Jag trodde i min enfald att ”s-toppar” var sådana som energiminister Anders Ygeman som hävdar att det är kommersiella beslut som ligger bakom kärnkraftsnedläggningen samtidigt som hans regering bara råkade ha chockhöjt effektskatten strax före dessa kommersiella beslut.

De tre nu aktuella är väl snarare vad som på engelska kallas back-benchers. Okända politiker som står på tillväxt eller bara fyller ut platserna i riksdagen.

En ledamot i kulturutskottet, en ledamot i finansutskottet och en ledamot i utrikesutskottet.

Kanske inte kattskit i sig, men långt ifrån några energipolitiska talespersoner eller partitoppar; snarare en intern motståndsrörelse.

Dom som borde stå högst på barrikaden och skrika är dom som håller käften..
Vidriga människor utan verklighetsuppfattning.

Person håller en död havsörn framför ett vindkraftverk för att illustrera fågelns kollision med anläggningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

108 havsörnar och 3 kungsörnar har nu dödats av vindkraftverk på Sm øla. Samtidigt hittas rapporter om örnar skadade eller dödade av vindkraftverk på flera platser i landet. Endast på Fosen i Trøndelag är 5 havsörnar hittade 2019 och 2020:
https://www.nationen.no/.../fem-havorner-funnet-dode-i.../

Norsk vindkraftsutveckling är berättelsen om en oansvarig och misslyckad administration, som försummas av naturen. Det kan inte fortsätta så här! Efter 20 års vindkraft i Norge konstaterar NOF att vi har lagt till vindkraftverken i områden med potentiellt höga konfliktnivåer, även för hotade arter som t ex hubro. Förtroendet för ledningssystemet är tunt slitet, och vi kräver stopp i vindkraftsutvecklingen i vår natur.
https://www.birdlife.no/naturforvaltning/nyheter/?id=2379

Foto från Smøla: Espen Lie Dahl
Stöd arbetet för norska natur-och fågelliv - anslut dig till NOF:
https://www.birdlife.no/organisasjonen/medlemskap/

Läs om hur vi jobbar med vindkraft:
https://www.birdlife.no/emner/?e=vindkraft

• Ledsen
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
....
108 havsörnar och 3 kungsörnar har nu dödats av vindkraftverk på Sm øla.......
Norsk vindkraftsutveckling är berättelsen om en oansvarig och misslyckad administration, som försummas av naturen. .....
Det låter mycket men frågan är hur mycket det är i relation till att man skulle använt andra energikällor.
En siffra tagen ur luften :rofl: säger inte så mycket.

I den perfekta världen hade inget djur kommit till skada.
Det finns dock system som stänger verken om de känner av närvaro runt bladen.
Installerar man sånt har man förhoppningsvis löst de problemet

Jag läste att vindkraften skulle behöva uppta 1 % av Sveriges yta för att ersätta kärnkraften. Det är absurt stora arealer om man betänker att vattenkraften inte räknas som förnybar av fundamentalister för att den kräver kraftverksdammar eller om man betänker att all övrig mänsklig verksamhet gjort att vi hårdgjort 3 % av Sveriges yta.

Jag kan inte uttala mig om just fåglarna, men det enorma frikort vindkraften fått av miljörörelsen för saker denna skulle gå man ur huse för om det fanns en annan anledning än vindkraft är fascinerande.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan inte uttala mig om just fåglarna, men det enorma frikort vindkraften fått av miljörörelsen för saker denna skulle gå man ur huse för om det fanns en annan anledning än vindkraft är fascinerande.
Vindkraftverken i Ängelholm/Helsingborg har applåderats av det lokala miljöpartiet trots fågeldöden.
https://www.hd.se/2020-03-23/vindkraftverken-fortsatter-skovla-fagelliv
All mänsklig påverkan har konsekvenser som man får väga mot fördelarna förstås, men för mig är det jättekonstigt att man kan vara för nåt sånt där, när nyttan är så väldigt liten.

Jag har inga länkar till debatten om det, det var några år sen, men en undersökning gjordes som kom fram till att det var ungefär sämsta möjliga placering av vindkraftverk i kommunen från rovfåglarnas perspektiv, men miljöpartiet valde att försvara det med "det är ju vindkraft ändå".

Samma med MP i Gbg som drev frågan om vindkraftpark i hamninloppet mot varenda miljövarning man kunde tänka sig. Det verkar dessbättre inte bli nåt med det, men att de valde att driva frågan om att få gräva fram avfall och förorena havet bara för att få några vindkraftverk extra är sanslöst.

Redigerat:
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
G
Vi borde väl åtminstone sluta med flerbarns tillägg?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår ärligt talat inte heller varför vi skulle hålla på med småreaktorer. Om spillvärmen är mycket värd och går att använda till fjärrvärme är det väl en sak, men tror någon egentligen att det skulle vara aktuellt att lägga dessa kraftverk så nära städer att det är värt det?
Nej, spillvärme till fjärrvärme fungerar inte utan värmepump. Men att bygga dem direkt för fjärrvärme skulle fungera. Och bli mycket billigare. Man slipper då turbiner, ånggeneratorer, kondensatorer osv.

Att ersätta Rosenlundsverket i Göteborg med en SMR vore smutt! Chansen att det skall hända är väl tyvärr noll... :)

Nackdelarna med småreaktorer är annars kostnader. Men fördelarna är som sagt att de kan byggas i fabrik. De levereras laddade och klara och när det är dags för omladdning/skrotning så kör man tillbaka dem till anläggningen. Man slipper alltså en massa hantering kring bränslebyte/hantering.

Eftersom de är små så kan man också (enklare) göra dem passivt kylda, eller iaf passivt nödkylda. Och vid totalhaveri så blir konsekvenserna mindre. (Jmf. SL-1 å ena sidan, och i den andra änden av skalan Tjernobyl. Eller kanske snarare TMI. Alla har hört talas om de två senare, men knapt någon den första. Skalan på olyckan lär ha inverkan. Jmf. bilolycka kontra flyg/tåg/fartygs-olycka.)

Och det går naturligtvis snabbare att bygga iom att man t ex installerar så många som man behöver för en given effekt. Själva bygget blir mest betong och markarbeten. Allt det "komplexa" kommer färdig i små kollin (vanlig lastbil) från fabriken.

Så det finns lite intressanta fördelar. Och ev. en politisk fördel. Små reaktorer är inte lika hemska som jätteblock, jmf. olyckorna ovan. Och tekniken är inte ny. Men det blir dyrare totalt sett.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Nukleär fjärrvärme är inget nytt.

Farsta värmdes från Ågestareaktorn (R3) 1964 - 1974. 80 MW värme, och 12 MW el.

Det var en liten "förstudie" inför det större verket vid Marviken.

S Soltorp40 skrev:
Nukleär fjärrvärme är inget nytt.

Farsta värmdes från Ågestareaktorn (R3) 1964 - 1974. 80 MW värme, och 12 MW el.

Det var en liten "förstudie" inför det större verket vid Marviken.
Ja, men det var som sagt en onödigt komplicerad konstruktion eftersom man gjorde kraftvärmeverk av Ågestareaktorn. Det skulle blivit både billigare och bättre om man gjort den som ren fjärrvärmereaktor.

Och den var som sagt en (liten) del av Sveriges kärnvapenprogram. (Vilket även det ledde till ytterligare komplikationer. Det är ett aber att vi fått vår civila kärnkraft från kärnvapenprogrammen. En rent civil väg hade kunnat se annorlunda ut.)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, spillvärme till fjärrvärme fungerar inte utan värmepump. Men att bygga dem direkt för fjärrvärme skulle fungera. Och bli mycket billigare. Man slipper då turbiner, ånggeneratorer, kondensatorer osv.

Att ersätta Rosenlundsverket i Göteborg med en SMR vore smutt! Chansen att det skall hända är väl tyvärr noll... :)

Nackdelarna med småreaktorer är annars kostnader. Men fördelarna är som sagt att de kan byggas i fabrik. De levereras laddade och klara och när det är dags för omladdning/skrotning så kör man tillbaka dem till anläggningen. Man slipper alltså en massa hantering kring bränslebyte/hantering.

