1 540 283 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag kan sträcka mig till att använda bekämpningsmedel som det krävs speciell behörighet för att få använda i Sverige, men som åtminstone inte är totalförbjudna. Sedan betvivlar jag inte på att det finns kraftfullare medel än så, men att därmed hävda att det är lätt att utrota växten ställer jag mig frågande till.
Hade det varit lätt, så hade HOOCCH2NHCH2H2PO3, dvs glyfosat, trots allt fungerat utmärkt. Glyfosatet hindrar just nödvändig proteinbildning. Allting som glyfosatet kommer i kontakt med dör och vissnar ner, så att döda allt som växer ovan jord är extremt lätt. Det är också lätt att tro att man fått död på växten helt och hållet om den inte skjuter nya skott, just där och då. Problemet med glyfosatet är att växtens system i sig hämmar spridningen och att proteinbildningen kan fortgå i rotsystemet.
Injicerar man det i stjälkarna så ökar chansen för upptagning, men det är ingen garanti att man når ut till hela växtens kapillärsystem. Som störst chans har man till upptagning en period innan frost, då växten verkar ha någon slags energiretention där den återhämtar det som finns lagrat ovan jord. Så även med kraftfulla preparat som rentav kan vara förbjudna, hälsovådliga och miljöskadliga, så tror jag nog det ändå handlar om en utmattningsprocess där man får stå på sig och upprepa behandlingen tills att den ger upp helt.
Hade det varit lätt, så hade HOOCCH2NHCH2H2PO3, dvs glyfosat, trots allt fungerat utmärkt. Glyfosatet hindrar just nödvändig proteinbildning. Allting som glyfosatet kommer i kontakt med dör och vissnar ner, så att döda allt som växer ovan jord är extremt lätt. Det är också lätt att tro att man fått död på växten helt och hållet om den inte skjuter nya skott, just där och då. Problemet med glyfosatet är att växtens system i sig hämmar spridningen och att proteinbildningen kan fortgå i rotsystemet.
Injicerar man det i stjälkarna så ökar chansen för upptagning, men det är ingen garanti att man når ut till hela växtens kapillärsystem. Som störst chans har man till upptagning en period innan frost, då växten verkar ha någon slags energiretention där den återhämtar det som finns lagrat ovan jord. Så även med kraftfulla preparat som rentav kan vara förbjudna, hälsovådliga och miljöskadliga, så tror jag nog det ändå handlar om en utmattningsprocess där man får stå på sig och upprepa behandlingen tills att den ger upp helt.
Har insett att även jag har parkslide i trädgården. Vi har bott här i tio år och nu växer den på en yta av 4-6 kvm. Antagligen är förhållandena inte optimala eftersom den inte hunnit bli större. Tänkte ge mig på den i år, men vill avvakta med gifter tills jag känner mig mer uppgiven än nu... Är det något särskilt jag inte ska göra när jag bråkar med den? (Förutom att inte sprida vidare rotdelar o d.)
Jag skulle kapa de ner till 5-10 cm och fylla inuti växten koncentrerat gift. De glyfosfat som säljs på marknaden är utspädda till 2 wt% i bästa fall. Till ett sånt odjur behövs betydligt mer koncentrerat medel. Derär liksom att vissa försöker ta koll på en ekstubb med utspädd syra !shadowfire skrev:Jag kan sträcka mig till att använda bekämpningsmedel som det krävs speciell behörighet för att få använda i Sverige, men som åtminstone inte är totalförbjudna. Sedan betvivlar jag inte på att det finns kraftfullare medel än så, men att därmed hävda att det är lätt att utrota växten ställer jag mig frågande till.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Nej, viktigaste är det du skrev, att inte söla/drälla med den. I England och Australien sätter bekämpningsföretagen kontamineringszoner för den och där man måste torka av sig skorna eller helt byta skor när man lämnar zonen. Bara för att det räcker med några milimeters rotbit under skorna för att plantera ner den någon annanstans i trädgården. Riktigt så noga har inte jag varit, men jag har tittat mig under skorna en och annan gång utifall att.Annananna skrev:Har insett att även jag har parkslide i trädgården. Vi har bott här i tio år och nu växer den på en yta av 4-6 kvm. Antagligen är förhållandena inte optimala eftersom den inte hunnit bli större. Tänkte ge mig på den i år, men vill avvakta med gifter tills jag känner mig mer uppgiven än nu... Är det något särskilt jag inte ska göra när jag bråkar med den? (Förutom att inte sprida vidare rotdelar o d.)
