BiFuel BiFuel skrev:
[länk]

Ta det lugnt med Roundup/glyfosat. Försvinner bina är det illa.
Den effektivaste behandlingen av just Parkslide vid glyfosatanvändning är ju injektion vilket inte borde vara ett problem för bin. Givet denna tråds längd kanske vi kan vara överens om att maskrosor kan rensad för hand men att just parkslide faktiskt är ett område där glyfosat kan vara befogat?
 
  • Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering hur det gått för mig. Jag gjorde ju en behandling med glyfosat som injicerades i höstas. Trots att våren är i ffull gång här så har jag än så länge bara sett ett enda litet skott för ca 14 dagar sedan. Det tog jag redan när det var ca 3-4 cm och efter det har inget kommit. Det ska bli intressant att se vad som händer när värmen kommer tillbaka, men helt klart har det gjort skillnad.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kan nån bara bekräfta om detta är det jag tror det är.
 
  • Vissnade växter i en trädgård, eventuellt drabbade av sjukdom eller torka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Bekräftar.
Fast jag har denna växt med är jag intet orolig, kommer det ett skott där jag ej önskar åker det snabbare än kvickt....folk verkar duktigt paranoida här då....:)
 
Bjurran Bjurran skrev:
Uppdatering hur det gått för mig. Jag gjorde ju en behandling med glyfosat som injicerades i höstas. Trots att våren är i ffull gång här så har jag än så länge bara sett ett enda litet skott för ca 14 dagar sedan. Det tog jag redan när det var ca 3-4 cm och efter det har inget kommit. Det ska bli intressant att se vad som händer när värmen kommer tillbaka, men helt klart har det gjort skillnad.
För att slippa läsa 155 sidor... har du lust att dela snabbvarianten hur man gör?
Jag har den där skiten lite här och där men det mesta tar jag med gräsklippare så egentligen inget problem... men det finns i buskar och häckar (företrädesvis hos grannen som jag vet inte bryr som om jag bekämpar) annars så sparkar jag av det när jag ser och bara vissa når sina 2m på sensommar men injicering lät ju intressant ;) Om något annat än diesel funkar så lyssnar jag :p

Helt off topic...En fd kollega fick gammalt dränering/isolering från riven bensinmack som fyllning på baksidan under plattlägning... inte ett ogräs på 20år... det luktade mystiskt de första året men sen har det bara vart bra... Han sket i att odla grönsaker i närheten..
 
H hjalle74 skrev:
Bekräftar.
Fast jag har denna växt med är jag intet orolig, kommer det ett skott där jag ej önskar åker det snabbare än kvickt....folk verkar duktigt paranoida här då....:)
Så länge du har en bit där du önskar den går det hyfsat. Men när du kommer på att du inte vill ha den kvar blir det värre. Eller när den dyker upp 5 meter bort utan att du märkt det. Furuviksparken är ett skräckexempel.
 
Fök...
Inser nu att det är troligtvis jätteslide svärföräldrarna har i sin trädgård :oops::worried::cry::dizzy:
 
S
H hjalle74 skrev:
Bekräftar.
Fast jag har denna växt med är jag intet orolig, kommer det ett skott där jag ej önskar åker det snabbare än kvickt....folk verkar duktigt paranoida här då....:)
Rent hypotetiskt så skulle det kunna vara folk med mer erfarenhet av parkslide som är "paranoida". Tyvärr finns det en anledning till att den här tråden är en av de längsta på forumet. Om man låter parksliden etablera sig i många år så börjar den till slut sprida sig och är nästan omöjlig att stoppa. Robotgräsklippare hindrar inte att den skickar rötter som letar sig längre och längre bort allt eftersom skotten ovanför marken klipps av. Få växter är så ihärdiga och livskraftiga som parksliden.

J&A&S: Jo, det ser tyvärr ut att vara parkslide.

petererlandsson11: Läs t.ex. här: https://www.byggahus.se/tomt/parkslide-allt-du-behover-veta
Man kan lägga till att Glyfosat inte bör sprutas på bladverket som normalt rekommenderas för andra växter. Det är mångdubbelt bättre och mer miljövänligt att spruta in koncentrat i stammarna strax före första frosten då de drar ner näringen till rotsystemet.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
S STB skrev:
Rent hypotetiskt så skulle det kunna vara folk med mer erfarenhet av parkslide som är "paranoida". Tyvärr finns det en anledning till att den här tråden är en av de längsta på forumet. Om man låter parksliden etablera sig i många år så börjar den till slut sprida sig och är nästan omöjlig att stoppa. Robotgräsklippare hindrar inte att den skickar rötter som letar sig längre och längre bort allt eftersom skotten ovanför marken klipps av. Få växter är så ihärdiga och livskraftiga som parksliden.

J&A&S: Jo, det ser tyvärr ut att vara parkslide.

petererlandsson11: Läs t.ex. här: [länk]
Man kan lägga till att Glyfosat inte bör sprutas på bladverket som normalt rekommenderas för andra växter. Det är mångdubbelt bättre och mer miljövänligt att spruta in koncentrat i stammarna strax före första frosten då de drar ner näringen till rotsystemet.
Vi flyttade hit 2015 och den var mångårig redan då, vi bara rycker bort skott som kommer där vi inte vill men det har aldrig kommit längre bort än någon meter från huvudplantan. Däremot såg jag att den spritt sig dit där jag kastar sly, i en slänt, det gör mig inget...jag tycker den är väldigt lätt att klippa ned. Värre är det med alla snabbväxande träd som t.ex Lönn som blir väldigt jobbiga att ta ned då de är för stora....
Men jag har nog en ganska torr växtplats för min slide så den håller sig nog på mattan...:9 Kan nog vara värre om man har duktigt med fukt och solljus åt den....
 
S shadowfire skrev:
Jag måste bara delge en skarp varning för detta otyg och dela med mig lite.

Med den vetskap jag har idag så hade jag aldrig köpt mitt hus med dessa förutsättningar. På visningen var det en fin, tät och stor häck på baksidan av tomten. Den visade sig vara hög och ståtlig mot slutet av sommaren, närmare 3m hög och massor med små blommor som i början verkade söta.

Ett år senare noterade jag att jag under blomningstiden hade jag helt galet mycket knott i trädgården. Visade sig att de svärmade som galningar runt de små blommorna och jag måste ha haft kvarterets summerburst för knott. Likaså noterade jag att den fina häcken nu var 1 meter längre in på min gräsmatta och att gräsmattan nedanför hade dött.

Här började jag googla och undersöka vad detta var för någon växt. Döm min förvåning när det dök upp varningar. I mail, på min blogg och på alla texter jag sprang på. Ord som "odödlig", "invasiv", "förbjuden i trädgård" dök upp och alla med två synonymer; Jättenslide och Parkslide. Mer känd som Japanese Knotweed internationellt.

Växten är invasiv och söker sig till "fri mark" där det är mysig jord och gott med ljus (läs gräsmatta). Den förökar sig och sprider sig med rekordhastighet, jag noterar själv 1 löpmeter/säsong och den suger all näring som finns i marken vilket gör att inte ens maskrosor överlever i dess närhet.

Den är extremt tålig mot det mesta. Glyfosat typ vanlig roundup biter lokalt, under tillväxtperioden finns det en chans att med upprepade behandlingar lyckas sänka en planta, men under marken fortsätter den frodas och sprida sig. Att täcka över med markduk/presenningar gör att den ändå skjuter skott, dock aningen tröttare (och den fortsätter leta vägar under jord för att se om den kan ta sig runt och upp någonstans). Att gräva upp den är kämpigt då den går ner med rötter - inte sällan med grovlekar som arm eller tunna rötterna som är som en vanlig fiskelina i tjocklek - ner på 1-1,5m djup. Bryter man av en rot och lämnar en centimeter, så räcker det för att en ny skott tar form och börjar föröka sig.

En parentes är att jag har gjort ett experiment på en Parksliderot/planta som jag lät gro i en hink. Jag sprayade Klorin på den. Diesel. Bensin. Sådant som vanliga växter (och djurliv) bara tvärdör av. Inte en gnutta effekt 3v senare, lite vissen på bladen men rotsystemet var precis lika blött, gult och välmående som innan.

Det som tyvärr händer i mitt fall är att växten har även hittat mina grannars gräsmattor och är på väg in dit och hotar på en flerårig horisont även att ta över deras trädgårdar.

I Sverige är den inte fullt lika utbredd (ännu?!), men i andra länder t.ex. England finns det företag som enbart arbetar med att sanera Parkslide. Oftast i kombination med bekämpningsmedel, men också total jordsanering då man antingen gräver upp och fraktar bort all jord eller silar jorden från rötter. I vissa mindre samhällen/byar har Parksliden tagit över precis allt och blivit klassat som ett miljöproblem. Även här i Sverige om man söker runt, så hittar man rapporter om att den har tagit sig in i källare (!) genom springor mm. Det finns också rapporter på där man asfalterat parkeringsplatser eller vägar och där den tagit sig under marken bort till andra sidan för o skjuta nya skott.

De fyra bekämpningsmetoder jag fångat upp utifrån timtals genomgång av studier, andras erfarenheter osv är;

1. Mörklägga/täcka. Även om man gör det så skjuter den skott och reser markduk/presenning då den har enorm kraft/energi, men den blir tröttare utan solljus. Dock försöker den leta efter sidorna, så även om man täcker 1-2 meter utanför infekterat område, så kommer den segt att försöka leta sig dit vilket på ett sätt gör att man riskerar att sprida den ännu mer.

2. Avskärma med markskärm. I kombination med ovan, så kan man gräva ner skivmaterial på åtminstone 1m djup, så kan man åtminstone förhindra att den söker sig vidare. Det kräver dock att alla skivor överlappar och att det är total inhägnad. Finns det en enda liten öppning så kan jag garantera att det finns en Parksliderot där en säsong senare.

3. Glyfosat. Dels kan man trötta ut den lite extra med att ta bort presenningar/markduk och pensla blad eller spraya under tillväxtsäsong, men helst ska man kräma på med det när växten har pumpat ut sin energi och börjar förbereda sig för att lagra energi inför vintern. Några rapporterar lyckade resultat med att klippa av stjälkar och hälla ner roundup precis innan första frosten. Min erfarenhet av detta har inte varit lyckad. Då ägnade jag ändå en hel vecka åt att klippa tusentals stjälkar och hälla ner roundup i. I England har de företag som injicera Glyfosat med en spruta in i varje(!) stjälk på hösten.

4. Gräva. Att döda växten enbart genom grävning verkar sällsynt, möjligen trötta ut den, men så länge det blir någon lite rotstump kvar så tar det bara något år innan den är igång igen. Dock är det logiskt att skapandet av massiva rötter i armstorlek tar tid/energi och kan man gräva upp en del så är det också en uttröttande effekt. Även om man beställer en fet grävmaskin och schaktar ur enorma mängder jord - så räcker det med ett par rotstumpar i milimeterstorlek som blir kvar, å så lever den vidare. Verkar död i 2-3 år kanske, sedan kommer skotten upp igen (och då är det redan ett nätverk till rötter i jorden flera meter bort därifrån).

Summa summarum är att det inte finns ett enda sätt att utrota växten på allena och inte heller på studs, utan det handlar om en lång kamp där man kan göra korttidsverkande anfall men måste framför allt bita ihop och härda ut långsiktigt. Detta var något jag aldrig ens hade hört talas om när jag skulle uppfylla min dröm om att få ha ett eget litet hus och all den tid, kraft och energi jag får lägga på denna växt (som numera är döpt Cthulhu) är helt galet.

Ska ni köpa hus/tomt/stuga och identifierar Parkslide där.
Köp. Inte. Objektet.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Stakars er.
Gjut en 200 mm betongplatta över skiten
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
KristinaRT
H hjalle74 skrev:
Vi flyttade hit 2015 och den var mångårig redan då, vi bara rycker bort skott som kommer där vi inte vill men det har aldrig kommit längre bort än någon meter från huvudplantan. Däremot såg jag att den spritt sig dit där jag kastar sly, i en slänt, det gör mig inget...jag tycker den är väldigt lätt att klippa ned. Värre är det med alla snabbväxande träd som t.ex Lönn som blir väldigt jobbiga att ta ned då de är för stora....
Men jag har nog en ganska torr växtplats för min slide så den håller sig nog på mattan...:9 Kan nog vara värre om man har duktigt med fukt och solljus åt den....
Jag såg senast idag ett större bestånd som växer bland sprängstenen bredvid en bro..... Deras naturliga miljö inkluderar pimpstensfält och lavaflöden. Tro mig, torrt och magert är inget problem.

Mer än en person här har erfarit att den mycket väl kan hålla sig i schack så länge den inte störs och får sprida sig sakta. Men när den når in i växthus eller tar upp en hel slänt och man vill få bort den - DÅ visar den sitt sanna jag och tar i med full kraft.
Om du inte har problem just nu - Grattis! Och lycka till i framtiden.
 
  • Gilla
faf och 4 till
  • Laddar…
S
H hjalle74 skrev:
Vi flyttade hit 2015 och den var mångårig redan då, vi bara rycker bort skott som kommer där vi inte vill men det har aldrig kommit längre bort än någon meter från huvudplantan. Däremot såg jag att den spritt sig dit där jag kastar sly, i en slänt, det gör mig inget...jag tycker den är väldigt lätt att klippa ned. Värre är det med alla snabbväxande träd som t.ex Lönn som blir väldigt jobbiga att ta ned då de är för stora....
Men jag har nog en ganska torr växtplats för min slide så den håller sig nog på mattan...:9 Kan nog vara värre om man har duktigt med fukt och solljus åt den....
De ligger före oss i UK både vad det gäller spridning och bekämpning. Det är t.ex. svårt att få huslån om det finns parkslide på tomten. Detta är saxat ur de 4 första träffarna på Google (sök på mortgage japanese knotweed), men för den intresserade finns hur mycket som helst att läsa om det. Min gissning är att samma policys kommer komma i Sverige förr eller senare. Det kan alltså vara meningsfullt att bekämpa parksliden bara för att man vill vara mån om husets värde. Hur mycket får du för ditt hus om ingen av bankerna vill låna pengar till köparen?

https://www.which.co.uk/money/mortg...-mortgage-with-japanese-knotweed-argmh3p6u64x
"This is why some lenders refuse to give mortgages on properties with this aggressive weed."

https://www.gocompare.com/mortgages/japanese-knotweed/
"Frustratingly, some lenders may refuse to lend on homes where knotweed is present several gardens away, or on public land, even if the house you're interested in is unaffected."

https://www.onlinemortgageadvisor.co.uk/other-mortgage-info/mortgages-and-japanese-knotweed/
"As it grows so quickly and can spread rapidly, knotweed can overtake a garden and soon cause damage to the property, with issues such as the roots blocking drains and even damaging foundations if left untreated."

https://www.japaneseknotweed.co.uk/japanese-knotweed-mortgages
"In 2010 a major UK mortgage lender refused to lend on a property affected by Japanese knotweed. This has since resulted in all UK mortgage lenders adding Japanese knotweed to their property lending risk policies."
 
OXYD
Skånes inland.
Finns massor av infekterade områden här nere.

Härligt med en häck som insynsskydd. Fina skott 10m in på tomt :cool:
 
  • Blommande häck längs en bäck, fungerar som insynsskydd på en tomt i Skånes inland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.