Eftersom de är små så kan man också (enklare) göra dem passivt kylda, eller iaf passivt nödkylda. Och vid totalhaveri så blir konsekvenserna mindre. (Jmf. SL-1 å ena sidan, och i den andra änden av skalan Tjernobyl. Eller kanske snarare TMI. Alla har hört talas om de två senare, men knapt någon den första. Skalan på olyckan lär ha inverkan. Jmf. bilolycka kontra flyg/tåg/fartygs-olycka.)

Och det går naturligtvis snabbare att bygga iom att man t ex installerar så många som man behöver för en given effekt. Själva bygget blir mest betong och markarbeten. Allt det "komplexa" kommer färdig i små kollin (vanlig lastbil) från fabriken.

Så det finns lite intressanta fördelar. Och ev. en politisk fördel. Små reaktorer är inte lika hemska som jätteblock, jmf. olyckorna ovan. Och tekniken är inte ny. Men det blir dyrare totalt sett.
Det verkar som Helsingfors planerar att införa småreaktorer (SMR) för fjärrvärme:

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Genial beskrivning av skillnaden mellan energitillgång och effektbrist av
Birgitta Sparf:

"OM ATT PRATA YGEMANSKA MED SINA TONÅRINGAR"
(Kategori: Pröva inte på detta där hemma)

Tonåringen ropar från duschen:
- Mamma, schampot är slut!
- Inte alls. Tvärtom. Vi har ett överskott på schampo. På Konsum Sockenplan. De levererar schampo till mängder av nöjda kunder. Jag skulle faktiskt vilja beskriva det som ett mycket stort överskott på årsbasis!
- Varför är vi utan, då?!
- Det är marknaden som styr! Jag är medveten om att det kan fallera något i inköpsledet vissa dagar när det är väldigt kallt ute, men vi ser över de bristerna nu. Vi beräknas vara klara om cirka 15 år.
- Så jag ska alltså inte kunna tvätta håret nu, menar du?!
- Jodå, visst kan du det! Du kan tvätta håret precis när du vill.
- Men det finns ju inget schampo!
- Vi hade faktiskt mycket mera schampo här i huset 2017 än vi hade 2011. Samtidigt som vi försöker få ner schampoberoendet utifrån till ett minimum. Och vi är på god väg att nå det målet!

Som sagt: Pröva inte på detta där hemma! 1f60e.png

149849123_5566480460032332_8875388762180496632_o.jpg

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Uniper, KTH och Blykalla ansöker om bygge av ny kärnreaktorprototyp i Oskarshamn - tänkt för modulär serieproduktion.

Den kubformade reaktorn om cirka 4x4x4 meter ska byggas i Oskarshamn och kommer generera ca 55 MW. Med små modulära reaktorer kan man successivt bygga ut den klimatvänliga kärnkraften löpande, istället för via gigantiska projekt.
När det gäller produktion blir SMR-reaktorerna betydligt större men forfarande tillräcklig små för att kunna förläggas under mark tex i befintliga tunnelsystem. Detta tillför ytterligare en säkerhetsaspekt när det gäller både driftsäkerhet och obehörig påverkan.

A Alexn72 skrev:
När låg senast hela internet nere i hela Sverige så att inget kommer fram alls?
Kommer du ihåg när Hesa Fredrik gick igång över Stockholm av misstag?

Jag kommer mycket väl ihåg att grannarna stod kvar ute och grillade medan jag stängde fönster och dörrar och insåg att jag faktiskt inte har en aning om hur jag stänger av husets ventilation.

Då gick det inte att komma åt MSB's kris-sida och tidningarnas hemsidor gick inte att komma åt. Och det här var alltså när mina grannar stod kvar i godan ro och grillade.

Eller när det brann i en kabeltunnel i Kista och de hade strömavbrott i 1,5 dygn för att reservkabeln låg (såklart) i samma tunnel.

Eller när pandemin slog till och det visade sig att vi bara hade en handfull munskydd.

Vi Svenskar är på tok för blåögda och förutsätter alltid att allt kommer lösa sig.

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.