230 480 läst · 3 373 svar
230k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Jovisst går det att göra, men var är standarden och var är prylarna? Kan jag köpa materielen på Classe eller Kjell? Jag tror att det är mer realistiskt med batteribuffert i källaren som håller nere lasten på elnätet.A Alexn72 skrev:Eller så är elbilen precis färdig när du ska åka iväg på morgonen.
Din vvb startar inte precis när du har duschat utan kl 03 på natten och kl 13 när du är på jobbet.
Din värmepump avisar på 20min istället för 2min när du ändå är på jobbet. Om din hem temperatur svänger 2 grader när ingen är hemma. Men är uppe i temp när du är hemma.
Din tvättmaskin drar igång när den anser det är läge så den är klar till den tid du önskar att den är färdig.
Golvvärmen tillåts dra på så den ökar 2 grader kl 04.00 så när du går upp kl 06.00 så är golvvärmen av men det märker du inte för den är samma temperatur som vanligt.
Eller varför inte den klassiska kaffekokaren på morgonen pausar allt ovan så din toppförbrukning på morgonen håller sig konstant på 2 kw istället för 4kw under 10min
Din komfort kommer inte påverkas men elnätet kommer...
Jag tror inte du vet eller bryr dig om när ditt varmvatten produceras eller för den delen om det blandats till 40grader från 60gradigt Eller 90gradigt vatten. Så länge som du har varmvatten
Ett värre problem är vad som händer om det mojnar en längre tid. Och att ovanstående scenario ger incitament till regeringen att blunda för problemen ännu längre. Vi går mot ett samhälle med mer elförbrukning och ingen lastbalansering i världen kan råda bot på detta.
Jag håller koll på solcells- och batterimarknaden och bidar min tid. Det skulle vara intressant att se om inte tallolja skulle kunna bli ett bränsle. Jag undrar även om man inte skulle kunna modernisera kolmilorna och på så sätt få stor produktion av tjära, terpentin och träkol som skulle kunna användas som bränslen. Men jag hoppas få råd med en solcellsanläggning.
Vill du vara först så är det bara att svänga förbi Selga.A Anders_Nilsson skrev:Jovisst går det att göra, men var är standarden och var är prylarna? Kan jag köpa materielen på Classe eller Kjell? Jag tror att det är mer realistiskt med batteribuffert i källaren som håller nere lasten på elnätet.
Ett värre problem är vad som händer om det mojnar en längre tid. Och att ovanstående scenario ger incitament till regeringen att blunda för problemen ännu längre. Vi går mot ett samhälle med mer elförbrukning och ingen lastbalansering i världen kan råda bot på detta.
Jag håller koll på solcells- och batterimarknaden och bidar min tid. Det skulle vara intressant att se om inte tallolja skulle kunna bli ett bränsle. Jag undrar även om man inte skulle kunna modernisera kolmilorna och på så sätt få stor produktion av tjära, terpentin och träkol som skulle kunna användas som bränslen. Men jag hoppas få råd med en solcellsanläggning.
https://www.selga.se/sel/Produktkat...Frekvenskontroll/FREKVENSRELÄ-1-FAS/p/3864081
Sen kopplat till ett relä så har du funktionen och den är då dessutom offline.
Ännu enklare är att styra det på tid. Dvs att det går på natten
Det kan bli rätt många frekvensvakter och kontaktorer, och sen lådorna och elektrikern till detta. Så det kan bli ganska kostsamt, så incitamentet för investeringen måste vara ganska stort.
Kanske kan handla om 10-30 tusen, som alltså ska sparas in på något annat ...
Kanske kan handla om 10-30 tusen, som alltså ska sparas in på något annat ...
Nä det var enbart att visa att grejerna finns idag. I butik. Fungerande men det går att förfina det hela mycket mer och förenkla...Mikael_L skrev:
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
OK, så dessa grejer kan centralstyras med ett ISO standard protokoll från den där centraldatorn som nämndes i tråden? Jag som konsument är inte intresserad av sådant utan vill kunna beställa en standard installation.A Alexn72 skrev:
Att man kangöra något med en arduinorcliksom inte intressant, det skall finnas en standard.
OK, bra, då använder vi stål helt enkelt till denna konstruktion. Finns massor av färdiga fjädrar att välja mellan..A Anders_Nilsson skrev:
Kärnkraften är ju också subventionerad. Försäkringen vid större haverier står staten och medborgarna för. De mindre försäkring som bolagen har täcker bara just mindre missöden.tommib skrev:Apropå subventioner till vindkraft, som en del säger inte finns.
Vind har dels subventionerats direkt med rena investeringsstöd men också indirekt, och betydligt mindre uppenbart, genom att inte behöva betala för sin systempåverkan. Reglerkraften har redan funnits i form av vattenkraft så man har inte behövt installera specifik sådan pga vind. Än. I ett system som byggs från början med bara vind kommer det kosta avsevärt mycket mer att bygga ut eftersom man också måste bygga reglerkapacitet på ett eller annat sätt. Det är ett faktum som inte går att vifta bort. Att säga att industrin får stänga ner när det inte blåser är fullkomligt orealistiskt, varför skulle man acceptera det? Kostnaden för systempåverkan är för vind en externalitet man inte betalar för, lite som CO2-utsläppen är/var för fossilkraft.
