Parkslid har funnits i Sverige i över 100år. Ja, den är besvärlig att bli av med. Men det är en växt med alla de behov en växt har. Den gör inte hus värdelösa.

K karlmb skrev:
Nej....jag tänkte på trådens ämne.
Du kanske skulle läsa inläggen du svarar på också.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Hur stort ska ett bestånd vara för att klassas som besvärande i allmän mening? 1,2,3,5-hundra eller ska det behöva vara tusentals kvadratmeter för att klassas som ett problembestånd?
Jag dokumenterade ett litet bestånd på drygt 500m² häromdagen....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
Aha, med såna mängder kan det ju bli lite otrevligt. Midjemåttet på mitt huvudbestånd är nog bara obetydligt större än mitt eget (uppskattat, ej mätt). Från luften ser det förstås större ut.

Jag minns när jag växte upp ute vid mina morföräldrars stuga så hade de en in i helvetes stor buske. Min morfar svor över den. Den blev bara större och större. De vart ”lurade” av några släktingar att ta med lite skott och plantera då den blev så hög och fin.

När jag sedan var i tonåren hjälpte jag till att ta bort den. Fyfan vad vi grävde. Rötter så in i helvete. Och varje gång man gick med gräsklipparen fick man gå där över. Gick inte ha mer än gräs där för att man var alltid tvungne att klippa ner skotten.

Det var en sån parkslide. Då har jag hellre lupiner.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
E Ekonomen2 skrev:
Bättre bild...
Det där är helt klart Parkslide.

Lerums kommun går nu ut och inventerar invasiva växter för att få koll på vad som finns, inte minst med tanke på att fel växt på fel ställe stör ekosystemet. Otroligt klokt, inte minst om kommunen sedan kan tänkas vidta åtgärder emot de invasiva växterna också.

Utöver det så har jag ett par bekanta som precis köpt en stor tomt och som fick en prisreduktion på 200 papp för att sanera Parkslide, så nog påverkar Parkslide priset på hus och tomter även här i Sverige nu. Återigen, det bästa vi kan göra är att uppmärksamma och utrota det som inte hör hemma i vår ekoflora här, men det kommer i takt med att det får mer uppmärksamhet också få påföljder på hus- och tomtpriser. Kanske inte så dramatiskt stora summor, men den som säger att det inte har någon som helst påverkan på hus- och tomtpriser får nog snart äta upp farfars toffel.

• Gilla
zzelma och 6 till
  • Laddar…
E Ekonomen2 skrev:
Bättre bild...
Är väldigt osäker, men det skulle kunna vara pion.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
M Modig skrev:
Är väldigt osäker, men det skulle kunna vara pion.
neeej :)

S
Daniel 109, nu tycker jag du uttrycker dig alldeles för lättvindigt om något du helt enkelt inte vet mycket om. Parkslide som är väl etablerad och har gynnsamma villkor är extremt svår att utrota och kan i värsta fall orsaka skador på egendom. Du har rätt i att det inte är världens ände om man får in det på tomten, men det skall verkligen inte ignoreras. Vissa bestånd som t.ex. är skuggade, sitter i grund jord eller annat, är säkert enkla att utrota, men det gäller inte för alla.

Efter att ha arbetat med min parkslide i minst 5 år så skulle jag nog säga att jag hellre köper ett hus med mögel i källaren än ett hus med parkslide på tomten. Just nu kanske min åsikt är i minoritet, men ju mer farsoten sprider sig, desto fler kommer tycka som jag. Då kommer fastigheternas värde påverkas och därefter tar det inte lång tid innan bankerna blir intresserade. Vem vill låna pengar till en fastighet som riskerar falla i värde?

• Gilla
zzelma och 6 till
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
neeej :)
Funderar på att låta en av dom växa upp lite...tror jag har hittat andra som fått växa till sig och då ser den inte alls ut som en parkslide ut de har avlånga blad och vanlig stam...dvs inte hjärtblad eller bambu stam...däremot har dessa ett jäklar spritt rotsystem med tunna rötter som skjuter överallt...de parkslides jag vet jag hittat har suttit ensamma på en tjock avskild rot...(kommit med anläggningsjorden!)

Hur ”farligt” är det att hinna låta den bli 10-15cm innnan man ryker den?

Redigerat:
KristinaRT
S STB skrev:
Daniel 109, nu tycker jag du uttrycker dig alldeles för lättvindigt om något du helt enkelt inte vet mycket om. Parkslide som är väl etablerad och har gynnsamma villkor är extremt svår att utrota och kan i värsta fall orsaka skador på egendom. Du har rätt i att det inte är världens ände om man får in det på tomten, men det skall verkligen inte ignoreras. Vissa bestånd som t.ex. är skuggade, sitter i grund jord eller annat, är säkert enkla att utrota, men det gäller inte för alla.

Efter att ha arbetat med min parkslide i minst 5 år så skulle jag nog säga att jag hellre köper ett hus med mögel i källaren än ett hus med parkslide på tomten. Just nu kanske min åsikt är i minoritet, men ju mer farsoten sprider sig, desto fler kommer tycka som jag. Då kommer fastigheternas värde påverkas och därefter tar det inte lång tid innan bankerna blir intresserade. Vem vill låna pengar till en fastighet som riskerar falla i värde?
Jag håller absolut med dig! Skulle aldrig köpa ett hus med Parkslide eftersom jag personligen sett hur den växten fungerar och vilken kapacitet den har.

Körde precis förbi ett bestånd längs Norra ringen i Lund igår och noterade att den dungen numera täcker hela slänten med sprängsten mellan två broar. Storleken har ungefär dubblats på två år, i en slänt där inget annat kan växa.... Växtkraften är imponerande!

Undrar stilla om de som inte tycker det är så farligt verkligen sett med egna ögon hur parkslide beter sig i naturen, eller om man bara ”tycker” och ” tror”?

Om de hade haft forum som BH i England på 60-talet eller när det nu var som Parkslide blev poppis där, så hade troligen epidemin stoppats redan på 90-talet.
Nu behövs inga forum i England ....

• Gilla
Mamusen
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Undrar stilla om de som inte tycker det är så farligt verkligen sett med egna ögon hur parkslide beter sig i naturen, eller om man bara ”tycker” och ” tror”?
Det kan absolut bli ett extremt problem i naturen, särskilt på sådana ytor som är svåra att göra något åt. Men diskussionen handlar primärt om trädgårdar. Där är det inte en dödsdom.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Lerums kommun går nu ut och inventerar invasiva växter för att få koll på vad som finns, inte minst med tanke på att fel växt på fel ställe stör ekosystemet. Otroligt klokt, inte minst om kommunen sedan kan tänkas vidta åtgärder emot de invasiva växterna också.

Utöver det så har jag ett par bekanta som precis köpt en stor tomt och som fick en prisreduktion på 200 papp för att sanera Parkslide, så nog påverkar Parkslide priset på hus och tomter även här i Sverige nu. Återigen, det bästa vi kan göra är att uppmärksamma och utrota det som inte hör hemma i vår ekoflora här, men det kommer i takt med att det får mer uppmärksamhet också få påföljder på hus- och tomtpriser. Kanske inte så dramatiskt stora summor, men den som säger att det inte har någon som helst påverkan på hus- och tomtpriser får nog snart äta upp farfars toffel.
Det är ingen som sagt att det inte kan påverka värdet på en fastighet. Men det finns extremt många saker som påverkar en fastighets värde. Men jag har svårt att se att det här skulle vara en dominerande orsak. Det gör inte en fastighet värdelös.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.