Bananskalare Bananskalare skrev:
Det vore väldigt spännande att få läsa en dom om invasiva växter.
Hur bevisar man att dessa fanns från början? Eftersom de växer väldigt snabbt så blir bevisbördan väldigt svår för köparen tänker jag.
Skador i en byggnad är lättare att bevisa att de fanns där från början.
Är det samma kakel i badrummet så Kan man vara tämligen säker på att det är samma badrum som vid försäljningen. Detta även efter 3år.
Men en invasiv växt?
Min erfarenhet är inte att parkslide växer så väldigt snabbt - mer än på höjden. Den är rätt lätt att hålla inom ett begränsat område, t ex med gräsklippare. Men om man börjar gräva och försöka få bort rötter kan den kraftsamla och gå till motatack - precis som många andra växter! Jag har nu (efter påstötning från grannen) mattat ut mitt lilla bestånd genom att rycka upp alla skott som kommer i ca tre år. (Skotten läggs i en sopsäck, får dö och slängs på åvc i deponi.) Om den däremot etablerat sig där ingen håller efter den, i ett dike utanför tomtmark t ex, så sprider den sig och slår ut annan växtlighet. Det är annars en väldigt snygg trädgårdsväxt så synd att den spritt sig till fel ställen. Som lupiner! Ska de också räknas som dolt fel om man köpt på vintern? De är ju också listade som invasiva.
 
Varför deponera döda växter? Kompostera dem i stället.
 
  • Gilla
Marielisan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför deponera döda växter? Kompostera dem i stället.
Rätt! Fast ibland har jag inte väntat tills de dött😁
 
Då ska man ju vara försiktig. Jag låter delarna ligga kvar, då riskerar man inte spridning.
 
D Daniel 109 skrev:
Då ska man ju vara försiktig. Jag låter delarna ligga kvar, då riskerar man inte spridning.
Har nån gång hört att minsta bit av parkslide kan slå rot och bilda ny planta. Därför vågar jag inte låta dem ligga. Kanske ytterligare exempel på demonisering av växten …
 
Skulle det i stället fall skada på ett ställe där det redan finns ett bestånd? Den logiken förstår jag inte.
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Hur kan något som syns vara dolt fel?
Om det vid visningen hålls nedklippt så har man ju dolt växten som några veckor senare återuppstår
 
Unikt namn
Ett parkslide bestånd som är så stort att det riskerar orsaka riktiga problem borde lämna tämligen synbara spår trots beskärning.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
M Marielisan skrev:
Har nån gång hört att minsta bit av parkslide kan slå rot och bilda ny planta. Därför vågar jag inte låta dem ligga. Kanske ytterligare exempel på demonisering av växten …
Minsta bit av roten kan bilda en ny planta, inte resten av växten. Men det är många som inte vill chansa.
 
  • Gilla
Marielisan
  • Laddar…
Nu har jag i vart fall just sålt mitt hus - med informerad och medveten köpare som inte var särskilt stressad över plantan. Den har ju varit täckt och rotdragits under fyra år, så det finns inte särskilt mycket den har ork till att hitta på nu.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Många tycks ha missat att det inte är i trädgårdsrabatter som parkslide är ett problem utan när den hamnar i naturen.
F.ö. en fin växt. Återkommer med bild på blomningen när jag framkallat bilderna. ;)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Mor och far har jättemycket sånt här i nån rabatt och iallafall mor tyckte de var jättefina. De fick senare reda på vad det var.....Men inte tycker jag att de har orsakat nån större förödelse direkt. Brorsan ska ju ta över där sen och de har ju rensat friskt och inte vet jag om det har spridit sig nåt speciellt.
 
P paralun skrev:
EU vill förlänga för Glufosat

[länk]

Utmärkt!
Hur kan man sitta och jubla över att man ska få fortsätta använda en sån här Monsanto-kemikalie i tio år till?
 
Nissens
M midas22 skrev:
Hur kan man sitta och jubla över att man ska få fortsätta använda en sån här Monsanto-kemikalie i tio år till?
Varför inte? Den har ju inte gjort någon skada hittills?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.