Dessutom förekommer det absolut fortfarande direkta subventioner. T.ex. så är planen att subventionera havsbaserad vind genom att staten tar kostnaden för nätanslutningen.
OK, på ett ungefär, hur lång tid anser du att den standarden behöver ta att utveckla och fastlägga?A Anders_Nilsson skrev:OK, så dessa grejer kan centralstyras med ett ISO standard protokoll från den där centraldatorn som nämndes i tråden? Jag som konsument är inte intresserad av sådant utan vill kunna beställa en standard installation.
Att man kangöra något med en arduinorcliksom inte intressant, det skall finnas en standard.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
2-3 år från att arbetsgruppen startar. Alla EU-länder skall godkänna osv. Samt att det skall utvecklas mjukvara som skall certifieras, hårdvaran skall CE-märkas. Alla delkomponenter finns ju som sagts i tråden och diverse idéer om fjärrstyrning likaså.K karlmb skrev:
Men jag tror att sommaren 2023 eller 2024 är rimligt för att det skall finnas materiel som lämpar sig för installation hos konsument.
Det tar tid att få alla stora tillverkare som Siemens, Scjneider osv att komma överens. Det är ju bra om det blir ett protokoll som skalar från en Dcjuko pluginenhet till kontakter på 10A. Och robusthet är viktigt. Systemet skall kunna bryta snabbt utan att få självsvängning.
Sedan har vi hela backofficebiten. Det skall delas ut id:n, registreras vilka som har vilken utrustning som kan brytas ifrån, lagstiftning på plats etc. Vad gör man med dom som vägrar installera? Vilka fördelar får de som installersr?
Jag tror att buffertbatterier i varje villa är en snabbare lösning.
Med lagstiftning och all administration tror jag snarare att det är fem år tills vi ser detta i stor skala hos konsument.
Om vi startar idag alltså med en stor politisk vilja. Troligen är det bättre att Sverige gör detta självt på egen hand.
Men vi talar om stora kostnader för att vissa skall få försämra elnätet så jag tror det blir svårt att få politisk majoritet.
Det mest sannolika är att MP får blackouter som politiskt köttben (kom ihåg att ett av deras stora nöjen är att med förakt se på när Svenne lider) och så skapar detta en marknad för villabatterier. Troligen kommer då en kWh-skatt så man kan klämma åt de "privilegierade" som har pengar nog att smita från det solidariska lidandet med blackouter.
Jag är hemskt ledsen, men det tar inga 2-3 år för en standard som idag inte finns att tas fram med alla intressenter att uttala sig. Snarare 5 år eller mer, och sen ska det implementeras och komma ut till kund. Det är minimum ytterligare 5 år.
Och vem betalar? Inte tänker jag göra det i alla fall. Det där får någon annan pyssla med.
Sen är det den sista lilla pucken, dynamiken i elsystemet. Det här löser inga problem, för att plocka bort last påverkar i bästa fall tröghetsmomentet i mycket liten grad och i värsta fall negativt om större fabriker stänger ner.
Jag tycker spontant att tekniken är lite intressant, men det är så stora implementationsproblem att det sannolikt aldrig kommer ut i någon större omfattning så som ni önskar. Att det kommer prylar som styr ner baserat på elpris är självklart, men att få det som en räddningsplanka när allt barkar ... Det kommer ni aldrig att få. Djävulen, som bekant, sitter i detaljerna...
Och vem betalar? Inte tänker jag göra det i alla fall. Det där får någon annan pyssla med.
Sen är det den sista lilla pucken, dynamiken i elsystemet. Det här löser inga problem, för att plocka bort last påverkar i bästa fall tröghetsmomentet i mycket liten grad och i värsta fall negativt om större fabriker stänger ner.
Jag tycker spontant att tekniken är lite intressant, men det är så stora implementationsproblem att det sannolikt aldrig kommer ut i någon större omfattning så som ni önskar. Att det kommer prylar som styr ner baserat på elpris är självklart, men att få det som en räddningsplanka när allt barkar ... Det kommer ni aldrig att få. Djävulen, som bekant, sitter i detaljerna...
Det här är oerhört spännande vad gäller solceller på natten. Vad som händer på natten är att den energi som mottagits på dagen måste stråla ut i rymden på natten och den kan i princip fångas upp på samma sätt som den som strålar in på dagen.Mikael_L skrev:
Här är en artikel om det: https://www.nyteknik.se/energi/forskare-vill-fanga-solenergi-pa-natten-6438795#:~:text=Solpaneler som ger energi även,göra el av synligt ljus.&text=Solen strålar ut stora mängder infrarött ljus.
Den artikeln är 12 år gammal, här en nyare, men den är bakom betalvägg: https://www.nyteknik.se/premium/omvanda-solceller-kan-generera-el-pa-natten-6986348
Nu är det en teknik som vad jag förstår knappt är på prototypstadiet samtidigt som konventionella solceller som togs fram på 60-talet först nu ser ut att att kunna bli ekonomiskt konkurrenskraftiga på marknaden.
Men det är mycket möjligt att det är närmare kommersiellt genombrott än fusionskraft eller gen4 kärnkraft.
Vad framtiden har i sitt sköte kan mycket väl komma att överraska oss, den har en tendens att göra det.
Hur många år tog det att ta fram standarden för DCL-uttag? 25?M Millox skrev: