Klart att de marknadsför det så och klart man blir positiv när man ser det ovan mark dö.

Jag är dock smått skeptisk till Roundup och glyfosatattacker efter två år nu med detta utan speciellt mycket resultat. Tillfälligt, absolut, allt ovan jord vissnar ner. Men vad gör det om skiten varje år tvingar mig till samma procedur? Nog har jag minskat parkslidebeståndet - men fått död på den? Nej. Med tanke på hur beståndet ser ut nu så med enbart glyfosat så kommer jag ha utrotat den inom en 25-årsperiod iaf. Tjugofem år!

Det ovan jord dör inom några veckor med glyfosat, japp. Jag har provat både att hälla i avklippta stjälkar och pensla på blad. Har penslat tiotusentals stammas blad för hand med hink+pensel+roundup. Har även gjort experiment med en hink med Parkslide och provat diesel, klorin, bensin, roundup och lite annat. Efter 2 mån var rotsystemet fullt välmående och på väg att bygga nya skott. Allt ovan jord var visset.

Parksliden drar inte ner Roundupen ner i rotsystemet lika enkelt som annat ogräs gör, åtminstone inte under en tillväxtperiod. Den ende jag läst mig till som lyckats bekäma parksliden med glyfosat, prickade in precis före första frosten och gick till attack då. Då finns det en chans att Parksliden backspolar vätskan/energin och får med sig glyfosatet.

Jag kör glyfosat i år igen ändå, tredje året nu. Som sagt, typ 22 år kvar då.
 
  • Gilla
AGA1 och 2 till
  • Laddar…
Ett annat experiment jag kollade nu är dubbla presenningar på ett område för att verkligen garantera total mörkläggning av Parksliden. Jag rensade alla synliga skott där innan jag mörklade totalt för några veckor sedan. Igår stod presenningen som ett tält med nästan 60cm skott under. Vita skott, som visade att klorofyllen drattat på ändan, men 60cm skott i totalt mörker och med en sargad fotosyntes! Det visar på vilken enorm lagrad energi som finns i rotsystemet.
 
shadowfire skrev:
Ett annat experiment jag kollade nu är dubbla presenningar på ett område för att verkligen garantera total mörkläggning av Parksliden. Jag rensade alla synliga skott där innan jag mörklade totalt för några veckor sedan. Igår stod presenningen som ett tält med nästan 60cm skott under. Vita skott, som visade att klorofyllen drattat på ändan, men 60cm skott i totalt mörker och med en sargad fotosyntes! Det visar på vilken enorm lagrad energi som finns i rotsystemet.
Edit; detta område har fått snart 3 år med glyfosat på allt som sagt hej ovan jord.
 
Ja se detta parkslide. Det håller oss igång i många år. Vi har grävt bort jord där eländet bodde och lagt den på ett "säkert" ställe, fingranskat allt mycket noga och plockat bort mängder av rotbitar. Efter ett tag sticker det upp små skott ut vår rensade jord. Vi upptäcker att även i en till synes helt slapp och livlös liten rotbit finns det tillräckligt med energi för att skjuta upp ett skott över jordytan. Vi har kommit en bit men är med all säkerhet inte framme än på ett bra tag.
 
En liten summering av sommaren.
Jag har nått enorm framgång med koncentrerad roundup.
Själva beståndet var kanske 4x4 meter.
Som en första åtgärd klipptes allting ner och alla rätter jag kom åt grävdes upp.

Mycket riktigt poppade det upp skott som svampar och en viss spridning kunde skönjas.
När hela beståndet på några dagar hade växt upp gick jag loss med koncentrerad roundup på sprayflaska.
Duschade hela beståndet rikligt totalt 3-4 gånger med 3-4 dagar emellan.
Skiten tog rejält med stryck och dog efter 2 veckor.

Någon vecka senare hade det tittat upp nya plantor men inte alls i samma utsträckning som tidigare och framförallt hade den slutat sprida ut sig på marken.
Samma där. Sprutade riktigt 3-4 gånger med 3-4 dagar emellan.

Nu får jag kanske 2-3 skott i veckan som tittar upp mot förr då jag fick 30-40 skott på ett par dagar.
Dom som tittar upp växer inte alls med samma kraft och energi som tidigare.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Beamish; får hoppas det håller i sig nästa år också då! För sådär hade jag det, för att året efter se ett galet stort bestånd skjuta upp igen. Inte fullt lika stort som originalbeståndet, men betydligt större än hur det såg ut efter all behandling innan vintern. Det var som att den förökat sig i jorden under våren och spridit sig igen.

Att det går att döda det som tittar upp ovanför jord med roundup för säsongen är inget snack om saken, det är dock lite tråkigt om man ska behöva köra den proceduren varje år under resten av sin tid i kåken haha.
 
Mitt tredje år i kampen mot Parksliden nu kan jag summera själv som;

Två år med roundup/kem/bekämpning HAR tröttnat ut Parksliden, men absolut inte dödat den. Den verkade knalldöd och trött förra hösten, för att i våras/försomras skjuta upp hundratals nya skott igen. Precis som om inget hänt innan.

Årets bekämpningsarbete har varit;

  • I försomras ryckte jag först alla skott och grävde rötter med spade
  • Tömde två Rustavaruhus på presenningar och täckte hela ytan, inklusive en bit in mot mina grannars tomter.
  • Har kembekämpat med koncentrerad roundup
  • Då jag dränerade kåken i somras, så grävde jag upp hela slänten med grävmaskin och jordsanerade bautastora rötter
  • Täckte med presenningar igen (för att se tusentals nya skott komma upp under)
  • Sedan fyra omgångar med Klass II-medel, som är mer effektivt än vanlig roundup

Är uppe i över 150 sopsäckar med rötter som har fraktats bort nu och ändå känns det som om knappt något har hänt. Precis som tidigare år så ser allt stendött, visset och öken ut där. Facit på årets bekämpning kommer i maj.
 
