KristinaRT
Jag har som tur är inte det i trädgården, men ett "praktfullt" bestånd längs cykelvägen till jobb...

Tänker mer på att eld kan vara effektivt om man har ett hyfsat avgränsat eller litet bestånd, även om oskadade rötter kan skjuta nya skott borde iaf en långvarig eld och därmed hög värme kunna försvaga den ganska rejält.

Flytande kväve har ganska många företag tillgång till, att frysa mark med det används inom en hel del områden. Frågan är väl snarast hur frosttålig parkslide är. Att den överlever vinter m tjäle beror ju säkert på att de övervintrar på frostfritt djup, men hur klarar rötterna frost? Tror faktiskt inte det är omöjligt att göra några hål så djupt som 7 m, och hälla i flytande kväve, och därmed förvandla en ganska stor bit mark till en isbit. Frågan är väl snarare om parkslidet klarar -50 eller -30.....

Hmmm, kanske skulle testa på ett bestånd om jag hittar något väl avgränsat bestånd eller i kruka...
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Tror jag har detta på tomten till huset jag köpte också... Håller sig i schack men ska höra med några vänner i Japan vad dom säger..

En "rolig" anekdot är att smeknamnet på Japanska är "Itazura" vilket kan översättas med "Djävulskap"

Lovar att återkomma om jag får några tips därifrån.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har även varit artiklar i GP och i Metro nu, så det är bra att det sprids.

Själv trodde jag att min Parkslide var på väg att dö, den såg så trött ut i våras. Den skjuter fortfarande skott. Varje dag hittar jag nya skott på väg upp.

Där jag har grävt nu så hittar jag INGEN synlig rot alls. Skotten kommer från rotbitar som inte är synliga för mitt öga tyvärr. Monsterväxt.

Jag har dock fått död på den på de områden hos grannarna där den var på väg in, så nu utkämpar jag kampen enbart inne på min egen tomt. Ett till år då med kemisk bekämpning, presenningar/mörker och grävning/mekanisk bekämpning då...
 
shadowfire skrev:
Har även varit artiklar i GP och i Metro nu, så det är bra att det sprids.
Jag såg också det, men du var först. :)
 
Går det att hälla ut kilovis med salt över området? En säck 25kg salt kostar 55 kr på byggmax.

Ett helt ton för 2100 kr borde väl ge någon effekt? 5 cm salt över en yta på 20 kvadratmeter (om jag räknar rätt). Kanske även återupprepa processen några gånger?

Marken och rötterna borde starkt ogilla denna behandling. Om det fungerar så borde man kunna lägga på några centimeter ny matjord efter något år och så gräs.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ett ton salt som sipprar ner i grundvattnet?, ev försöker dom spåra den skyldige ...


Fast bräckt vatten har en salthalt på runt 1%, så det betyder att bara det späds ut i runt 1000 kubikmeter grundvatten (0,1%) så märks det nästan inte. ;)
 
Redigerat:
I min närhet, utanför nybyggetomten, har man grävt upp ca 100 kvm parkslide , täckt med kraftig duk och fyllt på med ett tjockt lager barkflis. Efter 1 1/2 år verkar inget - än - ha kommit upp. Jag vet inte hur djupt man grävt. Dessutom var det lättillgängligt för maskin. Det ska bli intressant att se hur det blir i framtiden. På andra sidan den asfalterade gångvägen återstår dock lika mycket frodig slide.
 
Min planta ser ju liten ut men 4-5m bort kom det upp nya skott, som verkade dö av torka i somras. Jag har injicerat plantan med glyfosat nu. Den trubbiga nålen som egentligen är till för att dispensera lim gick tyvärr inte att trycka in i stammen så jag fick borra små hål. Man kan ju tycka att plantan borde se lite vissen ut en vecka senare men det gör den inte :confused:

Citat från Flashback: "För att använda Roundup Bio, ett klass 2 medel som är det lantbruket använder behövs sprutcertifikat. En liter Roundup Bio har 360 gram aktiv substans av glysofat.
Det privatpersoner kan köpa Roundup G klass 3 medel innehåller endast 155 gram av den aktiva substansen.
För att använda ett klass 2 medel behöver du alltså gå en kurs på 4 dagar."

Samt:

"Själv kör jag glyfos istället för round up (den är lite billigare).
http://www.schmidt-versandhandel.de...ObjectPath=/Shops/Shop41994/Products/P-CLA-20
Obs att den är mer koncentrerad än de svenska round-up.

Vill du bara ha round-up så finns den också. http://www.schmidt-versandhandel.de.../?ObjectPath=/Shops/Shop41994/Products/P-R-15
även den mer koncentrerad än den svenska. och om jag inte minns fel så är den mer koncentrerad än glyfos också."

Vet ej om det stämmer. Antar att engelsmännen har använt den mer koncentrerade varianten?
 
  • WP_20150920_11_07_39_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nordson-EFD-General-Purpose-Dispensing-Tips.jpg
Spoz skrev:
Min planta ser ju liten ut men 4-5m bort kom det upp nya skott, som verkade dö av torka i somras. Jag har injicerat plantan med glyfosat nu. Den trubbiga nålen som egentligen är till för att dispensera lim gick tyvärr inte att trycka in i stammen så jag fick borra små hål. Man kan ju tycka att plantan borde se lite vissen ut en vecka senare men det gör den inte :confused:
Det tar ofta mer än en vecka innan plantorna börjar se ledsna ut - vänta lite till så får du se. :)
 
HJÄLP!! Jag har upptäckt att min granne har en stor buske parkslide. Den har nog stått där några år men jag har aldrig tänkt på det förrän nu när jag sett bilder på hur parkslide ser ut.

