K karlmb skrev:
[länk]
Ja, fast det där är ju en effektregleringsfråga i det lilla. Den hjälper ju föga vid vindstilla någon dag, eller ger solkraft i januari. Skälet här är ju snarast att man vill undvika investeringar i nätinfrastruktur, utan fortsätta suga ut rekordvinster utan att behöva göra något. (Dvs rent pekuniära skäl).

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Testade detta med effekttariffer på frugan, hennes reaktion var:
- "Det finns inte en chans att jag skjuter upp en tvättmaskin eller diskmaskin, man måste ju få ut något av att leva också!"

Så detta med att flytta runt elen dit den behövs mest kan nog få lite varierande mottagande...

S Soltorp40 skrev:
Ínte ens råolja om man kan välja! Råoljan innehåller ju en stor andel "säljbar produkt". Helst vill man värma sig själv med "resten" - brukar heta "Heavy bottoms" - alltså längre ner i destillationen än alla säljbara, flytande produkter (som exempelvis bitumen/asfalt...). Landar annars i storsjöfarten, dvs tankbåtarnas motorer, men man försöker nu inom sjöfarten stävja detta, vilket innebär att raffen kommer att få överskott. Bottnarna innehåller ju "allsköns rester", så om de skall eldas bör det vara med rejäl rening!
Detta är ju en del av poängen med Scanraffs utbyggnad i Lysekil, att kunna uppraffinera bottenskrapet till mer värdefulla produkter högre upp i värdekedjan. Detta är en av anledningarna till att man får mer utsläpp, men totalt mindre per levererad produktionsenhet.

optimum
Och Stefan Löfven vid FN:s klimatmöte stod idag och lovordade tekniken som SSAB håller på med för att kraftigt minska användandet av kol i ståltillverkning.
Utan att förstå att det krävs mer energi (el) och vi samtidigt stänger ned våra kärnkraftverk.

Helt idiotiskt.

Utfasning borde heta ersättning, alltså där äldre kärnkraftverk ersätts med nya effektivare och säkrare.

Drömmen om SSAB:s nya teknik kommer bli ett skämt utan mer satsning på elproduktion.

• Gilla
  • Älska
Snailman och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Testade detta med effekttariffer på frugan, hennes reaktion var:
- "Det finns inte en chans att jag skjuter upp en tvättmaskin eller diskmaskin, man måste ju få ut något av att leva också!"

Så detta med att flytta runt elen dit den behövs mest kan nog få lite varierande mottagande...
Vi har ju två tvättmaskiner just för att få hanteringen lite mer rationell. Går inte att köra så mycket senare för tvätten kan inte ligga i över natten, och jag måste hinna sova också...

Jag har känslan av att det här är en ganska prisinelastisk grejj. Dvs vi kommer helt enkelt knyta näven i byxfickan och ta kostnaden. Något förändrat beteende blir det inte. (Ungefär som med bilkörande, värme inomhus osv.)

@lars_stefan_axelsson, jag tror så jag också.

Kollade upp inställningarna på elpanna och VVB i denna nu ikväll. Jag har en fördröjning på tre timmar innan de går igång, allt för att andra värmekällor så som matlagning, datorer mm skall hinna värma huset innan elpatronen går in. Jag har svårt att se att det finns så mycket mer att hämta där. Detta förskjuter behoven från puckarna på mm ögon och afton.

Det enda jag har kvar då är
- matlagningen, den flyttar man inte på
- bastu, den ligger där den ligger. Den tenderar att överlappa matlagningen.
- laddning av bilen (sker redan nu på natten av praktiska skäl, batteriet mår bra av att vila några timmar innan laddning när det är möjligt).
- tvätt och torktumling, det måste ju göras så att man hinner ta hand om det. Kör tvättmaskinen på helgerna samt så att den är klar när man kommer hem, tumli gen blir då under matlagningen.
- diskmaskinen körs efter middagen, denna vill man inte köra obevakad. Dvs också den då alla andra använder el.

Sedan skall man ju notera att både disk och tvätt drar relativt lite el numera. Matlagningen syns mycket mer på kurvorna från elmätaren. Matlagningen är det som styr hur mycket effekt vi behöver. Sedan kan man lägga på lite mer ovanpå detta.

I slutänden är det ändå beslutet om disken skall bli ren, om man vill ta en bastu, om man behöver ha bilen laddas som måste tas. Det är ju lite surt om detta beslut (elbilen eller bastun) kostar 100kr, men eftersom man ändå inte ser detta när man fattar beslutet så kommer inte detta att göra någon skillnad, särskilt eftersom man "måste få leva". Det är inte varje dag som man behöver dessa saker, men du betalar som om du använder effekten varje dag med effekttariffer. Det slår snett och kommer inte att styra särskilt mycket.

Så, nej, folk kommer inte att ändra sig i någon större grad och det finns inte så mycket att hämta heller, inte ens om man gör vad man kan.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi har ju två tvättmaskiner just för att få hanteringen lite mer rationell. Går inte att köra så mycket senare för tvätten kan inte ligga i över natten, och jag måste hinna sova också...

Jag har känslan av att det här är en ganska prisinelastisk grejj. Dvs vi kommer helt enkelt knyta näven i byxfickan och ta kostnaden. Något förändrat beteende blir det inte. (Ungefär som med bilkörande, värme inomhus osv.)
Det blir säkert ändrat beteende om det blir lönsamt, med tanke på att det funnits fördröjd start av tvätt o diskmaskiner i Tyskland i över 20 år men fortfarande inget som efterfrågas i Sverige.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Disken kör man inte gärna när man inte är hemma. Tvätten kör jag på timer, men det hjälper ju inte när det är tumlingen som drar el och den vill man ju göra direkt.

Och som jag skrev ovan, det är matlagningen som är den stora effektboven.

S Soltorp40 skrev:
Många tyckare av idag skulle nog få det (mentalt) kämpigt med en månad äkta off-grid i 1920-standard, vattenpump på gården, utedass, vedspis och kakelugn, inga "funktionskläder"...
Men det skulle vara en ohyggligt nyttig upplevelse för de som inte testat eller kan föreställa sig!
Detta är en ganska typisk skrämseltaktik. Vill du inte ha kärnkraft ska du få sitta i mörkret.
Även om el måste finnas alltid så är det inte en oändlig resurs och kräver god hushållning, precist som alla andra resurser. Vad är det för fel med det?
Och att elen blir dyrare vid stor efterfrågan är ju en allmän vedertagen sanning redan nu, kallas för spotpris.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Disken kör man inte gärna när man inte är hemma. Tvätten kör jag på timer, men det hjälper ju inte när det är tumlingen som drar el och den vill man ju göra direkt.

Det är väl disk och tvätt om natten som är den stora poängen här.
Men varför skulle man inte kunna diska när man är på jobbet?
Alla torktumlar inte all tvätt.
Det finns alltså många tillfällen när man kan skjuta på sin konsumtion utan större problem.
OK att matlaging drar effekt, men om tvätt o disk tex dras ifrån kan ju en effekttopp kapas ändå.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Man kan titta såklart på den svenska energimixen för elgenerering. Eller så väljer man andra systemgränser och tittar på den nordiska elmixen eller elmixen för Europa-28, som naturligtvis är olika. Men eftersom Europas elmarknad är sammanflätad är det något poänglöst att se på den svenska elmixen, lika som man inte skulle titta på Norrköpings elmix isolerat.
Med andra ord: varje kWh som vi minderförbrukar av svenskt "grönt" el kan ersätta en kWh kolkraft i andra länder. Så även om svensk elgenerering skulle vara helt fossilfritt så är svensk elanvändning inte det. Om vi inte vill det skulle vi behöva kapa alla utlandsförbindelser. Fast då skulle ju Sverige gå miste om alla vinster från eltransiteringarna genom landet, t ex från Norge till Tyskland eller Litauen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Varför vill man tumla direkt? Vi styrs av gamla vanor som inte alltid är rationella. När jag pratar med entreprenadsmaskinister som intar sin lunch i bilar med motorn på tomgång så säger en del: det måste vi för att hålla upp bromstrycket. Men hallå, hur dåliga bilar har dom nuförtiden?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför vill man tumla direkt? Vi styrs av gamla vanor som inte alltid är rationella. När jag pratar med entreprenadsmaskinister som intar sin lunch i bilar med motorn på tomgång så säger en del: det måste vi för att hålla upp bromstrycket. Men hallå, hur dåliga bilar har dom nuförtiden?
Ja jösses, det finns många tomgångsfetishister. Har en granne som tom lär sin familj att det är bra att starta upp en bil nån halvtimme innan avfärd, sommar som vinter...

K karlmb skrev:
Det är väl disk och tvätt om natten som är den stora poängen här.
Men varför skulle man inte kunna diska när man är på jobbet?
Alla torktumlar inte all tvätt.
Det finns alltså många tillfällen när man kan skjuta på sin konsumtion utan större problem.
OK att matlaging drar effekt, men om tvätt o disk tex dras ifrån kan ju en effekttopp kapas ändå.
On diskmaskinen går sönder så får jag en vattenskada i köket. Går tvättmaskinen sönder så får jag inte det då det finns avlopp i tvättstugan.

Försäkringsbolagen gillar inte att du kör diskmaskinen om den inte är övervakad.

T Thomas_Blekinge skrev:
Man vill tumla direkt då kläderna redan inom ett par timmar börjar att lukta illa. Efter fyra timmar räcker det inte med att torka kläderna utomhus ens, då är det bara att tvätta om.

Till skillnad från många andra så har jag inte sköljmedel och parfymerade tvättmedel till min tvätt. Dessa döljer lukten, men det innebär inte att kläderna inte börjar förstöras (mögla, ruttna osv).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.