lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag bodde i staden med det största vattenkraftverket söder om Dalälven så vi var bara borta i någon timme eller så. Men jag hittar inte heller något bra på nätet (detta är ju "innan internet"). Och jag har inga direkta boktips. Kanske någon annan har? Borde ju finnas en tjock rapport eller två?
Kanske finns det en del på nätet trots allt.
Google på "Hamra 1983-12-27" ger en del träffar, bland annat en uppsats från Lund (LTH) som verkar ha en del bakgrund, teori om elnätet etc.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M Millox skrev:
...
Fritt från minnet runt de stora avbrottet i december 83, när hela sydsvenska ringen bröt ner, och flera aktiva kärnkraftverk därmed tappade nätet att leverera till;

Jag har nog läst detta i "populärpressen" - typ Ny Teknik eller någon "Elektrikertidning".

Men det sades då att man har en driftform förberedd i kärnkraftverken som kallas "Husturbindrift" - den skall användas när nätet faller bort, men reaktorn kokar för fullt, och går i korthet på att skicka så mycket ånga på turbinen att man får el till egna pumpar och försörjning, resten av ångan skickas på kondensorn, dvs i havet.

Detta var ett planerat driftsätt, en "plan B", som också flera block gick in i.

MEN: Flera block löste strax därefter ut med automatiskt styrt snabbstopp (som sedan tar några dagar att rena ut ur reaktorvattnet innan man kan få upp effekten igen). Orsaken: Husturbindriften, där en större del av ångan/energin skall avledas genom samma kondensor som vid normaldriften resulterar i en högre drifttemperatur för hela systemet, och de snålt ställda vakterna för max reaktortemperatur löste därför ur innan det planerade, stabila,driftläget uppnåddes.

Detta får mig att tro att snabba regleringar av effekt, där man kanske måste dumpa energi i kylvatten när man inte får köra den i eltråden, och innan man hinner styra ner härden (vilket är en i sammanhanget långsam process) gör säkert att temperaturen i reaktorn åker lite upp och ner, och därmed också påkänningarna på inneslutningar och andra installationer. Inget att sträva efter om man kan lägga regleringen på annat håll.

S Soltorp40 skrev:
MEN: Flera block löste strax därefter ut med automatiskt styrt snabbstopp (som sedan tar några dagar att rena ut ur reaktorvattnet innan man kan få upp effekten igen
Vad menar du här och vad är det som behövde rensas ut?

K karlmb skrev:
Men herregud, vem har pratat om slumpvisa bortkopplingar?
Du vet det går att undanta tex sjukhem o arbetsplatser som är aktiva.
De ställen vi pratar om är där ingen är hemma eller nere i källaren där man kopplar bort delar av belastningen som VVB eller BVP några minuter.
På 20-talet hade man inte möjligheterna vi har idag att styra efter behov. Rörelsesensorer etc kan ju helt eliminera komfortförluster idag.
De planer, och den teknik, som finns idag bygger på bortkoppling av nivån "en stad i taget". Prioritering av enstaka abonnenter inom ett distributionsområde är inget som Svenska Kraftnät förfogar över några verktyg för. Som Lars skriver om 1983 finns även det hårdare bandaget, på nivån "ett län/regionnät i taget". Att spekulera i hur det kanske kunde se ut om 10 år om alla elanvändare investerar några tusenlappar var i en utrustning som de inte ser göra någon nytta alls för dem idag, samtidigt som hotet om vinterhögtryck ligger 4-5 månader bort är inte seriöst.

Dessa funderingar kan kännas som fjärran för oss som levt hela vårt liv med ett pålitligt elnät, men titta på maxeffekten "sämsta dagarna" de senaste vintrarna i dels förbrukning, dels tillgänglig generering. Det har varit hårresande nära ett par gånger, och ingen vet hur det kommer att gå att återstarta en stad som stått på nerkylning 2 timmar - jag befarar att man måste bryta 2 städer för att kunna återinkoppla en stad där alla termostater hunnit slå om till "till".

Subtrahera sedan tillgänglig effekt för generering med ett block (R2) i vinter, och ett block till (R1) till nästa vinter, och så ta bort kraftvärmen också - den är väl sammanlagd i storleksordningen ett block den med.

Den generatoreffekt vi har kvar sedan är lägre än vad vi förbrukat vid flera av dessa tillfällen...

Det skall bli spännande att höra hur argumenten låter från våra politiker efter att det inträffat första gången, något i linje med "vi har varit naiva" kanske.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Han kanske tror att man tillförde bor i vattnet.

S Soltorp40 skrev:
Detta får mig att tro att snabba regleringar av effekt, där man kanske måste dumpa energi i kylvatten när man inte får köra den i eltråden, och innan man hinner styra ner härden (vilket är en i sammanhanget långsam process) gör säkert att temperaturen i reaktorn åker lite upp och ner, och därmed också påkänningarna på inneslutningar och andra installationer. Inget att sträva efter om man kan lägga regleringen på annat håll.
För den som vill grotta ner sig i siffror så hittade jag en rapport från Elforsk 2011 som handlar om just lastföljning i svensk kärnkraft. Den har siffror om påverkan, risker osv. samt hur reaktorerna är byggda i det här avseendet osv.

Lastföljning i kärnkraftverk Möjliga effektregleringar för svenska kärnkraftverk utifrån ett internationellt perspektiv - Elforsk rapport 12:08.

Man kan bla läsa att frågan om primärreglering jag ställde tidigare i tråden kräver just ny prövning av SSM eftersom man då skulle styra reaktorns effekt med en signal från nätet, alltså utanför reaktorn. SSM är inte bekväma med att reaktorn styrs av någon som inte är skolad för detta och placerad på rätt ställe, utan att det skrivs tjocka rapporter om huruvida det här är en bra idé. Och gott så!

• Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
Vad menar du här och vad är det som behövde rensas ut?
Jag misstänker att det har med den kemiska styrningen av verket att göra. Man använder inte bara styrstavar utan även neutronfångande ämnen direkt i moderatorvattnet. Men soltorp40 eller någon som kan det på riktigt kanske kan förklara?

pacman42 pacman42 skrev:
Och hur vet systemet att ingen är hemma? Hur vet systemet att du inte står svettig och väntar på att kunna duscha?

Jag kan inte få familjemedlemmarna att källsortera korrekt, än mindre att få dem att släcka en lampa när de går ut ur ett rum. Och barnen är inte värst. Jag har försökt få dem att dimma belysningen efter behov vis en app, de gör det så sällan att de måste konfigurera om appen varje gång den skall användas för att de bytt telefon däremellan.

Jag har möjlighet att slå igång elpatronen för att snabbt få varmt vatten i duschen, tror du någon mer än jag vet hur denna fungerar?

Det enda detta kommer att leda till är att folk blir förbannade. Saker skall fungera när man vill ha dem. Få är så anpassningsbara som jag är. Folk orkar inte bry sig..
Om några år kommer folk inte att behöva använda strömbrytare på väggen för att få ljust i rummen när de går in. Tekniken finns redan idag... Inte direkt raketkunskap att använda rörelsesensorer eller liknande.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag håller med @pacman42 i ”allt”, det finns många som inte är teknikintresserade som av den anledningen skiter i att ens försöka lära sig ”oviktiga” saker.
Att tända/släcka belysningen ska vara enkelt, många vill inte behöva gå in i någon app för att kunna tända/släcka.
Nej självklart ska det ske automatiskt när man går in i ett rum.

K karlmb skrev:
Nej självklart ska det ske automatiskt när man går in i ett rum.
All den här elektroniken för styrning av tex belysning, hur mycket energi förbrukar dom kontra hur mycket dom kan spara in?

Hur länge ska lyset vara tänt efter att sista person lämnat rummet?
Hur känner det av att ingen ligger å vilar men som ändå vill ha det tänt?
Hur känner det av att ingen är i rummet fastän personen är precis utanför rummet å inte vill ha det tänt i rummet?

Edit:
Om man har tänt i hallen utanför rummet å ska in en snabbis å inte behöver tända, hur känner närvarodetekteringen av det?

Edit2:
På natten hur ska närvarodetekteringen känna av om man vill ha det tänt eller inte när man tex går på toa?

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag misstänker att det har med den kemiska styrningen av verket att göra. Man använder inte bara styrstavar utan även neutronfångande ämnen direkt i moderatorvattnet. Men soltorp40 eller någon som kan det på riktigt kanske kan förklara?
Tackar för komplimangen, men jag jobbar inte vid Ringhals...

Men jag har läst diverse tekniktidningar i många år. Skulle kunna vara Ny Teknik - den var ju rätt bra förr.

MInnet av dessa säger; Ja, vid snabbstopp tillsätts ämnen i vattnet för att så snabbt som möjligt stoppa kärnklyvningen, och det tar sedan flera dygn att rena ut dess ämnen så att man kan återta normal drift.

@Demmpa, jag har faktiskt flera av sakerna du nämner lösta hemma hos mig. Jag har en röd nattlampa som tänds automatiskt på natten, jag har rörelsesensorer i rum som man lätt glömmer att släcka och där det kan vara tänt länge (garderober, walk-in-skafferiet) mm. Men detta har krävt rätt mycket av mig för att få det så bra så att det är användbart. Det kostar en del pengar, men framförallt så måste man lägga en hel del tid på detta. Men den dag jag faller bort, då åker ju hela systemet ut...

Jag har full koll på elförbrukning, värmepannan,varmvattnet, laddningen av elbilen, temperatur i garage, på inglasning, robotklipparens mm.

Tack vare att jag har ett system så är det lite lättare att använda. Hade det varit separata system från olika tillverkare så hade jag aldrig orkat följa upp alla sakerna. Att kräva att någon som inte är intresserad skall kunna ställa in och övervaka allt är en ren utopi.

Jag tror inte att detta kommer att fungera inom några år ens.

pacman42 pacman42 skrev:
@Demmpa, jag har faktiskt flera av sakerna du nämner lösta hemma hos mig. Jag har en röd nattlampa som tänds automatiskt på natten, jag har rörelsesensorer i rum som man lätt glömmer att släcka och där det kan vara tänt länge (garderober, walk-in-skafferiet) mm. Men detta har krävt rätt mycket av mig för att få det så bra så att det är användbart. Det kostar en del pengar, men framförallt så måste man lägga en hel del tid på detta. Men den dag jag faller bort, då åker ju hela systemet ut...

Jag har full koll på elförbrukning, värmepannan,varmvattnet, laddningen av elbilen, temperatur i garage, på inglasning, robotklipparens mm.

Tack vare att jag har ett system så är det lite lättare att använda. Hade det varit separata system från olika tillverkare så hade jag aldrig orkat följa upp alla sakerna. Att kräva att någon som inte är intresserad skall kunna ställa in och övervaka allt är en ren utopi.

Jag tror inte att detta kommer att fungera inom några år ens.
Smarta hem är nu snart std.
Det beror på länge väntad standardiserung.

K karlmb skrev:
Smarta hem är nu snart std.
Det beror på länge väntad standardiserung.
Har du sett någon standardisering i området? Jag ser inte mycket alls och jag bevakar området.

Visserligen så har Ikeas intåg lett till mer eller mindre standardisering av ZigBee för lampor, men det är det enda. Trots detta tro inte att andra tillverkares gateways kan styra Ikeas lampor och tvärtom, ibland går det, ibland inte. Vi är på den nivån just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.