Magnus E K
Panik! Någon eller något äter upp min fina planta:
Gröna växtblad med synliga tuggskador antyder skadedjursangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
ilafudi och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Panik! Någon eller något äter upp min fina planta:
[bild]
Inte vara orolig, det är med all säkerher bara den nattaktiva sabeltandade dvärg T-rexen som smyger runt och äter upp sin värsta konkurent ;)
Får du syn på den och gärna med bild, identifiera den, så är jag intresserad av ett par tusen individer till mina plantor....

• Haha
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fröföryngras parkslide i Sverige?
Nej, såvitt jag förstått så gör den inte det. Den sägs vara steril. Men som du förstått så har den andra metoder att föröka sig. :rolleyes::)

Z zzelma skrev:
Nej, såvitt jag förstått så gör den inte det. Den sägs vara steril. Men som du förstått så har den andra metoder att föröka sig. :rolleyes::)
Finns en hybridvariant där parkslide korsats med jätteslide. Den ska ha både han och honplantor i Sverige/Europa, däremot har Parksliden bara honplantor.

• Ledsen
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Finns en hybridvariant där parkslide korsats med jätteslide. Den ska ha både han och honplantor i Sverige/Europa, däremot har Parksliden bara honplantor.
Ännu...får vi hoppas...

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vore inte så roligt om de börjat självså och.... ja det blir till en jävla mardröm då!

• Ledsen
Bichonen
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Vore inte så roligt om de börjat självså och.... ja det blir till en jävla mardröm då!
Hur funkar det egenbtligen i japan, där har Parkslide en naturlig fiende.
Någon som vet vad den skulle innebära ifall den introducerades här? Vi vill ju inte få det som i Australien där man nu måste skjuta av miljarder kaniner o rävar...

Är det här den förhatliga parksliden? Har hittat en den andra som jag vet är parkslide men de har mer av EB bambustam än denna...

• Hand håller en planta med rödaktigt blad och rot, möjlig invasiv parkslide, mot en naturlig bakgrund.
    Skapa konto
S
E Ekonomen2 skrev:
Är det här den förhatliga parksliden? Har hittat en den andra som jag vet är parkslide men de har mer av EB bambustam än denna...
Hur ser tvärsnitten på roten ut?
Morotsfärgat = parkslide.

E Ekonomen2 skrev:
Ser exakt ut som mina skott iallafall. Om inte parkslide så iallafall en släkting.

S
Tokslut Tokslut skrev:
Flerfärgad? ;)

[bild]

[länk]
Haha, viktigt att inkludera alla. Syftade dock på klassisk orange morot ;)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tack för alla svar, men roten är hård och är snarare vit/ljus, inte direkt klassiskt morotsfärgad....

• En hård vit/ljus rot med grön och röd stjälk ligger på marken med grästäcke.
    Skapa konto
Nu hittade jag moroten.... Då har jag gått och blivit med parkslide för jag skulle spara ngr kronor...somliga straffar gud verkligen omedelbart...suck.,.

• Närbild av en uppgrävd parkslide rot som symboliserar frustration över trädgårdsarbete.
    Skapa konto
S
E Ekonomen2 skrev:
Nu hittade jag moroten.... Då har jag gått och blivit med parkslide för jag skulle spara ngr kronor...somliga straffar gud verkligen omedelbart...suck.,.
Två frågor till:
Är bladen helt släta på undersidan eller ”ludna”?
Vad smakar de späda stjälkarna? Läste nämligen att parkslidens smak påminner om rabarber så till den grad att man kan baka paj på det. Provsmakade och ja det stämmer..

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.