Mina föräldrar äger en stuga i ett stugområde (föreningen äger gemensamt marken, ett område på ca 500x200 meter, och respektive person äger sin stuga).
Såg för nått år sedan att det fanns ett område med Parkslide, ca 4x6 meter kanske, sist jag var där såg jag att det någon gång under förra året skövlats längst marken och nu (april-maj) hade det kommit halvmeterhöga skott. Bör jag informera mina föräldrar om denna helvetesbuske så att dom i sin tur informerar styrelsen i föreningen att man bör ta bort denna växt mer permanent? Hur snabbt kan den sprida sig vidare på området?

S
Lexington skrev:
Bör jag informera mina föräldrar om denna helvetesbuske så att dom i sin tur informerar styrelsen i föreningen att man bör ta bort denna växt mer permanent? Hur snabbt kan den sprida sig vidare på området?
Har du läst den här tråden? Om du gjort det så skulle du inte behövt fråga det här. Den skall dödas och absolut inte tillåtas blomma och sätta frö.

Jag har just börjat ett försök med att bekämpa med kaustiksoda. (40kr på biltema för 750g så det är ganska billigt.) Jag löser upp det i kallt vatten till max koncentration. Förra veckan hällde jag en hel del på några rotknölar som satte mycket skott och det verkade försvaga den en hel del.
Idag har jag sprayat med en sprayflaska satt på stråle. Jag siktade på nedersta delen på stjälken och jorden den närmsta cm runt om. Det skall bli intressant att se hur den reagerar. Det vad ganska små volymer på varje men efter några hundra skott så har det ändå gått åt 1,5 liter.

Enligt mina begränsade kunskaper så borde det vara mycket mer miljövänligt än Roundup eller andra gifter, men jag är tacksam för åsikter från kunnigare personer. Mitt brunnsvatten från den grävda brunnen ligger ibland under PH 6 så jag ser allt basiskt som förbättrande.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Lexington skrev:
Mina föräldrar äger en stuga i ett stugområde (föreningen äger gemensamt marken, ett område på ca 500x200 meter, och respektive person äger sin stuga).
Såg för nått år sedan att det fanns ett område med Parkslide, ca 4x6 meter kanske, sist jag var där såg jag att det någon gång under förra året skövlats längst marken och nu (april-maj) hade det kommit halvmeterhöga skott. Bör jag informera mina föräldrar om denna helvetesbuske så att dom i sin tur informerar styrelsen i föreningen att man bör ta bort denna växt mer permanent? Hur snabbt kan den sprida sig vidare på området?
Ja, informera styrelsen om den, men huruvida den kommer att sprida sig och med vilken fart är så svårt att säga. Det hänger lite på marken och omgivningen omkring. Jag har till exempel en pytteliten bäck om man ens kan säga att det är en bäck, men det är ett litet dike som är lite blött och där tar den sig inte förbi. Samtidigt finns det rapporter där folk har planterat parkslide på ena sidan om en asfalterad väg och där den har tagit sig under vägen och plötsligt börjat växa upp på andra sidan (oklart hur bred vägen var och det lär ha tagit något/några år).

Min gräsmatta gillar den så pass mycket i varje fall att den försöker plocka 0,5-1 meter/år. Kan ha varit så att jag själv bidrog till det innan jag förstod att det var en invasiv växt jag hade, för då gödslade jag och skötte gräsmattan på just det området.

Summa summering är att växten hör inte hemma i trädgårdsmiljö. Det finns andra minst lika dekorativa men vänligare växtarter att plantera.

Min parkslide skjuter också klent med skott i år, men jag har fört dagbok de sista fyra åren och samtliga år så är det först i juni den exploderat. Dessutom har maj månad varit kyligaste maj månad sedan jag köpte kåken, så det mesta i trädgården har gått på halvfart känns det som.

Inne på fjärde året, men jag har en känsla av jag kommer få ett övertag över parksliden i år. Kombinationen gräva rötter, rycka skott, täcka med presenningar och mellan varven kembekämpa det som kommer upp är en framgångsfaktor. Det räcker dock bara inte med ett eller två år kanske, utan man får köra på ett tag.

Ser man på det här skottet som jag fotade häromdagen så kan man ju undra var denna växt kommer ifrån....

