Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
”Och i övriga användningsområden där vegetation är oönskad.” tycker jag är rätt generellt.
Läs den längre texten så förstår du. Det är en godkänd och specifik behandlingsstrategi som det referas till.

Vill t ex en tillverkare sälja ett medel för injektion i parkslide eller som hälls i parkslides avskurna stammar eller pensling av parkslide så söker företaget tillstånd för just detta. Här ett utdrag för produkten som ger ett exempel på sådant:

Svensk text om bekämpning av rot- och stubbskott i fält genom pensling. Max en behandling per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja allt är skit och vi kan inte lita alls på vetenskapen och 50 års praktisk erfarenhet av glyfosatanvändning. Bra utgångspunkt där, bättre att tro på t ex kristaller, "gifter" och magi. Det är vägen framåt!
Kom inte till mig med ditt raljerande och förlöjligande. Det klär dig inte.

Det finns ingen sanning inom vetenskap, utan bara teorier som har starkt stöd för stunden.
Så nej, 50 års vetenskap gör inte något mer värt.

Men jag förstår att fri användning av glyfosat är viktigt för dig, så jag släpper det här.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
Nissens
oshu oshu skrev:
Kom inte till mig med ditt raljerande och förlöjligande. Det klär dig inte.

Det finns ingen sanning inom vetenskap, utan bara teorier som har starkt stöd för stunden.
Så nej, 50 års vetenskap gör inte något mer värt.

Men jag förstår att fri användning av glyfosat är viktigt för dig, så jag släpper det här.
Tror inte att han skrev någonting alls om 50 års vetenskap faktiskt. Det blir bättre diskussion om du läser det du kommenterar innan du kommenterar…
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Tror inte att han skrev någonting alls om 50 års vetenskap faktiskt. Det blir bättre diskussion om du läser det du kommenterar innan du kommenterar…
Vi har känt till att glyfosat kan döda växter sedan 1970 och produkten har funnits på marknaden sedan 1974. Så i princip stämmer det att vi har 50 års praktisk erfarenhet av denna herbicid och vi också har mer än 50 års vetenskaplig forskning på den. Vill man resonera anakronistiskt kan man säga att glyfosat släpptes för tidigt på marknaden, för lite forskning om dessa långsiktiga negativa effekter fanns 1974, men man hade tur, den har under 50 år visat sig vara en riktigt bra herbicid med få negativa sidoeffekter. Det finns naturligtvis inga perfekta herbicider men glyfosat är bland de bättre. Inget klorerat skit.

Att politiken har förbjudit oss konsumenter att hantera t ex parkslide med denna herbicid visar ovetenskapligheten som ligger bakom det politiska spelet. Det är något värt att uppmärksamma på ett forum med konsumentintresset i fokus tänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
JockeHX och 7 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Kom inte till mig med ditt raljerande och förlöjligande. Det klär dig inte.

Det finns ingen sanning inom vetenskap, utan bara teorier som har starkt stöd för stunden.
Så nej, 50 års vetenskap gör inte något mer värt.

Men jag förstår att fri användning av glyfosat är viktigt för dig, så jag släpper det här.
Om man har 50års erfarenhet av en produkt och en bra massa studier. Betyder det ingenting för dig?

Okej, Du känner dig lika trygg med ett preparat som man har forskat på i ett år, som ett som man har 50års erfarenhet av?
 
Nissens Nissens skrev:
Tror inte att han skrev någonting alls om 50 års vetenskap faktiskt. Det blir bättre diskussion om du läser det du kommenterar innan du kommenterar…
Jo, men visst gjorde han det. Han hävdar ju att empirin (50 års användning) ligger till grund för hypotesens (att glyfosat är ofarligt) bekräftande.

Det blir bättre diskussion om du förstår det du kommenterar innan du kommenterar… 😏
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Nissens
oshu oshu skrev:
Jo, men visst gjorde han det. Han hävdar ju att empirin (50 års användning) ligger till grund för hypotesens (att glyfosat är ofarligt) bekräftande.

