1 546 015 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det där är å andra sidan överdrifter.useless skrev:Om man kan leva med nackdelarna så är det väl inte så farligt. Riva huset är ju en världslig sak....
"Kända problem
Parkslide kan lätt bli en mardröm för husägaren. Den sprider sig ohämmat och dolt under jorden och kan tränga upp där man minst anar det. Rötterna kan tränga in i byggnader, i vattenledningar och genom asfalt. Utlöparna kan ta sig långt, som under angränsande vägar. Problemen den kan ställa till med är så omfattande att hus kan tvingas rivas och jordmassor ner till flera meters djup måste forslas bort och destrueras."
Ja, den sprider sig med rotskott, som många andra växter.
Nej, den kan inte tränga in i byggnader, om de påminner om normalt byggda hus.
De kan definitivt inte växa in i vattenledningar.
De flesta växter klarar att tränga igenom asfalt. Asfalt är mjukt.
Jag är skeptisk till att den sprider sig under vägar, det är mycket lättare med spridning över vägen.
Den kan inte växa om den inte lämnas tämligen ostört. Byte av jord är för att helt bli sv med den, för den är seg att trötta ut. Men att stoppa tillväxten är lätt.
Toppen Daniel jag ställer upp med lite pengar som hjälp med startkapital för företaget du startar som gör detta lätta jobb och kommer bli rik på.
Ja, gamla betongrör är det klassiskt att rötter tränger in i skarvarna, det är inget unikt för parkslide.
Jag har skrivit det tidigare i tråden men det kanske tål att upprepas...
I okunskap grävde jag upp en stor rotklump från en parkslide men lämnade massor av små rotbitar kvar i marken för ungefär 6-7årsedan. Det fullkomligt exploderade upp nya skott i flera år och den spred sig oroväckande snabbt.
Läste överallt efter tips på hur man skulle få död på den men inget hjälpte förrens jag läste om Kaustiksoda.
Vattnade sedan området med en med en lösning av vatten och soda (10liter vatten 1-2kapsyler soda) och sliden är nu sen nått år i princip borta.Har för mig att jag överdoserade blandningen ganska ordentligt i början. Gräset gulnade endel men klarade sig.
Testa!
I okunskap grävde jag upp en stor rotklump från en parkslide men lämnade massor av små rotbitar kvar i marken för ungefär 6-7årsedan. Det fullkomligt exploderade upp nya skott i flera år och den spred sig oroväckande snabbt.
Läste överallt efter tips på hur man skulle få död på den men inget hjälpte förrens jag läste om Kaustiksoda.
Vattnade sedan området med en med en lösning av vatten och soda (10liter vatten 1-2kapsyler soda) och sliden är nu sen nått år i princip borta.Har för mig att jag överdoserade blandningen ganska ordentligt i början. Gräset gulnade endel men klarade sig.
Testa!
Ja Parkslide kan växa in i hus och förstöra mycket. Jag såg en artikel av ett engelskt par med parkslide i vardagsrummet (genom golvet).
Men, det handlade som sagt om ett engelskt hus. Det finns säkert bra hus i England, men också väldigt många med dålig isolering, dålig grundläggning och dålig dränering. Då får man utmärkta förhållanden för växter att tränga in sig i hus.
Bra tillgång till vatten, inte plast, makadam, isolering på marken under huset, inga sprickor i grundmuren eller plattan. Inte ordentlig med plast, isolering, mm på undersidan av bjälklaget (ifall det handlar om krypgrund.
Jag säger inte att det är omöjligt att parkslide tränger in sig i moderna svenska hus, men jag tror inte att det hänt än
Men, det handlade som sagt om ett engelskt hus. Det finns säkert bra hus i England, men också väldigt många med dålig isolering, dålig grundläggning och dålig dränering. Då får man utmärkta förhållanden för växter att tränga in sig i hus.
Bra tillgång till vatten, inte plast, makadam, isolering på marken under huset, inga sprickor i grundmuren eller plattan. Inte ordentlig med plast, isolering, mm på undersidan av bjälklaget (ifall det handlar om krypgrund.