Vi har ganska stora tomter och busken står kanske 30 meter till från min tomtgräns. Hon är helt ointresserad av trädgårdsarbete samt gammal och skröplig så jag tvivlar på att hon kommer göra något åt busken.

Behöver jag oroa mig för att den kommer sprida sig till min tomt? TS uppskattade att den sprider sig ungefär en meter per år, stämmer det?
 
mg765 skrev:
HJÄLP!! Jag har upptäckt att min granne har en stor buske parkslide. Den har nog stått där några år men jag har aldrig tänkt på det förrän nu när jag sett bilder på hur parkslide ser ut.

Vi har ganska stora tomter och busken står kanske 30 meter till från min tomtgräns. Hon är helt ointresserad av trädgårdsarbete samt gammal och skröplig så jag tvivlar på att hon kommer göra något åt busken.

Behöver jag oroa mig för att den kommer sprida sig till min tomt? TS uppskattade att den sprider sig ungefär en meter per år, stämmer det?
Svårt att sia om ifall den kommer att röra sig mer och om det blir just åt din tomt. Det verkar vara flera faktorer som avgör. Jag har till exempel en liten bäck och Parksliden går inte ens nära bäcken (misstänker att marken är för fuktig för att den ska trivas där). Min Parkslide rörde sig ca 1 meter om året, men det var också då den fick växa ostört. Jag märkte dock inte att den rörde på sig eftersom jag klippte ner skotten i gräsmattan med gräsklipparen. Det var först när den sprängde upp en planta i mitt växthus som jag började fundera på hur f-n jag kunde få upp samma växt i växthuset som vid staketet 2 meter nedanför. Först då såg jag också hur långt in på grannarnas tomter den redan hade rört sig.

Fota en bild eller kliv över till grannen och mät var den är nu i år och jämför om ett år eller två, så ser du om den rör sig och om den rör sig åt ditt håll. Är den 30 meter ifrån tomtgränsen, så är det antagligen en hel hög med år bort innan den kommer in på din tomt om den ens vill åt det hållet. Dessutom, är grannen gammal och skröplig, så kanske du har en ny granne långt innan och där du kan prata med denne om Parksliden.

En annan parameter är att den är som lättast att attackera och bekämpa i ytterkant, så kommer den in på din tomt så är det också där som rötterna kommer vara finast och lättast att ta död på. Du kan nog simma lugnt, men observera gärna om och hur den rör sig och upplys gärna både nuvarande och kommande granne om vad det är för något.
 
  • Gilla
Matilda Thunborg
  • Laddar…
Alltså... Jag har ingen trädgård och har mig veterligen aldrig sett en parkslide (de kanske inte växer uppe längs norrlandskusten än?), men jag har sträckläst tråden och är alldeles hooked! :wow:

Snälla, uppdatera oss.

Hur går det för er i kampen, ser ni nån ljusning nu när hösten och frostnätterna är här?
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Får lov att bidra med min parkslide-historia så här långt. Har följt tråden ett drygt år, men ännu inte skrivit något.

Vi köpte huset i nov-13, och första (förra) sommaren var jag mest faschinerad av den tuffa växt som växte i ena hörnet av trädgården, så vi lät den vara. Mot slutet på sommaren fick vi reda på vad det var. Den växte då på ett område om runt 2x2m, dvs ganska beskedligt jämfört med andra i denna tråd. Vi tog ner den, och funderade över vintern hur vi skulle göra.

Det sägs att parkslide är väldigt tålig och envis, vilket råkar vara precis några av mina goda egenskaper, så jag tänkte att jag tar den på utmattning.

I början av denna sommar gick jag i princip varje dag och nöp av skott som skjöt upp ur marken. När vi var borta en vecka i maj lyckades ett skott växa sig en dryg meter högt. Faschinerande. Men jag fortsatte att förneka den solljus genom att helt enkelt nypa av/rycka upp skotten. Mot mitten av sommaren räckte det med att jag gick och plockade varannan/var tredje dag. När vi var borta ytterligare ett par veckor med mellanlandning hemma lyckades den inte växa sig högre än kanske 2dm. Mot slutet på sommaren räckte det med att gå och rycka en gång i veckan, och nu på hösten kommer inget upp.

Jag räknar med att den tittar upp igen nästa sommar, men jag tänker köra samma visa då. Jag räknar med att behöva göra detta under några år, innan den givit upp slutgiltigt. Jag kommer att vinna detta.

Själv tycker jag maskrosorna är värre. Där har jag givit upp kampen. Det är lättare att rycka parkslide än att få upp maskrosor. Jag har dock full förståelse för er som har större bestånd.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Jumos skrev:
Snälla, uppdatera oss.
Okej då :)
Såhär ser min planta ut nu, det kanske är normalt för årstiden? Den borde vara mindre pigg till våren efter giftbehandlingen. När kan det vara lämpligt att klippa ner stammarna helt? När det är minusgrader dygnet runt borde den inte kunna dra in något mer gift till rötterna åtminstone.
WP_20151013_18_46_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bäst är att klippa dem hela tiden, men absolut innan de går i frö!

När du klipper dem finner du ju satt stammarna är ihåliga, där kan du hälla i gift som går rakt ner i rötterna.

Personligen tror jag på att klippa ner dem när de blivit ungefär halvmeterhöga, och hålla på så hela tiden. De är ju avlägsen släkt till rabarber och rabarbern ska ju vila efter att man tagit de första skördarna så att de får samla kraft och orka växa till sig till nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.