1 546 026 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Den kommer sakta men säkert att bli svagare. Men det kan finnas mycket energi i rotsystemet. Så om getterna någon gång försvinner så kan den komma tillbaka. Men om det gäller större ytor kan säkerligen getter vara en vettig metod.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Vilka djur äter parkslide?
Får är klart mer kräsna, de får inte heller för sig att fortsätta äta när de kommer ner till jorden. Om rötterna är goda så är nog grisar effektiva. Men får lämnar en snyggare gräsmatta.
Intressant. Så det är onekligen någonting för kommunerna att använda av för större ytor!
Jag minns när jag var i Seattle och jag tyckte det var lustigt att se getter mitt i city och min amerikanska vän förklarade att getterna är där för att hålla boysenbärbuskarna i schack för de är invasiva och också svåra att jobba med då de är stickiga och så. getter: nom nom nom nom ungefär.
Bor man lantligt till och har inte emot att ha getter så kan man också mjölka dem. Eller bara att titta på, de är ganska roliga.
Jag minns när jag var i Seattle och jag tyckte det var lustigt att se getter mitt i city och min amerikanska vän förklarade att getterna är där för att hålla boysenbärbuskarna i schack för de är invasiva och också svåra att jobba med då de är stickiga och så. getter: nom nom nom nom ungefär.
Bor man lantligt till och har inte emot att ha getter så kan man också mjölka dem. Eller bara att titta på, de är ganska roliga.
EU har listat en rad arter som invasiva. Med listan följer också en hel rad med krav på myndigheterna i respektive land för att begränsa spridning och försöka utrota. Parksliden är tyvärr så spridd i mellaneuropa att de påtvingade åtgärderna skulle bli för dyra om parksliden kom med på listan. Därför hoppade man över parksliden. Hur de egentligen tänkte förstår jag mig inte på, men nu sitter Europa i situationen att det värsta ogräset av dem alla inte fått några restriktioner alls. Inte ens de åtgärder som är relativt enkla och billiga görs därför.Bjurran skrev:
Angående betande djur: Jag tror det är svårt att utrota parkslide genom att låta djur beta. Ju mer man attackerar den och ju svagare rotsystemet blir desto tidigare sätter den blad. De minsta skotten har bara stammar på någon mm och blad på någon cm. Jag tror tyvärr att det blir lika svårt som att utrota gräs med betande djur. Kanske kan man försvaga parksliden så mycket att den efter många år är lätt att knäcka med andra metoder.
Finns några verkliga exempel här i SE som man kan få se? Precis som tex Daniel_109 är jag lite skeptisk till problemen i lite större perspektiv och till hur besvärligt det är att tygla om man verkligen vill.
Givetvis kan det vara problem likt de som beskrivs i tråden och val av metoder varierar ju och utfallet naturligtvis också. Men på skalor hektar x 1, 10, 100,... hur är det där? Knappast värre än de flesta mänskligt införda och understödda monokulturer.
Kanske största problemet är att allt ska ske utan egen större insats varken i tanke eller handling. Och att man får bedöma efter vikt inte hur upplåst det verkar vara i olika bubblor.
Givetvis kan det vara problem likt de som beskrivs i tråden och val av metoder varierar ju och utfallet naturligtvis också. Men på skalor hektar x 1, 10, 100,... hur är det där? Knappast värre än de flesta mänskligt införda och understödda monokulturer.
Kanske största problemet är att allt ska ske utan egen större insats varken i tanke eller handling. Och att man får bedöma efter vikt inte hur upplåst det verkar vara i olika bubblor.
Det stora problemet m parkslide i Sverige tycks vara att bli av med den. Så länge den får växa ostört sprider den sig lite varje år, men tycks vara förhållandevis fredlig. Om den växer längs en väg mitt i skogen, i sprängstenen under en bro eller längs en cykelväg är den ju inte till jättestora problem, just där och då.
De stora problemen börjar om/när man vill få bort den. Det är snudd på omöjligt. Om den växer i en trädgård, och man vill utnyttja marken till något. Tex bygga en uteplats, växthus el liknande. Kanske en sandlåda eller en damm? Blir omöjligt pga parkslide.
Alternativt att den växer precis utanför ens tomt och att den pga stress (markägaren börjar klippa/gräva/ploga) börjar invadera trädgården. Omöjlig att bli av med.
Det är just detta som gör att jag (och många med mig?) aldrig skulle köpa ett hus med parkslide, lika lite som jag skulle köpa ett hus m trädgård i norr eller precis bredvid ett järnvägsspår med pendeltrafik.
Det är väldigt lätt att bagatellisera situationen, men hittills har jag inte hört eller sett (har en del bestånd i närheten som man försöker bekämpa) någon som verkligen lyckats bli av med ett etablerat bestånd. Och inte för att de inte försökt!!! Det finns de här på forumet som har grävt, täckt och ryckt i åratal och fortfarande kommer det nya skott......
De stora problemen börjar om/när man vill få bort den. Det är snudd på omöjligt. Om den växer i en trädgård, och man vill utnyttja marken till något. Tex bygga en uteplats, växthus el liknande. Kanske en sandlåda eller en damm? Blir omöjligt pga parkslide.
Alternativt att den växer precis utanför ens tomt och att den pga stress (markägaren börjar klippa/gräva/ploga) börjar invadera trädgården. Omöjlig att bli av med.
Det är just detta som gör att jag (och många med mig?) aldrig skulle köpa ett hus med parkslide, lika lite som jag skulle köpa ett hus m trädgård i norr eller precis bredvid ett järnvägsspår med pendeltrafik.
Det är väldigt lätt att bagatellisera situationen, men hittills har jag inte hört eller sett (har en del bestånd i närheten som man försöker bekämpa) någon som verkligen lyckats bli av med ett etablerat bestånd. Och inte för att de inte försökt!!! Det finns de här på forumet som har grävt, täckt och ryckt i åratal och fortfarande kommer det nya skott......
Finns ju mer och mindre jobbiga case. Finns också fall där man tvingat ned parkslide i vila, bara för att sedan se den dyka upp igen x år senare. För svenska kommuner kan jag tänka mig att jättebjörnloka och vresros är värre då de ställer till med andra problem. Däremot har väl Skåne en del strul med sliden då de har lite varmare klimat och längre växtperiod.
Jobbigast är det nog för husägare med mindre tomter och kanske delade bestånd. Den inskränker friheten plantera vad man vill och skapar en del arbete de flesta kanske skulle vilja slippa. Jag själv verkar ha en slö variant, bor i sluttning så det är på ett eller annat vis väldränerat. Kör med roundup gel för att hålla dem nerefram till midsommar. Sen ska de få lite frihet innan det blir marinadspruta i september. Jag tolkar det där med innan frost som att det måste ske innan vi har nattfrost. Inte att det måste ske just innan. De flesta uk sidorna rekommenderar att det görs i blomning. Varför jag vill ta bort dem? Jag bestämmer gärna själv vad jag har i rabatten och var jag parkerar bilen. Iallafall på min tomt.
Jobbigast är det nog för husägare med mindre tomter och kanske delade bestånd. Den inskränker friheten plantera vad man vill och skapar en del arbete de flesta kanske skulle vilja slippa. Jag själv verkar ha en slö variant, bor i sluttning så det är på ett eller annat vis väldränerat. Kör med roundup gel för att hålla dem nerefram till midsommar. Sen ska de få lite frihet innan det blir marinadspruta i september. Jag tolkar det där med innan frost som att det måste ske innan vi har nattfrost. Inte att det måste ske just innan. De flesta uk sidorna rekommenderar att det görs i blomning. Varför jag vill ta bort dem? Jag bestämmer gärna själv vad jag har i rabatten och var jag parkerar bilen. Iallafall på min tomt.
Behöver den verkligen vara i fred så länge?