Menar du att det är särskilt svårt att få bort lupiner?

Vi har olika erfarenheter.. Vi hade parklside i tjugo år utan att veta att det skulle vara ett problem.
Tog bort dom och hållit efter lite sedan dess. Har mer problem med en del andra växter.
Så det kan vara ett problem, men måste inte vara det.

• Gilla
viktore2
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, eftersom det finns en massa människor som kultiverar dem och tycker de är fina...

Växten är väl enklast att utrota med lie, och räcker inte det är det "fight with fire", eller varför inte min favorit "nuke from orbit, only way to be certain".

Då kanske inte folk odlade dem överallt ifall de fick ett taktiskt kärnvapen i bollen...

Sorry för OT, men du kan inte bara fokusera på växtens biologiska egenskaper utan dess "kulturvärde" är lika viktigt.

Här i Skåne har vi fan snart raps överjävlaallt.
Men det är en nyttoväxt så...

Men nu handlade det om att man inte fick kompostera växt delar, något jag ser som överdrivet. Jag håller med om att det största hindret för att utrota lupin är att få med alla på båten. Att ta död på en planta är inte svårt.

harry73
Har du en varmkompost som garanterat komposterar växten, är det ingen fara.
Det jag kallar kompost hos mig är en hög med växtdelar som nästan aldrig blir särskild varm. Då kan det vara dumt att lägga parkslide växtdelar där

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men överdrifter är inte till någon nytta. Lupiner sprider sig lätt längs vägar och blir där ett problem efter som de trivs på magra marker där övrig växtlighet inte är så kraftig. Men det är inte problem att få bort den om man vill. Parkslid är en större utmaning. Men att kompostera växtdelar är inget problem. Då menar jag INTE dumpa det i skogen. Men en kompost i trädgården som man har kontroll på funkar bra, eller att låta växtdelarna ligga kvar när man rycker bort dem.

På ölan har man problem med att enar tränger ut annan växtlighet. Det är inte för att de är svåra att få bort eller växer fort. De får helt enkelt vara i fred.
Förstår inte riktigt varför du egentligen vill dra ner på oron kring dessa arter. De är invasiva. Punkt.

De hör inte hemma här, skulle aldrig funnits här om vi inte störde naturens gång.

Har själv bott i England i 10 år och försök inte ens förminska problemet med parkslide. Har själv varit med i en fastighetsaffär där mäklare, besiktningsman, försäkringsbolag och bank alla vägrade ha något att göra med fastigheten. Fastigheten värderades till 2,5 milj pund innan parkslidet kom på tal och var totalt osäljbart efter. Bank och försäkringsbolag vägrade ta i fastigheten även om den sanerades av företag till en kostnad av 120 000 pund.

Spelar liksom ingen roll vad du tycker när de som gör att fastigheten är värd något tycker annorlunda. Det finns familjer som har bygg upp förnögenheter och fått dessa utplånade för att en granne tyckte det var onödigt att kolla vad som planterades.

Den Skall Bort. Punkt

• Gilla
Stucchi_99 och 8 till
  • Laddar…
Ja visst det finns många som fullständigt gått bananas. Ni läser uppenbarligen inte ens vad jag skriver. Lupiner är inte svåra att bli sv med om man vill. Parkslid är inte fullt så hemska som vissa vill få dem till.

D Daniel 109 skrev:
Ja visst det finns många som fullständigt gått bananas. Ni läser uppenbarligen inte ens vad jag skriver. Lupiner är inte svåra att bli sv med om man vill. Parkslid är inte fullt så hemska som vissa vill få dem till.
Du missar ju helt grejen igen. Det är inte vad du tycker som betyder något. Det är vad försäkringsbolag, banker och potentiella köpare tycker. Även om du tycker att parkslide inte är så farligt så kommer även du fort att ändra uppfattning den dagen ingen vill belåna eller försäkra din fastighet

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
S
Jag har hört lite olika gällande bekämpning av Parkslide, vill bolla med er som har erfarenhet. Har två ganska välavgränsade bestånd på tomten. Vissa säger bort med allt, gräv upp tomten etc. Andra säger ta det försiktigt, håll efter, klipp skott, trötta ut den. Skall tillägga att sliden har hållit sig ganska statisk dem senaste två åren.

C Chris11 skrev:
Förstår inte riktigt varför du egentligen vill dra ner på oron kring dessa arter. De är invasiva. Punkt.

De hör inte hemma här, skulle aldrig funnits här om vi inte störde naturens gång.

