Jag skulle personligen vilja se fler preventiva åtgärder. Här på BH borde vi kanske ha gjort en "sticky" med olika åtgärder och en annan "sticky" som beskriver växten i sig, både hur den ser ut och med bildexempel mm så att andra lättare kan känna igen den i olika stadier.

Jag skulle även vilja se lite "större" åtgärder rent samhällsmässigt. I England har man rentav formulerat ner det till en lag, där man har vissa skyldigheter som markägare om man har Parkslide, men man kanske inte behöver gå så långt då den inte utgör samma problem här i Sverige just nu iaf. Däremot förvånas jag över att så få vet vad det ens är eller känner till växten. Det är ju inte konstigt om den sprids vidare om folk inte vet vad de har att göra med.

Mina tankar på ett par preventiva åtgärder;
  • Upplysa mark- och tomtägare om Parksliden, främst i de områden där den förekommer som mest.
  • Föreskrifter för hur den ska hanteras på en återvinningsstation. Gubbarna på min soptipp ville inte ta emot den alls. De mindre rötterna fick inte gå som trädgårdsavfall och de största rötterna klassificerade de som "stubbar". Inte tog de emot den som brännbart heller (men det kan vara så att den ändå "råkade" bli brännbar ehum).
  • Direktiv till schaktbolag osv så de inte fortsätter köra ut och sprida kontaminerad jord, som en av mina vänner som anlade en ny gräsmatta och det visade sig att gräsmattejorden hade fullt med parkslidefragment vilket sonika blev skott. Nu var det lätt som en plätt att döda den innan den etablerades, men tänk en nyproduktion som får stå obevakad ett tag.
  • Sedan som flera påpekat så om man nu vill använda sig av gift a'la Glyfosat etc, så finns det kraftfullare varianter som jag också fick besked från ett saneringsföretag i England att de använder sig av (klass II) när de injicerar i stammar bland annat. För alla som inte har turen att känna en bonde eller trädgårdsmästare med behörighet att "köpa ut" eller om man inte vill beställa från utlandet, så kunde ju en tanke vara att kommunen antingen skickade ut någon som själv bekämpade sliden eller om man kunde få dispens om man bevisligen är markägare med Parkslide.
  • Vet inte om det bedrivs någon forskning här i Sverige på det, men i några andra länder (återigen England) tittar man på Aphalara itadori och på om det går att på samma sätt som man en gång importerade Parksliden också importera baggen som enbart äter Parkslide och så att den inte slår ut annan fauna. Jag har i varje fall inte hört talas om att man tittar på det här i Sverige, men det kanske vore lägligt. Vad vore inte mer delikat om man bara kunde slänga ut lite baggar som såg till att dräpa Parksliden och enbart Parksliden utan att behöva bry sig mer?

Jag har sett att naturskyddsföreningen har uppmärksammat Parksliden på ett par håll i landet och har lagt ut information men inte så mycket mer än så. Varför inte lägga ut information på kommunsidor t.ex? Inte för att skapa drama, men för att upplysa och preventivt förhindra den från att sprida sig mer. En nackdel är att det kan ha effekten på bostadspriser som tidigare nämnts, folk kanske får panik och inte köper objekt med Parkslide på. Samtidigt om vi inte gör något utan om alla bara stoppar huvudet i sanden, så lär den inte bli mindre förekommande i Sverige. Särskilt inte om schaktbolag kör ut ny jord som är kontaminerad med den.

Tycker det är bra iaf att vi åtminstone har fått ut denna tråd på BH och har haft en artikel på BH om den, det är helt klart ett steg i rätt riktning.
 
  • Gilla
Stucchi_99 och 6 till
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Ingen är ju dum nog att köpa en fastighet med parkslide på eller ens i närheten om man kan undvika det. Jag tittade på ett hus på Hisingen för något år sen, med parkslide. Vid andra visningen hade de tagit bort den. Att jag inte la bud berodde på uppenbara brister i huset men parksliden var också en negativ faktor som nog skulle gjort fastigheten ointressant.
Det är gött att vara lite dum ibland, livar upp stämningen liksom ;)
 
Det är väl framför allt i områden den inte är spridd man bör stoppa den innan den sprider sig. Att kräva åtgärd av markägaren är det enda som kan stoppa den. Tyvärr är det inte sällan oskyldiga markägare som råkat illa ut för att någon dumpat sitt trädgårdsavfall. Men om man kräver att det ska klippas ner minst 4gånger per säsong så får man ju ett incitament att bli av med den helt.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
För två år sedan testade jag som jag skrev här i forumet att hälla kokande vatten över ”resterna” efter att vi grävt upp massor av rötter ner till c:a 50 cm. Den sommaren höll sig tillväxten ovan jord i schack men våren efter kom nya skott med oförminskad kraft. Förra våren grävde vi ur området och silade jorden. Rötterna hade letat sig in mellan grundstenarna och var extra livskraftiga under stenar. Vi fick dra ut rötter med tång och ersätta med nytt murbruk. Hålet blev 3x3 meter och c:a 1,5 meter djupt. Ett fåtal små rotdelar blev kvar men skotten har vi plockat så fort de kommit upp och hittills i år har vi i stort sett inte sett några livstecken. Jag tror att vi har hyfsade odds att vinna kampen men det har kostat en hel del svett och än vågar vi inte riktigt ropa hej...
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Ett hyfsat effektivt sätt är att ta bort det 4 gånger per sommar. Att göra en insats en gång i månaden är nog rimligt även om man hyr ut. Det behövs definitivt inte oftare än gräsklippningen. Plantera gärna rabarber, det gillar antagligen hyresgästerna men inte sliden. Man bör inte låta den vara, men man ska inte överdriva problemen.
Jag funderar lite på hur det skulle gå, till sist, ifall man precis varenda höst injicerade en del glyfosat i stammarna (kanske inte alla, men lite här och där), men inte gjorde något alls i övrigt.
Det kanske inte dödar bort växten snabbt, men det kanske dels stoppar tillväxten, dels kanske det till sist tar dör på fanskapet.

Jag tänkte lite på sådana tillfällen då man inte kan hålla på och kämpa med det hela somrarna igenom, det kanske växer vid stugan, eller ett hus man bara hyr ut, osv.
 
Då får man väl anlita någon som resnsar bort det några gånger under sommaren. Att låta den samla energi ostört hela sommaren är nog inget vidare. Men att rensa dagligen som vissa gör tror jag är sämre än att ta den glesare.
 
S shadowfire skrev:
Jag skulle personligen vilja se fler preventiva åtgärder. Här på BH borde vi kanske ha gjort en "sticky" med olika åtgärder och en annan "sticky" som beskriver växten i sig, både hur den ser ut och med bildexempel mm så att andra lättare kan känna igen den i olika stadier.

Jag skulle även vilja se lite "större" åtgärder rent samhällsmässigt. I England har man rentav formulerat ner det till en lag, där man har vissa skyldigheter som markägare om man har Parkslide, men man kanske inte behöver gå så långt då den inte utgör samma problem här i Sverige just nu iaf. Däremot förvånas jag över att så få vet vad det ens är eller känner till växten. Det är ju inte konstigt om den sprids vidare om folk inte vet vad de har att göra med.

Mina tankar på ett par preventiva åtgärder;
  • Upplysa mark- och tomtägare om Parksliden, främst i de områden där den förekommer som mest.
  • Föreskrifter för hur den ska hanteras på en återvinningsstation. Gubbarna på min soptipp ville inte ta emot den alls. De mindre rötterna fick inte gå som trädgårdsavfall och de största rötterna klassificerade de som "stubbar". Inte tog de emot den som brännbart heller (men det kan vara så att den ändå "råkade" bli brännbar ehum).
  • Direktiv till schaktbolag osv så de inte fortsätter köra ut och sprida kontaminerad jord, som en av mina vänner som anlade en ny gräsmatta och det visade sig att gräsmattejorden hade fullt med parkslidefragment vilket sonika blev skott. Nu var det lätt som en plätt att döda den innan den etablerades, men tänk en nyproduktion som får stå obevakad ett tag.
  • Sedan som flera påpekat så om man nu vill använda sig av gift a'la Glyfosat etc, så finns det kraftfullare varianter som jag också fick besked från ett saneringsföretag i England att de använder sig av (klass II) när de injicerar i stammar bland annat. För alla som inte har turen att känna en bonde eller trädgårdsmästare med behörighet att "köpa ut" eller om man inte vill beställa från utlandet, så kunde ju en tanke vara att kommunen antingen skickade ut någon som själv bekämpade sliden eller om man kunde få dispens om man bevisligen är markägare med Parkslide.
  • Vet inte om det bedrivs någon forskning här i Sverige på det, men i några andra länder (återigen England) tittar man på Aphalara itadori och på om det går att på samma sätt som man en gång importerade Parksliden också importera baggen som enbart äter Parkslide och så att den inte slår ut annan fauna. Jag har i varje fall inte hört talas om att man tittar på det här i Sverige, men det kanske vore lägligt. Vad vore inte mer delikat om man bara kunde slänga ut lite baggar som såg till att dräpa Parksliden och enbart Parksliden utan att behöva bry sig mer?