Jag säger inte att det är omöjligt att parkslide tränger in sig i moderna svenska hus, men jag tror inte att det hänt än
Jo det är helt omöjligt om vi snackar om ett normalt hus byggt med platta på mark.
Det finns flera som verkar negligera riskerna med parkslide. Visst är det inte världens ände, men definitivt en olägenhet jag skulle väga in vid köp av ett nytt hus. I synnerhet om det finns ett bestånd på tomtgränsen och att man därmed inte kan bekämpa allt.
Vår kommun skickade ut ett informationsblad om återvinningscentralerna förra veckan. Första rubriken löd: Så hanterar du invasiva arter
"Invasiva arter som till exempel björnloka och parkslide sprider sig snabbt och kan orsaka skador på fastigheter, vattenledningar och liknande. Om det är en mindre mängd växtavfall från invasiva växter så kan det läggas i dubbla påsar som försluts och läggs i egna sopkärlet för brännbart avfall. Lite större mängder ... lämnas på återvinningscentralen. Observera att det skall läggas i behållare för brännbart avfall." + lite mer mindre viktig text.
Förmodligen har inte heller kommuner 100% koll, men det är i vilket fall skönt att de tar tag i problemet och tar det säkra före det osäkra och bränner skiten.
Vår kommun skickade ut ett informationsblad om återvinningscentralerna förra veckan. Första rubriken löd: Så hanterar du invasiva arter
"Invasiva arter som till exempel björnloka och parkslide sprider sig snabbt och kan orsaka skador på fastigheter, vattenledningar och liknande. Om det är en mindre mängd växtavfall från invasiva växter så kan det läggas i dubbla påsar som försluts och läggs i egna sopkärlet för brännbart avfall. Lite större mängder ... lämnas på återvinningscentralen. Observera att det skall läggas i behållare för brännbart avfall." + lite mer mindre viktig text.
Förmodligen har inte heller kommuner 100% koll, men det är i vilket fall skönt att de tar tag i problemet och tar det säkra före det osäkra och bränner skiten.
Superbra hantering av kommunen! Så borde alla kommuner göraS STB skrev:Det finns flera som verkar negligera riskerna med parkslide. Visst är det inte världens ände, men definitivt en olägenhet jag skulle väga in vid köp av ett nytt hus. I synnerhet om det finns ett bestånd på tomtgränsen och att man därmed inte kan bekämpa allt.
Vi har också testat Kaustiksoda och även elstötar samt grävt upp och har nu täckt med både markduk och jord. Har inte sett något på flera år nu, men vågar ändå inte ropa hej ännu...H Herr Lovart skrev:Jag har skrivit det tidigare i tråden men det kanske tål att upprepas...
Testa!
Man ska ju heller inte förringa effekterna på den biologiska mångfalden. Vissa kanske tycker den ser fin ut nu, men när det bara är 100% parkslide i vartenda buskage tror jag de flesta skulle ledsna. Så även om man tror att det är omöjligt att den kan förstöra vår uppbyggda "människovärld" så har den faktiskt konsekvenser för vår natur också.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Men den är inte köttätande. Det är den bilden man får om man tittar på inläggen här. Att den tar sig in i sovrummet om natten och slukar intet ont anande människor som sedan är spårlöst borta. Kvar står växten och småler. De måste bekämpas till varje pris innan katastrofen kommer.
Vi har dem i trädgården. Vill man inte se dem då plockas de bort som vilket annat ogräs. Jag antar att alla som bryr sig om sin trädgård rensar ogräs ibland.
Någon som skulle tveka att köpa hus med maskrosor i gräsmattan?
Vi har dem i trädgården. Vill man inte se dem då plockas de bort som vilket annat ogräs. Jag antar att alla som bryr sig om sin trädgård rensar ogräs ibland.
Någon som skulle tveka att köpa hus med maskrosor i gräsmattan?
Jag gjorde sammalunda härom veckan, drog iväg ett mail. Har ett ganska rejält bestånd parkslide precis bredvid vägen (kommunens mark) ett par hundra meter från vårt hus. Hittills har det varit knäpptyst. Funderar på att ringa istället, men jag vet inte om kommuner ens bryr sig om att bekämpa ogräs?harry73 skrev: