233 315 läst · 3 373 svar
233k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Ja det är niNyfniken skrev:
Kommer du ihåg när Hesa Fredrik gick igång över Stockholm av misstag?
Jag kommer mycket väl ihåg att grannarna stod kvar ute och grillade medan jag stängde fönster och dörrar och insåg att jag faktiskt inte har en aning om hur jag stänger av husets ventilation.
Då gick det inte att komma åt MSB's kris-sida och tidningarnas hemsidor gick inte att komma åt. Och det här var alltså när mina grannar stod kvar i godan ro och grillade.
Eller när det brann i en kabeltunnel i Kista och de hade strömavbrott i 1,5 dygn för att reservkabeln låg (såklart) i samma tunnel.
Eller när pandemin slog till och det visade sig att vi bara hade en handfull munskydd.
Vi Svenskar är på tok för blåögda och förutsätter alltid att allt kommer lösa sig.
Nu var det iförsig inte några hemsidor jag pratade om.
Men nu är det du som står för feltänket. Du utgår ifrån nån sorts av normalfall (precis som MSB gjorde när du satte upp kris-sidan). Konsekvensen blir att när det sen verkligen behövs så fungerar det inte alls.A Alexn72 skrev:
![Göran.W](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/38/38617.jpg?1235384339)
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Fel tänket är väl egentligen att man måste tänka effektbrist.
Någon har haft väldig otur när dom tänkt.
Att ställa av en massa kärnkraftverk och sen bli tagna på sängen av att vi inte får ner nog med el från norr när det blir kallt är till att hitta på saker utan att ens tänka.
Ygeman är helt inne på att Skånes effektbrist ska lösas när sydvästlänken kommer i gång så vi har möjlighet att få mer el från norr, frågan är var hittar han den elen när överföringen från norr är fullt utnyttjad när Skåne behöver elen som bäst.
Han är så besatt av att sydvästlänken ska lösa det att han tom tillsatt en utredning om varför den är försenad.
Vad snopen han ska bli när sydvästlänken inte hjälper Skåne ett dugg.
Inte ens när det var som kallast var överföringen mellan SE3 och SE4 fullt utnyttjad för det fanns inte nog med el att skicka i den.
Hur tänkte han att sydvästlänkens 1200 MW Skulle säkra Skånes elförsörjning när han stänger kraftverken elen var tänkt att komma ifrån.
Att ställa av en massa kärnkraftverk och sen bli tagna på sängen av att vi inte får ner nog med el från norr när det blir kallt är till att hitta på saker utan att ens tänka.
Ygeman är helt inne på att Skånes effektbrist ska lösas när sydvästlänken kommer i gång så vi har möjlighet att få mer el från norr, frågan är var hittar han den elen när överföringen från norr är fullt utnyttjad när Skåne behöver elen som bäst.
Han är så besatt av att sydvästlänken ska lösa det att han tom tillsatt en utredning om varför den är försenad.
Inte ens när det var som kallast var överföringen mellan SE3 och SE4 fullt utnyttjad för det fanns inte nog med el att skicka i den.
Hur tänkte han att sydvästlänkens 1200 MW Skulle säkra Skånes elförsörjning när han stänger kraftverken elen var tänkt att komma ifrån.
Nog ingen som tror sydvästlänken kommer rädda SE4 då den kommer från SE3 som inte har något att undvara. Tanken är att den ska pumpa upp mer kolkraft till Stockholmarna de vindstilla kalla dagarna säkerligen men detta uttrycks något annorlunda.Göran.W skrev:
Fel tänket är väl egentligen att man måste tänka effektbrist.
I nästa skede slås SE3 och SE4 ihop, likaså SE1 och SE2 medan Stockholm får sitt eget område.
![Magnus E K](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/158/158557.jpg?1646360561)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 351 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 351 inlägg
Någon som har i huvudet när priset senaste skilde sig mellan SE1 och SE2? Jag kan inte komma på att jag sett det alls sen jag började kolla. Nu är dock nivån i vattenmagasinen beydligt lägre i SE2 än i SE1 (47 mot 64 procent) så kanske kan ske om det blir en ny period med kyla i mars?
Sveriges elexport är i fritt fall för närvarande. Som framgår av följande graf (från senaste versionen av https://www.energiforetagen.se/glob...t/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf) har exporten för rullande 52 veckor rasat från som högst nästan 30 TWh till nu bara drygt 20 TWh:
Sveriges elexport är i fritt fall för närvarande. Som framgår av följande graf (från senaste versionen av https://www.energiforetagen.se/glob...t/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf) har exporten för rullande 52 veckor rasat från som högst nästan 30 TWh till nu bara drygt 20 TWh:
![Linjediagram över netto kraftflöden till och från Sverige, visar minskad elproduktion över 52 veckor.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/468/468847-ac7ccb9c1a496ca3718e36d4d89fe228.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade precis från "Energiföretagen" att det finns drygt 4200 snurror i Sverige (1 år gammal uppgift dessutom).Göran.W skrev:
Så med din uträkning så ersätter dessa ca 4 reaktorblock. Nu har vi 6 stängda block i Sverige (varav Barsebäck var på mindre effekt, de båda blocken tillsammans hade ca 30% mer effekt än R1).
Sen har några av de återstående 6 blocken i Sverige effekttrimmats (O3 mest va?) så i praktiken har vi avvecklat effekt motsvarande ca 4 block.
Så det är det som hänt, vi har ersatt all nedlagd kärnkraftsenergi med vindkraftsenergi. Och problemet är mycket riktigt inte energin, utan effekten.
Men jag stannar lite här. Jag är trots allt imponerad. När jag hörde det började mumlas om vindkraft för sådär 20 år sedan, så fnös jag och var väldigt tydlig med att det fanns inte en snöbolls chans i helv... att ersätta kärnkraft, eller vattenkraft med vindkraft, ty det är så hiskeligt lite energi i vinden.
Nu är vi här, och jag är faktiskt imponerad över hur mycket vindenergi vi har.
Jag är också imponerad över hur lite det behöver blåsa för att Sveriges vindenergi ska producera motsvarande ett R1. För några dagar sen kunde jag se på smhi's sida att det var i stort sett vindstilla i stora delar av landet, men i 1/4 var det åtminstone lite vind (typ mellan 1 och 4m/s, dvs mycket nära vindstilla) men ändå producerades det nästan 1GW från vindkraften då.
OK, nu tillbaka till kritiken jag brukar hålla konstant. Jag är också medveten om de stora svårigheterna med systemets påverkan, de dåliga systemeffekter som vindkraft bidrar med.
Men i slutänden är min enda kärlek till fortsatt kärnkraft att vi lägger på ett kol, äh 10 kol, för teknisk utveckling för att kunna bränna atomavfallet till ny energi.
Det är inte kärnkraftverk jag vill ha bort, det är avfallet och gruvorna jag vill ha bort.
R2 var rätt pensionsmoget med tanke på korrosionen i reaktortanken, den hade väl kunnat till nöds köras några år till, men det var väldigt självklart den första reaktorn på tur att avvecklas när det skedde för dryga året sen.
R1 hade gott kunnat köras några år till, men inte är jag förtjust i den lösningen heller, iom att då fortsätter uranbrytning och avfall att läggas på hög.
Det jag är arg över är att vi inte kämpat med de tekniska utmaningarna med breeders, och ställt in oss för länge sen att för att kunna möta klimatkrisen och att vi snart inte kan elda med mer olja/kol så får vi vara beredda på att energin blir dyrare - och då kan bredders också till sist bli lönsamma, trots att de är tekniskt komplicerade.
Nu är snart risken att vi har billigare solenergi, så vårt atomavfall kommer aldrig få komma till nytta, istället få ligga där i hundratusentals år och oroa oss.
![Boilerplate4U](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/263/263353.jpg?1575096993)
Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 197 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 197 inlägg
Tror att det nämnts tidigare i tråden att pga begränsningar får man ut max 800 MW genom den nya länken.Göran.W skrev:
nyteknik.se: "Jätteprojektet Sydvästlänken ger inte full utdelning" (betalvägg)
Sammanfattning:
Eftersom länken korsar gränsen mellan elområde 3 och 4 (sk snitt 4) kan man tro att den ökar överföringskapaciteten med 1200 MW men ökningen över gränsen blir bara 800 MW, från dagens maximala 5400 MW till 6200 MW. Huvudorsaken är enligt Svenska kraftnät en flaskhals i växelströmsnätet på västkusten. men stängningen av Ringhals 1 och 2 har också bidragit..
Nya sträckningen godkändes inte så trots alla miljarder och ansträngningar att få i gång länken kommer den alltså inte att ge full utdelning(!)
Jag önskar att det vore så. Tänk på det så här istället.Nyfniken skrev:
Om du tar 1 datorn som är uppkopplad. Denna mäter frekvensen på elnätet. Går det under ett värde så börjar den skicka ut kommando att stänga av förbrukare. Vilken redundans som sen önskas är bara att skala upp 10st såna datorer spridda över hela Sverige. Eller varför inte 100st.
Listan på antal enheter som är tillgängliga behöver inte ens vara dagsfärsk. Behöver det snålas så börjar datorerna stänga ner förbrukare. Gärna inom de område som är kritiskt.
De kan om de måste vara offline fram tills kommandot ska skickas ut med.
Om inte frekvensen då går upp så fortsätter datorn skicka nerstängningskommando till fler förbrukare.
Så halva Sverige kan ha totalt blackout och inget internet medans detta tuffar på i andra halvan.
Medlem
· Halland
· 4 217 inlägg
Ja det går att göra om vi får en nationell standard och tvingar folk att installera utrustningen. Och om det mojnar några dagar får folk frysa, byta dammsugaren mot sopkvasten och äta kall mat. Frågan är hur backuplösningen set ut. Skall vi kanske börja diskutera obligatorisk kamin i alla enfamiljshus och krav på att alla har ett gasolkök med några engångstuber hemma?A Alexn72 skrev:Jag önskar att det vore så. Tänk på det så här istället.
Om du tar 1 datorn som är uppkopplad. Denna mäter frekvensen på elnätet. Går det under ett värde så börjar den skicka ut kommando att stänga av förbrukare. Vilken redundans som sen önskas är bara att skala upp 10st såna datorer spridda över hela Sverige. Eller varför inte 100st.
Listan på antal enheter som är tillgängliga behöver inte ens vara dagsfärsk. Behöver det snålas så börjar datorerna stänga ner förbrukare. Gärna inom de område som är kritiskt.
De kan om de måste vara offline fram tills kommandot ska skickas ut med.
Om inte frekvensen då går upp så fortsätter datorn skicka nerstängningskommando till fler förbrukare.
Så halva Sverige kan ha totalt blackout och inget internet medans detta tuffar på i andra halvan.
Det här är en debatt vi måste ta om vi skall gå över till sol och vind. Det är bara oansvarigt att inte regeringen börjat rekrytera till Prepperverket. Man kan börja med en generaldirektör och ta fram lite instruktionsvideos.
Själv har kan kamin och gasolkök men jag borde kanske även skaffa utrustning för vattenrening och ett reservelverk. Verkar finnas kapabla sådana för tjugo tusen som går att koppla in på husets elsystem.
Eller så är elbilen precis färdig när du ska åka iväg på morgonen.A Anders_Nilsson skrev:
Din vvb startar inte precis när du har duschat utan kl 03 på natten och kl 13 när du är på jobbet.
Din värmepump avisar på 20min istället för 2min när du ändå är på jobbet. Om din hem temperatur svänger 2 grader när ingen är hemma. Men är uppe i temp när du är hemma.
Din tvättmaskin drar igång när den anser det är läge så den är klar till den tid du önskar att den är färdig.
Golvvärmen tillåts dra på så den ökar 2 grader kl 04.00 så när du går upp kl 06.00 så är golvvärmen av men det märker du inte för den är samma temperatur som vanligt.
Eller varför inte den klassiska kaffekokaren på morgonen pausar allt ovan så din toppförbrukning på morgonen håller sig konstant på 2 kw istället för 4kw under 10min
Din komfort kommer inte påverkas men elnätet kommer...
