230 675 läst · 3 373 svar
231k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Vem har betalat för alla modem genom tiderna? Vem har betalat för alla elmätare? Busskurer...M Millox skrev:
Enklast är att på något sätt premiera dem som kör detta system tänker jag.
En tanke är att om elpriset just nu ligger på 200öre per kWh men jag tillåter min vvb som jag vill köra att vila så får jag betalt mellanskillnaden mellan när jag blev pausad och när jag blir påhoppad igen.
Eller lite som bonus Malus systemet.
Eller en effekt kostnad över 1 tredjedel av säkribgsstorleken under den tid som systemet är maxat
Redigerat:
Men _varför_ ska jag betala då? Och varför ska jag ha prylarna igång? Övriga exempel du tar upp har en direkt förklaring till varför någon är intresserad av att betala men det här nya som ni uppfinner, jag ser ingen vits med vem som ska betala. Och hur gör ni med de som inte har internet, eller (kanske mer sannolikt) inte har det tillräckligt bra nere i källaren där värmepump och allting som kan spara så mycket effekt finns? Eller ute vid bilen...
Det är så många detaljer som inte är lösta, det kommer gå att få till fusionskraft innan ni får det där att funka... Batterier skulle absolut däremot ha möjligheten att klippa, men återigen, vem betalar dessa? Vad är incitamentet för gemene man att vilja ha det här? För så fort du inte längre har effekttopparna kan du inte heller styra på dessa och därmed kommer det inte att vara någon elprisskillnad som ger ett incitament. Det där kommer bara att bli verklighet om någon tvingar fram det lagstiftningsvägen... Och då är man tillbaka i dynamikfrågan, hur får man till dynamiken för att det ska fungera... Jag bedömer det som osannolikt att det ska få att fungera som ett substitut till tröghetsmoment i nätet...
Det är så många detaljer som inte är lösta, det kommer gå att få till fusionskraft innan ni får det där att funka... Batterier skulle absolut däremot ha möjligheten att klippa, men återigen, vem betalar dessa? Vad är incitamentet för gemene man att vilja ha det här? För så fort du inte längre har effekttopparna kan du inte heller styra på dessa och därmed kommer det inte att vara någon elprisskillnad som ger ett incitament. Det där kommer bara att bli verklighet om någon tvingar fram det lagstiftningsvägen... Och då är man tillbaka i dynamikfrågan, hur får man till dynamiken för att det ska fungera... Jag bedömer det som osannolikt att det ska få att fungera som ett substitut till tröghetsmoment i nätet...
Du betalar redan idag indirekt genom elpriset.M Millox skrev:Men _varför_ ska jag betala då? Och varför ska jag ha prylarna igång? Övriga exempel du tar upp har en direkt förklaring till varför någon är intresserad av att betala men det här nya som ni uppfinner, jag ser ingen vits med vem som ska betala. Och hur gör ni med de som inte har internet, eller (kanske mer sannolikt) inte har det tillräckligt bra nere i källaren där värmepump och allting som kan spara så mycket effekt finns? Eller ute vid bilen......
Som sagt Vem betalar för elmätaren?
Håll inte andan medan du väntar. Termodynamiken sätter vissa käppar i hjulet här...Q Qvanten skrev:Det här är oerhört spännande vad gäller solceller på natten. Vad som händer på natten är att den energi som mottagits på dagen måste stråla ut i rymden på natten och den kan i princip fångas upp på samma sätt som den som strålar in på dagen.
Här är en artikel om det: [länk] som ger energi även,göra el av synligt ljus.&text=Solen strålar ut stora mängder infrarött ljus.
Den artikeln är 12 år gammal, här en nyare, men den är bakom betalvägg: [länk]
Nu är det en teknik som vad jag förstår knappt är på prototypstadiet samtidigt som konventionella solceller som togs fram på 60-talet först nu ser ut att att kunna bli ekonomiskt konkurrenskraftiga på marknaden.
Men det är mycket möjligt att det är närmare kommersiellt genombrott än fusionskraft eller gen4 kärnkraft.
Vad framtiden har i sitt sköte kan mycket väl komma att överraska oss, den har en tendens att göra det.
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Exakt, och om du kollar hur AFK fungerar, så är det en smått besvärlig procedur för återinkoppling, annars destabiliseras nätet igen. Så ska vi även sprida ut AFK till en miljon småanvändare så blir det ju inte lättare att ordna en kontrollerad återinkoppling.halper skrev:
Men jag säger inte att det är omöjligt, bara att det är långt ifrån problemfritt.
Kommer det fortsätta på den inslagna vägen i energipolitiken kommer en del sådana här lösningar trots allt till sist komma, vare sig politiker pekar med hela handen eller inte.
Ty när det börjar bli allt vanligare med energipriser på kanske 3, 5 10 kr /kWh, eller ännu mer, för att sen ibland ligga på några tioöringar, så kommer folk själv börja leta efter lösningar för att stänga av det mesta när det blir dyrt.
