”Upp till 7,5-10cm betongplatta passeras” enligt experten i ett av klippen.
Betongvägg med genomgående sprickor och friliggande elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Han har den uppfattningen, andra är av en annan åsikt eller har en annan erfarenhet.
Det är helt korrekt Kristina, men nu svarar du också på ett sätt som antyder att du bara skummar inläggen innan du svarar. Jag ville bara påpeka att de motargument som Daniel fick inte var fullt ut relevanta för det han skrev eller påstod. Klassiskt i ett internetforum och jag ville bara försöka göra diskussionen relevant när vi ändå sitter och fyller tråden med inlägg i en Daniel/Parkslide-diskussion.
 
Jag har inga nya skott i år. Glyfosat i stammarna på hösten flera år i rad gjorde susen. Jag upptäckte att det gick att få in några droppar när stammarna bara är 50cm långa också.

Bild från 2015.
 
  • Buskage med flera stammar behandlade med glyfosat, fotograferat i dagsljus 2015.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
N noupe skrev:
Det är helt korrekt Kristina, men nu svarar du också på ett sätt som antyder att du bara skummar inläggen innan du svarar. Jag ville bara påpeka att de motargument som Daniel fick inte var fullt ut relevanta för det han skrev eller påstod. Klassiskt i ett internetforum och jag ville bara försöka göra diskussionen relevant när vi ändå sitter och fyller tråden med inlägg i en Daniel/Parkslide-diskussion.
Det är hårklyverier.... Men visst, jag tror de flesta håller med om att det är osannolikt att växten skulle bemöda sig att bryta igenom 5cm betong om det finns en skarv några cm därifrån. Huruvida den skulle kunna göra det är en annan fråga.

Men om du läser inlägget skrivs det:
[Den växer knappast genom en markduk, inte genom stenplattor heller. En sandlåda med men duk i botten funkar. Lika så ett växthus med stenplattor på golvet, vill man inte se några skott mellan plattorna lägger man duk under. En altan kan man montera en vindduk eller annat tätt under trallen.]

Flera ifrågasätter detta tvärsäkra påstående och kommer med motargument samt delar med sig av sina erfarenheter Så vitt jag förstår är det syftet med en diskussion?

Dessutom skriver samma person tidigare att det inte är någon konst för en växt att ta sig igenom asfalt, jag ifrågasätter om det verkligen är lättare att ta sig genom asfalt än markduk. Jag har uppriktigt ingen aning, men gissar spontant att så inte är fallet.

Om man tex tittar igenom länken jag hänvisade till förklarar de tydligt hur man måste placera duk vid täckning för att parkslide inte ska växa IGENOM duken. Och ja, jag tror faktiskt mer på myndigheterna i Ontario än en forummedlem vars kunskaper inom området är oklara.
Jag säger inte att han har fel, bara att JAG litar mer på andra källor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Asfalt är flytande, det har ingen egen hållfasthet, det är helt beroende av att ligga på ett stabilt underlag. Betong är massivt, det finns ingen växt som väger igenom betongplattor. Byggplast kan uppfattas som ömtåligt, men en växt som inte kan använda vassa verktyg kommer inte igenom den, om den inte är skadad. Sitter det ett tätt skikt under en altantrall så finns det inte ens något att ta spjärn mot.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Asfalt är flytande, det har ingen egen hållfasthet, det är helt beroende av att ligga på ett stabilt underlag. Betong är massivt, det finns ingen växt som väger igenom betongplattor. Byggplast kan uppfattas som ömtåligt, men en växt som inte kan använda vassa verktyg kommer inte igenom den, om den inte är skadad. Sitter det ett tätt skikt under en altantrall så finns det inte ens något att ta spjärn mot.
Problemet med olika former av dukar är ju att de över tiden bryts ner. Finns det en växt som har möjlighet att vänta ut den processen så funkar det ju bara med massiv betong. Tills den fått sprickor....
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Sandlådor brukar vara relativt temporära installationer.
 
D Daniel 109 skrev:
Sandlådor brukar vara relativt temporära installationer.
Alltså ingen lösning.
 
Nej, du utrotar inte parkslid genom att bygga en sandlåda. Men du bråkar med den, och med tiden försvinner den om den inte får komma upp ordentligt. Jag har aldrig sagt att det är en effektiv utrotningsmetod. Jag opponerade mig mot påståendet att man inte kan göra något med ytan den växer på.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du utrotar inte parkslid genom att bygga en sandlåda. Men du bråkar med den, och med tiden försvinner den om den inte får komma upp ordentligt. Jag har aldrig sagt att det är en effektiv utrotningsmetod. Jag opponerade mig mot påståendet att man inte kan göra något med ytan den växer på.
Fast att anlägga en sandlåda eller betongplatta kan ju då faktiskt bidra till att växten sprids istället för att man går till botten med problemet.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Nej. Men man ska ju naturligtvis se till att den inte kommer upp runt omkring.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Men man ska ju naturligtvis se till att den inte kommer upp runt omkring.
Då har du ju bara flyttat problemet.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
”Upp till 7,5-10cm betongplatta passeras” enligt experten i ett av klippen.
[bild]
Vad är det som visas där? Ser inte ut som någon solid betong åt alla håll. Om du sett klippet kanske mer framgått kring helheten där.
 
Det är inte möjligt. Jag kan tänka mig att det är byggt som källare bruka vara i äldre hus. Väggar byggda först för att sedan gjuta en platta invändigt. När plattan krymper lite undre härdningen få man en liten spricka i skarven. Det är inte att växa genom betong.
 
K karlmb skrev:
Då har du ju bara flyttat problemet.
Nej, jag har en sandlåda. Jag har inte sagt att det får växten att försvinna. Den behöver man bråka med under lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.