Hur planerar du att få den koncentrerade syran på hela växten? Eller tänker du dig att om du droppar på ett hörn så kommer allt förkolna? Problemet verkar ju vara att det som är tillgängligt för avdödning inte påverkar huvudplantan. Hur kommer din syra år den?Matstj skrev:Den här växten kan man väldigt lätt utrota med rätt kemikalier. Problemet är att man inte får använda vilket medel som helt. Den är ingen alien heller.
Häller man exempelvis koncentrerad svavelsyra på rötterna då bränns de på engång. Kvar blir det bara kol rester. Det finns ingen organisk material i världen som inte reagerar med svavelsyra. Nackdelen är att joren blir sur.
Shadowfire. Mycket fascinerande tråd. Har läst en del om växten tidigare, men det här var så sjukt att jag var tvungen att läsa alla 20 sidor. Visst finns det drag av thriller i denna tråd. Fortsätt kämpa!
Jag har inte provat utrota växten med svavelsyra nån gång, därför har jag ingen erfarenhet av det. Jag bara säger att teoretisk är det omöjlig för växten inkl rötterna, huvudplantan och enstaka celler att kunna överleva om de kommer i kontakt med svavelsyra.elpaco skrev:
Jag skulle först vattna området så att der blir tillräckligt blött. Sen hälla syran från minst 2 meters avstånd pga kraftig reaktion över hela området. Syran påverkar ner till 1 merers djup och bränner sönder all organisk material den kommer i kontakt med. Det finns ingen chans för överlevande.
Här kommer ett experiment som jag gjorde imorse. Ett växblad blev uppplockat och nedsänkt i ren svavelsyra:
1: Växbladet:
2- Percis inlagt i syran:
3- Efter 2 minut :
4- Efter 5 minuter, det börjar förkolas:
5- Efter 10 minuter, bara gegga kvar:
6- Efter 5 minuter, det är upplöst helt:
7- Häller ut det svarta vattnet i vasken:
1: Växbladet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2- Percis inlagt i syran:
3- Efter 2 minut :
4- Efter 5 minuter, det börjar förkolas:
5- Efter 10 minuter, bara gegga kvar:
6- Efter 5 minuter, det är upplöst helt:
7- Häller ut det svarta vattnet i vasken:
Redigerat:
Vad säger det?Matstj skrev:
Om du skall utrota Parkslide med den metoden, så menar du att hela växten skall doppas ned i ett svavelsyrebad? Hade din föreslagna metod fungerat bra, så hade säkert myndigheter i Storbritannien använt den metoden, istället för att frakta iväg tonvis med jord innehållande Parkslide.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Haha förträffligt med ett experiment på allt, men för att det ska vara realistiskt så ska du ha en kruka med jord i och jag vill se att rotsystemet helt och hållet ner till rötter med en sytråds dimension är upplösta utan att du sänkt ner krukan i något bad.
Liknande det experiment jag gjorde med klorin, diesel och bensin. Allt ovanför jord vissnade ner inom loppet av ett par timmar, men rotsystemet sköt nya skott efter några veckor. Detta i en vanlig 10-litershink och långt ifrån det 5-metersdjup som Parkslidens rötter kan ligga på.
Liknande det experiment jag gjorde med klorin, diesel och bensin. Allt ovanför jord vissnade ner inom loppet av ett par timmar, men rotsystemet sköt nya skott efter några veckor. Detta i en vanlig 10-litershink och långt ifrån det 5-metersdjup som Parkslidens rötter kan ligga på.
Det förslagna metoden ska vara fungerande praktisk i större skala oxå. Bara man ser till att tillräcklig mycket syra kommer i kontakt med växten. Hur myndigheterna gör i England ska stå för dem. Det säger ingenting om min metod.thomas33 skrev:
Men fattar du hur många kubikmeter du får hälla ut får att nå hela rotsystemet? Detta handlar ju om större bestånd och det är inte gröndelarna ovan jord som är problemet.Matstj skrev: