock inte läge då jag vill kunna se när parksliden kikar upp. :)

Jag har precis som många andra en massa jätteslide, och medan jag överväger insats av slide ätande japanska löss (var får man tag på dem, vad säger myndigheterna, vilken myndighet gäller ?), så försöker jag hålla tillbaks tillväxten med uttröttningstaktik, dvs att bara hugga av allt som kommer upp.

Gräsklipparen är inge bra i terrängen där de står, att rycka eller klippa en åt gången tar en fruktansvärd tid, röjsågar och annat skickar iväg bitar och riskerar att hjälpa till att sprida eländet, bitar fastnar i dem och i ger kanske oxå spridningsrisk (tror jag).

Det som funkar bäst för mig är en gammal hederlig lie, med den tar man en rätt stor yta på några minuter, sedan får det ligga och torka där det stod, och med jämna mellanrum hamnar det i en 'slidekompost'. På det sättet orkar man faktiskt hålla efter dem ofta.

mvh

Magnus

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte gett mig på våra små bestånd av parkslide ännu. De tycks inte sprida sig så mycket så jag tänkte avvakta tills barnen är större innan jag väcker en sovande björn. Men jag har läst allt jag hittat om hur man ska göra när man väl tar tag i det och den bästa artikeln jag hittat är:

Controlling Knotweed in the Pacific Northwest
http://www.invasive.org/gist/moredocs/polspp01.pdf

Hittade också en bra artikel om getter i sammanhanget
http://www.bbc.com/news/magazine-30583512

Sen finns den här rapporten på 123 sidor, men den har jag inte hittat gratis någonstans så jag har inte läst den:
The Japanese knotweed manual - the management and control of an invasive alien weed
Child, Lois and Max Wade. 2000.

Jag besökte Furuviksparken häromdagen. De hade en plantering med parkslide! Långt ifrån den avsedda planteringen, bland annan naturligt växande grönska, fanns det också parkslide. Snacka om att det sprider sig!

B
simpa81 skrev:
Jag besökte Furuviksparken häromdagen. De hade en plantering med parkslide! Långt ifrån den avsedda planteringen, bland annan naturligt växande grönska, fanns det också parkslide. Snacka om att det sprider sig!
Se inlägg #156 :cool:

breakman skrev:
Vart till Furuvik i början av veckan, såg att de varit rätt frikostiga med planteringar av Parkslide. Såg ett ställe där den tittade upp 1-2dl in i den annars så sätts asfalten...

Ah, har inte läst hela tråden :)

KristinaRT
Hur klarar parkslide frost och tjäle? Eller riktig värme?
Någon som vet?

Kan detta fungera - gräv en 1 m djup grop, eller dike och elda sedan rejält i den? Värmen på,djupet borde iaf inte skda och kanske kan ta död på en hel del rötter...
Eller kanske gräva tätt med hål och sedan hälla flytande kväve i dem? Borde stenfrysa marken ganska effektivt och jag tvivlar på att rötterna klarar närmare -200 C....

KristinaRT skrev:
Hur klarar parkslide frost och tjäle? Eller riktig värme?
Någon som vet?

Kan detta fungera - gräv en 1 m djup grop, eller dike och elda sedan rejält i den? Värmen på,djupet borde iaf inte skda och kanske kan ta död på en hel del rötter...
Eller kanske gräva tätt med hål och sedan hälla flytande kväve i dem? Borde stenfrysa marken ganska effektivt och jag tvivlar på att rötterna klarar närmare -200 C....
Om du tex läser artikeln i DN i det tidigare inlägget så kan du se där att även efter man bränt parksliden så kan minsta lilla bit rot som inte blivit bränd gro och skapa ny tillväxt.
Jag såg ett program om parkslide från England där ett forskarlag kunde visa att en så liten bit som en lillfingernagel var tillräckligt för att parksliden skulle kunna gro igen.

Vad gäller flytande kväve.... Har du tlllgång till det!?! :wow: ;)
Hursomhelst - vad jag förstår så går rötterna ner så djupt som 7 meter (om jag inte minns fel och det var ännu djupare) så även om flytande kväve skulle göra marken helt nerfrusen så är jag tveksam på om kylan når SÅ djupt.
Men du kan ju alltid prova! Vi skulle nog gärna vänta på resultatet med stor spänning! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.