116 205 läst · 576 svar
116k läst
576 svar
Parkslide dolt fel?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 360 inlägg
Alla låter som att de aldrig besöker sina trädgårdar. Plocka bort skotten. Utan kraft uppifrån lär inte rötterna spräcka några husgrunder.
Hittills har ingen kunnat visa ett sådant exempel i Sverige så tills dess är det en obefogad oro.
Att växten är "invasiv" gäller inte i en normalskött trädgård (där de prytt rabatter i 100 år utan att skada något). Däremot ute i naturen. Så släng inte skotten där.
Hittills har ingen kunnat visa ett sådant exempel i Sverige så tills dess är det en obefogad oro.
Att växten är "invasiv" gäller inte i en normalskött trädgård (där de prytt rabatter i 100 år utan att skada något). Däremot ute i naturen. Så släng inte skotten där.
Moderator
· Stockholm
· 52 762 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 762 inlägg
Vi har ett litet område med parkslide på tomten. Grannen hade det som prydnadsväxt i en massa år. Vi höll hjälpligt efter det på vår sida. Men det tog mig rätt många år innan jag insåg att det nog var Parkslide. Och ytterligare några år att övertyga grannen. Men nu "hårdbekämpar" vi på båda sidor om staketet sedan 3 år. Tar bort allt så fort plantan kommer upp. Det har stadigt minskat. Ytan där det kommer upp på vår sida har minskat med 75%. Nu kommer det upp 4 - 5 skott med en veckas mellanrum. Från början kom det upp nya skott inom 48h så fort man tog bort. Det som kommer upp är mycket klenare nu. Jag tror att vi kommer att få stopp på det helt under nästa sommar, men sedan skulle jag inte bli förvånad om det kommer igen efter något år.
Som mest låter jag plantan komma upp 10 cm, oftast mindre.
Som mest låter jag plantan komma upp 10 cm, oftast mindre.
Jättebalsamin är med på EUs restriktionslista. Lupiner och parkslide finns inte med på den. De finns på en lista är föreslagen att bli en Svensk restriktionslista.T Thomas Buskhagen skrev:
T Thomas Buskhagen skrev:
Parkslide är inte föremål för någon särskild reglering. Däremot finns det ett gäng biologer som konstaterat att växten är invasiv, det förändrar dock inte växtens juridiska status. Det finns en diskussion om att införa växten på Sveriges nationella lista över invasiva arter. Inom EU lär det inte ske inom den närmsta tiden eftersom bland annat Tyskland har sådana enorma bestånd som dom inte vill tvingas åtgärda p.g.a. EU-lagstiftning. Att klaga över parkslide på tomten är fullt jämförbart med att hävda att maskrosor eller kirskål skulle vara faktiska fel. Det är det inte, endast om säljaren gör utfästelser som garanterar att fastigheten är fri från parkslide kan växterna vara föremål för en diskussion om fel i fastighet, men då är det inte ett dolt fel, utan ett faktiskt fel. Hade växten varit föremål för reglering hade bedömningen kunnat se annorlunda, men nu är inte så fallet.T Thomas Buskhagen skrev:
För att ett fel ska kunna vara dolt måste det i vara ett fel i faktiskt mening till att börja med. Så länge säljaren inte gjort utfästelser i stil med att denne garanterar att det inte finns parkslide är det inte ett faktiskt fel och kan därmed heller aldrig vara ett dolt fel. Ett dolt fel är alltså ett faktiskt fel som är kvalificerat, det är inte så att något som inte ens är att betrakta som ett faktiskt fel ändå kan bli ett dolt fel, oaktat om växten var nedklippt eller inte. Dessutom är det enkelt att se stammarna från parkslide, ser ut lite som bamburör ungefär. Dessa är som regel relativt lätta att identifiera, oaktat om dom är nedklippta eller inte. Jämför även med JB 4:19 om du vill göra fler efterforskningar i praxis och eller förarbeten beträffande dolda och faktiska fel.
En köpare som inte frågar en säljare kan alltså (iaf som jag tolkat praxis och förarbeten) inte mena på att parkslide är ett dolt fel. Det finns egentligen ingen ting som talar för att det inte kan växa parkslide i en trädgård. Vill man gardera sig måste man alltså få säljaren att ge en utfästelse om att parkslide inte finns, en smart säljare gör inte det eftersom det är att öppna upp sig för väldigt stora risker (säljaren kan ju exempelvis vara ovetande om att ett litet bestånd parkslide etablerat sig i något mörkt trädgårdshörn).
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 68 inlägg
P Peter787 skrev:
Fel av mig att använda epitetet "röda listan" jag borde skrivit att den den och andra växter rekommenderas utrotning. Här i Västra Götaland har det gång på gång meddelats att folk bör ta bort bl a parkslide, jätteloka, lupin och jättebalsamin. men det är ingen lag mot att ha dessa på sin tomt.T Thomas Buskhagen skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 68 inlägg
Fel av mig att använda epitetet "röda listan" jag borde skrivit att den den och andra växter rekommenderas utrotning. Här i Västra Götaland har det gång på gång meddelats att folk bör ta bort bl a parkslide, jätteloka, lupin och jättebalsamin. men det är ingen lag mot att ha dessa på sin tomt.D Daniel 109 skrev:
Vilken ”röd lista”?T Thomas Buskhagen skrev:
Rödlistade arter är sällsynta arter som är skyddade. Det är en trädgårdsväxt, oönskad av vissa för att den inte hör hemma i vår flora och kan sprida sig och därmed tränga ut inhemska arter om den etablerar sig vilt. Som lupiner. Är lupiner också ett dolt fel? Eller jättebjörnloka (giftig växtsaft)?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 104 inlägg
Då får du gärna visa bilder på den isärsprängda grundmuren eller plattan.T Thomas Buskhagen skrev:
Snacka går ju som sagt. Trist att det inte räcker för att ha rätt...T Thomas Buskhagen skrev:
Dessutom är väl begreppet ”dolt fel” knutet till byggnader?F Falckman skrev:Parkslide är inte föremål för någon särskild reglering. Däremot finns det ett gäng biologer som konstaterat att växten är invasiv, det förändrar dock inte växtens juridiska status. Det finns en diskussion om att införa växten på Sveriges nationella lista över invasiva arter. Inom EU lär det inte ske inom den närmsta tiden eftersom bland annat Tyskland har sådana enorma bestånd som dom inte vill tvingas åtgärda p.g.a. EU-lagstiftning. Att klaga över parkslide på tomten är fullt jämförbart med att hävda att maskrosor eller kirskål skulle vara faktiska fel. Det är det inte, endast om säljaren gör utfästelser som garanterar att fastigheten är fri från parkslide kan växterna vara föremål för en diskussion om fel i fastighet, men då är det inte ett dolt fel, utan ett faktiskt fel. Hade växten varit föremål för reglering hade bedömningen kunnat se annorlunda, men nu är inte så fallet.
För att ett fel ska kunna vara dolt måste det i vara ett fel i faktiskt mening till att börja med. Så länge säljaren inte gjort utfästelser i stil med att denne garanterar att det inte finns parkslide är det inte ett faktiskt fel och kan därmed heller aldrig vara ett dolt fel. Ett dolt fel är alltså ett faktiskt fel som är kvalificerat, det är inte så att något som inte ens är att betrakta som ett faktiskt fel ändå kan bli ett dolt fel, oaktat om växten var nedklippt eller inte. Dessutom är det enkelt att se stammarna från parkslide, ser ut lite som bamburör ungefär. Dessa är som regel relativt lätta att identifiera, oaktat om dom är nedklippta eller inte. Jämför även med JB 4:19 om du vill göra fler efterforskningar i praxis och eller förarbeten beträffande dolda och faktiska fel.
En köpare som inte frågar en säljare kan alltså (iaf som jag tolkat praxis och förarbeten) inte mena på att parkslide är ett dolt fel. Det finns egentligen ingen ting som talar för att det inte kan växa parkslide i en trädgård. Vill man gardera sig måste man alltså få säljaren att ge en utfästelse om att parkslide inte finns, en smart säljare gör inte det eftersom det är att öppna upp sig för väldigt stora risker (säljaren kan ju exempelvis vara ovetande om att ett litet bestånd parkslide etablerat sig i något mörkt trädgårdshörn).
Nej, det är knutet till fastigheten. I den mån det ens finns.