• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det "galna" i historien är att man inte kan bevisa att glyfosfat är skadligt. (rätt använt)
GLYFOSAT heter det och inget annat 😢

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Vi kan bara erkänna att vi inte har tillräcklig kunskap att se den om den är nedklippt.
Jag jobbar på en firma som underhåller grön ytor och vi sprayar ogräs inom industrin. Parkslide kan behandlas på många sätt men enklast är att bespruta den ganska sent på sommaren och repetera detta under 2-3-4 år. Detta borde ta kål på den. Kontakta någon lokalt som har tillstånd. Borde komma undan med 500-1000 per omgång.

Gjorde ett område förra året och har faktiskt ingen återväxt alls där i år.

Det är ju förbjudet även för professionella att använda det i trädgårdar. Så en seriös firma lär inte ta det uppdraget.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R Rd 350 skrev:
Glöm alla sortes gift, det biter inte på parkskide. Bryt av alla skott som kommer upp, elda upp dessa, täck med pressenning där det är lämpligt. Parkslide försvinner efter nått år men man måste vara envis. Fyra år tog det för "mitt" och grannens bestånd att försvinna, då plockade jag några gånger i veckan. Glyfosat reagerade det inte alls på...
Källa på det tack.

Kemisk bekämpning
Glyfosat klass 2 är effektivt och den billigaste bekämpningsmetoden för att bekämpa parkslide. Bekämpningen ska ske endast av personer med behörig licens och rätt utbildning. Dock är det mycket viktigt att bekämpningen görs på rätt sätt, med rätt koncentration och vid rätt tidpunkt annars finns det risk för att bekämpningen misslyckas.

https://for.se/invasiva-frammande-vaxter/parkslide/

SonjaSt SonjaSt skrev:
hur kan det gå, man har ju varit där på plats - och inte sett en stor buske???
Här var nästan allt nedklippt.. för att visa utsikt och luftighet till visning..

efter 3 år började verkligheten komma ikapp. Nu efter 10 år så har vi nästan ingen utsikt, massa nya träd och blommor.

Ändå har vi haft arborist här 3 ggr .. och vi klipper sly och tar bort nysådda småträd varje år.

nu ska jag leja ut en redig nedhuggning av allt sly - för tomten är 3-4 meter ”mindre” än tidigare (börjar närma sig odlingar/hus)

Kan säga att det syntes inte ett skvatt att det var häck/syren/havtorn och fläder överallt.. längs kanterna.. eller vresrosen som byggt sig in i vedbod.. eller de vackra hortensiorna.. allt var nerklippt under jord 😳

Claes Sörmland
Bengt62 Bengt62 skrev:
Försäljning av glyfosat är inte förbjudet. Användning på tomtmark är förbjudet...
Försäljning till konsument är ir praktiken förbjudet eftersom att inga konsumentprodukter med glyfosat idag har tillstånd att säljas i Sverige. Import är också förbjudet även om köpet i t ex Tyskland eller Polen är lagligt där.

Den förra regeringen ville helt stoppa detta medel för konsument och det gjorde de också.

P paralun skrev:
Nu behöver man då INTE spraya på glyfosfat utan man enkelt hälla i en skvätt i en liten burk och pensla på medlet på bladen, det behövs en mycket liten mängd glyfosfat för att ta kål på Parkslide.
Sen repeterar man det några gånger, klart.
Oj, förlåt att jag inte tänkte på pensel och liten burk som man sedan ska göra rent eller stoppa i en plastpåse istället för att spreja LITE och låta resten vara kvar i sprejflaskan

V Vindens skrev:
Det är väl bara beställa glysofat från något eu-land och bli av med skiten? Eller är det helt igentäppt att få tag i glysofat numera?

Jag har mitt glysofat inlåst i ett kassaskåp. Värdefulla grejer 😆.
Fem liter Flex 480 kostade i förra veckan 2200 kr med hemleverans.

M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Det här kan vara en vägledning i din fråga.
https://fmi.se/soktjanster/sok-beslut/beslut/?id=19-0480

Ett större problem kan vara att ni köpte av ett dödsbo där lagen säger att "Så länge dödsboet finns kvar så räknas dödsboet fortfarande som säljare och kan ansvara för dolda fel, men så fort dödsboet är upplöst efter arvskiftet så kan inte längre anspråk för dolda fel riktas mot dödsboet eftersom det inte längre finns kvar".

• Gilla
Vindens
  • Laddar…
Det stämmer inte.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
C Clossa skrev:
Oj, förlåt att jag inte tänkte på pensel och liten burk som man sedan ska göra rent eller stoppa i en plastpåse istället för att spreja LITE och låta resten vara kvar i sprejflaskan
Man häller i en liten skvätt och får kanske fylla på.

Utmaningen med medlet är att "Svensson" är storsprejare och inte fattar att man tar död på allting inkl att det ofta blåser iväg. Jag testade "penslandet" förra sommaren med utmärkt resultat och med en liten mängd glufosfat som enkelt tog kål på eländet.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gräver upp hela skiten med en fet maskin , kanske 1 meter under jord.
En meter räcker inte till parkslide.

Det gör definitivt skillnad. Men gör kanske inte att man kan räkna med att det är färdigt.

Säg 3 meter djupt, plus en handgranat och avslutningsvis en stor brasa med massor av diesel i högen efteråt. Eller så köper man en god flaska pinot noir som belöning till sig själv när man kört över de stackars växterna med sitt gräsklipparåkdon...

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.