P1050724.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Likheten är ju slående med;
4477660-7522784206-Preda.jpg
Skapa konto

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Klistrar in inlägget jag skrev på bloggen nyss, som inspiration till oss som lyckats hålla ner beståndet hittills i år;

"Var ute och körde terränglöpning i torsdags och kom ut i ett litet bostadsområde. Fortfarande lite lantligt sådär, var hästgårdar mm. Plötsligt stannade jag och insåg att det stora buskaget till höger om mig vid vägen var Parkslide. De längsta var redan 2 meter höga! Stod nästan och beundrade den. En kusin till min Cthulhu? När jag vände sedan och sprang tillbaka så kunde jag inte låta bli att titta mer vid sidan om vägen än på vägen och OJ vad Parkslide det var där. Överallt! Var enda korsning och varenda hörn och överallt där den växte så syntes det att den varit planterad på insidan av staket och nu växte upp i vägen. Just precis här var det en grusväg jag sprang på och Parksliden var inne på grusvägen och sprängde upp ur marken precis överallt. Lite längre fram stannade jag till vid två byggnader, några slags förråd eller stall eller något och runt husen var det massor med Parkslide. Kunde inte låta bli att kika mellan byggnaderna och mycket riktigt så stod Parksliden käpprätt uppåt mellan byggnaderna. Jag skulle bli förvånad om det inte finns Parkslide inne i någon av de byggnaderna redan.

Vilken sinnessjuk växt, men jag hade ingen aning om att den redan blivit så hög som 2 meter där den fått växa fritt i år!

Jag får ta en tur och se om mina presenningar rest sig någonstans idag. Täckte ju över slänten igen härom dagen, men just nu är växtkraften så pass stor för en normal parkslide att det verkligen är flera centimeter om dagen. Får den tillräckligt med ljus och har växtkraft så kan vi nog prata 1 dm / dag.

Ska se om jag kan ta en till löprunda i veckan till samma runda och ta med mig kamera eller telefon då och fota, så får ni se hur det ser ut när Parksliden tar över ett bostadsområde."

• Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Jag har parkslide i den trädgård som ingår där jag hyr... Växer mitt i en risig thujahäck. Jaja, jag ska flytta om fyra månader så vi får hoppas den inte sprider sig till nya tomten.,,

Mikael_L
Har parkslide alltid sådan här stam, med tvärgående ringar ungefär som bambu?
Så man lätt kan identifiera den. (eller kanske mest snabbt avgöra om något är misstänkt)
_86.JPG
Skapa konto

Vi har ju också kämpat i tre år nu men i år skjuter det mycket mer nya skott än i fjol. Jag hittade även nya stammar ca. 10 meter bort från originalbeståndet i år så jag hoppas verkligen det var en tappad gammal rot som kommit upp där (bortgrävd) och inte rötter från det tidigare beståndet!

Mikael_L skrev:
Har parkslide alltid sådan här stam, med tvärgående ringar ungefär som bambu?
Så man lätt kan identifiera den. (eller kanske mest snabbt avgöra om något är misstänkt)
[bild]
Ja, den kallas ju även för "fattigmansbambu"...

Vilka rutiner har återvinningscentralerna för att hantera detta ? Någon som vet?

Mikael_L
2001180537321306488_rs.jpg
Skapa konto

Får man hoppas ... :cool:

Sommartorparn skrev:
Vilka rutiner har återvinningscentralerna för att hantera detta ? Någon som vet?
Jag körde iväg ett stort lass till min ÅC häromåret och berättade för personalen om vad det var. De tittade på mig som om jag inte var klok när jag frågade om de hade något särskilt ställe att slänga parksliden på! Fick kasta den bland allt annat trädgårdsavfall helt enkelt...
Fast man undrar ju vad de gör med det sedan? Komposterar och levererar ut till andra stackare?!

Nu är jag inne på mitt tredje år!
Än så länge har det bara kommit lite småskott där det stora beståndet var. Men som andra sagt - det är fortfarande tidigt ännu.
Förra året tog jag också tag i ett mindre bestånd på andra sidan trädgården och där provade jag att injecera koncentrerad Roundup i så många stammar jag orkade - och sedan sprutade jag några gånger under sommaren. På detta ställe har det inte kommit upp några skott överhuvudtaget - ännu... Kanske är injecering grejen!?
Framtiden får utvisa.
Funkar det så är det ju bra men ärligt talat så var det ganska jobbigt och tidsödande!

Metoden med injecering hittade jag på en engelsk sajt när jag googlade - jag tror det var den engelska miljöförvaltningen eller något liknande.

Det finns många parkslidesbestånd (och jätteslidesbestånd) i mitt område men promenadvägen ingår i Natura2000 så jag tror inte man kommer att bekämpa dem. Vacker växt är det onekligen. Jag har hört att skomakarna använde slidet i sin verksamhet förr i tiden men vet inte om detta är korrekt. Kommunen har dock bekämpat björnlokan i skyddsområdet.

När det gäller tippen finns i alla fall regeln att buxbomsklipp inte får läggas i trädgårdsavfall utan skall brännas - möjligt att detta endast gäller region Skåne (pga buxbomssjukdom) och det verkar ju vettigt att behandla slidet på samma sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.