Ytterligare någon som läst för mycket på internet?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jetze J skrev:
Det räcker tyvärr inte. Ingen fler här som vet vad Parkslide egentligen är.
Jag har ju skrivit att jag tar en handgranat i gropen och sedan 100liter diesel och eldar.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har ju skrivit att jag tar en handgranat i gropen och sedan 100liter diesel och eldar.
Det räcker inte för rötterna kommer växa sig ur detta brinnande inferno. Ännu större ännu snabbare. Nu med sylvassa blad...

Men glöm inte bensin så du får snabbare eld på kalaset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jetze J skrev:
Det räcker tyvärr inte. Ingen fler här som vet vad Parkslide egentligen är.
En drake?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en växt, den är inte intresserad av husgrunder.

Det som har gjort dess dåliga namn är att den har som ekologisk strategi att lagra en massa näring i roten långt nere i jorden så den tål att kapas gång på gång och den svarar då med att snabbt bilda ny bladmassa. D v s den är svår att bli av med.

Men om man bara förstår att den får all sin energi från soljjuset och fotosyntes så är den lättare att begripa. Man kan därmed trötta ut den genom att regelbundet klippa bort dess tillväxt under sommaren. Det tömmer rotsystemet på kolhydrater så att den förlorar tillväxtstyrka. Sen täcker man hela jordytan kring plantan med rejäla tjocka presenningar som inte släpper igenom ljus och några trädgårdplattor och väntar ett par somrar. Sen är den borta.
Så ska jag göra också med mina Parkslide. Jag har också köpt en dödsbo och jag fick Parksliden ingår i köpet 😉 Vill inte använda Roundup eller Glyfosat för det bryts aldrig ner och jag har en vattenbrunn inte så långt från var Parksliden befinner sig. Jag är inte MP är i medelåldern och har inte ens barn så för mig spelar det inte sån stor roll att världen går under på grund av vi skiter ner allt med alla dumma idiotiska grejer vi håller på med men ändå känns det bra att hålla jorden rent och gör allt för att undvika föroreningar
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Glyfosat är mycket lättnerbutet i mark. Hamnar det i grundvattnet så går det som med allt annat långsamt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Glyfosat är mycket lättnerbutet i mark. Hamnar det i grundvattnet så går det som med allt annat långsamt.
Så förstod jag det också när jag läste instruktionerna som bifogades, har för mig att man skulle ha ett avstånd på tio meter från närmsta vattendrag. Men en grej jag då började fundera på i och med det är det här med glyfosat inom jordbruket. Åkrar brukar ju vara omgärdade av diken varför jag tänker att det i praktiken blir svårt att hålla den där 10-meters-"regeln"? Jag inser ju att mängden och koncentrationen gift är relevant i sammanhanget, men är verkligen dagens regelverk tillräckligt för att tygla glyfosatet negativa biverkningar? Jag föreställer mig att jordbruket måste vara en långt värre sektor än trädgårdsentusiaster och ogräsjägare med en förkärlek till ett generös och liberalt nyttjande av (den gamla sortens) Roundup, eller har jag fel?

För den som inte sett mitt tidigare inlägg: Jag använde glyfosat på parkslide innan nuvarande regelverk började gälla, det är alltså inget jag rekommenderar till TS som lösning på sin systers problem.
 
Redigerat:
M
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Parkslide kan inte fröså sig, eftersom det bara finns plantor av det ena 'könet' i Sverige, så de är 'sterila'. Parkslide kan endast föröka sig vegetativt.

(Duckar inför en korrigering av @Daniel 109 angående min antagligen felaktiga botaniska terminologi.)
Såg att den redan tappat blad. Behöver man jaga efter bladen som blåst ned också för att hindra spridningen?
 
Nej
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det kan ju vara så att säljaren misstänkt att det var Parkslide (kanske tom visste det), och kände till ryktet denna växt har, och klippte ned den med flit.

MEN dom kan också ha odlat den med flit, den kanske har funnit där länge osv,
Och det finns inte någon regel om att nämna varenda planta man har på tomten, och Parkslide är som sagt inte olagligt i sig
Om man antar att grannen inte bara ville skvallra som andra tycker här, utan verkligen ville informera så att parksliden inte sprider sig för att dom själva också försöker utrota den så tycker vi att det vore konstigt om hon inte informerade sonen till dödsboet, och om de dessutom kände varandra så väl. Därför tycker vi att de sannolikt undangömde den informationen.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Just rådet att låta den vara tycker jag är olämpligt. Då lagrar den upp mer och mer energi. Man kan med lätta medel i stället få den att tappa energi.
När jag läst allas erfarenheter med bekämpningen av parkslide så hoppas jag ju att min syster kan bli av med den lika lätt som vissa här sagt. Det som oroar är ju att den verkar har funnits i decennier på tomten och lagrat energi, så frågan är hur starkt den kommer att slå tillbaks. Ni som sagt att parksliden varit lätt att bli av med vet ni hur länge erat bestånd funnits i eran trädgård? Också 40-50år?
 
M
M Maledictus skrev:
Det spelar väl ingen roll hur många som har råd att bygga ett nytt hus eller inte? Anledningen till att det är billigare att köpa ett begagnat hus är ju just för att man kan råka ut för tråkiga överraskningar. Likt detta.
Jo, men att bli uppmanad att köpa nybygge istället för att slippa tråkiga överraskningar är rätt poänglös kommentar, när min syster redan använt alla sina besparingar till kontantinsatsen på detta hus trots att det är ett begagnat och gammalt dödsbo. Det handlar ju inte om snålhet som med prylar och kläder....
 
D Daniel 109 skrev:
...Då lagrar den upp mer och mer energi. Man kan med lätta medel i stället få den att tappa energi.
Gör den ?
Nu är inte jag ngn parkslideexpert, men en planta kan rimligen inte lagra energi "bara för att" utan den använder isf denna energi för att växa.

Och om den nu är "nöjd" år efter år - varför störa det? Det verkar iaf vara resonemanget bakom naturvårdsverkets, och andras, rekommendationer.
M MoveMe skrev:
Om man antar att grannen inte bara ville skvallra som andra tycker här, utan verkligen ville informera så att parksliden inte sprider sig för att dom själva också försöker utrota den så tycker vi att det vore konstigt om hon inte informerade sonen till dödsboet, och om de dessutom kände varandra så väl. Därför tycker vi att de sannolikt undangömde den informationen.
Att undanhålla något är iofs inte samma sak som "dolt fel". Om säljaren inte vill kompensera (man kan alltid ta upp det förstås) så är det nog en lång och väldigt vansklig väg att få detta som ett dolt fel...

Vad gäller att låta den vara: Det är var Naturvårdsverket rekommenderar (bla) och jag har mycket svårt att tro att rötterna kan "lagar massa energi" - plantor funkar ju inte riktigt så: Det kan bara finnas en begränsad mängd lagrad i en viss rotmassa.

Sen kan rotmassan vara större än bladen visar iofs, men normalt sett balanserar ju planatan sig eftersom energi kommer via bladen under växtseäsongen, så att det skulle "lagra på sig energi i många år" låter inte troligt, men en botaniker vet nog bättre.
 
Redigerat:
En växt blir inte ”nöjd”. Den hämtar in så mycket energi den kan. Denna energin lagras till stor del ner i rötterna i parkslidens fall. De är den energin den använder när den ger intrycket av att bli större fast den klipps ner. Klipper man ner den 4gånger per år så kommer den inte att hinna lagra ner energi och den blir i stället mindre.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Jo, men att bli uppmanad att köpa nybygge istället för att slippa tråkiga överraskningar är rätt poänglös kommentar, när min syster redan använt alla sina besparingar till kontantinsatsen på detta hus trots att det är ett begagnat och gammalt dödsbo. Det handlar ju inte om snålhet som med prylar och kläder....
Poängen är att oavsett hur mycket pengar man har så kan man råka ut för många otrevliga överraskningar när man köper ett gammalt hus. Och att det är helt normalt. Det ingår liksom i risken som finns när man köper ett gammalt hus. Det handlar inte om att vinna några poäng genom att skriva det på näsan på dig eller din syster utan snarare försöka ge er det perspektivet. Parksliden är antagligen inte den enda överraskningen eller problemet som hon kommer behöva lösa under sin tid i huset och det är nog för hennes bästa att hon redan nu inser det.

Jag kan själv dra paralleller till mitt eget husköp. Jag har kanske lagt ut runt 250 000kr hittills på saker som jag inte hade räknat med att behöva göra. Det handlar bara om att bita i det sura äpplet och åtgärda det utan att försöka hitta syndabockar (om det nu verkligen inte handlar om ett riktigt dolt fel, vilket parkslide inte är).
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.