Kopierat från juristsida...​

Kan en invasiv art anses vara ett fel i fastighet?

I de flesta fall regleras inte förekomsten av invasiva arter eller ogräs i köpeavtalet även om det finns fall då det är en punkt i besiktningsprotokollet. Man får därför oftast göra bedömningen utifrån vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. Den bedömningen påverkas av flera faktorer så som hur vanligt förekomsten av den invasiva arten är i området samt hur stora problem den invasiva arten kan skapa. Det är alltså möjligt att en invasiv art kan anses vara fel i fastighet.



Er situation

För att svara på er fråga är det möjligt att parkslide kan anses vara ett fel i fastigheten med tanke på hur ovanlig arten är i Sverige samt de stora skador arten kan medföra. Att det har legat snö i trädgården är i och för sig inte skäl nog att inte undersöka trädgården. Emellertid är parkslide relativt svår att upptäcka på vinterhalvåret då den bara blommar på sommaren. Detta kan medföra att det faktiskt anses vara ett dolt fel. Om säljaren kände till förekomsten av parkslide kan förekomsten även omfattas av säljarens upplysningsplikt.

Självklart påverkas bedömningen rörande fel i fastighet av flera faktorer varför jag inte kan ge ett helt riktigt svar. Ifall växten exempelvis är så stor att den faktiskt gick att upptäcka påverkas bedömningen.

Rekommendation

Då ni har upptäckt ett fel i fastigheten är min rekommendation att reklamera till säljaren, då detta måste ske inom skälig tid (4:19a JB). Om det är fråga om ett dolt fel kan ni ha rätt till prisavdrag eller tillochmed rätt att häva köpet (4:12 JB). Prisavdraget ska motsvara skillnaden i fastighetens värde i felaktigt respektive felfritt skick.

Jag hoppas att detta svar har varit hjälpsamt! Har ni några fler frågor är det bara att återkomma.
 
Det är länkat tidigare i tråden. En jurist som löst spekulerar hjälper knappast någon.
 
  • Gilla
Pär Sköld och 8 till
  • Laddar…
Sorry, missade det. Men jo, det är just jurister man ska fråga om sådana här frågor.
Och angående parkslide - när jag jobbade i trädgårdssvängen i en kommun där vi hade flera bestånd av parkslide så försökte vi gräva upp ett bestånd vid en slänt ner mot ett vattendrag med fastigheter åt andra sidan. Blev inte bra..... den spred sig ordentligt och rakt in i fastigheternas trädgårdar. Det är en djävulsk växt!
 
  • Gilla
SophiaSV
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen extrem skillnad mellan Sverige och England. Det är skrämselpropaganda där med. Men att vara öppen med information mot säljare är aldrig fel. Tråkigt att de reagerar som de gör dock.

Glyfosat är förbjudet här, ska man trotts det använda det ska det göras korrekt, inte med koncentrat.
Suck.

Jag har själv tagit bort ett bestånd på min egen tomt med glyfosat. När jag väl gjorde det såldes roundup fortfarande på bauhaus men fanns i olika former, varav några var alltför utspädda. Men en variant var av starkare koncentrerat och funkade fint för att utrota parksliden.

Skillnaden i klimat mellan Sverige och England är väl hyfsat obestritt. Parksliden har mycket bättre förutsättningar i ett varmare klimat där framförallt vintrarna är kortare. Med det sagt är Skåne mer utsatt än övriga Sverige just pga detta skäl, men ändock, glyfosat löser problemet.

Även i England löser man problemet med glyfosat.
 
Det finns studier som har konstaterat att det inte går ett dugg bättre att använda mer glyfosat än föreskrivet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns studier som har konstaterat att det inte går ett dugg bättre att använda mer glyfosat än föreskrivet.
Det finns säkert ett förhållande i utspädning av glyfosat som är bäst. Men man vill inte späda ut det för mycket för då drar man bara ut på processen.
 
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Klipp ner busken täck marken med presenning några år så dör det mesta när vatten o sol ljus inte kommer fram
 
P paralun skrev:
Jo det här forumet har ett högt underhållningsvärde, speciellt gällande "dolda fel".....
Angående Parkslide så tar man enkelt kål på eländet med Roundup/Glufofosfat..... "miljömupparna" tjuter men har helt fel om man ser till fakta!
Svag blandning och BARA spruta på bladen med ett par dagars mellanrum under ett par veckors tid. Då suger plantan åt sig giftet och det dödar rotsystemet.
Det ska vara riktig Round Up, inte bjäffset hos ICA
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Det är riktig roundup. De kan hälla vad de vill i flaskan, så länge det görs av den som äger varumärket så är det roundup. Menar du glyfosat så är det bättre att skriva det, i stället för ett övergripande produktnamn som används på lite av varje.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr stängde den förra regeringen den möjligheter för konsument genom att förbjuda användning och försäljning av glyfosatpreparat. Så det lagliga sättet att bli av med parkslide nu är marktäckning några år.
Försäljning av glyfosat är inte förbjudet. Användning på tomtmark är förbjudet...
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som du har googlat fram som heter Roundup innehåller inte längre glyfosat på den svenska marknaden. Du får inte sprida jordbrukets glyfosatbaserade bekämpningsmedel i din trädgård.
Det galna i detta är att det är helt ok att ha ut glufosat på marken där mat vi äter växer, men att ha det i trädgården är olagligt.
Bara köpa på Amazon.de
 
  • Gilla
Jeppe Jeep och 2 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Det galna i detta är att det är helt ok att ha ut glufosat på marken där mat vi äter växer, men att ha det i trädgården är olagligt.
Bara köpa på Amazon.de
Det beror helt och hållet på att vanligt folk inte klarar av att använda medlet på rätt sätt och i rätt dos.
 
  • Gilla
JSten och 8 till
  • Laddar…
Hade två bestånd på tomten.
Det ena beståndet på ca 2x1 meter fick jag bort genom att klippa ned allt så det var jämnat med marken, sätta stängsel runt det, ca 5x5m, och satte ca 10 hönor innanför stängslet.
Finns inget på planeten, bekämpningsmedel inkluderat, som har ihjäl plantor lika bra som hönor.
Hade dem gående där i ca 4 år och fördelarna är att det krävs inget trädgårdsjobb från din sida och så får man ägg som belöning under hela bekämpningsperioden.

Nu har jag haft dem på annan plats i ca 2 år och inget annat än lite ogräs klarade komma upp under första sommaren, sådde gräs där i år och hittills har inga nya skott från Parksliden kommit upp.

Fungerade så pass bra att jag ska hägna in det andra beståndet i höst.
 
  • Gilla
  • Älska
JSten och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Ametist skrev:
Vet du hur de har gjort för att få bort parksliden?
Klippt regelbundet under några säsonger och i två fall klippt ned och täckt över hela markytan med presenningar och byggskivor, typ 6 kvm. I samtliga fall har det varit som isolerade buskar, alltså inte en situation med en hel tomt överväxt. Då blir det tuffare tänker jag.
 
  • Gilla
Ametist
  • Laddar…
C Clossa skrev:
Svag blandning och BARA spruta på bladen med ett par dagars mellanrum under ett par veckors tid. Då suger plantan åt sig giftet och det dödar rotsystemet.
Det ska vara riktig Round Up, inte bjäffset hos ICA
Nu behöver man då INTE spraya på glyfosfat utan man enkelt hälla i en skvätt i en liten burk och pensla på medlet på bladen, det behövs en mycket liten mängd glyfosfat för att ta kål på Parkslide.
Sen repeterar man det några gånger, klart.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.