Om det nu blir att man stänger av något eller startar dieselelverket må vara osagt, men det kommer sökas lösningar för att övervaka priset, och då är det lite bakvänt att övervaka frekvensen, då den bara har en viss koppling till priset, men inte säker sådan.
Redigerat:
Jag blir sällan beskylld för att vara en optimist, men jag förstår inte varför det är så svårt. Det finns ju andra rätt "dynamiska" system där en stor mängd aktörer med en viss sannolikhet utför en viss handling eller väntar en slumpmässig tid att göra något (typ vid kollisioner på nätverk osv). I detta fall skulle naturligtvis inte ALLA bastuaggregat (exempelvis) OMEDELBART stänga av sig om frekvensen gick under, säg, 49,90 Hz, utan det skulle finnas någon slumpmässig fördröjning. När frekvensen sedan stiger och är över 49,90 Hz så kopplas förbrukarna in igen, men återigen med någon slumpmässig fördröjning och/eller sannolikhet kopplat till vad frekvensen är. Om frekvensen är 49,88 Hz och ligger stabilt där så förblir de avstängda; om frekvensen är 49,91 Hz så är fördröjningen lång (i genomsnitt), och om frekvensen är 50,02 Hz är fördröjningen kort i genomsnitt. För det är väl precis så man gör? Efter ett avbrott (AFK) så startar man upp en/några förbrukare i taget istället för alla på en gång.Mikael_L skrev:Exakt, och om du kollar hur AFK fungerar, så är det en smått besvärlig procedur för återinkoppling, annars destabiliseras nätet igen. Så ska vi även sprida ut AFK till en miljon småanvändare så blir det ju inte lättare att ordna en kontrollerad återinkoppling.
Men jag säger inte att det är omöjligt, bara att det är långt ifrån problemfritt.
Kommer det fortsätta på den inslagna vägen i energipolitiken kommer en del sådana här lösningar trots allt till sist komma, vare sig politiker pekar med hela handen eller inte.
Ty när det börjar bli allt vanligare med energipriser på kanske 3, 5 10 kr /kWh, eller ännu mer, för att sen ibland ligga på några tioöringar, så kommer folk själv börja leta efter lösningar för att stänga av det mesta när det blir dyrt.
Om det nu blir att man stänger av något eller startar dieselelverket må vara osagt, men det kommer sökas lösningar för att övervaka priset, och då är det lite bakvänt att övervaka frekvensen, då den bara har en viss koppling till priset, men inte säker sådan.
Som jag förstår det handlar priset om hur mycket produktion vi har tillgängligt i förhållanden till förbrukningen, och det baseras på prognoser. (Ja visst, mycket förenklat: det är en process där de som genererar lägger bud och det blir den dyraste sortens el som bestämmer priset osv.) Om prognoserna pekar på låg förbrukning och bra vind, exempelvis, så är priset lågt. Det är dock bara en prognos, och det kan mycket väl vara så att förbrukningen blir högre än man tänkt och att man därför får ett underskott (lägre frekvens) av någon anledning, eller att man har problem med nätet. Att styra efter frekvensen handlar alltså om "nätstabilitet" på kort sikt (ett ställverk har brunnit och ett kraftverk är offline; förbrukningen är betydligt högre än vi trodde eftersom alla blev uppmanade på Reddit att starta sina vattenkokare prick klockan 18:00) medan prisstyrning handlar om nätstabilitet på lite längre sikt (nej vi tänker inte bygga ut nätet för att hantera en kall februaridag utan vind, utan vi räknar med att folk inte värmer sina hus lika mycket).
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Det skulle finnas någon slumpmässig fördröjning...... Jo, och när den måste justeras för att man får självsvängningar I nätet, hur gör man då?
Det måste helt enkelt finnas tvåvägskommunikation och en standard för vilka parametrar som finns och hur man sätter dom. Och Kommando Tovatt skall alltså få tillgång till ditt interna nätverk genom en port så det lär krävas att man har en router som stöder virtuella nätverk för att klara säkerheten.
Jag tror att om man låter privata tillverkare som Telldus sätta standarden så har vi konsumentprodukter inom tre år. Sedan skall alla nätbolag tvingas att använda denna standard.
Det måste helt enkelt finnas tvåvägskommunikation och en standard för vilka parametrar som finns och hur man sätter dom. Och Kommando Tovatt skall alltså få tillgång till ditt interna nätverk genom en port så det lär krävas att man har en router som stöder virtuella nätverk för att klara säkerheten.
Jag tror att om man låter privata tillverkare som Telldus sätta standarden så har vi konsumentprodukter inom tre år. Sedan skall alla nätbolag tvingas att använda denna standard.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 953 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 953 inlägg
Förstår inte att regeringen har så bråttom att fasa ut kärnkraften. Om man istället bygger alternativa energikällor och ökar kapaciteten på dessa innan man fasar ut på sikt.
Istället kör man med utfasningen först och sedan bygger alternativt.
Summan av detta blir att man får köpa in dyr brunkolsel istället och vad är miljövinsten i det?
Istället kör man med utfasningen först och sedan bygger alternativt.
Summan av detta blir att man får köpa in dyr brunkolsel istället och vad är miljövinsten i det?