S Smajten skrev:
Två frågor till:
Är bladen helt släta på undersidan eller ”ludna”?
Vad smakar de späda stjälkarna? Läste nämligen att parkslidens smak påminner om rabarber så till den grad att man kan baka paj på det. Provsmakade och ja det stämmer..
Bladen är helt släta och de smakade surt som f*n...smaken på rå rabarber har jag inte riktigt koll på men antar att de är sura med... Brukar rötterna innan det har etablerat sig vara tunna och ganska ”spröda” men spridda sig rejält, allt detta innan den typ har skickat upp ett enda skott?

E Ekonomen2 skrev:
Bladen är helt släta och de smakade surt som f*n...smaken på rå rabarber har jag inte riktigt koll på men antar att de är sura med... Brukar rötterna innan det har etablerat sig vara tunna och ganska ”spröda” men spridda sig rejält, allt detta innan den typ har skickat upp ett enda skott?
Är det anläggningsjorden du misstänker så skulle jag säga kör på roundup gel på det som kommer upp. När gräset har tagit sig så får gräsklipparen lite extra jobb. Robot som går dagligen lär hjälpa. Om det stämmer så har du iallafall inga rötter med 30 års etableringstid.

KristinaRT
Dra upp allt du kan, gräv om det är så tjocka rötter som i de första bilderna. Låt den inte etablera sig.
Är det nybyggt skulle jag rekommendera att bara ha gräs och därmed kunna klippa hela ytan frekvent.
Som sagts ovan, du har inte ett etablerat bestånd - låt den inte etablera sig!

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, de späda skotten smakar som trist rabarber eller sur sparris, kan användas både som sparris och rabarber och är väldigt nyttigt. Alltid en liten tröst.

Anna_H Anna_H skrev:
Ja, de späda skotten smakar som trist rabarber eller sur sparris, kan användas både som sparris och rabarber och är väldigt nyttigt. Alltid en liten tröst.
Kanske bör varna för höga halter av oxalsyra. Har man benägenhet att bilda njursten kan det vara bra att undvika parkslidesintag. Detsamma gäller dock även rabarber.

Tack för alla härliga och trevliga svar!! Tidigare när jag sett ett parkslide skott har jag bara kunnat gräva lite och fått upp en redan kapad rot som skottet vuxit ur, så har varit en då ganska lugn och tänkt att det är väll bara gräva lite fint och försiktigt så skottet inte går av så hittar jag roten....igår kväll startade dock mardrömmen ett rotsystemet....så idag har det grävts....min fina ny sådda gräsmatta...

• Uppgrävd gräsmatta med synligt rotsystem, grepe och en säck med trädgårdsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Trodde jag skulle vara någon form av expert nu på parkslide, men känner mig forfarande osäker....vad tror ni om den här rackarna....med parkslide? ( innan jag gräver ett stort håll även här)

• Några smala gröna växter och ett brunt blad som potentiellt kan vara parkslide, närbild på marknivå.
    Skapa konto
E Ekonomen2 skrev:
Trodde jag skulle vara någon form av expert nu på parkslide, men känner mig forfarande osäker....vad tror ni om den här rackarna....med parkslide? ( innan jag gräver ett stort håll även här)
Det är mycket likt parkslide (även om bilden är lite för suddig för att vara helt säker).

Bättre bild...

• Hand håller en späd växt med rötter mot en bakgrund av gräsmark.
    Skapa konto
Nej, det ser ut att vara något annat.

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Det här föredraget berör bla parkslide.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Ett jättestort tack S-B-O för länken, äntligen en myndighetsrepresentant som talar klarspråk!
Jag har haft ett stort fritidsintresse under många år - trädgård. Ganska snart började jag intressera mig för invasiva växter, dels för att jag ogillade den typen av växtlighet men också för att jag fascinerats av kraften hos en del växter. Jag började läsa på, ordentligt, och insåg att här har vi ett problem som kommer att kosta skattebetalarna stora summor om man inte tar tag i det.

Jag har skrivit en hel del om dessa växter, inklusive parkslide, har informerat mängder med trädgårdsfolk om risken med denna typ av växter. Här ute på landet där jag bor finns inte parkslide i naturen tills för två år sedan när jag upptäckte en planta på en naturtomt. Jag stannade till och informerade ägaren om vad som växte där och vad han måste göra. Den vackra bambun hade han fått av goda vänner och det är ofta så dessa växter sprids. Folk tycker de är generösa när de kommer med en gåva som de har för mycket av själva. Jag sa att han bör gräva bort plantan och bränna avfallet. Den var endast två år gammal och borde gå att utrota. Istället hade han sprutat Roundup såg jag och nu kommer den starkt igen.
Just attityden som denna föreläsare berättar om har jag stött på många gånger. Dels att man underskattar många växters invasiva förmåga, dels att man inte verkar förstå att tjusiga växter också kan vara besvärliga växter. "Den är ju så fin" har jag hört hur många gånger som helst eller "Den går ju att äta" eller så planteras en annan aggressiv växt in i hopp om att den skall kväva det oönskade. Fungerar sällan, man får två problem istället.
Lupiner, vresrosor, sjögull, parkslide….det finns några till, plantera inte dessa växter, ge inte bort som presenter och tro inte det är en enkel match den dagen då problemet blir uppenbart.
Själv hade jag enbart tur i min okunnighet eftersom jag aldrig gillat den typen av växter.

• Gilla
Yehaw och 7 till
  • Laddar…
Uppenbarligen finns det ett utbrett problem med parkslide som några verkar vilja bagatellisera. Men när naturskyddsföreningen i Skåne går ut och varnar så kanske man skall ta och rannsaka sig själv en extra gång.

https://skane.naturskyddsforeningen.se/parkslide/

Åter igen nämns det att husförsäljning i andra länder kan vara svåra när parkslide finns på tomten. Jag hade tagit varningen på forumet seriöst.

• Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
Men överdrifter är inte till någon nytta. Lupiner sprider sig lätt längs vägar och blir där ett problem efter som de trivs på magra marker där övrig växtlighet inte är så kraftig. Men det är inte problem att få bort den om man vill. Parkslid är en större utmaning. Men att kompostera växtdelar är inget problem. Då menar jag INTE dumpa det i skogen. Men en kompost i trädgården som man har kontroll på funkar bra, eller att låta växtdelarna ligga kvar när man rycker bort dem.

På ölan har man problem med att enar tränger ut annan växtlighet. Det är inte för att de är svåra att få bort eller växer fort. De får helt enkelt vara i fred.

D Daniel 109 skrev:
Men överdrifter är inte till någon nytta. Lupiner sprider sig lätt längs vägar och blir där ett problem efter som de trivs på magra marker där övrig växtlighet inte är så kraftig. Men det är inte problem att få bort den om man vill. Parkslid är en större utmaning. Men att kompostera växtdelar är inget problem. Då menar jag INTE dumpa det i skogen. Men en kompost i trädgården som man har kontroll på funkar bra, eller att låta växtdelarna ligga kvar när man rycker bort dem.

På ölan har man problem med att enar tränger ut annan växtlighet. Det är inte för att de är svåra att få bort eller växer fort. De får helt enkelt vara i fred.
Känns som du mest är intresserad av att tjata emot, det är inga överdrifter här, det är ett reeelt problem och hade du själv haft problem att sälja din fastighet så hade du nog inte kallat det ngn överdrift.
Om det är så illa som på denna karta över Skåne så är det tyvärr bara en tidsfråga innan detta når var och varannan trädgård om folk bara sitter och tar det lugnt:
https://skane.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/106/2018/08/ps-1.jpg

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.