Visst är den fin!
Gröna lövverk och ljusa blomställningar framför en grå byggnad och stentrappa, delvis i skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det problemet har den. Parkslide är tvåbyggare, med separata plantor med han och hon blommor. I Sverige finns det än så länge enbart honplantor, så den kan bara föröka sig vegetativt.
Då har jag lärt mig något nytt!
 
Magnus E K
Praktslide!

Grönskande buske med vita blommor, soligt väder, del av byggnad i bakgrunden, skogsdunge, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Krävs att det inte är tidiga frostnätter här för att den ska hinna bli så här fin.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Magnus E K Magnus E K skrev:
Praktslide!

[bild]

Krävs att det inte är tidiga frostnätter här för att den ska hinna bli så här fin.
Jag förstår att folk har planterat den. Det är en snygg växt!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag vet inte hur det har gått i denna "affär", men en metod som funkar är att täcka marken + mist fem meter runt omkring med icke genomskinlig presenning eller plast. Det går att kolla googla på hur länge det bör ligga eller frågar man kommunen. Jag läste flera dumma kommentarer i tråden. En totalt nedklippt parkslide och därtill på vinterhalvåret är absolut inte säkert att man kan identifiera. Självklart är det ett dolt fel. Kanske t o m avsiktligt. Vi har utrotat våra som stod på olika ställen, men med berg runtomkring. Grannen har och kanske nu hade ett större parti, vilket han lade en tung pressening över. Det verkar som att han får bukt med denna slide. Det har inte kommit några sticklingar utanför pressningen. Den har legat där i tre år...
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
En totalt nedklippt parkslide och därtill på vinterhalvåret är absolut inte säkert att man kan identifiera. Självklart är det ett dolt fel. Kanske t o m avsiktligt. Vi har utrotat våra som stod på olika ställen, men med berg runtomkring. Grannen har och kanske nu hade ett större parti, vilket han lade en tung pressening över. Det verkar som att han får bukt med denna slide. Det har inte kommit några sticklingar utanför pressningen. Den har legat där i tre år...
På vilket vis utgör en oönskad växt i trädgården ett dolt fel, menar du? Det är parkslide, den håller sig i princip där den planterats, till skillnad från många andra oönskade växter, så kallade ogräs. Maskrosor, kvickrot, åkervinda, kirskål - har du lyckats utrota någon av dem helt och hållet?

Själv brukar jag klippa ner växter som blommat över. Avsiktligt, t o m.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Jag vet inte hur det har gått i denna "affär", men en metod som funkar är att täcka marken + mist fem meter runt omkring med icke genomskinlig presenning eller plast. Det går att kolla googla på hur länge det bör ligga eller frågar man kommunen. Jag läste flera dumma kommentarer i tråden. En totalt nedklippt parkslide och därtill på vinterhalvåret är absolut inte säkert att man kan identifiera. Självklart är det ett dolt fel. Kanske t o m avsiktligt. Vi har utrotat våra som stod på olika ställen, men med berg runtomkring. Grannen har och kanske nu hade ett större parti, vilket han lade en tung pressening över. Det verkar som att han får bukt med denna slide. Det har inte kommit några sticklingar utanför pressningen. Den har legat där i tre år...
Snacka går ju, så att säga. "Självklart dolt fel"... Det är ju inte ens ett fel. :) En jävla växt, javisst, men inte ens på röda listan och verkligen inte inom upplysningsplikt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
A
Jag hittade fyra maskrosor första våren, som ej var möjliga att identifiera på visningen. Eftersom det är ett solklart dolt fel fick jag utan vidare diskussion tillbaka 15 % av köpeskillingen. Säljaren hade uppsåtligen kört över dom med gräsklipparen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
Anonymiserad 358496 skrev:
Jag hittade fyra maskrosor första våren, som ej var möjliga att identifiera på visningen. Eftersom det är ett solklart dolt fel fick jag utan vidare diskussion tillbaka 15 % av köpeskillingen. Säljaren hade uppsåtligen kört över dom med gräsklipparen.
Varför kollar man inte allting och frågar ägaren innan man köper sin fastighet och får det klart på papperet det är ändå vår största investering som vi gör i livet
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På vilket vis utgör en oönskad växt i trädgården ett dolt fel, menar du? Det är parkslide, den håller sig i princip där den planterats, till skillnad från många andra oönskade växter, så kallade ogräs. Maskrosor, kvickrot, åkervinda, kirskål - har du lyckats utrota någon av dem helt och hållet?

Själv brukar jag klippa ner växter som blommat över. Avsiktligt, t o m.
Eftersom förre ägaren dolt parksliden genom ordentlig nerklippning. Den växer kloss an mot en vägg och dess rötter har förmåga att krypa igenom minsta springa och därmed spränga isär grundmur eller grundplatta.
 
  • Haha
  • Gilla
Anqan och 2 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Snacka går ju, så att säga. "Självklart dolt fel"... Det är ju inte ens ett fel. :) En jävla växt, javisst, men inte ens på röda listan och verkligen inte inom upplysningsplikt.
Visst är den på den röda listan tillsammans med t ex jättebasamin och numera även lupin. Dolt fel pga att den var hårt nedklippt och därför inte synlig vid besiktning.
 
  • Gilla
MoveMe och 1 till
  • Laddar…
Fast just det gäller många växter. Om du bekämpar den med nedklippning så blir det ingen kraftig tillväxt i rötterna.
 
P
T Thomas Buskhagen skrev:
Visst är den på den röda listan tillsammans med t ex jättebasamin och numera även lupin. Dolt fel pga att den var hårt nedklippt och därför inte synlig vid besiktning.
Parkslide finns INTE på någon lista med förbjudna växter, åtminstone inte inom EU.
Naturvårdsverket

Sen brukar 'Rödlistning" innebära att arten riskerar utrotning, viket kanske vore bra för Parkslide...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
A
Parkslide är busenkelt att utrota. Har utrotat flera stora bestånd på mindre än 30 min.
Man köper glyfosat och sprejar på så nära innan första frost-natten man kan.
 
  • Haha
Anqan
  • Laddar…
A
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Köp glyfosat från tyska eBay. Tar några min sen är det klart.
 
  • Haha
Anqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.