Alla låter som att de aldrig besöker sina trädgårdar. Plocka bort skotten. Utan kraft uppifrån lär inte rötterna spräcka några husgrunder.
Hittills har ingen kunnat visa ett sådant exempel i Sverige så tills dess är det en obefogad oro.
Att växten är "invasiv" gäller inte i en normalskött trädgård (där de prytt rabatter i 100 år utan att skada något). Däremot ute i naturen. Så släng inte skotten där.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Köp glyfosat från tyska eBay. Tar några min sen är det klart.
Gäller det fortfarande? Hade för mig att även Tyskland stoppat det. Däremot har jag sett att det finns i England, men därifrån är kanske risk föär lite hårdare tullkontroll.
 
A
H hempularen skrev:
Gäller det fortfarande? Hade för mig att även Tyskland stoppat det. Däremot har jag sett att det finns i England, men därifrån är kanske risk föär lite hårdare tullkontroll.
Vet ej..
 
Vi har ett litet område med parkslide på tomten. Grannen hade det som prydnadsväxt i en massa år. Vi höll hjälpligt efter det på vår sida. Men det tog mig rätt många år innan jag insåg att det nog var Parkslide. Och ytterligare några år att övertyga grannen. Men nu "hårdbekämpar" vi på båda sidor om staketet sedan 3 år. Tar bort allt så fort plantan kommer upp. Det har stadigt minskat. Ytan där det kommer upp på vår sida har minskat med 75%. Nu kommer det upp 4 - 5 skott med en veckas mellanrum. Från början kom det upp nya skott inom 48h så fort man tog bort. Det som kommer upp är mycket klenare nu. Jag tror att vi kommer att få stopp på det helt under nästa sommar, men sedan skulle jag inte bli förvånad om det kommer igen efter något år.

Som mest låter jag plantan komma upp 10 cm, oftast mindre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Visst är den på den röda listan tillsammans med t ex jättebasamin och numera även lupin. Dolt fel pga att den var hårt nedklippt och därför inte synlig vid besiktning.
Jättebalsamin är med på EUs restriktionslista. Lupiner och parkslide finns inte med på den. De finns på en lista är föreslagen att bli en Svensk restriktionslista.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Eftersom förre ägaren dolt parksliden genom ordentlig nerklippning. Den växer kloss an mot en vägg och dess rötter har förmåga att krypa igenom minsta springa och därmed spränga isär grundmur eller grundplatta.
T Thomas Buskhagen skrev:
Visst är den på den röda listan tillsammans med t ex jättebasamin och numera även lupin. Dolt fel pga att den var hårt nedklippt och därför inte synlig vid besiktning.
Parkslide är inte föremål för någon särskild reglering. Däremot finns det ett gäng biologer som konstaterat att växten är invasiv, det förändrar dock inte växtens juridiska status. Det finns en diskussion om att införa växten på Sveriges nationella lista över invasiva arter. Inom EU lär det inte ske inom den närmsta tiden eftersom bland annat Tyskland har sådana enorma bestånd som dom inte vill tvingas åtgärda p.g.a. EU-lagstiftning. Att klaga över parkslide på tomten är fullt jämförbart med att hävda att maskrosor eller kirskål skulle vara faktiska fel. Det är det inte, endast om säljaren gör utfästelser som garanterar att fastigheten är fri från parkslide kan växterna vara föremål för en diskussion om fel i fastighet, men då är det inte ett dolt fel, utan ett faktiskt fel. Hade växten varit föremål för reglering hade bedömningen kunnat se annorlunda, men nu är inte så fallet.

För att ett fel ska kunna vara dolt måste det i vara ett fel i faktiskt mening till att börja med. Så länge säljaren inte gjort utfästelser i stil med att denne garanterar att det inte finns parkslide är det inte ett faktiskt fel och kan därmed heller aldrig vara ett dolt fel. Ett dolt fel är alltså ett faktiskt fel som är kvalificerat, det är inte så att något som inte ens är att betrakta som ett faktiskt fel ändå kan bli ett dolt fel, oaktat om växten var nedklippt eller inte. Dessutom är det enkelt att se stammarna från parkslide, ser ut lite som bamburör ungefär. Dessa är som regel relativt lätta att identifiera, oaktat om dom är nedklippta eller inte. Jämför även med JB 4:19 om du vill göra fler efterforskningar i praxis och eller förarbeten beträffande dolda och faktiska fel.

En köpare som inte frågar en säljare kan alltså (iaf som jag tolkat praxis och förarbeten) inte mena på att parkslide är ett dolt fel. Det finns egentligen ingen ting som talar för att det inte kan växa parkslide i en trädgård. Vill man gardera sig måste man alltså få säljaren att ge en utfästelse om att parkslide inte finns, en smart säljare gör inte det eftersom det är att öppna upp sig för väldigt stora risker (säljaren kan ju exempelvis vara ovetande om att ett litet bestånd parkslide etablerat sig i något mörkt trädgårdshörn).
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Parkslide finns INTE på någon lista med förbjudna växter, åtminstone inte inom EU.
Naturvårdsverket

Sen brukar 'Rödlistning" innebära att arten riskerar utrotning, viket kanske vore bra för Parkslide...
T Thomas Buskhagen skrev:
Visst är den på den röda listan tillsammans med t ex jättebasamin och numera även lupin. Dolt fel pga att den var hårt nedklippt och därför inte synlig vid besiktning.
Fel av mig att använda epitetet "röda listan" jag borde skrivit att den den och andra växter rekommenderas utrotning. Här i Västra Götaland har det gång på gång meddelats att folk bör ta bort bl a parkslide, jätteloka, lupin och jättebalsamin. men det är ingen lag mot att ha dessa på sin tomt.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Jättebalsamin är med på EUs restriktionslista. Lupiner och parkslide finns inte med på den. De finns på en lista är föreslagen att bli en Svensk restriktionslista.
Fel av mig att använda epitetet "röda listan" jag borde skrivit att den den och andra växter rekommenderas utrotning. Här i Västra Götaland har det gång på gång meddelats att folk bör ta bort bl a parkslide, jätteloka, lupin och jättebalsamin. men det är ingen lag mot att ha dessa på sin tomt.
 
  • Gilla
Marielisan
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Visst är den på den röda listan tillsammans med t ex jättebasamin och numera även lupin. Dolt fel pga att den var hårt nedklippt och därför inte synlig vid besiktning.
Vilken ”röd lista”?
Rödlistade arter är sällsynta arter som är skyddade. Det är en trädgårdsväxt, oönskad av vissa för att den inte hör hemma i vår flora och kan sprida sig och därmed tränga ut inhemska arter om den etablerar sig vilt. Som lupiner. Är lupiner också ett dolt fel? Eller jättebjörnloka (giftig växtsaft)?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Eftersom förre ägaren dolt parksliden genom ordentlig nerklippning. Den växer kloss an mot en vägg och dess rötter har förmåga att krypa igenom minsta springa och därmed spränga isär grundmur eller grundplatta.
Då får du gärna visa bilder på den isärsprängda grundmuren eller plattan.
 
  • Gilla
  • Haha
imported_Benno och 3 till
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Fel av mig att använda epitetet "röda listan" jag borde skrivit att den den och andra växter rekommenderas utrotning. Här i Västra Götaland har det gång på gång meddelats att folk bör ta bort bl a parkslide, jätteloka, lupin och jättebalsamin. men det är ingen lag mot att ha dessa på sin tomt.
Snacka går ju som sagt. Trist att det inte räcker för att ha rätt... :)
 
Nissens
johnsilver johnsilver skrev:
Varför kollar man inte allting och frågar ägaren innan man köper sin fastighet och får det klart på papperet det är ändå vår största investering som vi gör i livet
Hoppas du skämtar.
Parkslide är inget fel över huvud taget, inte mer fel än att ha maskrosor i gräsmattan…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
F Falckman skrev:
Parkslide är inte föremål för någon särskild reglering. Däremot finns det ett gäng biologer som konstaterat att växten är invasiv, det förändrar dock inte växtens juridiska status. Det finns en diskussion om att införa växten på Sveriges nationella lista över invasiva arter. Inom EU lär det inte ske inom den närmsta tiden eftersom bland annat Tyskland har sådana enorma bestånd som dom inte vill tvingas åtgärda p.g.a. EU-lagstiftning. Att klaga över parkslide på tomten är fullt jämförbart med att hävda att maskrosor eller kirskål skulle vara faktiska fel. Det är det inte, endast om säljaren gör utfästelser som garanterar att fastigheten är fri från parkslide kan växterna vara föremål för en diskussion om fel i fastighet, men då är det inte ett dolt fel, utan ett faktiskt fel. Hade växten varit föremål för reglering hade bedömningen kunnat se annorlunda, men nu är inte så fallet.

För att ett fel ska kunna vara dolt måste det i vara ett fel i faktiskt mening till att börja med. Så länge säljaren inte gjort utfästelser i stil med att denne garanterar att det inte finns parkslide är det inte ett faktiskt fel och kan därmed heller aldrig vara ett dolt fel. Ett dolt fel är alltså ett faktiskt fel som är kvalificerat, det är inte så att något som inte ens är att betrakta som ett faktiskt fel ändå kan bli ett dolt fel, oaktat om växten var nedklippt eller inte. Dessutom är det enkelt att se stammarna från parkslide, ser ut lite som bamburör ungefär. Dessa är som regel relativt lätta att identifiera, oaktat om dom är nedklippta eller inte. Jämför även med JB 4:19 om du vill göra fler efterforskningar i praxis och eller förarbeten beträffande dolda och faktiska fel.

En köpare som inte frågar en säljare kan alltså (iaf som jag tolkat praxis och förarbeten) inte mena på att parkslide är ett dolt fel. Det finns egentligen ingen ting som talar för att det inte kan växa parkslide i en trädgård. Vill man gardera sig måste man alltså få säljaren att ge en utfästelse om att parkslide inte finns, en smart säljare gör inte det eftersom det är att öppna upp sig för väldigt stora risker (säljaren kan ju exempelvis vara ovetande om att ett litet bestånd parkslide etablerat sig i något mörkt trädgårdshörn).
Dessutom är väl begreppet ”dolt fel” knutet till byggnader?
 
Nej, det är knutet till fastigheten. I den mån det ens finns.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är knutet till fastigheten. I den mån det ens finns.
Har du någon källa på det? Har aldrig någonsin ens hört talas om att någon besiktningsman besiktat något annat än sådant som är knutet till byggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.