1 540 276 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Ruskigt intressant tråd! Skrämmande hur en växt kan vara så svår att besegra.
Inte parkslide, men också en skrämmande och otroligt invasiv monsterväxt:
http://www.dailymail.co.uk/news/art...udzu-engulfs-destroys-natural-growth-way.html
Inte parkslide, men också en skrämmande och otroligt invasiv monsterväxt:
http://www.dailymail.co.uk/news/art...udzu-engulfs-destroys-natural-growth-way.html
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Hahaha, ge mig inga mardrömmar nu!
Kan summera år 2015 som ännu ett år med krig mot parksliden.
Inte grävt något i år just, utan kört med mörkläggning i kombination med kembekämpning samt fysisk uppryckning av skott som kommit upp. Kändes som om parksliden var väldigt trött i början av året, men nog tusan sköt den upp mängder med skott under presenningarna efter ett tag.
Positivt är att jag har fått död på den vid tomtgränsen in till båda grannarna, så den riskerar just nu inte att sprida sig in i deras trädgårdar i varje fall.
Negativt är att jag har ännu ett år med kamp mot parksliden. Under 2016 är jag sugen på att prova att kapsla in den med presenningar och lägga ny jord ovanpå. Lite risky, för det räcker med att något skott lyckas leta sig upp ovanför presenningarna så kommer parksliden att börja föröka sig på nytt ovanpå och så är hela jobbet ogjort.
Kan summera år 2015 som ännu ett år med krig mot parksliden.
Inte grävt något i år just, utan kört med mörkläggning i kombination med kembekämpning samt fysisk uppryckning av skott som kommit upp. Kändes som om parksliden var väldigt trött i början av året, men nog tusan sköt den upp mängder med skott under presenningarna efter ett tag.
Positivt är att jag har fått död på den vid tomtgränsen in till båda grannarna, så den riskerar just nu inte att sprida sig in i deras trädgårdar i varje fall.
Negativt är att jag har ännu ett år med kamp mot parksliden. Under 2016 är jag sugen på att prova att kapsla in den med presenningar och lägga ny jord ovanpå. Lite risky, för det räcker med att något skott lyckas leta sig upp ovanför presenningarna så kommer parksliden att börja föröka sig på nytt ovanpå och så är hela jobbet ogjort.
Något som jag tycker har funkat är att lägga på rätt rejält med täckbark. Visserligen växer de bra, men det är så lös jord att det är lätt för vilket barn som helst att rycka upp hela skotten även om de är meterhöga, varvid de försvagas rätt bra.
Min resumé; Jag har inte grävt alls eller ryckt bort skott efter första året då jag läste att det bara skulle stimulera rötterna till nya skott. Jag har enbart kört med kembekämpning men varit noggrann - gått över växtplatsen ca var tredje vecka och sprutat på de blad/skott som kommit upp.
***Edit***
När jag läste Anders07's inlägg lite längre ner så kom jag ihåg att det var så jag gjorde det allra första året; dvs kapade stammarna en bit upp och hällde i Roundup direkt i stammarna. Efter det har jag hållit efter med att bespruta bladen på uppkommande skott.
Minnet är kort!!
Den här sommaren - den tredje - har det bara kommit enstaka skott. Nästan så att jag börjar inbilla mig att efter nästa sommar så kan jag börja fundera över om jag skall plantera någon marktäckare eller annat på platsen.
Fast min plan är att vara väldigt försiktig med grävandet.
Jag hade också ett mindre buskage på ett annat ställe och det injicerade jag delvis med Roundup - alltid outspädd - och så sprutade jag bladen också. Det gjorde jag förrförra sommaren.
Detta buskage har alls inte kommit tillbaka den här sommaren. Kanske var det ett "bra" ställe då det var mot en klipphäll (jorden kanske inte är så djup) eller också var det injiceringen som gjorde susen.
***Edit***
När jag läste Anders07's inlägg lite längre ner så kom jag ihåg att det var så jag gjorde det allra första året; dvs kapade stammarna en bit upp och hällde i Roundup direkt i stammarna. Efter det har jag hållit efter med att bespruta bladen på uppkommande skott.
Minnet är kort!!
Den här sommaren - den tredje - har det bara kommit enstaka skott. Nästan så att jag börjar inbilla mig att efter nästa sommar så kan jag börja fundera över om jag skall plantera någon marktäckare eller annat på platsen.
Fast min plan är att vara väldigt försiktig med grävandet.
Jag hade också ett mindre buskage på ett annat ställe och det injicerade jag delvis med Roundup - alltid outspädd - och så sprutade jag bladen också. Det gjorde jag förrförra sommaren.
Detta buskage har alls inte kommit tillbaka den här sommaren. Kanske var det ett "bra" ställe då det var mot en klipphäll (jorden kanske inte är så djup) eller också var det injiceringen som gjorde susen.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Frågan är vad som händer om man planterar kudzu tillsammans med parkslide. Kommer de att bekämpa varandra till döds?
Har också råkat ut för denna växt, Den håller sig utanför (kommunens mark) och på min tomtgräns.
Men tänkte försöka stoppa den innan den tar sig in på tomten.
Läst tråden och folk behandlar den på olika sätt. Det jag undrar är vad är bäst att spruta den med? Ska man rycka upp skott eller inte?
Har lite svårt att gräva upp den då jag har en häck på tomgränsen och den har börjat leta sig in i den. Ingen vidare lust att behöva gräva upp hela häcken.
Men tänkte försöka stoppa den innan den tar sig in på tomten.
Läst tråden och folk behandlar den på olika sätt. Det jag undrar är vad är bäst att spruta den med? Ska man rycka upp skott eller inte?
Har lite svårt att gräva upp den då jag har en häck på tomgränsen och den har börjat leta sig in i den. Ingen vidare lust att behöva gräva upp hela häcken.
Skotten ska du alltid rycka bort. Får den sol får den mer näring och kan växa sig kraftigare. Att bara bespruta bladen har jag förstått är näst intill meningslöst då den endast transporterar näring från stammen till rot. Att kapa den och hälla i Rouond-up ner i stammen är vad vi gjort och det har haft bra effekt. Efter två somrar kommer det väldigt få skott som kommer upp och de som kommer blir oftast missväxta med små krulliga blad och svaga stammar.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Intressant läsning finns bland annat i CABI och denna studie Fallopia japonica (Japanese knotweed), Invasive Species Compendium 17. December 2014 - där de tar upp att man inte lyckades utrota den långsiktigt med glyfosat i stammar t.ex.
Den sista meningen är ju sådär positiv
Å andra sidan läser jag allt oftare även här i Sverige att många tror att de har fått parksliden näst intill död när den plötsligt har tagit fart igen, ibland på samma ställe, ibland någon helt annanstans. Jag har dock ännu inte hittat något fall här i Sverige där man kunnat härleda det till att den spritt sig genom t.ex. skor. I Storbritannien har flera saneringsföretag regler om att man inte får gå utanför bekämpningszonen med samma skor och samtliga fordon som vistas i zonen betraktas som kontaminerade. Helt enkelt för att ett ytterst litet fragment av Parksliden räcker för att kunna fortplanta sig oönskat någon annan stans.
Den sista meningen är ju sådär positiv
Å andra sidan läser jag allt oftare även här i Sverige att många tror att de har fått parksliden näst intill död när den plötsligt har tagit fart igen, ibland på samma ställe, ibland någon helt annanstans. Jag har dock ännu inte hittat något fall här i Sverige där man kunnat härleda det till att den spritt sig genom t.ex. skor. I Storbritannien har flera saneringsföretag regler om att man inte får gå utanför bekämpningszonen med samma skor och samtliga fordon som vistas i zonen betraktas som kontaminerade. Helt enkelt för att ett ytterst litet fragment av Parksliden räcker för att kunna fortplanta sig oönskat någon annan stans.
The effectiveness of control and eradication interventions has recently been reviewed thoroughly by Kabat et al. (2006), who included 65 articles in their meta-analysis. Six categories of intervention were included, none of which could eradicate Japanese knotweed or its hybrid in the short term. Cutting treatments alone were not found to result in significant decreases in knotweed abundance. However, statistically-significant reductions in abundance can be achieved by short term application of a) glyphosate, b) imazapyr, c) imazapyr + glyphosate, d) cutting followed by filling stems with glyphosate, and e) cutting followed by spraying with glyphosate (Kabat et al., 2006). However, these authors were still unable to conclude long term efficacy for any control measure.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Den stora (enda?) framgångsfaktorn tycks vara - oavsett val av metod - en stor portion tålamod.
Och om man nu inte lyckas döda dem helt utan får några skott då och då - vad gör väl det?!
Bara att ta bort - precis som man gör med annan oönskad växtlighet som maskrosor mm. Man får hålla koll helt enkelt och kanske anpassa sig lite i vad man planterar på den gamla växtplatsen...
Bara att ta bort - precis som man gör med annan oönskad växtlighet som maskrosor mm. Man får hålla koll helt enkelt och kanske anpassa sig lite i vad man planterar på den gamla växtplatsen...
kanske det finns någon motsvarighet till 'sheetpiles' som används för att hålla vatten/jord tillbaka när man bygger, för nån billig peng. Tror inte att växten har möjligheten att ta sig igenom stålplattor gjorda för att hålla vatten borta. Då har man iaf begränsat spridningen som verkar vara det värsta med denna växt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Börjar redan nu ladda för årets krigsföring. Förhoppningsvis så har Parksliden backat ytterligare. Jag verkade få död på den mot grannarnas tomter i varje fall och det är det absolut skönaste. Stå inne på deras gräsmattor och hålla på med bekämpningsmedel eller grävning är nog halvpoppis.
I mitt fall är det väldigt tydligt var Parksliden blev planterad en gång i tiden. Där har rötterna varit som tjockast och mest koncentrerade och det är också där som Parksliden är som mest seglivad. Jag har lyckats flytta krigsfronten och pressa Parksliden tillbaka till sitt ursprung, dvs dessa planteringsområden på ca 1x1 meter per "klase".
Strategin i år blir ett försök till total inkapsling med presenning och/eller markduk. Jag kommer att försöka gräva ett djupt dike och bygga en slags uppochnervänt U som kapsel med presenning över slidområdet. Eventuellt kör jag ner någon form av avskärmningsmaterial också i samma veva. Därefter får det bli hitfraktning av gräsmattejord på säck och initialt 10 cm jord ovanpå kapseln. Är helt övertygad om att den kommer att lyckas spränga hål eller leta sig upp ändå under, men då kommer jag att ge den glyfosat där den kommer upp.
Det är ett försöka att se om jag kommit så pass långt i krigsföringen mot den, att jag skulle kunna påbörja gräsmattesådd igen och kanske rentav fylla på med mer jord och så något helt annat där nästa år.
I mitt fall är det väldigt tydligt var Parksliden blev planterad en gång i tiden. Där har rötterna varit som tjockast och mest koncentrerade och det är också där som Parksliden är som mest seglivad. Jag har lyckats flytta krigsfronten och pressa Parksliden tillbaka till sitt ursprung, dvs dessa planteringsområden på ca 1x1 meter per "klase".
Strategin i år blir ett försök till total inkapsling med presenning och/eller markduk. Jag kommer att försöka gräva ett djupt dike och bygga en slags uppochnervänt U som kapsel med presenning över slidområdet. Eventuellt kör jag ner någon form av avskärmningsmaterial också i samma veva. Därefter får det bli hitfraktning av gräsmattejord på säck och initialt 10 cm jord ovanpå kapseln. Är helt övertygad om att den kommer att lyckas spränga hål eller leta sig upp ändå under, men då kommer jag att ge den glyfosat där den kommer upp.
Det är ett försöka att se om jag kommit så pass långt i krigsföringen mot den, att jag skulle kunna påbörja gräsmattesådd igen och kanske rentav fylla på med mer jord och så något helt annat där nästa år.