@Thomas_Blekinge, fast poängen är att jag automatiskt skall kunna styra belysningen så att den släcks om inte någon är i rummet. Jag hade ändå rörelsesensorerna för larmet som här kunde dubbla för att spara ström.

Just detta är också ett problem, man måste få många olika system att fungera ihop. Det hade varit bra om man kunnat byta ut strömbrytarna hemma, men då börjar man samtidigt byggs en helt ny infrastruktur för elektriciteten i hemmet. Inte helt lätt i ett gammalt hus (om än inte jättegammalt).

Detta slår tillbaka på alla förändringar i elförbrukningen i hemmen. Det kan bli dyrt att bygga om.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Var kan man läsa mer om detaljerna kring detta strömavbrott? Jag sökte lite men hittade inget vettigt, bara korta intetsägande artiklar.
Ja, jag bodde i staden med det största vattenkraftverket söder om Dalälven så vi var bara borta i någon timme eller så. Men jag hittar inte heller något bra på nätet (detta är ju "innan internet"). Och jag har inga direkta boktips. Kanske någon annan har? Borde ju finnas en tjock rapport eller två?

K karlmb skrev:
undanta ... o arbetsplatser som är aktiva.
Ja då lär du ju inte spara mycket ström. Vem tror du gör av med den dagtid?

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag bodde i staden med det största vattenkraftverket söder om Dalälven så vi var bara borta i någon timme eller så. Men jag hittar inte heller något bra på nätet (detta är ju "innan internet"). Och jag har inga direkta boktips. Kanske någon annan har? Borde ju finnas en tjock rapport eller två?
MSB har en rapport, som jag hittar på nätet, men all form av länk saknas på sidan. :cry: :(

https://rib.msb.se/html/6000/386.htm

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det är en gammal rapport (1985) så den har väl inte digitaliserats. Eller så är händelseförloppet hemligstämplat för att inte främmande makt eller terrorister ska få några enkla tips om hur man släcker landet...

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är en gammal rapport (1985) så den har väl inte digitaliserats. Eller så är händelseförloppet hemligstämplat för att inte främmande makt eller terrorister ska få några enkla tips om hur man släcker landet...
Spränga stora kraftledningsstolpar för att fälla dem, eller skjuta hål på transformatorerna så oljan rinner ut? Jag tror de vet det redan... ;) (Ja, ja, jag antar att din kommentar var ironiskt menad, men jag kunde inte hålla mig.)

Jag tror nog mer på den förra förklaringen.

Ingen som reagerade på att jag hade med ST1 och Preemraff i min industrilista? Jag tänkte ta bort dem, men kände det att jag ville presentera hela listan och sedan glömde jag bort att ta bort dem ur beräkningen efteråt.

Vi har ju redan kommit fram till att de inte kan/bör/är rimliga att elektrifieras...
...men å andra sidan så står de för för "bara" 1/6 av de totala utsläppen, dvs det extra behovet från icke raffinaderier är ca 3% .

Spränga stora kraftledningsstolpar för att fälla dem, eller skjuta hål på transformatorerna så oljan rinner ut? Jag tror de vet det redan... ;) (Ja, ja, jag antar att din kommentar var ironiskt menad, men jag kunde inte hålla mig.)

Eller spräng någon av de översta dammarna i Luleälven, även då faller hela svenska energisystemet. Samt stora delar av gruvnäringen, ståltillverkningen, koppartillverkningen, mycket pappersmassa försvinner också osv. Södra Sverige blir dessutom svart då stora delar av reglerkraften i Sverige försvinner i ett nafs. Inte heller detta är särskilt okänt, det finns i offentliga rapporter...

Det finns inte mycket upphetsande kring frånskiljarfelet i Enköping att läsa inte heller det likartade på 00-talet i stationen Horred (ansluter ju fint till Ringhals i tråden). Allt helt normalt vid fel i knutpunkter av den typen en skillnad kan vara den nu decennier senare betydligt sämre beredskapen på alla nivåer som kan lindra verkan. Allt från kommunala elverkens beredskap med långsiktigt byggd förmåga och kompetens till motsvarande på högre nivåer i näten i princip borta eller förlamade i dessa lägen. Hade Gudrun följts av lite mer för årstiden normala väderförhållanden skulle det varit en perfekt väckarklocka om än då kanske övermäktigt svår för de drabbade, hade inte kunnat snackas bort.

Ett lästips bland avbrottsrapporter i det lilla kan vara kring elfel med följande störningar vid Huddinge sjukhus även det början 00-talet. Där får man ett ur flera perspektiv upplysande när det gäller hur urholkat, tomt man kan få till det trots alla skrifter, metodböcker, outsourcing etc och hur snabbt apan blir primitiv trots den i fallet ringa påfrestningen.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller spräng någon av de översta dammarna i Luleälven, även då faller hela svenska energisystemet. Samt stora delar av gruvnäringen, ståltillverkningen, koppartillverkningen, mycket pappersmassa försvinner också osv. Södra Sverige blir dessutom svart då stora delar av reglerkraften i Sverige försvinner i ett nafs. Inte heller detta är särskilt okänt, det finns i offentliga rapporter...
Du ska vara sparsam med resurserna de kilo deg du behöver ger mycket bättre verkan hekto för hekto vid väl valda helt oskyddade punkter. För du vurmar väl ett allt igenom ekonomiskt synsätt i enlighet med gällande paradigm?

• Haha
pacman42
  • Laddar…
optimum
Spränga dammar mm verkar vara väldigt OT

GK100 GK100 skrev:
Du ska vara sparsam med resurserna de kilo deg du behöver ger mycket bättre verkan hekto för hekto vid väl valda helt oskyddade punkter. För du vurmar väl ett allt igenom ekonomiskt synsätt i enlighet med gällande paradigm?
Ja amerikanerna hade ju planerat att spränga dammarna i Eufrat och Tigris om Saddam hade satt in kemiska vapen under första Gulfkriget. Enligt uppgift så planerade man insats med taktiska kärnvapen för att vara säker på att dammarna skulle rasa helt (och därmed lägga Bagdad under 3-4m vatten). Men jag har inte hittat några källor som definitivt kan bekräfta det.

Men det är iaf dyrt att spränga dammar... ;)

• Wow
pacman42
  • Laddar…
Ja det är ju ett problem i branschen sett ur miljösynpunkt. Man behöver ju inte gå plus på extraktions-ekvationen eftersom man bara kan pumpa upp ett fat till ur backen. I tjär-sanden i Kanada så ligger man ju nära 3:1 för djupare fyndigheter, dvs det går åt en del naturgas för att få tre delar olja. (Enligt samma källa så skall "vanlig" olja ligga närmare 25:1, men det varierar ju naturligtvis).
Brukade följa upp det lite mer ordnat förr men har tappat en del källor som uppdaterades från den tiden. Kollade din länk och det verkar var i stort likartat nu. Annars tycker jag just värdering EROI är bra och ger någon åtminstone lite fastare grund i jämförelser.

optimum optimum skrev:
Spränga dammar mm verkar vara väldigt OT
Tja, ekoterrorister har försökt historiskt, så det är inte helt OT, även om det är långsökt. Kärnkraft kan definitivt väcka sådana känslor hos vissa delar av befolkningen så man skall ha med det i riskbedömningen.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…

Det finns fler möjligheter, även utan sprängmedel och skott.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.