zzelma skrev:
Jag körde iväg ett stort lass till min ÅC häromåret och berättade för personalen om vad det var. De tittade på mig som om jag inte var klok när jag frågade om de hade något särskilt ställe att slänga parksliden på! Fick kasta den bland allt annat trädgårdsavfall helt enkelt...
Fast man undrar ju vad de gör med det sedan? Komposterar och levererar ut till andra stackare?!
På Renova i Göteborg som har jordtillverkning, rensas detta effektivt ut. De får ju bort alla andra rottrrådar från diverse ogräs. Även små kvickrotstrådat, som har samma tendens till spridning. Hur det funkar vet jag inte dock, men de har ett par lustiga maskiner de kör jordavfallet igenom.
 
Redigerat:
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
zzelma skrev:
Nu är jag inne på mitt tredje år!
Än så länge har det bara kommit lite småskott där det stora beståndet var. Men som andra sagt - det är fortfarande tidigt ännu.
Förra året tog jag också tag i ett mindre bestånd på andra sidan trädgården och där provade jag att injecera koncentrerad Roundup i så många stammar jag orkade - och sedan sprutade jag några gånger under sommaren. På detta ställe har det inte kommit upp några skott överhuvudtaget - ännu... Kanske är injecering grejen!?
Framtiden får utvisa.
Funkar det så är det ju bra men ärligt talat så var det ganska jobbigt och tidsödande!

Metoden med injecering hittade jag på en engelsk sajt när jag googlade - jag tror det var den engelska miljöförvaltningen eller något liknande.
Injektioner med glyfosat finns det företag som jobbar med i England. Dvs enbart med att utrota Parkslide. De injicerar samtliga stammar med en speciell spruta, dock ett manuellt och tidskrävande jobb som också får göras ett par år i följd (gärna ihop med fler åtgärder).
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Känns skönt att jag insåg i tid att jag hade en Parkslide iaf och påbörjade kriget, så det inte blev som i Cornwall :p

[video=youtube;2NlpmoeSk9A]https://www.youtube.com/watch?v=2NlpmoeSk9A[/video]
 
I en dokumentär av BBC 2010 så estimerade de en kostnad av då 150 miljoner pund om året i saneringskostnader för UK :p
 
Eftersom det finns företag som livnär sig enbart på att bekämpa växten kan man ju anta att dom hellre sysslar med det hela dagarna än att verkligen hitta något som utrotar den. :)
 
ingenaning skrev:
Eftersom det finns företag som livnär sig enbart på att bekämpa växten kan man ju anta att dom hellre sysslar med det hela dagarna än att verkligen hitta något som utrotar den. :)
Med det resonemanget kan man ju anta att det är samma företag som skapat växten. ;)
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Med det resonemanget kan man ju anta att det är samma företag som skapat växten. ;)
Det ligger så klart en stormakt bakom. När chemtrails inte visade sig vara tillräckligt effektivt, så....
 
  • Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
engs
Johan Gunverth skrev:
Med det resonemanget kan man ju anta att det är samma företag som skapat växten. ;)
Har faktiskt hänt att t.ex. klottersaneringsfirma sponsrat de lokala ligisterna/gatukonstnärerna med färg.

Apropå Parkslide så såg jag nyligen något om slingerväxten Kudzu som kan växa över och kväva all annan växtlighet
Tydligen stora problem med den i bl.a. sydöstra USA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kudzu_in_the_United_States

Finns det några förbud eller så i Sverige mot sådana här invasiva växter?
Nu brukar jag inte vara mycket för förbud i allmänhet, men detta är ett fall där det verkligen borde båda förbjudas och beivras med att man får betala saneringskostnader för grannar eller så om man är den som planterar växten.
 
  • Gilla
Pederlinder
  • Laddar…
S
Jag tror att jag börjat få parksliden på knä nu men det är verkligen jobbigt och tidskrävande. Tidigare har vi försökt att helt enkelt rycka upp plantorna så ofta som möjligt, men de tar sig bara med lika stor kraft igen. Flera i den här tråden verkar ha samma erfarenheter. Skillnaden nu är att jag sprutar på natriumhydroxid (kaustik soda) på roten efter att ha dragit loss/upp den. Andra växter runt verkar än så länge hantera det bra, men Parksliden får problem.

