Nu blir jag förvirrad av enheterna. 972 MWh? Eller 972 MW? 972 MW är inte särskilt mycket, det är ju effekten av ett kärnkraftsblock.

Det är MW. Inte MWh. I engelsk text används komma som tusentals avgränsare, inte som decimal markering.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
..Notera att denna el inte kan driva elbilar. ...
Jag förstår va du menar men varför är det nu fel att i ett kraftverk bränna olja direkt och få el och värme dvs använda all tillgänglig energi i oljan istället för att ta omvägar. Självklart måste både den skapade elen och den inköpta elen räknas.
Att det sen är bättre att skapa el och värme genom andra källor håller jag med om.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nu blir jag förvirrad av enheterna. 972 MWh? Eller 972 MW? 972 MW är inte särskilt mycket, det är ju effekten av ett kärnkraftsblock.
Man skall aldrig skriva när man har bråttom! Skall naturligtvis vara i tusental, och inget "h". Det slant med av bara farten.

MEN, det är ju därför man listar sina källor. Med ett klick så kan den förvirrade läsaren enkelt konstatera om det är fel på citatet eller vad det nu kan vara.

A Alexn72 skrev:
Självklart måste både den skapade elen och den inköpta elen räknas.
Nej, den genereras ju antagligen inte heller särskilt effektivt. Och det är inte alla ställen man kan göra sig av med restvärmen.

MEN, det ändrar inte fakta. De siffror som syns om att vi skulle kunna köra elbilar på bara elförbrukningen från raffinaderiprocessen är helt uppåt väggarna fel.

Låt oss göra en enkel rimlighetskoll bara för att förvissa oss om att det inte kan vara sant. Produktkostnaden för bensin är ungefär 4,50 kr/l. 4,5 kWh per US galon ger ungefär 1,20 kr/l (1 kr / kWh). Man får 120 l ur ett fat nordsjöolja. Den ligger på ca $64 / fat (om 159 l) dvs ca 3,9 kr / l råolja, dvs 5,17 kr / l bensin/diesel.

Vilket redan är mer än den uppgivna kostnaden.

Vad lär man sig av det här? Jo, att man skall vara försiktig med att blanda statistik från olika källor, men också att marginalerna i raffinaderibranschen är små. Man kan kanske lägga $6 eller så per fat olja till priset. Dvs 50 öre per liter färdig bensin (mellan tummen och pekfingret).

Det går naturligtvis inte att betala 1,20 kr / l bara i elkostnad på 50 öre / l vinst och fortfarande ha en affär.

Jag kan här lägga till att bensinen kostade 6.30kr/l när jag tankade vid pump i USA i somras. Och då skall moms och andra skatter (även om de är låga) räknas in i detta (har för mig att VAT var ca 6%).

I Förenade Arabemiraten så kostade bensinen runt 1kr/l när jag var där, men då var den subventionerad av emiraten också.

Hur ligger energinettot för de olika råoljorna numera? Att hålla på med en elandel sent i kedjan och sen mot drift av bilar på två sätt kan väl knappast ge eller säga så mycket.

Måste bara tacka @lars_stefan_axelsson för att han orkar debattera med "visionärerna", som inte alltid har koll på sina storleksordningar.

Jag måste dock rätta en sak som förekom tidigare i texten, nämligen den om kärnkraftens reglerbarhet. Det blir inte någon nämnvärd termisk påverkan på reaktortank av att reglera effekten eftersom varken temperatur eller tryck i reaktorn ändras av den ändrade effekten, det är endast flödet genom som ändras. Därmed blir det inte heller någon termisk påverkan.

Våra svenska reaktorer är byggda för att kunna agera reglerkraft, och det diskuteras just nu på teknisk nivå huruvida man skall bygga om reglersystemen för att återigen göra detta möjligt. Funktionerna byggdes i viss mån bort i samband med moderniseringar eftersom SSM, dåvarande S..(ja, jag har faktiskt hunnit glömma vad de hette tidigare innan de gick ihop med SSI), inte tillät att reaktorer kördes som reglerkraft. Rent tekniskt är våra BWR:er bättre lämpade för reglering map reglerhastigheten än PWR:erna i Ringhals, men jag antar att även dessa kan reglera (mina kunskaper sträcker sig inte utanför BWR-zonen tyvärr).

• Gilla
Jehu
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu kommer effekttarifferna med stormsteg. Dags att börja styra elförbrukningen hemma i större utsträckning alltså:
- [länk]

...
Typexempel på sjunkande välstånd i Sverige!

Från att ha varit ett land där el, ständigt, säkert och billigt, i de två (tre) hålen i väggen var lika självklart som senapen på julskinkan utvecklar vi oss till att el är en knapp resurs, där det måste investeras massor av dyra/kortlivade styrprylar och nät för att fördela resursen "rättvist" och debitera (straffa) extra når någon stackars ledbruten gamling behöver ha på både värmemadrassen och fotvärmaren fast det inte är lågeffekttid.

Sedan kommer väl ransoneringskuponger för bränsle i macken, så att vi alla lockas gå ut och såga ner träd, klyva, torka och elda. Vi kommer då att inse att små enkla stugor är att föredra eftersom det inte blir lika många rum att värma upp, och vips är vi tillbaka till samma livsstandard som på/före farfars dagar!

Ju mer man ser och läser, desto mer imponerad blir man av våra föregångare, beslutsfattare och politiker på/intill 60-talet, som investerade stort kapital (säkerligen märkbara % av BNP) i att utveckla både energi-försörjning och -system och annan infrastruktur FÖR KOMMANDE GENERATIONER! På senare tid har vi som tack för den uppoffringen bara kört slut, raserat och dumpat det mesta (telenät, postväsende, nu elnätet etc etc). De gamla hade upplevt kök med is på vattenhinken om morgonen, och önskade inget hellre än att deras barn skulle slippa eländet.

Många tyckare av idag skulle nog få det (mentalt) kämpigt med en månad äkta off-grid i 1920-standard, vattenpump på gården, utedass, vedspis och kakelugn, inga "funktionskläder"...
Men det skulle vara en ohyggligt nyttig upplevelse för de som inte testat eller kan föreställa sig!

• Gilla
  • Älska
videopac och 8 till
  • Laddar…
Precis. En stor del av energiåtgången vid raffinering är ju processvärme. Att framställa denna med el när man är i branschen att framställa brännbara produkter vore ju huvudlöst. (Särskilt som man inte ens kan ta tillvara på all värme från "restprodukter" utan, även idag, facklar bort överskottet.)
Precis ! I ett raff eldar man naturligtvis med råolja, den finns ju tillgänglig till inköpspris utan skatt eller nåt.
Varför skulle man välja dyr och beskattad el?

K karlmb skrev:
Precis ! I ett raff eldar man naturligtvis med råolja, den finns ju tillgänglig till inköpspris utan skatt eller nåt.
Varför skulle man välja dyr och beskattad el?
Ínte ens råolja om man kan välja! Råoljan innehåller ju en stor andel "säljbar produkt". Helst vill man värma sig själv med "resten" - brukar heta "Heavy bottoms" - alltså längre ner i destillationen än alla säljbara, flytande produkter (som exempelvis bitumen/asfalt...). Landar annars i storsjöfarten, dvs tankbåtarnas motorer, men man försöker nu inom sjöfarten stävja detta, vilket innebär att raffen kommer att få överskott. Bottnarna innehåller ju "allsköns rester", så om de skall eldas bör det vara med rejäl rening!

M Millox skrev:
Måste bara tacka @lars_stefan_axelsson för att han orkar debattera med "visionärerna", som inte alltid har koll på sina storleksordningar.
Ingen orsak! We aim to please. ;)

M Millox skrev:
Jag måste dock rätta en sak som förekom tidigare i texten, nämligen den om kärnkraftens reglerbarhet. Det blir inte någon nämnvärd termisk påverkan på reaktortank av att reglera effekten eftersom varken temperatur eller tryck i reaktorn ändras av den ändrade effekten, det är endast flödet genom som ändras. Därmed blir det inte heller någon termisk påverkan.
Jag har fått det från någon Fransk rapport. I Frankrike så kör man ju som bekant sin kärnkraft som reglerkraft. Men jag hittar inte den passusen i hastigheten, så jag kan ha fått det om bakfoten. Vill dock minnas att det iaf fanns något skäl (kostnad?) som gjorde att man undvek det i görligaste mån.

Lassa gärna på med referenser om du har dem!

M Millox skrev:
Våra svenska reaktorer är byggda för att kunna agera reglerkraft, och det diskuteras just nu på teknisk nivå huruvida man skall bygga om reglersystemen för att återigen göra detta möjligt. Funktionerna byggdes i viss mån bort i samband med moderniseringar eftersom SSM, dåvarande S..(ja, jag har faktiskt hunnit glömma vad de hette tidigare innan de gick ihop med SSI), inte tillät att reaktorer kördes som reglerkraft. Rent tekniskt är våra BWR:er bättre lämpade för reglering map reglerhastigheten än PWR:erna i Ringhals, men jag antar att även dessa kan reglera (mina kunskaper sträcker sig inte utanför BWR-zonen tyvärr).
Spännande. Vet du varför SSM inte tillät dem att köras som reglerkraft? Var det någon annan typning/test som behövde göras och det blev inte gjort (eftersom det inte behövdes), eller vad?

Ja, det är ju svårt att tro annat när du inte säger eller visar det. ;)

Om du har en VV-beredare som fyller på med kallt vatten för att trycka ut det varma (alltså alla på marknaden som har reservoir) så kommer din fördröjda uppvärmning då leda till att vattnet i värmaren blir stående ljummet under lång tid. Eller, rättare, risken för det ökar iaf betänkligt iom att de kalla vattnet som tillsätts inte värms till hålltemperaturen. Det kommer då att späda ut/blanda/kyla av det varma vattnet i beredaren som inte gick åt.

Vilket drastiskt ökar risken för legionella-tillväxt. Legionella leder till mycket farliga, även idag dödliga, sjukdomar. Så jag tror nog visst att folk kan komma att märka skillnaden... :)

Ja! Nu har vi kommit till en Fermi-skattning åtminstone. Men man behöver inte Fermi-skatta i det här fallet (och du skulle vinna på att göra det systematiskt, bla genom att tänka på max/min-värden). De här siffrorna går att slå upp.

T ex så kan man slå upp hur många villor/lägenheter det finns i Sverige. Vidare finns det bra statistik för hur dessa värms, och går man vidare så borde man kunna räkna fram hur mycket som går till duschvatten. (Jag orkar inte googla fram det nu.)

Så, Fermi-skattningarna skall man spara till de sortens frågor som är svåra att svara på eftersom man saknar direkta siffror. När det kommer till befolkning, uppvärmning osv. dessutom i Sverige med SCB (som är världsledande som institution) så skall man ta nästa steg och slå upp den.

Så ta ett tänk på hur dina siffror skulle ändras givet data, och hur nära du kom.

(Jag skulle definitivt inte märka din policy-ändring. Jag har fjärrvärme med genomströmningsberedare... ;))
https://www.va.se/nyheter/2019/09/2...500c&elqaid=28063&elqat=1&elqCampaignId=20277

GK100 GK100 skrev:
Hur ligger energinettot för de olika råoljorna numera? Att hålla på med en elandel sent i kedjan och sen mot drift av bilar på två sätt kan väl knappast ge eller säga så mycket.
Ja det är ju ett problem i branschen sett ur miljösynpunkt. Man behöver ju inte gå plus på extraktions-ekvationen eftersom man bara kan pumpa upp ett fat till ur backen. I tjär-sanden i Kanada så ligger man ju nära 3:1 för djupare fyndigheter, dvs det går åt en del naturgas för att få tre delar olja. (Enligt samma källa så skall "vanlig" olja ligga närmare 25:1, men det varierar ju naturligtvis).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.