Jag har sett att naturskyddsföreningen har uppmärksammat Parksliden på ett par håll i landet och har lagt ut information men inte så mycket mer än så. Varför inte lägga ut information på kommunsidor t.ex? Inte för att skapa drama, men för att upplysa och preventivt förhindra den från att sprida sig mer. En nackdel är att det kan ha effekten på bostadspriser som tidigare nämnts, folk kanske får panik och inte köper objekt med Parkslide på. Samtidigt om vi inte gör något utan om alla bara stoppar huvudet i sanden, så lär den inte bli mindre förekommande i Sverige. Särskilt inte om schaktbolag kör ut ny jord som är kontaminerad med den.

Tycker det är bra iaf att vi åtminstone har fått ut denna tråd på BH och har haft en artikel på BH om den, det är helt klart ett steg i rätt riktning.
Väldigt bra tankar Shadowfire! (y)(y)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte ta i så, tråden andas lätt drama åt överdrivna hållet. Det behöver ju inte vara något fel i det, du skriver ju intressant och fångade helt klart. Och givetvis många andra som fyller på just "dramadelen" i tråden.

Det är inga direkta konstigheter att hålla växten på mattan i de flesta fall särskilt om man inte rotar runt och hackar upp allt först. Det är bara det jag är ute efter, och bör vara giltigt för de flesta växter riktat jobb som verkar där det ska. Eller om man är så lagd ta någon teknisk genväg tex elektrolys, de tankar som varit uppe med att aktivt leda ner kyla verkar också vettiga och enkelt passiva.

Nog om detta om du tar illa upp får jag be om ursäkt för inget illa menat med mina inlägg i tråden. Mest visa på lite olika sätt att angripa ett problem och som sagt vore det allvar ser jag inga svårigheter att mycket effektivt använda el här.
GK100 - Jag håller med dig om att det ibland kan verka lite "överdramatiskt". Och det säger jag nu - några år in i mitt parkslidebekämpande.
Nu jag kan se att parskliden håller sig där den är och att jag bara behöver kolla lite då och då efter nya skott. Jag har fått in en vana att kolla av om det verkar komma upp på andra ställen i min trädgård - för min tycks har skickat utlöpare en bra bit. Och jag har också helt fått bort ett mindre bestånd där det inte kommit upp ens ett litet skott på 2-3 år. :)

MEN jag har förståelse för nyare medlemmar. När man upptäcker vad man har precis runt knuten och sakta börjar fatta vidden av vad som kanske krävs under ett antal år framöver så BLIR man upprörd. Kanske har man haft planer för sin tomt som man måste förändra - trädgårdsland, utbyggnader mm. I alla fall att man måste tänka över det ordentligt. Det kan också kännas skrämmande att behöva hantera ogräsmedel och de överväganden som kommer med detta beroende på var ens bestånd ligger.
Med tiden - när man fått mer kontroll över sin parkslide - så känns det lättare. Som tur är!
Men i början är känslan verkligen att det är ett lurande monster i trädgården! Så vi får ha lite förståelse för lite nyare parkslidesbekämpare och hur det känns för dem. :)
 
  • Gilla
AXCOKA och 2 till
  • Laddar…
Hittade dessa ute på promenad i en skog utanför Svedala.

Gröna lövverk av okända växter i en skoglig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unga trädplantor i en skog med löv på marken, upptäckta av inläggsförfattare i Svedala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hittade dessa ute på promenad i en skog utanför Svedala.

[bild] [bild]
Vägen mot Sturup, från E65, har ett stort parti på vänstersidan. Det klipptes ner för ett tag sedan eftersom viltstängsel skulle bytas. Sedan dess har det exploderat i storlek.
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
Fick reklam från Naturvårdsverket i mitt Facebookflöde idag, dom vill att man rapporterar in bestånd av invasiva arter. Så in och rapportera Parkslidebestånd https://artfakta.se/rapportera/invasiva-arter

Om
Här kan du rapportera observationer av invasiva främmande arter. Det vill säga arter som sprider sig snabbt och har en negativ inverkan på den biologiska mångfalden. En del arter finns redan i Sverige, några riskerar att komma hit och en del kommer troligen aldrig att hittas i Sverige.

Allmänhetens rapporter är viktiga för att kunna följa arternas förekomst och utbredning, framförallt på nya platser. Ju fler som rapporterar, desto bättre underlag får myndigheter, forskare och andra i arbetet med att förebygga fortsatt spridning.

Övrigt
Rapporterna av invasiva arter hamnar i Artportalen om du rapporterar i inloggat läge. Det går även att rapportera utan att vara inloggad, men de rapporterna är för närvarande inte tillgängliga i Artportalen.

Bild på arten är obligatoriskt, liksom datum, fyndplats och kontaktuppgifter.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 8 till
  • Laddar…
Rapporterat!
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Invasiva arter håller sig tyvärr inte inom tomtgränser. Så även om man kämpar som en tok för att hålla en växt i schack så hjälper det inte om man har trötta grannar som inte bryr sig.
 
S shadowfire skrev:
haha jag törs dock inte uttala mig då jag inte haft kirschkål, men efter denna växt känner jag mig redo för det mesta.
Ta i trä, men Kirskål går rätt lätt att utrota tex genom att täcka över med 2-3 dm löv på hösten.
 
S shadowfire skrev:
Jag måste bara delge en skarp varning för detta otyg och dela med mig lite.

Med den vetskap jag har idag så hade jag aldrig köpt mitt hus med dessa förutsättningar. På visningen var det en fin, tät och stor häck på baksidan av tomten. Den visade sig vara hög och ståtlig mot slutet av sommaren, närmare 3m hög och massor med små blommor som i början verkade söta.

Ett år senare noterade jag att jag under blomningstiden hade jag helt galet mycket knott i trädgården. Visade sig att de svärmade som galningar runt de små blommorna och jag måste ha haft kvarterets summerburst för knott. Likaså noterade jag att den fina häcken nu var 1 meter längre in på min gräsmatta och att gräsmattan nedanför hade dött.

Här började jag googla och undersöka vad detta var för någon växt. Döm min förvåning när det dök upp varningar. I mail, på min blogg och på alla texter jag sprang på. Ord som "odödlig", "invasiv", "förbjuden i trädgård" dök upp och alla med två synonymer; Jättenslide och Parkslide. Mer känd som Japanese Knotweed internationellt.

Växten är invasiv och söker sig till "fri mark" där det är mysig jord och gott med ljus (läs gräsmatta). Den förökar sig och sprider sig med rekordhastighet, jag noterar själv 1 löpmeter/säsong och den suger all näring som finns i marken vilket gör att inte ens maskrosor överlever i dess närhet.

Den är extremt tålig mot det mesta. Glyfosat typ vanlig roundup biter lokalt, under tillväxtperioden finns det en chans att med upprepade behandlingar lyckas sänka en planta, men under marken fortsätter den frodas och sprida sig. Att täcka över med markduk/presenningar gör att den ändå skjuter skott, dock aningen tröttare (och den fortsätter leta vägar under jord för att se om den kan ta sig runt och upp någonstans). Att gräva upp den är kämpigt då den går ner med rötter - inte sällan med grovlekar som arm eller tunna rötterna som är som en vanlig fiskelina i tjocklek - ner på 1-1,5m djup. Bryter man av en rot och lämnar en centimeter, så räcker det för att en ny skott tar form och börjar föröka sig.

En parentes är att jag har gjort ett experiment på en Parksliderot/planta som jag lät gro i en hink. Jag sprayade Klorin på den. Diesel. Bensin. Sådant som vanliga växter (och djurliv) bara tvärdör av. Inte en gnutta effekt 3v senare, lite vissen på bladen men rotsystemet var precis lika blött, gult och välmående som innan.

Det som tyvärr händer i mitt fall är att växten har även hittat mina grannars gräsmattor och är på väg in dit och hotar på en flerårig horisont även att ta över deras trädgårdar.

I Sverige är den inte fullt lika utbredd (ännu?!), men i andra länder t.ex. England finns det företag som enbart arbetar med att sanera Parkslide. Oftast i kombination med bekämpningsmedel, men också total jordsanering då man antingen gräver upp och fraktar bort all jord eller silar jorden från rötter. I vissa mindre samhällen/byar har Parksliden tagit över precis allt och blivit klassat som ett miljöproblem. Även här i Sverige om man söker runt, så hittar man rapporter om att den har tagit sig in i källare (!) genom springor mm. Det finns också rapporter på där man asfalterat parkeringsplatser eller vägar och där den tagit sig under marken bort till andra sidan för o skjuta nya skott.

De fyra bekämpningsmetoder jag fångat upp utifrån timtals genomgång av studier, andras erfarenheter osv är;

1. Mörklägga/täcka. Även om man gör det så skjuter den skott och reser markduk/presenning då den har enorm kraft/energi, men den blir tröttare utan solljus. Dock försöker den leta efter sidorna, så även om man täcker 1-2 meter utanför infekterat område, så kommer den segt att försöka leta sig dit vilket på ett sätt gör att man riskerar att sprida den ännu mer.

2. Avskärma med markskärm. I kombination med ovan, så kan man gräva ner skivmaterial på åtminstone 1m djup, så kan man åtminstone förhindra att den söker sig vidare. Det kräver dock att alla skivor överlappar och att det är total inhägnad. Finns det en enda liten öppning så kan jag garantera att det finns en Parksliderot där en säsong senare.

3. Glyfosat. Dels kan man trötta ut den lite extra med att ta bort presenningar/markduk och pensla blad eller spraya under tillväxtsäsong, men helst ska man kräma på med det när växten har pumpat ut sin energi och börjar förbereda sig för att lagra energi inför vintern. Några rapporterar lyckade resultat med att klippa av stjälkar och hälla ner roundup precis innan första frosten. Min erfarenhet av detta har inte varit lyckad. Då ägnade jag ändå en hel vecka åt att klippa tusentals stjälkar och hälla ner roundup i. I England har de företag som injicera Glyfosat med en spruta in i varje(!) stjälk på hösten.

4. Gräva. Att döda växten enbart genom grävning verkar sällsynt, möjligen trötta ut den, men så länge det blir någon lite rotstump kvar så tar det bara något år innan den är igång igen. Dock är det logiskt att skapandet av massiva rötter i armstorlek tar tid/energi och kan man gräva upp en del så är det också en uttröttande effekt. Även om man beställer en fet grävmaskin och schaktar ur enorma mängder jord - så räcker det med ett par rotstumpar i milimeterstorlek som blir kvar, å så lever den vidare. Verkar död i 2-3 år kanske, sedan kommer skotten upp igen (och då är det redan ett nätverk till rötter i jorden flera meter bort därifrån).

Summa summarum är att det inte finns ett enda sätt att utrota växten på allena och inte heller på studs, utan det handlar om en lång kamp där man kan göra korttidsverkande anfall men måste framför allt bita ihop och härda ut långsiktigt. Detta var något jag aldrig ens hade hört talas om när jag skulle uppfylla min dröm om att få ha ett eget litet hus och all den tid, kraft och energi jag får lägga på denna växt (som numera är döpt Cthulhu) är helt galet.

Ska ni köpa hus/tomt/stuga och identifierar Parkslide där.
Köp. Inte. Objektet.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för varningen! Häcken ser ju jättefin ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.