Vissa rotknölar som har ett område på upp till 20cm i diameter verkar behöva många omgångar där eftersom de skickar nya skott längre och längre ut från centrum. De ensamma plantorna är lättare. Första gången man rycker dem går stammen av. Efter nästa besprutning och efterföljande uppväxt får man med lite rot och man kan spruta i hålet efter roten. Efter tredje gången får man ofta upp en lång pålrot som knappt har några smårötter på sig.

Jag tror att jag helt dödat en ganska ung infektion i en jordhög. Ett annat område på ca 10m2 är starkt försvagat och behöver nog några veckor till. Huvudstråket som är i en häck utefter vägen har jag bara naggat på i kanten eftersom jag inte orkar hålla på hur länge som helst. Jag kör en full tryckspruta varje gång och tar så långt det räcker. Med tiden borde jag komma längre och längre bort allteftersom de dör ut.

Huvudvapnet är en 8 liter tryckspruta från Jula. Ganska kass kvalité, men billig. Jag kör bara med natriumhydroxid av fabrikat Nitor eftersom den är mycket renare än de andra jag tittat på. Jag tar dricksvattnet från en grävd brunn så jag är petig med vad jag häller i jorden.

Fyll trycksprutan med 6 till 8 liter kallt vatten. Häll i en flaska natriumhydroxid (750 ml). Sätt omedelbart på locket och skaka behållaren tills allt löst sig. Känner du dig osäker kan man hälla i natriumhydroxiden i två eller fler omgångar. Väntar man för länge med att skaka kan två problem inträffa:
1. Den värme som utvecklas när det löser sig kan bli så hög att plasten smälter.
2. Det kan bildas en stor kristall som är nästan olöslig i vatten.

VARNING
Lösningen är ganska starkt basisk och kan ge frätskador på hud och i synnerhet på ögon. Använd alltid skyddsglasögon och gummihandskar. Tänk på att längre kontakt med hud ger svårläkta frätskador. Kör alltid med stråle och inte dimma för att inte riskera att få frätande dimma på huden. Efter besprutning skall all utrustning sköljas väl med vatten och trycksprutan köras med rent vatten en stund. Man bör nog inte lämna frätande vätska i trycksprutan till nästa gång. De flesta plaster tål natriumhydroxid väl, men jag vill inte lova vad den här är gjord av.

Miljömässigt är natriumhydroxid förmodligen ett bra alternativ. Kommersiellt används det t.ex. för att höja PH-värdet i kommunalt dricksvatten. Eftersom våra marker i större delen av Sverige är försurade så kan man betrakta det som jordförbättringsmedel när det väl har spätts ut till låga koncentrationer.
 
  • Gilla
Anette57
  • Laddar…
Är det första året du kör med sodan?

Jag har själv lyckats pressa tillbaka Parksliden hyfsat, men det tog över tre års tid. Låter den just nu skjuta skott upp över jord även om det bär emot. Den får solljus på sig och det stimulerar fotosyntesen, men jag tar den risken då jag vill att den ska slösa energi samt få upp så pass mycket stam att jag kan attackera tillbaka med glyfosat och klassII-kem.

Har fått bort den skapligt från grannarnas tomter iaf, men nog lever och frodas den alltid. I år är sista attacken iaf, sedan kommer jag att kapsla in området med markduk som jag gräver ner, så får vi se.
 
harry73
Sen jag började läsa tråden förra året har jag undrat om dennaväxtockså är en slide (någon som vet?)

Den växertllräckligt långt bort för att inte oroa mig direkt, me den växerväldigt fortnär den väl kommer igång
52_9116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är den storbladiga växten på höger sida
 
C
shadowfire skrev:
Den får solljus på sig och det stimulerar fotosyntesen, men jag tar den risken då jag vill att den ska slösa energi samt få upp så pass mycket stam att jag kan attackera tillbaka med glyfosat och klassII-kem.
Det jag läst och försökt tillämpa, förvisso utan någon dramatisk framgång, är att man skall rycka upp stammarna några gånger under växtsäsongen för att störa tillväxten, sedan injicera stammarna med glyfosat under senhösten när växten börjar förbereda sig för vinterdvalan och man tydligen får maximal upptagning i rotsystemet.
 
harry73
Borde funka ännu bättre med grisar? De bökar upp marken och äter rötter
 
Grisar kanske bökar lite för mycket?

Här är en intressant artikel:
http://www.bbc.com/news/magazine-30583512

"One of the reasons goats are so effective is that plant seeds rarely survive the grinding motion of their mouths and their multi-chambered stomachs - this is not always the case with other techniques which leave seeds in the soil to spring back"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.