Det blir bättre diskussion om du förstår det du kommenterar innan du kommenterar… 😏
Om du tolkar att ”50 års praktisk erfarenhet” betyder ”forskning” då tolkar vi det helt olika. Jag tolkar ”50 års praktisk erfarenhet” som ”50 års praktisk erfarenhet” och ”forskning” som ”forskning”.

Där ser man hur svårt det är med kommunikation.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tolkar att ”50 års praktisk erfarenhet” betyder ”forskning” då tolkar vi det helt olika. Jag tolkar ”50 års praktisk erfarenhet” som ”50 års praktisk erfarenhet” och ”forskning” som ”forskning”.

Där ser man hur svårt det är med kommunikation.
Du vet att insamlandet av evidens är en del av den vetenskapliga metoden, va? Sen är det ju självfallet så att bråkdelen från 100 % av den här ”praktiska erfarenheten” inte är vitten värd när hypoteser ska prövas.
 
Nissens
oshu oshu skrev:
Du vet att insamlandet av evidens är en del av den vetenskapliga metoden, va? Sen är det ju självfallet så att bråkdelen från 100 % av den här ”praktiska erfarenheten” inte är vitten värd när hypoteser ska prövas.
Nu var frågan vad han skrev, och han skrev ingenting om 50 år forskning, du läste fel helt enkelt, men släpp det nu.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi kan konstatera att glyfosat har funnits i nästan 50år.
Även om man inte forskar på en produkt ständigt. Så brukar ämnen som är skadliga upptäckas
Därför känns det känns det som att chansen är större att det är ofarligt.
Sen måste jag erkänna att jag vet inte hur seriöst man forskat glyfosat, under dessa 50år.

Å andra sidan när någon säger att 50års användning inte betyder någonting då börjar jag fundera
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagen har ändrats 1 oktober 2021 så numera kan kommunen inte längre ge sådana tillstånd. Det beror på att 2 kap. 37 § förordningen (2014:425) om bekämpningsmedel (bekämpningsmedelsförordningen) ändrades av regeringen då.

Varken Jordsbruksverket eller Naturvårdsverket som är de myndigheter som kan utfärda förrskrifter som skulle ge undantag från förbudet har gjort detta. Den vägen är således stängd 2023.

Sista lagliga möjligheten är att en kommun ger dispens från förbudet för användning av ett visst godkänt växtbekämpningsmedel av "särskilda skäl". Men eftersom det inte finns några godkända växtbekämpningsmedel med glyfosat i med syftet att bekämpa parkslide så kan ingen kommun idag ge dispens för ett sådant medel. Vidare är det högst oklart om det skulle vara "särskilda skäl" att man råkar ha en dunge parkslide i trädgården. Särskilda skäl måste i förvaltningsjuridik alltid ta hänsyn till det enskilda fallets omständigheter, det utesluter t ex en kommersiell aktör skulle kunna få en generellt dispens för att använda glyfosat för att sälja tjänsten bekämpning av parkslide. Alltså om det ens fanns ett sådant växtbekämpningsmedel godkänt på den svenska marknaden, vilket det ju inte gör.

Allt som jag har redogjort för går att läsa här:
[länk]
Men de firmor som har tillstånd får väl använda dem eller? Och jordbruk får fortfarande tillstånd eller?
 
Claes Sörmland
Bockamålen Bockamålen skrev:
Men de firmor som har tillstånd får väl använda dem eller? Och jordbruk får fortfarande tillstånd eller?
En firma kan idag inte få ett generellt tilstånd att slaska med glyfosatbaserat medel i t ex kunders trädgårdar eller parker. Den möjligheten ströks ur lagstriftningen 1 oktober 2021. Det som finns kvar är en dispensmöjlighet som kräver särskilda skäl för användning av glyfosatmedel i en viss trädgård. Jag utesluter inte att en kommun kan ge en sådan dispens för att åtgärda parkslide på en viss tomt. Men särskilda skäl är ett högt ställt krav och alltså inte en dispens som ska ges ut lättvindigt.

