55 362 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
HejL L0fstr0M skrev:Hej!
Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.
Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-
Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.
Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.
Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.
Mvh Erik
Är själv hantverkare och har man flera kunder på rutten så får kunderna dela på bilersättningen 7mil i detta fall alltså 3,5 mil
Man tar inte ut 7mil på varje kund det gör bara oseriösa
Har oxå undrat över orimliga fakturor, fick förklaringen att priset man skall betala är det som hantverkaren tycker det ska kosta, summan behöver inte förankras i verkligheten. Det är marknadspriset på tjänsten helt enkelt.L L0fstr0M skrev:
Jag är helt med på din sida, sjukt hur dom kan debitera så långt ifrån värkligheten, men rent pengar mässigt låter det inte dyrt.. Själv har jag en jour kostnad på elektriker som jag ska betala, 15min arbete samt samma där, han skulle ta oss på vägen hem. Blir intressant o se fakturanL L0fstr0M skrev:Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
Vad hantverkaren tycker det ska kosta låter ju rimligt vid svartjobb, inte annars?L ljo002 skrev:
Jag tycker helt enkelt att du borde gjort detta själv.L L0fstr0M skrev:
Mer gnäll får man juh leta efter.
Det enda jag kan hålla med om är att om han sagt att han hade vägen förbi och kunde ta det för det bara var en mil mellan, då debiterar man inte 7 mil, utan två.
Sen gällande det andra, så är det inte dyrt. Det är vad det kostar att få ut en kille.
Men me ditt resonemang kunde du gått fått stått där och vänta en vecka till med en elpatron
gåendes på full fart.
1 timme som hjärnkirurg dyrtH hus520 skrev:
2 timmar som körande av bil billigt
3 milersättning enligt gällande regler.
4 Service bil om den behövs som just sådan (t.ex transport av svetsapparat eller behållare för gas? och inte transportmedel för hantverkare och hans skruvdragare och multimeter.
Någon har skrivit att alternativet är att komma med värmepumpen till verkstad.
Alternativet är också att vänta förgäves på verkstan.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tyvärr är det just ditt sätt som gör att inte en enda hantverkare vill åka iväg på småjobb.L L0fstr0M skrev:
För man vet att det alltid blir ngt gnäll om tiden.
Ibland får man helt enkelt se till, löstes problemet, löste det sig snabbt och enkelt. Är jag nöjd med slutresultatet. Är svaret ja, då kanske man ska vara glad istället för att hitta saker att bestrida.
Nästa kund som ringer och " bara " vill ha hjälp, åker man inte till.
Och det är enbart tack vare dig.
Om min man som jag nämnde ovan gör 5 minuter jobb hos 6 kunder debiterar han 6 timmar för den halvtimmen, dvs 6*3000 kr. Det mesta av det går åt till administrationen för att skicka fakturorna till kunderna, samt att dokumentera vad han gjorde hos dem.TRJBerg skrev:
Medlem
· Gävleborgs Län
· 84 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Nåja det finns gott om hantverkare som åker till privatpersoner och jobbar med glädje. Kanske slipper de också gnäll och tjafs för att de är tydliga?!I ItWasntMe skrev:
Om det alltid blir gnäll kanske man ska fundera på om man är tillräckligt tydlig innan. Förklara för kunden innan "Jag kommer fakturera minst 3 timmar även om det bara tar 5 minuter på plats. Dels för att jag har restid och annan tid som att plocka fram saker, last bilen och fakturera, dels eftersom jag reserverar tiden ifall det är mer komplicerat än förväntat". Säger man det innan så gnäller inte kunden. Vissa kunder kommer såklart tacka nej, men de skulle troligen gnällt efter om man dolt kostnaden, så de ville man inte ha ändå.I ItWasntMe skrev:
Nej det är inte kundens fel, det är säljaren som inte är tydlig.I ItWasntMe skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Det går åt båda hållen. Ryktet går om hantverkare som inte kan kommunicera med sina kunder innan. Kommunicerar man innan så blir det inget problem.P bisterfinnen skrev: