1 548 382 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ge dig nu. Du tror det är som någon fuktskada i källaren, andra skulle aldrig ens gå på visning om de fick reda på att tomten har Parkslide.D Daniel 109 skrev:
Ok. Det räcker så.
Andra går inte om det inte är sjötomt, bor en invandrare i området, finns en kraftledning, mer än gång avstånd till tunnelbanan, enskilt vatten, torpargrund, -80tals hus. Listan kan göras väldigt lång. Vi har olika syn på vad som är viktigt.
Jag skulle nog inte skriva under på det, såhär ser det ut på Island efter att man gjort ett av mänsklighetens vanligaste misstag. Importerat en främmande art i syfte att åstadkomma en förbättring.D Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Islands natur är karg och säregen med en väl anpassad flora och fauna. Man gjorde då misstaget att plantera in lupinen för att öka markens bördighet, resultatet idag är både skrämmande och sorgligt.
Våra vägkanter är också magra och torra men just denna egenskap gör att de är en perfekt plats för en del av våra vildväxande örter. Lupinen är en kvävefixerande ärtväxt som förändrar markförhållandena och gör att de ursprungliga växterna inte längre trivs där. Visst går det att ta bort lupiner men det räcker inte, jorden behöver även tid att återgå till sin ursprungliga form för att växterna skall återkomma.
Underdrifter är inte heller till någon nytta.
Nu missförstår du mig. Lupiner är definitivt ett problem för den biologiska mångfalden. Men den är inget problem att få bort en planta, eller att kompostera en bukett. Man varnar inte för rätt saker.
Jag förstår din poäng och jag förstår problemet, men jag tycker att bilden är helt underbartA Abies koreana skrev:Jag skulle nog inte skriva under på det, såhär ser det ut på Island efter att man gjort ett av mänsklighetens vanligaste misstag. Importerat en främmande art i syfte att åstadkomma en förbättring.
[bild]
Islands natur är karg och säregen med en väl anpassad flora och fauna. Man gjorde då misstaget att plantera in lupinen för att öka markens bördighet, resultatet idag är både skrämmande och sorgligt.
Våra vägkanter är också magra och torra men just denna egenskap gör att de är en perfekt plats för en del av våra vildväxande örter. Lupinen är en kvävefixerande ärtväxt som förändrar markförhållandena och gör att de ursprungliga växterna inte längre trivs där. Visst går det att ta bort lupiner men det räcker inte, jorden behöver även tid att återgå till sin ursprungliga form för att växterna skall återkomma.
Renoveringsnovis
· 283 inlägg
Inslag i SVT om invasiva arter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fem-arter-som-hotar-sveriges-biologiska-mangfald
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fem-arter-som-hotar-sveriges-biologiska-mangfald
Jag rör mig ofta i tex Mö-Lu och inte sällan åker jag tåg. Sen denna tråden startade kollar jag ibland lite utmed spår, vid platser där större anläggningsjobb gjorts osv. Självklart ser man en del PS ett lite mer utbrett ställe är som nämnts kring Höör.KristinaRT skrev:Jag håller absolut med dig! Skulle aldrig köpa ett hus med Parkslide eftersom jag personligen sett hur den växten fungerar och vilken kapacitet den har.
Körde precis förbi ett bestånd längs Norra ringen i Lund igår och noterade att den dungen numera täcker hela slänten med sprängsten mellan två broar. Storleken har ungefär dubblats på två år, i en slänt där inget annat kan växa.... Växtkraften är imponerande!
Undrar stilla om de som inte tycker det är så farligt verkligen sett med egna ögon hur parkslide beter sig i naturen, eller om man bara ”tycker” och ” tror”?
Jag behöver inte tro eller tycka speciellt mycket jag kan bara göra en enkel observation. Det faller då ut som så att det knappast går att säga annat än att mycket i tråden är lite överdrivet. Särskilt sett till landskapet i stort, i enskilda fall tex de här med problem i trädgårdar givetvis annorlunda. Antar att de är relativt få och då långt från de som visar upp någon stickling eller mindre äldre liten buske i paritet med en gårdsfläder vid en väg, staket osv.
Är det en nutida logik grundad i sociala medier som ger denna rusning, överreaktioner? Har man ett lokalt problem tex på tomten kanske först fråga sig är det ett och isf hur stort. Ibland kanske inget men får man det dit så givetvis ta bort den, i lugn och ro, logiskt och enträget om så krävs. Tror av det jag sett vid mina små tester att den är beskedlig och åtkomlig om man inte börjar härja över ytor och föralldel intensivt men totalt sett halvhjärtat ändå.
Nu är det Island du visar hur ser motsvarande ut här i SE. Jag vill inte förminska olika problem av den här typen men om vi som ofta nämns håller oss till vägrenar var hamnar vi då? Ska biologisk mångfald hänga på den begränsade både ytan och sett som biotop och isf med eller utan en andel lupiner? Varför inte rikta blicken mot det verkligt stora fall som på kort tid skett i gamla betes, åker, hagmarker i äldre kulturbygd. Knappast lupiner som lurar där helt andra krafter och med ett i primcip irreversibelt resultat.A Abies koreana skrev:Jag skulle nog inte skriva under på det, såhär ser det ut på Island efter att man gjort ett av mänsklighetens vanligaste misstag. Importerat en främmande art i syfte att åstadkomma en förbättring.
[bild]
Själv har jag förmånen att på en av mina platser här på jorden ta hand om ett rejält stycke sån mark i runda tal 3-5 ha. Där ses till att de olika arterna gynnas på ett bra sätt i linje med det kulturlandskap de finns och har funnits i sen mycket länge. I mer modern terminologi är det i stort en permakultur den kräver väldigt lite för att hålla sig på benen.
I det större området har funnits bosättningar från bronsåldern och mitt område har anor från när mina förfäder kom hit som valloner i järnhanteringen. Ser högst ogärna att sånt förstörs och kommer inte låta det ske. Konstigt nog går det fint även utan EU bidrag en trevlig hobby. Kräver inte mycket insatser om drängarna är i form av någon 10 liters dunk fossilt destillat skulle gå bra även utan kanske nyttigt också med lite längre semester.
Du har naturligtvis rätt, lupiner är inte det största hotet i vår komplicerade värld men kanske något vi kan påverka genom information. Det planteras fortfarande lupiner i trädgårdar för "de är så fina" visst, det tycker jag också men det finns ju hur mycket växter att välja på så om någon enda avstår för att man förstått att det finns nackdelar för vår natur så är det väl en liten men ändock en vinst.GK100 skrev:Ska biologisk mångfald hänga på den begränsade både ytan och sett som biotop och isf med eller utan en andel lupiner? Varför inte rikta blicken mot det verkligt stora fall som på kort tid skett i gamla betes, åker, hagmarker i äldre kulturbygd. Knappast lupiner som lurar där helt andra krafter och med ett i primcip irreversibelt resultat.
Jag skrev ett långt inlägg men kom så långt ifrån trådens syfte så jag raderade allt. Hur vi förvaltar vår jord, hur vi producerar vår mat och driver vårt skogsbruk kräver en egen tråd.
Och det är lite grann det som är TS poäng.D Daniel 109 skrev:
Detta är inget man kan tycka om eller inte.
Risken för spridning till grannar och på egna tomten är så stor att det inte kan reduceras till en tycke och smak fråga.
Ungefär som diskussionen om vaccin mot Mässling, men mer saklig eftersom vaccin trots allt är något man gör med den egna kroppen i första hand.
Vi kan inte ha ett samhälle där några helt ignorerar invasiva växter eller djur.
Det handlar ju om så mkt mer än den egna tomten.
Har du som sagt några exempel i SE gällande parkslide? Att tex rötter kan ta sig in i undermåliga rörledningar är inget specifikt för den växten. Var får du den enorma spridningsvilligheten från? Sen denna tråden startade har jag som sagt ovan hållt ögonen öppna i skåneland utan att direkt se det som ger krigsrubriker här. Dessutom labbat lite utan att se annat än förväntade resultat i stort har du själv funderat eller testat något?K karlmb skrev:Och det är lite grann det som är TS poäng.
Detta är inget man kan tycka om eller inte.
Risken för spridning till grannar och på egna tomten är så stor att det inte kan reduceras till en tycke och smak fråga.
Ungefär som diskussionen om vaccin mot Mässling, men mer saklig eftersom vaccin trots allt är något man gör med den egna kroppen i första hand.
Vi kan inte ha ett samhälle där några helt ignorerar invasiva växter eller djur.
Det handlar ju om så mkt mer än den egna tomten.
Info här på BH är givetvis bra men lite sans och utan onödiga överdrifter säkert bättre.
Jag är lyckligt (ovetande) om ev Parkslide i min närhet. Har bara sett den på bild här i tråden.GK100 skrev:Har du som sagt några exempel i SE gällande parkslide? Att tex rötter kan ta sig in i undermåliga rörledningar är inget specifikt för den växten. Var får du den enorma spridningsvilligheten från? Sen denna tråden startade har jag som sagt ovan hållt ögonen öppna i skåneland utan att direkt se det som ger krigsrubriker här. Dessutom labbat lite utan att se annat än förväntade resultat i stort har du själv funderat eller testat något?
Info här på BH är givetvis bra men lite sans och utan onödiga överdrifter säkert bättre.
Men ifall du har den inställning du har, menar du då att de gått bananas i tex England?
För om du menar det så bör du ha en förklaring till varför det inte kommer att gå som i England här hemma.
Eller menar du att allt är uppdiktat och att det inte finns ngt problem öht i England heller?
Ärligt talat Daniel109 och GK100 - vi har förstått vad ni vill säga nu. Vi har förstått att ni verkligen, verkligen tycker att diskussionerna kring parkslide är överdrivna. Toppen!
Men jag måste säga att jag börjar bli hjärtligt trött på att se er traggla detta om och om igen. Om man är på ett forum och ett ämne inte passar en så går man vidare till andra som passar bättre - eller startar ett eget ämne.
Men jag måste säga att jag börjar bli hjärtligt trött på att se er traggla detta om och om igen. Om man är på ett forum och ett ämne inte passar en så går man vidare till andra som passar bättre - eller startar ett eget ämne.
Jag har ingen egen uppfattning värt något gällande England. Har vistats där summerat 2-3 månader i mitt liv så långt och inte då letat eller sett parkslide, ja kanske sett men inte medveten om arten. Nästa gång ska jag hålla ögonen öppna borde vara lätt att hitta något i linjen.K karlmb skrev:Jag är lyckligt (ovetande) om ev Parkslide i min närhet. Har bara sett den på bild här i tråden.
Men ifall du har den inställning du har, menar du då att de gått bananas i tex England?
För om du menar det så bör du ha en förklaring till varför det inte kommer att gå som i England här hemma.
Eller menar du att allt är uppdiktat och att det inte finns ngt problem öht i England heller?
Du behöver inte dra till ytterligheter sägs det finnas stora problem där får jag väl tro på det. Hindrar inte att man kan vara någorlunda sansad i resonemangen generellt för oss i SE. Det är nog ofta ganska rimligt att dämpa ytterligheter åt båda hållen men här på BH ser jag mest reaktioner lite åt överdrift onödigt panikartat. Det är där jag brukar hålla med tex Daniel_109 i denna tråden.
Sen var det kul att labba lite med sodan som var uppe tidigt av någon som använde det. Tydligen enligt senare inlägg något som är känt dvs basisk miljö hämmar, kanske injicera lite kalkvälling på djupet? Vill man kombinera med lite DC hämmar det ännu bättre, kunde drivas med fördel av en liten solcell. Kyla har även nämnts borde gå fint att relativt passivt ordna om man har problem. Givetvis även möjligt på olika sätt slabba med växtgifter och hålla efter uppväxt osv.
Ser ut att finnas många möjligheter att hålla den från trädgården kan tyckas, något jobb får man så klart lägga ner men knappast anmärkningsvärt i de flesta fall.
Vad är det som säger att det inte passar? Är tragglande kring problemen mer passande?Z zzelma skrev:Ärligt talat Daniel109 och GK100 - vi har förstått vad ni vill säga nu. Vi har förstått att ni verkligen, verkligen tycker att diskussionerna kring parkslide är överdrivna. Toppen!
Nåväl jag hör vad du säger och kommer inte skriva ett tecken mer i tråden, jag är trots allt en resonlig människa och ska inte plåga er mer här.⁷