116 204 läst · 576 svar
116k läst
576 svar
Parkslide dolt fel?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 245 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 245 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Så du menar att om jag sätter sekatören i ett riktigt gammalt bestånd. Så kommer den fullkomligtD Daniel 109 skrev:En växt blir inte ”nöjd”. Den hämtar in så mycket energi den kan. Denna energin lagras till stor del ner i rötterna i parkslidens fall. De är den energin den använder när den ger intrycket av att bli större fast den klipps ner. Klipper man ner den 4gånger per år så kommer den inte att hinna lagra ner energi och den blir i stället mindre.
explodera? Den kommer växa hej vilt mitt framför ögonen på?
Men en parkslide som ingen klippt. Slutar den växa för att samla på sig energi inför den sista fighten? med sekatören
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 245 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 245 inlägg
Det blir som om du tar ned en gammal asp. Den har lagrat mycket kolhydrater i roten och när rötterna inte längre får signaler från bladen (som du har tagit bort) så sätter rotsystemet med att skjuta upp en massa skott. D v s den använder sina sparade kolhydrater i roten till att bygga nya blad så att den kan få ny solenergi att leva av.Bananskalare skrev:
Nej, det sa jag definitivt inte. Även om det finns de som påstår det.Bananskalare skrev:
Ja, men parksliden kommer framför allt på samma plats som orginalbeståndet. En asp skjuter skott jämnt över hela rotsystemet.Claes Sörmland skrev:Det blir som om du tar ned en gammal asp. Den har lagrat mycket kolhydrater i roten och när rötterna inte längre får signaler från bladen (som du har tagit bort) så sätter rotsystemet med att skjuta upp en massa skott. D v s den använder sina sparade kolhydrater i roten till att bygga nya blad så att den kan få ny solenergi att leva av.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Då borde man egentligen varna mer för aspen? En seriös fundering...D Daniel 109 skrev:
Jag vet att det inte är ovanligt med rötter som trängt i avloppet.
Va har vi för träd som kan vara misstänkta?
Pil är ett träd som man ska akta sig för att plantera nära dräneringar och betongrör.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Ja, det gör den. På den yta man just klippt ner. Den vill snabbt återställa lövmassan.
Varför känns det som att alla som tycker att problemen med parkslide är överskattade inte själv har någon erfarenhet eller förstår hur växten fungerar? Varför förlöjliga folk som har problem eller komma med tvärsäkra uttalanden om hur lätt det är att bli av med det när det finns en stor variation på hur stort, gammalt och etablerat ett bestånd kan vara?
Jag har varit i kontakt med Naturvårdsverket som rekommenderar att vi inte ska röra vårt gamla bestånd eftersom det inte direkt expanderar längre, men jag har ändå försökt att långsamt kväva det nu under ett par år genom att skära ner det regelbundet utan att kapa allt så att det skjuter rotskott åt alla håll. Det har inte varit mycket resultat än så länge efter några år men jag inbillar mig att det håller energin nere så att det blir lite svagare över tid.
Vi hade en granne som ledsnade och helt enkelt gick ut med en spade och grävde allt vad han orkade i sitt parkslide och det blev totalt kaos, nu har han istället lämnat allt åt sitt öde och det sprider sig åt alla håll år efter år, även in på min tomt och en tredje grannes tomt (som inte heller bryr sig). Oroande att ha parkslide på flera ställen på tomten som det är kämpigt att bli av med.
Jag har varit i kontakt med Naturvårdsverket som rekommenderar att vi inte ska röra vårt gamla bestånd eftersom det inte direkt expanderar längre, men jag har ändå försökt att långsamt kväva det nu under ett par år genom att skära ner det regelbundet utan att kapa allt så att det skjuter rotskott åt alla håll. Det har inte varit mycket resultat än så länge efter några år men jag inbillar mig att det håller energin nere så att det blir lite svagare över tid.
Vi hade en granne som ledsnade och helt enkelt gick ut med en spade och grävde allt vad han orkade i sitt parkslide och det blev totalt kaos, nu har han istället lämnat allt åt sitt öde och det sprider sig åt alla håll år efter år, även in på min tomt och en tredje grannes tomt (som inte heller bryr sig). Oroande att ha parkslide på flera ställen på tomten som det är kämpigt att bli av med.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Ja du... en del av all skrämselpropaganda bör man nog ta med en rejäl nypa salt. Det verkar som att det finns andra växter som är väldigt duktiga på att skjuta skott. Men det är bara parkslide som är den som får uppmärksamhet