116 203 läst · 576 svar
116k läst
576 svar
Parkslide dolt fel?
Medlem
· Stockholm
· 7 349 inlägg
Det kan ju vara så att säljaren misstänkt att det var Parkslide (kanske tom visste det), och kände till ryktet denna växt har, och klippte ned den med flit.M MoveMe skrev:
MEN dom kan också ha odlat den med flit, den kanske har funnit där länge osv,
Och det finns inte någon regel om att nämna varenda planta man har på tomten, och Parkslide är som sagt inte olagligt i sig
Det där stämmer ju inte. Det går alldeles utmärkt att återuppväcka ett dödsbo om nya fordringar dyker upp.J Jan Maxe skrev:Ett större problem kan vara att ni köpte av ett dödsbo där lagen säger att "Så länge dödsboet finns kvar så räknas dödsboet fortfarande som säljare och kan ansvara för dolda fel, men så fort dödsboet är upplöst efter arvskiftet så kan inte längre anspråk för dolda fel riktas mot dödsboet eftersom det inte längre finns kvar".
Om du inte stör den så stör den inte dig.M MoveMe skrev:Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Har den stått sen Mormor så gissar jag på 40 år ta och ge. Under den tiden har den nått nuvarande storlek. Börja man rota och gräva så sätter den igång försvaret och börjar sprida sig blixtsnabbt under jord.
Låt stå, enklast och billigast, klipp bort blom så frösår den sig inte.
Och nej, du lär aldrig få igenom det som ett dolt fel.
låter man den vara blir man definitivt inte av med den.
Jodå, det gör den. Framför allt lagrar den ner energi. Om man klipper ner den några gånger per år så tappar den energi, utan att dra iväg vad jag märkt. Någon som har andra erfarenheter?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 102 inlägg
Parkslide kan inte fröså sig, eftersom det bara finns plantor av det ena 'könet' i Sverige, så de är 'sterila'. Parkslide kan endast föröka sig vegetativt.S Svante Lundqvist1 skrev:
(Duckar inför en korrigering av @Daniel 109 angående min antagligen felaktiga botaniska terminologi.)
Med tanke på inflationen och svag valuta är det inte så farligt.H Haagbard skrev:
Jag betalade 1300kr för samma för exakt 3 år sedan.
5L Flex 480 ger 385 liter färdig blandning för att bekämpa Parkslide. Borde räcka länge för de flesta 😅.
Aha såpass, 13 ml/liter alltså? (5:70 /lit)V Vindens skrev:
Jag har räknat med 20 ml, (8:80/lit)
Hittade bara en gammal tabell som sa 15-22,5 ml vid bekämpning av oönskad vegetation med ryggspruta.
....eller ja, det är en vän som håller på med detta, så jag letade information åt denne. 😊
Hur svårt ska det vara att förstå att parkslide inte klassas som en invasiv art i dagsläget, man blir lite matt över alla juristers inkompetens. Men jurist är väl ingen skyddad titel så då går det så här.Joakim Örn skrev:Kopierat från juristsida...
Kan en invasiv art anses vara ett fel i fastighet?
I de flesta fall regleras inte förekomsten av invasiva arter eller ogräs i köpeavtalet även om det finns fall då det är en punkt i besiktningsprotokollet. Man får därför oftast göra bedömningen utifrån vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. Den bedömningen påverkas av flera faktorer så som hur vanligt förekomsten av den invasiva arten är i området samt hur stora problem den invasiva arten kan skapa. Det är alltså möjligt att en invasiv art kan anses vara fel i fastighet.
Er situation
För att svara på er fråga är det möjligt att parkslide kan anses vara ett fel i fastigheten med tanke på hur ovanlig arten är i Sverige samt de stora skador arten kan medföra. Att det har legat snö i trädgården är i och för sig inte skäl nog att inte undersöka trädgården. Emellertid är parkslide relativt svår att upptäcka på vinterhalvåret då den bara blommar på sommaren. Detta kan medföra att det faktiskt anses vara ett dolt fel. Om säljaren kände till förekomsten av parkslide kan förekomsten även omfattas av säljarens upplysningsplikt.
Självklart påverkas bedömningen rörande fel i fastighet av flera faktorer varför jag inte kan ge ett helt riktigt svar. Ifall växten exempelvis är så stor att den faktiskt gick att upptäcka påverkas bedömningen.
Rekommendation
Då ni har upptäckt ett fel i fastigheten är min rekommendation att reklamera till säljaren, då detta måste ske inom skälig tid (4:19a JB). Om det är fråga om ett dolt fel kan ni ha rätt till prisavdrag eller tillochmed rätt att häva köpet (4:12 JB). Prisavdraget ska motsvara skillnaden i fastighetens värde i felaktigt respektive felfritt skick.
Jag hoppas att detta svar har varit hjälpsamt! Har ni några fler frågor är det bara att återkomma.
Redigerat: