Talvan Talvan skrev:
Tänk på att bara mjölka honorna annars blir det inte bra
Har du erfarenhet? :surprised:;)

KristinaRT
S shadowfire skrev:
Jag tycker mer den är fascinerande. Bara väntar på att något läkemedelsbolag gör genombrott med resveratrol och plötsligt blir all parkslide guld värt ;)

Finns för övrigt redan nu folk som är villiga att köpa parkslide för resveratrolets skull, så möjligt att en skylt vid vägen med "självplock" också fungerar som sanering.
Mycket välavgränsade odlingar i så fall!!!
Jag har önskat samma sak m kirskål i många år, men det bara bara för att jag är för lat för att vara riktigt ambitiös med rensningen. Kirskål går ju att bli av med.....

Jag tror du har beskrivit det innan, men påminn mig - hur betedde sig parksliden INNAN du började försöka bli av med den? Hur mycket ökade beståndet i storlek varje år? Hur långt spred sig fronten årligen?

Redigerat:
Från första inlägget: "jag noterar själv 1 löpmeter/säsong"

KristinaRT
Tror jag behöver förtydliga meningen bakom frågan; Min teori är att parkslide sprider sig rel långsamt och gradvis, kanske med fronten åt ett håll, så länge den är ostörd. Sprider sig gör den, men moderat. Kan vara så att den är lik bambu i växtsätt: de etablerar sig utan att sprida sig (mycket) under flera år och när de har tillräckliga reserver börjar de sprida sig.

Så frågan är om beståndet i orginalinlägget verkligen spred sig 1 m per år alltid (då borde huset varit omringat!) eller efter att man började bråka med det. Alt om det var rel oförändrat under flera år för att därefter börja explodera.

De bestånd jag ser och kan följa tycks sprida sig marginellt varje år, de blir större och tätare, men inte dramatiskt mycket. När någon börjar bekämpa dem eller störa dem - då exploderar de.

Bichonen: Du har fel på många punkter.
Att kalla en metod för förkastlig för att det går att göra fel är inte seriöst.
Två utrotade plantor är definitivt ett lyckat experiment, däremot inte en verifierat lyckad metod.

Problemet är alla de bestånd som det inte görs något med. Inte att inte alla går in med massiva insatser för att döda av beståndet med en insats.

E egr skrev:
Inte inne i vår blivande trädgård, men väl intill stötte jag på dessa igår.
[bild]
Tycker det ser misstänkt likt Parkslide? Är det så?
Fina liljor snarare.
Parkslide har mycket tydliga -formade blad.
Googla upp en bild så ser du.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
S
Jag kände inte till detta med parkslide tills för någon vecka sedan. Vad säger ni medlemmar som känner till växten bättre om bifogade bilder. Jag känner mig inte övertygad men saknar samtidigt bra alternativa förklaringar. Är detta parkslide eller någon annan slideväxt?

• Närbild av misstänkt parkslide bland annan grönska med hjärtformade blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort grönt bladverk på möjlig slideväxt i en trädgård, fråga om det är parkslide.
    Skapa konto
  • Växt med stora gröna blad som misstänks vara parkslide på en gräsmark.
    Skapa konto
  • Hand håller ett stort grönt blad från en möjlig parkslideväxt för identifiering.
    Skapa konto
  • Hand håller upp rotknöl från potentiell parkslide mot bakgrund av gröna växter.
    Skapa konto
KristinaRT
S Smajten skrev:
Jag kände inte till detta med parkslide tills för någon vecka sedan. Vad säger ni medlemmar som känner till växten bättre om bifogade bilder. Jag känner mig inte övertygad men saknar samtidigt bra alternativa förklaringar. Är detta parkslide eller någon annan slideväxt?
Parkslide

Fröföryngras parkslide i Sverige?

Jag har precis flyttat till hus och dessvärre har vi parkslide i en rabatt.Hade ingen aning om vad det var innan vi flyttade in tyvärr. Det är ett bestånd på kanske 1x2 meter som är hyfsat avgränsat med stenar/berg runtom men sliden måste bort. Har läst hela denna tråden och folk verkar ha använt olika taktiker. Vi har klippt ner skiten och jag plockar bort nya skott varje kväll men är rädd att jag mest gör den arg. Vi har sprayat roundup på hela rabatten, antar att allt i dess närhet måste bort. Tanken är att när alla blommor runtomkring har vissnat ska vi börja gräva. Skulle gissa på att sliden stått där i kanske 20 år, så den är väletablerad.
Ni som kämpat länge, har ni några tips?

Lugna ner dig. Behandla inget annat än den växt du vill bli av med. Konkurrensen är bara bra. Ryck inte skott dagligen utan låt dem vara något längre. Det tar kraft från plantan att skicka ut skott. Gör det till en veckorutin i stället. Mindre jobb och effektivare.

• Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lugna ner dig. Behandla inget annat än den växt du vill bli av med. Konkurrensen är bara bra. Ryck inte skott dagligen utan låt dem vara något längre. Det tar kraft från plantan att skicka ut skott. Gör det till en veckorutin i stället. Mindre jobb och effektivare.
Tack för tipsen! Då var det ju dumt att jag redan sprayat allt med roundup. Hoppas något av det kringliggande överlever. Det står två stora buskar bakom som jag inte har rört, så de kanske avgränsar ytterligare.

S
Jag blir både arg och ledsen när jag hör att folk sprutar Roundup (glyfosat) på jord. Glyfosat sprutas/penslas normalt på bladen och tas upp av växten den vägen. Upptaget genom rötterna är betydligt sämre.

Glyfosat bryts ner av biologisk aktivitet och försvinner till nästan 100% då det tagits upp av växten. Sprutas det på aktiv levande jord sker en del nedbrytning, men en del kommer ner till grundvattnet där nedbrytningen stoppas helt och förs vidare i naturen och till dricksvattentäkter.

Det enda bra sättet att bekämpa parkslide kemiskt är att injicera koncentrerad glyfosat direkt i stammen. Helst strax innan första frosten då den drar ner näring till rötterna.
Parkslide påverkas relativt lite av glyfosat på bladverket.

• Gilla
TreeView och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nu när skräcken för Asbest och svartmögel verkar avta, riktas blickarna mot det nya hotet -Slide! Vad kommer härnest?

Möjligen tar jag i lite, men retoriken låter bekant!

Staffan

C carpet skrev:
Jag har precis flyttat till hus och dessvärre har vi parkslide i en rabatt.Hade ingen aning om vad det var innan vi flyttade in tyvärr. Det är ett bestånd på kanske 1x2 meter som är hyfsat avgränsat med stenar/berg runtom men sliden måste bort. Har läst hela denna tråden och folk verkar ha använt olika taktiker. Vi har klippt ner skiten och jag plockar bort nya skott varje kväll men är rädd att jag mest gör den arg. Vi har sprayat roundup på hela rabatten, antar att allt i dess närhet måste bort. Tanken är att när alla blommor runtomkring har vissnat ska vi börja gräva. Skulle gissa på att sliden stått där i kanske 20 år, så den är väletablerad.
Ni som kämpat länge, har ni några tips?
Oavsett vad undrar jag varför du så panikartat ger dig på den? Och att sliten måste bort? Som sagt ta det lugnt och jobba isf metodiskt och riktat, nu ska ju dessa växtgifter vara harmlösa men ändå galet att blaska med överallt utan ordning.

Och precis som din är placerad och den storleken är det inte mycket du behöver oroa dig över i trådens tema. Överdrifter som förekommer här ibland tjänar ingen på, möjligen tillverkare av diverse kemikalier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.