Har själv bott i England i 10 år och försök inte ens förminska problemet med parkslide. Har själv varit med i en fastighetsaffär där mäklare, besiktningsman, försäkringsbolag och bank alla vägrade ha något att göra med fastigheten. Fastigheten värderades till 2,5 milj pund innan parkslidet kom på tal och var totalt osäljbart efter. Bank och försäkringsbolag vägrade ta i fastigheten även om den sanerades av företag till en kostnad av 120 000 pund.

Spelar liksom ingen roll vad du tycker när de som gör att fastigheten är värd något tycker annorlunda. Det finns familjer som har bygg upp förnögenheter och fått dessa utplånade för att en granne tyckte det var onödigt att kolla vad som planterades.

Den Skall Bort. Punkt
Du överdriver precis som en hel del andra här. Spelar liksom ingen roll vad du tycker (punkt), bra så
? Sätt dig gärna in i lite olika sätt att rå på den så kanske du kan kratta in lite av ditt så kära "värde".

Förklara gärna var i SE just denna växt är ett stort problem, exemplen i tråden är hämtade utanför SE och inte representativa inte heller klippet tidigare från någon föreläsning gav något i trådens tema. Ja de inhemska i tråden är likt TS i trädgårdar och många inte så omfångsrika som dennes. I den utsträckningen inte så hotande eller direkt omöjliga att rå på om man önskar.

För balansens skull skadar det inte att tråden tryfferas då och då med ett inlägg lite mot överdrift av problemet. I fallet lupiner anges ofta faran mot biologisk mångfald osv, lite magstarkt påstående med tanke på av oss hårlösa apors framfart som är i helt annan storleksordning där.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men nu handlade det om att man inte fick kompostera växt delar, något jag ser som överdrivet. Jag håller med om att det största hindret för att utrota lupin är att få med alla på båten. Att ta död på en planta är inte svårt.
Vad är det för trams att man inte får kompostera? Gör man det rätt dör allt.

Som jag skrivit, Sysavs bäddkompost på Spillepengen når 60C, då dör alla växtdelar.
En riktigt kompost alltså. I hemmakomposten dör inte mycket.

Hos mig är komposten en högre hög med jord under vår stora lagerhägg, dikt an stödmuren. Där lägger jag mjuka växtdelar som gräs jag samlar från gräsklipparen, blast, ogräs som fröat in, rabarberblad mm.

Inget för rotogräs dock även om det säkert är väl mörkt, den omgärdas av murgröna, spirea och lagerhägg och rä dessutom skuggad av grannens hus.

harry73 harry73 skrev:
Har du en varmkompost som garanterat komposterar växten, är det ingen fara.
Det jag kallar kompost hos mig är en hög med växtdelar som nästan aldrig blir särskild varm. Då kan det vara dumt att lägga parkslide växtdelar där

GK100 GK100 skrev:
Du överdriver precis som en hel del andra här. Spelar liksom ingen roll vad du tycker (punkt), bra så
? Sätt dig gärna in i lite olika sätt att rå på den så kanske du kan kratta in lite av ditt så kära "värde".

Förklara gärna var i SE just denna växt är ett stort problem, exemplen i tråden är hämtade utanför SE och inte representativa inte heller klippet tidigare från någon föreläsning gav något i trådens tema. Ja de inhemska i tråden är likt TS i trädgårdar och många inte så omfångsrika som dennes. I den utsträckningen inte så hotande eller direkt omöjliga att rå på om man önskar.

För balansens skull skadar det inte att tråden tryfferas då och då med ett inlägg lite mot överdrift av problemet. I fallet lupiner anges ofta faran mot biologisk mångfald osv, lite magstarkt påstående med tanke på av oss hårlösa apors framfart som är i helt annan storleksordning där.
Jag hade nog inte brytt mig om ett bestånd på min tomt på ett hus som jag aldrig behöver sälja men om så är fallet så är man utlämnat till vad andra tycker om växten. Kommer garanterat bli som i UK här också eftersom samma reinsurance bolag syndikerar försäkringarna och så även för bolån där syndikeringen kommer kräva stopp för lån eftersom risken inte är kvantifierbar. Dvs för att behålla värdet på tillgången och säkra möjligheten till realisation kan den inte vara kvar

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Nej det kommer inte att hända.

D Daniel 109 skrev:
Nej....jag tänkte på trådens ämne.

D Daniel 109 skrev:
Nej det kommer inte att hända.
Hur vet du det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.