1 545 999 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Fast...om det bryts ner så lätt i naturen skulle man väl inte hitta Roundup i grundvattnet i stora delar av Europa? Jag vet att konceptet bygger på att det bryts ner när en växt tar upp giftet i rotsystemet, men tyvärr hamnar tydligen inte allt i någon växt.F f91jsw skrev:Glyfosat (Roundup) har använts sedan 1970, är världens mest använda ogräsmedel och dess miljöeffekter är extremt väl utredda. Det bryts ner snabbt i naturen med en halveringstid på drygt en månad. Det är måttligt giftigt för människor vid direkt förtäring i höga doser och har inte kunnat kopplas till några hälsoproblem vid låg exponering. Tack vare att vi idag vet mycket mer om miljö- och hälsoeffekter hos olika ogräsmedel kan man vara ganska säker på att de medel som är godkända nu är säkra vid avsedd användning.
Med andra ord så är injektion eller pensling som de flesta med parkslide verkar tillämpa inget problem i frågan. Då är det ju snarare jordbrukets sprutbekämpning av kvickrot som riskerar att hamna i grundvattnet.K karlmb skrev:
Vi vet inte hur mycket roundup en döende växt kan bryta ner. Injekterar man koncentrerad round up i stammarna, handlar det om mycket gift och kan de absolut finnas kvar rester som hamnar i grundvattnet
Eller slentrainmässig besprutning på grusgångar mm.A ArWo skrev:
Vill minnas att det var så diskussionen började för 10-15 år sen, att man kom på att RU används på många ställen som alternativ till hederlig ogräsrensning på grusytor, och där växer ju inte så mkt så det tränger vidare ner i grundvattnet helt enkelt.
Det är mikroorganismerna i marken som ombesörjer nedbrytning. Därför rekommenderas inte glyfosat på t.ex grusgångar för där finns dåligt med mikroorganismer.
Hade ett bestånd på några kvadratmeter intill huset när vi flyttade in. Imponerande växtkraft, tänkte jag. Och funderade på om den kunde användas till nåt. När jag hörde att det var parkslide och inget bra ryckte jag upp dom.
Tjugo år senare skickar den märkligt nog ännu upp några enstaka skott. Försvinner gör det visst aldrig. Hur får den näring när den aldrig får utveckla gröna blad? Tjugo år!
Men något direkt problem är den inte. Inte här.
Tjugo år senare skickar den märkligt nog ännu upp några enstaka skott. Försvinner gör det visst aldrig. Hur får den näring när den aldrig får utveckla gröna blad? Tjugo år!
Men något direkt problem är den inte. Inte här.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 968 inlägg
Efter att hört att vissa kommuner avsiktligt planterat parkslide är jag ganska säker på vad som står utanför min sons dagis...
Hade jag haft villorna precis intill hade jag varit lite orolig... hur tänkte dom? Kan ju knappast varit någon jätteloka här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade jag haft villorna precis intill hade jag varit lite orolig... hur tänkte dom? Kan ju knappast varit någon jätteloka här?
Smart! ...andr.ljung skrev:
Tja, skiten ger ju bra insynsskydd.... Inte lika kul att behöva dränera om kåken, pga att den är igensatt av rötter... Lagim kul när det svämmade över för stuprören och det nätt och jämnt rann vatten till uppsamlingsbrunnen... (Ja, jag har roat mig med detta - ca 10 år efter ny dränering varit lagd.... (Tidigare ägare osäker på exakt år))andr.ljung skrev:
S shadowfire skrev:Jag skulle personligen vilja se fler preventiva åtgärder. Här på BH borde vi kanske ha gjort en "sticky" med olika åtgärder och en annan "sticky" som beskriver växten i sig, både hur den ser ut och med bildexempel mm så att andra lättare kan känna igen den i olika stadier.
Jag skulle även vilja se lite "större" åtgärder rent samhällsmässigt. I England har man rentav formulerat ner det till en lag, där man har vissa skyldigheter som markägare om man har Parkslide, men man kanske inte behöver gå så långt då den inte utgör samma problem här i Sverige just nu iaf. Däremot förvånas jag över att så få vet vad det ens är eller känner till växten. Det är ju inte konstigt om den sprids vidare om folk inte vet vad de har att göra med.
Mina tankar på ett par preventiva åtgärder;
- Upplysa mark- och tomtägare om Parksliden, främst i de områden där den förekommer som mest.
- Föreskrifter för hur den ska hanteras på en återvinningsstation. Gubbarna på min soptipp ville inte ta emot den alls. De mindre rötterna fick inte gå som trädgårdsavfall och de största rötterna klassificerade de som "stubbar". Inte tog de emot den som brännbart heller (men det kan vara så att den ändå "råkade" bli brännbar ehum).
- Direktiv till schaktbolag osv så de inte fortsätter köra ut och sprida kontaminerad jord, som en av mina vänner som anlade en ny gräsmatta och det visade sig att gräsmattejorden hade fullt med parkslidefragment vilket sonika blev skott. Nu var det lätt som en plätt att döda den innan den etablerades, men tänk en nyproduktion som får stå obevakad ett tag.
- Sedan som flera påpekat så om man nu vill använda sig av gift a'la Glyfosat etc, så finns det kraftfullare varianter som jag också fick besked från ett saneringsföretag i England att de använder sig av (klass II) när de injicerar i stammar bland annat. För alla som inte har turen att känna en bonde eller trädgårdsmästare med behörighet att "köpa ut" eller om man inte vill beställa från utlandet, så kunde ju en tanke vara att kommunen antingen skickade ut någon som själv bekämpade sliden eller om man kunde få dispens om man bevisligen är markägare med Parkslide.
- Vet inte om det bedrivs någon forskning här i Sverige på det, men i några andra länder (återigen England) tittar man på Aphalara itadori och på om det går att på samma sätt som man en gång importerade Parksliden också importera baggen som enbart äter Parkslide och så att den inte slår ut annan fauna. Jag har i varje fall inte hört talas om att man tittar på det här i Sverige, men det kanske vore lägligt. Vad vore inte mer delikat om man bara kunde slänga ut lite baggar som såg till att dräpa Parksliden och enbart Parksliden utan att behöva bry sig mer?
Jag har sett att naturskyddsföreningen har uppmärksammat Parksliden på ett par håll i landet och har lagt ut information men inte så mycket mer än så. Varför inte lägga ut information på kommunsidor t.ex? Inte för att skapa drama, men för att upplysa och preventivt förhindra den från att sprida sig mer. En nackdel är att det kan ha effekten på bostadspriser som tidigare nämnts, folk kanske får panik och inte köper objekt med Parkslide på. Samtidigt om vi inte gör något utan om alla bara stoppar huvudet i sanden, så lär den inte bli mindre förekommande i Sverige. Särskilt inte om schaktbolag kör ut ny jord som är kontaminerad med den.
Tycker det är bra iaf att vi åtminstone har fått ut denna tråd på BH och har haft en artikel på BH om den, det är helt klart ett steg i rätt riktning.
Tjenare! Jag hade aldrig hört talas om denna växt tills min mamma var och besökte oss i vårt hus. Huset byggde vi nytt på en tomt som innan varit skog. Hon såg några plantor och upplyste mig om detta, sedan har jag läst lite och hittade dina inlägg. detta gjorde mig såklart vettskrämd.S shadowfire skrev:Jag skulle personligen vilja se fler preventiva åtgärder. Här på BH borde vi kanske ha gjort en "sticky" med olika åtgärder och en annan "sticky" som beskriver växten i sig, både hur den ser ut och med bildexempel mm så att andra lättare kan känna igen den i olika stadier.
Jag skulle även vilja se lite "större" åtgärder rent samhällsmässigt. I England har man rentav formulerat ner det till en lag, där man har vissa skyldigheter som markägare om man har Parkslide, men man kanske inte behöver gå så långt då den inte utgör samma problem här i Sverige just nu iaf. Däremot förvånas jag över att så få vet vad det ens är eller känner till växten. Det är ju inte konstigt om den sprids vidare om folk inte vet vad de har att göra med.
Mina tankar på ett par preventiva åtgärder;
- Upplysa mark- och tomtägare om Parksliden, främst i de områden där den förekommer som mest.
- Föreskrifter för hur den ska hanteras på en återvinningsstation. Gubbarna på min soptipp ville inte ta emot den alls. De mindre rötterna fick inte gå som trädgårdsavfall och de största rötterna klassificerade de som "stubbar". Inte tog de emot den som brännbart heller (men det kan vara så att den ändå "råkade" bli brännbar ehum).
- Direktiv till schaktbolag osv så de inte fortsätter köra ut och sprida kontaminerad jord, som en av mina vänner som anlade en ny gräsmatta och det visade sig att gräsmattejorden hade fullt med parkslidefragment vilket sonika blev skott. Nu var det lätt som en plätt att döda den innan den etablerades, men tänk en nyproduktion som får stå obevakad ett tag.
- Sedan som flera påpekat så om man nu vill använda sig av gift a'la Glyfosat etc, så finns det kraftfullare varianter som jag också fick besked från ett saneringsföretag i England att de använder sig av (klass II) när de injicerar i stammar bland annat. För alla som inte har turen att känna en bonde eller trädgårdsmästare med behörighet att "köpa ut" eller om man inte vill beställa från utlandet, så kunde ju en tanke vara att kommunen antingen skickade ut någon som själv bekämpade sliden eller om man kunde få dispens om man bevisligen är markägare med Parkslide.
- Vet inte om det bedrivs någon forskning här i Sverige på det, men i några andra länder (återigen England) tittar man på Aphalara itadori och på om det går att på samma sätt som man en gång importerade Parksliden också importera baggen som enbart äter Parkslide och så att den inte slår ut annan fauna. Jag har i varje fall inte hört talas om att man tittar på det här i Sverige, men det kanske vore lägligt. Vad vore inte mer delikat om man bara kunde slänga ut lite baggar som såg till att dräpa Parksliden och enbart Parksliden utan att behöva bry sig mer?
Jag har sett att naturskyddsföreningen har uppmärksammat Parksliden på ett par håll i landet och har lagt ut information men inte så mycket mer än så. Varför inte lägga ut information på kommunsidor t.ex? Inte för att skapa drama, men för att upplysa och preventivt förhindra den från att sprida sig mer. En nackdel är att det kan ha effekten på bostadspriser som tidigare nämnts, folk kanske får panik och inte köper objekt med Parkslide på. Samtidigt om vi inte gör något utan om alla bara stoppar huvudet i sanden, så lär den inte bli mindre förekommande i Sverige. Särskilt inte om schaktbolag kör ut ny jord som är kontaminerad med den.
Tycker det är bra iaf att vi åtminstone har fått ut denna tråd på BH och har haft en artikel på BH om den, det är helt klart ett steg i rätt riktning.
Jag har ca 10 plantor på olika platser varav en anses större de andra är relativt små. vad anser du att jag ska göra? hur stort tror du problemet är hos mig?
Den stora var 170 cm innan jag högg ner den och sprejade koncentrerad round up på den. de anda är kanske 20 cm.
tillägg är att jag säkrat starkare grejer av en boden som kommer lev hos min inom 1-2 månader.
Du verkar vara den som har mest kusnkap om detta så är verkligen tacksam för svar! FTP (Fuck the parkslide)
Har du fyllt upp med jord när du byggde? Kan du då fått med dig rötter i den "nya" jorden eller finns det redan parkslide i ditt område?S Stucchi_99 skrev:Tjenare! Jag hade aldrig hört talas om denna växt tills min mamma var och besökte oss i vårt hus. Huset byggde vi nytt på en tomt som innan varit skog. Hon såg några plantor och upplyste mig om detta, sedan har jag läst lite och hittade dina inlägg. detta gjorde mig såklart vettskrämd.
Jag har ca 10 plantor på olika platser varav en anses större de andra är relativt små. vad anser du att jag ska göra? hur stort tror du problemet är hos mig?
Den stora var 170 cm innan jag högg ner den och sprejade koncentrerad round up på den. de anda är kanske 20 cm.
tillägg är att jag säkrat starkare grejer av en boden som kommer lev hos min inom 1-2 månader.
Du verkar vara den som har mest kusnkap om detta så är verkligen tacksam för svar! FTP (Fuck the parkslide)