Jag tror inte du vet eller bryr dig om när ditt varmvatten produceras eller för den delen om det blandats till 40grader från 60gradigt Eller 90gradigt vatten. Så länge som du har varmvatten
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 129 inlägg
Och prissättningen. Vind fungerar illa på en fri marknad eftersom man antingen producerar "för mycket" när det blåser och priset då blir noll eller negativt. Eller inget alls för det blåser inte.Mikael_L skrev:
För annan kraft så kan ekonomi fungera som styrmedel, men det rimmar illa med ett system byggt med stora inslag av vindkraft.
Annars så är det visst så som du säger; dvs att om man täcker en större del av ytan med vindkraft så kommer det "alltid" att blåsa någonstans. Problemet då är överföring. Vi behöver mycket stor kapacitet för överföring eftersom en mindre del av området måste kunna försörja stora områden och vilka områden som konsumerar resp. producerar växlar dag-för-dag (nåja, lite längre perioder).
Nu är vi här, och jag är faktiskt imponerad över hur mycket vindenergi vi har.[/QUOTE]Mikael_L skrev:
Men jag stannar lite här. Jag är trots allt imponerad. När jag hörde det började mumlas om vindkraft för sådär 20 år sedan, så fnös jag och var väldigt tydlig med att det fanns inte en snöbolls chans i helv... att ersätta kärnkraft, eller vattenkraft med vindkraft, ty det är så hiskeligt lite energi i vinden.
Tja, att det skulle vara lite energi vet jag väl inte. Vi har seglat stora skepp över haven längre tid än vi eldat dem med kol/olja. (Det var tom så att när ångmaskinen kom så behöll fartygen master och segel för att kunna få strategisk räckvidd). Men det går naturligtvis inte att jämföra med ett kg uran.
Energin varierar dessutom med kuben på hastigheten, så det är snäva intervall man har att jobba med.
Nu håller man på med att iaf försöka reglera överproduktionen (artikel här), men underproduktionen är naturligtvis svårare att göra något åt. (Kanske snurra upp ett gummiband hård när det blåser och sedan släppa efter?
Ja, gruvorna är som sagt redan borta till stor del. Idag så är "in situ leeching" den dominerande brytningsmetoden.Mikael_L skrev:
Och avfall kan man som sagt redan idag göra mycket med om man bara bestämmer sig för att upparbeta. Här är dock de politiska låsningarna ännu hårdare än vad gäller kärnkraft. Så jag håller inte andan där.
Och här skall man komma ihåg att vad gäller just 100000 år, så är de flesta av de åren oro snarare än befogad risk. Man sätter som bekant slutet vid "Lika aktivt som malmen det kom ifrån", mao "inte alls". Eftersom det rör sig om exponentiella processer så kommer ganska många av de åren på slutet att vara relativt kalla. Det rör sig inte om något högaktivt avfall då, långtifrån.Mikael_L skrev:
Men som sagt, med kända tekniker (upparbetning) så går det att minska riskperioden på kvarvarande avfall till i storleksordningen 500-1000 år. En betydligt mer hanterbar tidsperiod.
![Göran.W](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/38/38617.jpg?1235384339)
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Jag håller inte med om att sydvästlänken skulle förbättra Skånes el försörjning med 800 MW för det finns ingen el att skicka i den.
Inte ens när det var smällkallt var vi ens i närheten av att utnyttja befintliga ledningar full mellan SE3 och SE4 tillgänglig kapacitet var 5100 MW av 5400 MW och vi låg på under 4000 MW när det var som kallast.
Den kan inte heller hjälpa till med frekvensstabiliteten i och med delar av den är likström.
När det går från likström till växelström så blir frekvensen samma som den är där den går över till växelström.
Inte ens när det var smällkallt var vi ens i närheten av att utnyttja befintliga ledningar full mellan SE3 och SE4 tillgänglig kapacitet var 5100 MW av 5400 MW och vi låg på under 4000 MW när det var som kallast.
Den kan inte heller hjälpa till med frekvensstabiliteten i och med delar av den är likström.
När det går från likström till växelström så blir frekvensen samma som den är där den går över till växelström.