Användning i jordbruket är fortfarande tillåtet.
 
  • Gilla
Falckman och 2 till
  • Laddar…
MrJohnsson MrJohnsson skrev:
Rötterna kan faktiskt gå så djupt som 3 meter, och 8 meter utanför synligt bestånd. Starka och sega, kan gå in i både vattenrör/brunnar och husgrunder.
Men alltså - i stort sett alla rötter från träd och större buskar kan väl orsaka problem? Tycker det varnas för lite för konsekvenser av att inte hålla efter växtlighet i närheten av husgrunder och avlopp! Jag har problem med järnek, björk, sälg och al, blir heller inte av med höstanemon som fått fnatt och sprider sig åt alla håll (mkt djupa och starka rötter!) Skillnaden är väl att jag kan (om jag orkar) gräva upp och behöver inte bry mig om var rotresterna hamnar!
 
  • Gilla
Waimea och 1 till
  • Laddar…
Waimea Waimea skrev:
Jag har en egen planta parkslide i min trädgård. Den är täckt och rotdragen sen fyra år och har skjutit mindre än 10 skott i år. Har varit ett helt överkomligt jobb. Har också en granne som haft en buske på sin tomt. Den har skjutit skott in till oss. Han har hållt ner sin buske helt sedan tre år och vi rotdragit skotten. Kommer kanske ett skott i veckan.
Arbetet är minimalt.

Vi ska nu sälja huset och uppenbart så tillskrivs parksliden mytiska egenskaper. Vi har, till skillnad mot trådstartarens systers säljare, varit helt öppna med att växten finns, trots att den absolut inte syns. Trots att vi haft separat visning och förklarat det där med fotosyntesen så tror intressenter ändå att rotsystemet ska leta sig in under huset. Har också fått frågan om vi gjort en rotanalys för att veta exakt hur långt rötterna sträcker sig.

Å ena sidan kan jag bli lite matt, vi bor i ett 70-talshus med källare och en trädgård som dödsboet vi köpte av lagt ner hjärta och själ i. Mängden kirskål är inte att förakta. Det finns andra saker att oroa sig för än parkslide.

Å andra sidan är jag hellre ärlig och låter huset vara krångligare att sälja. Jag hade också blivit jätteorolig om jag inte kunde nåt om parkslide och läste om plantan efter att ha läst diverse forum. Är det något som oroar så är kanske inte mitt hus rätt för den familjen.

Men - med det sagt har jag också begärt in en offert på att ta bort parksliden och jag misstänker att trådstartarens syster tagit in offfert från samma företag som jag - ett som dödar av beståndet och alla levande organismer genom att pumpa hetvatten genom marken i en vecka.
Jag kommer inte anlita företaget för egen del men tänker att alternativet kan vara tänkbart för en köpare om plantan måste bort.
Spekulanterna gör snabbt en höna av en fjäder tyvärr har ni tagit in pris på att ta bort den?
 
D Daniel 109 skrev:
Pil är ett träd som man ska akta sig för att plantera nära dräneringar och betongrör.
DEN tar över världen.. jäkla otyg *muttrar*
Den har otrolig växtkraft och envis som få..

De har bildat en helt egen liten skog här på en del av tomten som bara hade en gran när vi flyttade in 😳 vi brukar berätta att vi klippte gräset där första åren... då tittar folk på oss som om vi är knäppa (vilket vi iof kanske är :p men inte pga det..).

Pilarna har växt om huset (och granen) och gnider mot tak och fönster där.. grr.. (vi högg ur senast förra hösten. men de är tillbaka på taket igen nu..)

Nästa år åker nog hela rasket (även om det varit ett bra snödrevskydd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.