T
J Johan456 skrev:
Men snälla. ROT är idag på 30% inte 50%.
Priserna har inte ökat så mycket, du får nog belägga det du säger med lite fakta annars låter du bara som en gnällig gammal gubbe utan koll.
Läs mitt svar till Theclan strax ovan så får du lite bättre koll.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Läs mitt svar till Theclan strax ovan så får du lite bättre koll.
Och att företagen har höjt priset pga. ROT?
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Hej!

Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.

Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-

Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.

Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.

Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.

Mvh Erik
Hej
Är själv hantverkare och har man flera kunder på rutten så får kunderna dela på bilersättningen 7mil i detta fall alltså 3,5 mil
Man tar inte ut 7mil på varje kund det gör bara oseriösa
 
  • Gilla
jbr och 16 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Han luftade 2 kompressorer. Och lös med ficklampa på resten av komponenterna. Resten såg bra ut. Ska man nöja sig till vilket pris som helst så länge man får problemt löst? Eller ska det inte även vara kopplat till faktisk arbetstid ?
Har oxå undrat över orimliga fakturor, fick förklaringen att priset man skall betala är det som hantverkaren tycker det ska kosta, summan behöver inte förankras i verkligheten. Det är marknadspriset på tjänsten helt enkelt.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M
L L0fstr0M skrev:
Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
Jag är helt med på din sida, sjukt hur dom kan debitera så långt ifrån värkligheten, men rent pengar mässigt låter det inte dyrt.. Själv har jag en jour kostnad på elektriker som jag ska betala, 15min arbete samt samma där, han skulle ta oss på vägen hem. Blir intressant o se fakturan
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
T
J Johan456 skrev:
Och att företagen har höjt priset pga. ROT?
Höjt priset? Nu hänger jag inte med.
 
M
L ljo002 skrev:
Har oxå undrat över orimliga fakturor, fick förklaringen att priset man skall betala är det som hantverkaren tycker det ska kosta, summan behöver inte förankras i verkligheten. Det är marknadspriset på tjänsten helt enkelt.
Vad hantverkaren tycker det ska kosta låter ju rimligt vid svartjobb, inte annars?
 
L L0fstr0M skrev:
Han luftade 2 kompressorer. Och lös med ficklampa på resten av komponenterna. Resten såg bra ut. Ska man nöja sig till vilket pris som helst så länge man får problemt löst? Eller ska det inte även vara kopplat till faktisk arbetstid ?
Jag tycker helt enkelt att du borde gjort detta själv.
Mer gnäll får man juh leta efter.
Det enda jag kan hålla med om är att om han sagt att han hade vägen förbi och kunde ta det för det bara var en mil mellan, då debiterar man inte 7 mil, utan två.
Sen gällande det andra, så är det inte dyrt. Det är vad det kostar att få ut en kille.
Men me ditt resonemang kunde du gått fått stått där och vänta en vecka till med en elpatron
gåendes på full fart.
 
H hus520 skrev:
Vad tycker du det är värt att någon kommer ut dagen efter och fixar värmepumpen?
1 timme som hjärnkirurg dyrt
2 timmar som körande av bil billigt
3 milersättning enligt gällande regler.
4 Service bil om den behövs som just sådan (t.ex transport av svetsapparat eller behållare för gas? och inte transportmedel för hantverkare och hans skruvdragare och multimeter.
Någon har skrivit att alternativet är att komma med värmepumpen till verkstad.
Alternativet är också att vänta förgäves på verkstan.
 
L L0fstr0M skrev:
Jaja, det råder delade meningar sammanfattningsvis Kommer bestrida i vilket fall .Tack för hjälp ✌️
Tyvärr är det just ditt sätt som gör att inte en enda hantverkare vill åka iväg på småjobb.
För man vet att det alltid blir ngt gnäll om tiden.
Ibland får man helt enkelt se till, löstes problemet, löste det sig snabbt och enkelt. Är jag nöjd med slutresultatet. Är svaret ja, då kanske man ska vara glad istället för att hitta saker att bestrida.
Nästa kund som ringer och " bara " vill ha hjälp, åker man inte till.
Och det är enbart tack vare dig.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Höjt priset? Nu hänger jag inte med.
Enklast
1000 kr tidigare
2000kr nu - 30% =1400
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
En hantverkare som har 7 mil till flera kunder tillsammans - ska han debitera 7 mils kostnad och restid till flera kunder samtidigt (dvs total resekostnad debiteras för var och en av kunderna)?
Om min man som jag nämnde ovan gör 5 minuter jobb hos 6 kunder debiterar han 6 timmar för den halvtimmen, dvs 6*3000 kr. Det mesta av det går åt till administrationen för att skicka fakturorna till kunderna, samt att dokumentera vad han gjorde hos dem.
 
L L0fstr0M skrev:
Jaja, det råder delade meningar sammanfattningsvis Kommer bestrida i vilket fall .Tack för hjälp ✌️
Lycka till att få hjälp av hantverkare i framtiden. Ryktet sprider sig fort om gnälligt folk som inte fattar att service kostar. Nog bäst att flytta tillbaka till lgh kanske.
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
Fairlane
I ItWasntMe skrev:
Tyvärr är det just ditt sätt som gör att inte en enda hantverkare vill åka iväg på småjobb.
Nåja det finns gott om hantverkare som åker till privatpersoner och jobbar med glädje. Kanske slipper de också gnäll och tjafs för att de är tydliga?!
I ItWasntMe skrev:
För man vet att det alltid blir ngt gnäll om tiden.
Om det alltid blir gnäll kanske man ska fundera på om man är tillräckligt tydlig innan. Förklara för kunden innan "Jag kommer fakturera minst 3 timmar även om det bara tar 5 minuter på plats. Dels för att jag har restid och annan tid som att plocka fram saker, last bilen och fakturera, dels eftersom jag reserverar tiden ifall det är mer komplicerat än förväntat". Säger man det innan så gnäller inte kunden. Vissa kunder kommer såklart tacka nej, men de skulle troligen gnällt efter om man dolt kostnaden, så de ville man inte ha ändå.
I ItWasntMe skrev:
Nästa kund som ringer och " bara " vill ha hjälp, åker man inte till.
Och det är enbart tack vare dig.
Nej det är inte kundens fel, det är säljaren som inte är tydlig.
 
  • Gilla
swe.jocke och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
P bisterfinnen skrev:
Lycka till att få hjälp av hantverkare i framtiden. Ryktet sprider sig fort om gnälligt folk som inte fattar att service kostar. Nog bäst att flytta tillbaka till lgh kanske.
Det går åt båda hållen. Ryktet går om hantverkare som inte kan kommunicera med sina kunder innan. Kommunicerar man innan så blir det inget problem.
 
  • Gilla
bling och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.