Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem har snackat om roterande bortkopplingar? Och rationeringar? Verkar väldigt långdraget. Det är bara skrämsel.
T Thomas_Blekinge skrev:
Men det är nödsituationer, ingenting som används för att rationera elen.
Nja, frånkoppling är styrt av hårda parametrar, det är som du säger inte för att rationalisera eller ransonera elen, men det är möjligen en följd.
Såhär skriver Svenska kraftnät:
https://www.svk.se/aktorsportalen/elmarknad/styrel-och-frankoppling/

Och det blir helt enkelt en tvingande frånkoppling om effekten inte räcker till, oavsett vad man tycker om det.

Och här har vi de, något lite torrare, föreskrifterna som styr det hela:
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/foreskrifter/svkfs1-2012-webb.pdf

Om nätfrekvensen sjunker under 48,8Hz ska automatiska frånkopplingar börja ske. Och tillkoppling får endast ske efter godkännande från SVK.
Här kan ni kolla vad landets nätfrekvens är för tillfället, kolla lite på morgonen en vardag och sent på kvällen någon annan dag.
https://www.svk.se/kontrollrummet

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om nätfrekvensen sjunker under 48,8Hz ska automatiska frånkopplingar börja ske. Och tillkoppling får endast ske efter godkännande från SVK.
Japp, jag har hört från de som var med att under det stora avbrottet 1983 så sjönk frekvensen så snabbt att man inte hann koppla bort. Man var redan på "län" skall bort men frekvensen sjönk så fort att hela nätet som bekant havererade söder om Dalälven. Man hade inget scenario för ett så stort haveri och därför inga planer för hur nätet skulle återstartas. Vissa tvekade på om det ens gick inom rimlig tidsram. Men som tur var så var det lättare än man trott.

Att andra länder har "rolling blackouts" pga bristande kapacitet är ju inget vare sig ovanligt eller nytt, det är bara något vi inte är vana vid här i väst. Men det hände ju i Kalifornien 2000-2001. Just pga bla att man inte godkände nya kraftverk eftersom de inte var "gröna" nog. (Nåja, det största skälet var att Enron m.fl. såg en möjlighet att manipulera priserna och sko sig rejält pga brister i tillgänglig importerad el.)

Så snart i en stuga nära dig? ;)

• Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, jag har hört från de som var med att under det stora avbrottet 1983 så sjönk frekvensen så snabbt att man inte hann koppla bort. Man var redan på "län" skall bort men frekvensen sjönk så fort att hela nätet som bekant havererade söder om Dalälven. Man hade inget scenario för ett så stort haveri och därför inga planer för hur nätet skulle återstartas. Vissa tvekade på om det ens gick inom rimlig tidsram. Men som tur var så var det lättare än man trott.
Intressant. Jag kommer ihåg detta trots att jag inte var så gammal. Tyckte det var lite mysigt och spännande att köra nya kassettradion på batterier. Förstod inte att det var något stort och ovanligt utan trodde att det var något som hände då och då (minns inte att det blev kallt; vi hade fjärrvärme från gemensam undercentral så den kanske fortsatte fungera?).

Var kan man läsa mer om detaljerna kring detta strömavbrott? Jag sökte lite men hittade inget vettigt, bara korta intetsägande artiklar.

S Soltorp40 skrev:
När vi inte sätter värde på det som finns är det ju lättare att diskutera i termer av "så allvarligt kan det väl inte vara med lite roterande bortkopplingar" - nej kanske inte det; fråga på sjukhem och ålderdomshem där livet hänger på lite skörare trådar. Fråga på dagis där 25 barn plötsligt skall leva ett par timmar på ljuset genom fönster utan ventilation, där i bästa fall kommunen i fråga har stort vattentorn eller dieselaggregat i vattenverket så att det går att spola på den mörka toan. Fråga på skolan som skall "forska och söka material" när datanätet och takljuset slocknar...

!
Men herregud, vem har pratat om slumpvisa bortkopplingar?
Du vet det går att undanta tex sjukhem o arbetsplatser som är aktiva.
De ställen vi pratar om är där ingen är hemma eller nere i källaren där man kopplar bort delar av belastningen som VVB eller BVP några minuter.
På 20-talet hade man inte möjligheterna vi har idag att styra efter behov. Rörelsesensorer etc kan ju helt eliminera komfortförluster idag.

Och hur vet systemet att ingen är hemma? Hur vet systemet att du inte står svettig och väntar på att kunna duscha?

Jag kan inte få familjemedlemmarna att källsortera korrekt, än mindre att få dem att släcka en lampa när de går ut ur ett rum. Och barnen är inte värst. Jag har försökt få dem att dimma belysningen efter behov vis en app, de gör det så sällan att de måste konfigurera om appen varje gång den skall användas för att de bytt telefon däremellan.

Jag har möjlighet att slå igång elpatronen för att snabbt få varmt vatten i duschen, tror du någon mer än jag vet hur denna fungerar?

Det enda detta kommer att leda till är att folk blir förbannade. Saker skall fungera när man vill ha dem. Få är så anpassningsbara som jag är. Folk orkar inte bry sig..

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med @pacman42 i ”allt”, det finns många som inte är teknikintresserade som av den anledningen skiter i att ens försöka lära sig ”oviktiga” saker.
Att tända/släcka belysningen ska vara enkelt, många vill inte behöva gå in i någon app för att kunna tända/släcka.

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Kärnkraften ska ersättas av förnybar energi och på lördag tas ett stort kliv mot detta.

Du kan läsa artikeln här: På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Borde vi inte se till att det finns ersättning för energin som produceras av bortagna kraftverk innan vi lägger ner allt och ger systemet dödsstöten med idiotin elbil?:confused::worried:

• Gilla
Jehu
  • Laddar…
Lägg till detta att vi skall ersätta kol och olja i industrin, här är de största "bovarna":
1) SSAB, ståltillverkare: 4,9 miljoner ton
2) Cementa, cementtillverkare: 2,4 miljoner ton
3) Preem, oljeraffinaderi: 2,2 miljoner ton
4) LKAB, järnmalm: 653 000 ton
5) Borealis, kemikalieindustri: 637 000 ton
6) Kalkindustrin (bland annat Nordkalk): 633 000 ton
7) ST1 (före detta Shell), oljeraffinaderi: 547 000 ton
8) Värtaverket, kolvärme: 500 000 ton
9) Vattenfall Uppsala, el och värme: 385 000 ton
10) Rönnskärsverken (Boliden AB), smältverk: 274 000 ton

Om koldioxiden skall ned i dessa industrier/kraftverk så kommer det att gå åt väldigt mycket el. Notera också att industrierna är mycket svårreglerade då de går dygnet runt.

SSAB står förresten för för mer utsläpp än #2 och #3 tillsammans. Dessa i sin tur står för mer utsläpp än resten tillsammans.

All denna energi skall alltså ersättas. Om man antar att alla utsläpp ovan skulle komma från kol och skulle kunna ersättas med ren el, då skall vi bara för SSAB ersätta utsläppen med ca 5 miljarder kWh, dvs 5TWh. Detta motsvarar ungefär 3,5% av dagens elförbrukning på 141TWh i Sverige. Så vi behöver öka elproduktionen med 3,5% för att ersätta denna energi.

Hur mycket är då 3,5%? Det motsvarar en ökning av vindkraften med runt 35-40%. Nu kan man ju inte använda vindkraft till detta då denna inte kan leverera energi hela tiden, så då är frågan vart skall denna el komma ifrån?

• Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42, jag tror att jag snart börjar förstå vart du vill komma ... :thinking: :rofl: :geek:

(OBS ironi, ni som inte klarar ironi kan passera ...)

• Haha
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
@Mikael_L , jag har faktiskt inget starkt önskemål om något specifikt energislag, men jag ser gärna att teknologin finns och inte bara bygger på förhoppningar. Om det är utbyggd baskraft, eller om det är något som kan komplettera vind så att vind går att bygga ut bryr jag mig egentligen inte så mycket om, men det måste gå att utnyttja i en snar framtid.

Det enda krav jag har är att det inte skall ta död på vår industri på ett eller annat sätt!

Så om någon har ett bra förslag som går att realisera så välkomna att presentera detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Jag var alltså bara ironisk, som jag skrev.

Du har lagt en mycket lång rad inlägg nu med ganska lika budskap, att det är vansinnigt att stoppa en del av kärnkraften.

Jag är absolut inte emot din åsikt, dock har jag och troligen många andra insett vad du tycker nu. ;)

Personligen sörjer jag över att politiska krumbukter har stoppat forskning på moderna och bättre kärnkraftsverk så vi nu har dessa reaktorer en massa år i framtiden, istället för att de är klara att börja bygga, eller t.o.m tas ibruk.

Ty de befintliga reaktorerna börjar ju ärligt talat vara dags att pensionera. Visst kan vi hålla igång dem ett tag till, så länge vi kan sägas ha kontroll på slitage och material osv. Men denna typ är ju ändå fel iom att de bygger upp kärnavfallsberget hela tiden.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tycker det är lite kul att hitta nya argument med siffror hela tiden, men det kanske är rätt uppenbart... :cool:

• Haha
Nidhogg
  • Laddar…
Mikael_L
Du är väl inte fel ute.

Så länge du bidrar med nytt material så är det inte möjligt att vara speciellt negativ. (därav ironi, inte klagomål, i mitt inlägg).

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har försökt få dem att dimma belysningen efter behov vis en app, de gör det så sällan att de måste konfigurera om appen varje gång den skall användas för att de bytt telefon däremellan
Ja där får man faktiskt skylla sig själv om man inte kan montera en vanlig dimmer. Snart ska man väl ha en app även för att knyta skosnören.

Japp, det finns sådana appar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.