1 548 356 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag mailade länsstyrelen inklusive ett antal talande bilder och två år senare, i hösts, röjdes marken och omgjordes till betesmark för kor. Om mitt mail gjorde effekt vet jag inte. Att det är Natura2000-mark hade säkerligen betydelse
Av den plantjord en jag har köpt från Sysav, som är blandad på torv och kompost har jag Aldrig fått ogräs, maskrosor eller liknande från. De kör upp tempen till 60-70Charry73 skrev:Men om man lämnar parkslideavfall på återvinningsstationen som trädgårdsavfall, komposteras det. Och när man komposterar i storskaliga anläggningar, är problemet snarare att processen går för bra och att komposten fattar eld. Hos oss i Malmö har Sysav en grävmaskin som jobbar dygnet rund med att vända komposten och reglera temperaturen. Att Parkslide skulle överleva den behandling är väldigt osannolikt.
Sysav säger att maskrosfrön är det svåraste att ta kål på och kompostera men även med det lyckas de.
Största risken med att lämna in det på återvinningsstationen är att det faller från lastbilen och hamnar i vägdiket.
Att påstå att det bara är att dra upp skotten, är ett tydligt tecken på att man inte förstår vad detta är för växt.
Jag har grävt upp drygt 50kg rötter från en enda individ,o vid ett och samma tillfälle,ä slår det upp ett hundratal skott på samma plats per år.
Jag har grävt upp drygt 50kg rötter från en enda individ,o vid ett och samma tillfälle,ä slår det upp ett hundratal skott på samma plats per år.
Det där beror på. Vid små bestånd är det rimligt att trötta ut den. Jag är nere på ett tiotal skott om året nu, och det minskar hela tiden. Ett litet skott har dykt upp hittills i år. Från början var det ca 2x2m, tror jag. Vid större bestånd är det nog orimligt.N Nicke_S skrev:
Men visst går det. Inga växter klarar sig utan gröna blad i solljus.
Det stämmer förvisso teoretiskt, men vissa växter har också en fantastisk förmåga att lagra näring i rotsystemet, och beroende på storlek på detta rotsystem kan växten klara sig olika länge utan solljus.D Daniel 109 skrev:
Hur länge tror du en växt med rotstockar grova som människoarmar klarar sig? Och när dessa är utspridda på olika nivåer i jorden över ett flera kvm stort område?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Ta det lite lugnt och följ tillverkarens anvisningar istället. Att hälla ut RU på växten efter att du huggit ner den tillför ingenting utan bidrar bara till spridning av bekämpningsmedel i naturen. Likaså att använda alltför höga koncentrationer. Späd ned till anvisad koncentration.S Stucchi_99 skrev:
Lycka till.
Tack för svar! Har du någon lyckad erfarenhet av att få ihjäl aset?F fiskbuggaren skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag blir både arg och ledsen när jag läser detta. Lägg ner en timme på att läsa innan du förstör vår natur och miljö. All information finns redan på många ställen i den här tråden och på många andra ställen på internet.S Stucchi_99 skrev:Den stora var 170 cm innan jag högg ner den och sprejade koncentrerad round up på den. de anda är kanske 20 cm.
tillägg är att jag säkrat starkare grejer av en boden som kommer lev hos min inom 1-2 månader.
Du verkar vara den som har mest kusnkap om detta så är verkligen tacksam för svar! FTP (Fuck the parkslide)
Roundup (Glyfosat) bryts ner snabbt i växter och den normala användningen för andra växter är att spruta på bladverket. Om det inte regnar snart efter så tas allt upp av växten som dör. Den biologiska aktiviteten i jord är mycket lägre och det rinner oftast igenom en hel del Glyfosat genom de översta centimetrarna där nedbrytningen sker. Upptaget via rötter är inte alls lika bra. När det hamnat i grundvattnet så avstannar nedbrytningen och sprids i natur och dricksvattentäkter.
Man bekämpar parkslide genom att injicera koncentrerad Glyfosat i stammarna. Helst strax innan först frosten då växten drar ner näring till rötterna för att övervintra. För parkslide fungerar det dåligt att bara spruta på bladverket eftersom nästan bara det ovan jord påverkas.
Det är nästan bara Glyfosat som har en hyfsad effekt på parkslide. Om du får andra bekämpningsmedel av din bekanta bonde så använd inte det. Du skadar miljön betydligt mer än parksliden.
Här är annars en (alltför) kortfattad sammanfattning: https://www.byggahus.se/tomt/parkslide-allt-du-behover-veta
Redigerat:
Jag glömde skriva här att jag fick svar för ett tag sedan att Länsstyrelsen inte har något pågående utrotningsuppdrag eftersom den inte är listad som invasiv enligt EU. Någon som är mer insatt?
Det kanske är hög tid att trycka på hos EU i fråga?
Länk till inlägget på Facebook där jag fick svaret: https://www.facebook.com/lansstyrel...048672032/2144799618951056/?type=3&permPage=1
Det kanske är hög tid att trycka på hos EU i fråga?
Länk till inlägget på Facebook där jag fick svaret: https://www.facebook.com/lansstyrel...048672032/2144799618951056/?type=3&permPage=1