Ja, vi är också inne på tredje året med bekämpning... Vi har två partier där det ena låg mot väggen på huset och där har rötterna helt förstört dräneringen och där har jag nu grävt upp vad jag trodde var hela partiet.
Dessvärre så kommer det nu nya skott i gräsmattan utanför det jag grävt och även i "gropen" från kanterna. Jag tog i rejält tyckte jag själv och grävde mer än en meter utanför området men tydligen fanns det rötter där ändå. Vissa av rötterna som kom bort är tjocka som min underarm och definitivt inte något man gräver upp för hand.

Det andra partiet har det dock (hittills) gått bättre. Det har jag Round-up'at under två år och i år har det bara kommit enstaka nya skott, kanske ett femtiotal på hela sommaren.
Det viktiga tror jag är RoundUp nu på höstkanten när de börjar förbereda sig på vintervila. Efter vad jag läst är det endast under några få dagar på hösten som växtsaften faktiskt rör sig neråt mot roten...
I fjol höstas sprutade jag (utspädd) RoundUp varje dag för att vara på säkra sidan att träffa rätt dagar. De skott som nu kommit ser helt missbildade ut och får väldigt små blad så RoundUp'en har haft tydlig effekt.
 
ja, shadowfires bestånd verkar ju inte vara att leka med. Mitt är trots allt bara 4x4.

Min nyckel till framgång har varit stora mängder roundup som sagt. Jag tror inte på att klippa av stammarna och pensla en gång. Dom måste duschas, rejält. Flera gånger.
 
Såg att det var lite varning för Parkslide i Änligen hemma ikväll.
 
j.f.s
Parkslide vid 08:40 och Parksallad vid 28:30. Irriterande växter! Jag har Parksallad på min tomt :@
 
En uppföljning från mitt tidigare inlägg, tycker jag har fått riktigt bra kontroll på parksliden nu!
Ville/kunde inte använda kemikalier pga att slidet växte väldigt nära vår grävda brunn som vi tar dricksvatten från. Jag har gjort om parkslidets växtplats till gräsmatta för att kunna klippa ner det hela tiden tills det försvinner helt och det har faktiskt fungerat bra.

Så här såg det ut 2011. Då hade jag ändå gjort en del missriktade attacker mot parkslidet utan effekt. Tror jag har tagit av det en gång detta året innan bilden för det brukade bli högre.
P9110093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytan är ca 3*25 m. Det är rejält parkslide, vissa stammar är mycket grova.

2012: Grävde upp två släpkärrelass med rotknölar+slide och körde till deponi, Givetvis går rötterna av så det är massvis med mindre och djupare rötter kvar ändå. Tror ändå att bli av med de stora knölarna tar lite av energin.
2012/2013, vinter: Lade på täckplast på hela ytan. Stampade senare på plasten så fort jag såg att det kom upp slide under plasten för att knäcka skotten.
2014, våren: Tog bort plasten, jämnade ut med några säckar jord och sådde gräs (var tvungen att så två gånger på cvissa ställen pga att parkslideskott skymde gräset så det inte växte). Det kommer massvis med skott överallt men när gräset har tagit sig så är det bara att meja på med gräsklipparen. Gradvis blir skotten klenare och klenare...

Nuläge: Taget efter att första frostnatten tog parkslideskotten, men de skotten som fanns var väldigt små. Bara små röda blad som kommer upp ifall man inte har klippt gräsmattan på en vecka. Jag hoppas att parksliden ska vara helt utmattad så den inte ens kommer upp om 3-4 år.
(bilden är i en annan riktning, den lilla sluttningen är där parkslidet växte innan. Trädet på första bilden skulle varit mitt i bilden med det är fällt)

IMG_0027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Håller tummarna för er samtliga som ihop med mig kämpar mot den. Jag ryckte själv 3-4 skott som överlevt klassII kem och nu väntar jag med spänning på våren. En vanlig växt hade varit precis stendöd nu, men jag vet ju att den här lever under jorden fortfarande, även om 99% av allt ovan mark tvärdog efter kembekämpningen.

Det hade dock varit gott om andelen skott som skjuter till våren går att räkna i hundratals och inte längre tusentals.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Hoppas också att ni andra faktiskt får framgångar i kampen!
Själv har jag blivit lite modfälld den senaste tiden; förra året kapade jag mitt bestånd och preparerade ordentlig med Round Up och i år har jag bara fått underhållsdocera med R U och tyckte att det verkade som om parksliden ändå gav med sig. Nu det senaste har jag upptäckt små "buskar" som snarast liknar blåbärsris men som faktiskt är parkslide.
Jag förstår att parksliden inte riktigt är beredd att ge sig.

Nu har jag sprutat igen ett par gånger och skall se om jag hinner ytterligare en gång innan frosten. Det blir säkert en fortsättning nästa år och jag förstår att det kommer ta ett tag innan jag kan planera för någon annan växtlighet på området.
Jag är glad att jag inte har ett så stort (och kanske gammalt) område att hantera som Shadowfire!
 
Hade ett fåtal små klena skott som kom för några veckor sedan.
Rev omsorgsfullt upp dessa.
Nu har inte ett enda skott kommit på nån vecka.
Räknar med att man kommer behöva gå och rycka såna små under en tid framöver.

Men jag kan absolut säga att min insats där jag ett par ggr i veckan duschade hela beståndet med koncentrerad Roundup faktiskt hjälp + att alla stora rötter givetvis grävts upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.