D Dilato skrev:
Det finns ingen tull inom EU...
Fast Glfosat är väl förbjuden i hela EU så vill man importera måste man göra det utifrån?

Claes Sörmland
M Magnolia12 skrev:
När jag tittade på ett hus med Parkslide sa mäklaren att hon var skyldig att upplysa alla spekulanter om att det fanns Parkslide vilket hon gjorde
Om mäklaren känner till en omständighet som kan vara viktig för köparen så finns en skyldighet att meddela spekulanterna om denna. Men mäklaren har inget ansvar för att utreda om det finns parkslide på fastigheten. Känner mäklaren inte till det så finns således ingen skyldighet att meddela spekulanterna. Det faller istället på säljarna att avgöra vad de måste upplysa om och inte.

• Gilla
Hempulare och 3 till
  • Laddar…
Det tycks ju råda extremt olika uppfattning om denna växt. Allt från att det är i nivå med vilket ogräs som helst till att det kostar 500kkr att lösa problemet. När mäklaren varnades tycks de okritiskt gått på den senare uppfattningen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det tycks ju råda extremt olika uppfattning om denna växt. Allt från att det är i nivå med vilket ogräs som helst till att det kostar 500kkr att lösa problemet. När mäklaren varnades tycks de okritiskt gått på den senare uppfattningen.
Problemet är väl att det finns de som vill tjäna pengar på att parkslide är ett så stort problem som möjligt. De har ett intresse av att växten i sig är ett problem, alltså inte eventuella skador som den orsakar.

Dels rör det som de som driver företag och vill sälja dyra "sanering" men också tjänstemän som gör karriär inom det offentliga har ett personligt intresse av att demonisera växten. Deras födokrok är ju att växten är ett problem och ju större desto bättre om man tittar på deras personliga intresse.

Att det är en knepig växt att bli av om den etablerar stora bestånd råder det ju ingen tvekan om. Men att det står en isolerad rugge i hörnet av trädgården måste ju rimligen ses som en ogräsfråga snarare än något allvarligt.

Men det är klart i ett annat scenario: Köper man tomtmark som ska bebyggas och hela ytan är igenväxt av parkslide så har man ett rejält problem som stör byggnationsplanerna. Man måste ju får bort de där rötterna innan man bygger. Och schaktar man så har man stora mängder med deponi med rotfragment i som faktiskt måste saneras på något sätt.

• Wow
  • Gilla
MoveMe och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide skulle inte ens komma med på listan över nackdelar om jag skulle köpa ännu ett hus. De två senaste hade växten på tomten. Inget konstigt alls.
I aint afraid of no ghost. (Ghost buster) ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Magnolia12 skrev:
När jag var spekulant på hus med Parkslide berättade mäklaren att det fanns och hon sa också att mäklare är skyldiga att upplysa köpare om växten finns. [länk]
En halv miljon för att sanera parkslide! Jag är i fel bransch helt klart. Dags att sadla om. En hundralapp och totalt kanske 3-4 timmars arbete utspritt över 3 år kostade det att få bort den med glyfosat för min del.

Alla andra branscher kan ju bara drömma om sådana marginaler 😳😂

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Naturvårdsverket har ju en rätt bar genomgång om Prakslide, inklusive hur man kan bekämpa den, samt förmaningen att tänka sig för INNAN man försöker gäör det: Stör den inte/sprider sig inte i nuläget så är ett sätt att låta den vara...

https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/

500 kkr känns ju som en "snabb" lösning, dvs att gärva up ptyp allt och ta hand om jorden. Det är ju definitivt inte den billigaste lösningen, men kanske den snabbaste/säkraste.
Marginalen på det behöver ju inte vara så stor: Skulle du ha licens för och erbjuda behandling med kemiska ämnen så måste ju också den som köper tjänsten vara beredd på att det kan ta ett par år att komma tillrätta med det, och du måste göra återbesök osv.

Just rådet att låta den vara tycker jag är olämpligt. Då lagrar den upp mer och mer energi. Man kan med lätta medel i stället få den att tappa energi.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lhag skrev:
Så då jämnar det ju ut sig menar du?
Nej jag förstår nog inte vad du menar med "då jämnar det ju ut sig". Det jag menar är att hur lagstiftningen ser ut i England är ointressant när man diskuterar vad som gäller i Sverige.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Om du tittar 10inlägg upp så ser du att det är just det vi pratar om.

• Gilla
lhag
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du tittar 10inlägg upp så ser du att det är just det vi pratar om.
TACK

Att en mäklare varnas för parkslide, det har ingenting när det gäller säljarens ansvar och dolda fel.

• Gilla
lhag
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gräver upp hela skiten med en fet maskin , kanske 1 meter under jord.
Det räcker tyvärr inte. Ingen fler här som vet vad Parkslide egentligen är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.