55 368 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Ja det kan man absolut tänka sig.J jocke31 skrev:
Minimidebitering: 1 timme (eller 2, vad man nu vill)
Arbete upp till 4 timmar kostar X kronor/timme
Arbete 4-8 timmar kostar X-5% kronor/timme
Arbete 2-5 dagar kostar X-10% kronor/timme
Över det enligt överenskommelse.
Det är en möjlighet, det viktiga är inte beloppet utan att man är tydlig.
Jag har haft en hantverkare hemma som fixade jobbet på 5 minuter, fakturerade för 3 timmar plus servicebil för 1200:- (osäker på priset för bilen, men ungefär så). Han var tydlig med det redan när jag ringde att det var minimidebitering och att jobbet troligen var snabbt, men han bokade tiden ifall det var mer komplext än förväntat. Jag var nöjd. Hade jag inte fått informationen innan hade jag inte varit nöjd...
Medlem
· Västerbotten
· 215 inlägg
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-L L0fstr0M skrev:
Resekostnad 7 MIL 350 :-
= 2500 kr att betala med momsen
Inte allt för dyrt totalt sett iaf, men det låter märkligt ändå tycker jag. Ingen här i tråden verkar tycka det, men om han specifikt har frågat om han ska komma dagen efter pga att han då är 1 mil ifrån dig och du tackat ja så så bör resekostnaden vara på 1 mil. Eller 2 mil ifall han måste köra tillbaka till där han var för att ta sig hem den vägen. Jag tror knappast att han fakturerat 0 mil till den andra kunden, utan han verkar ta ut hela körsträckan från kontoret från både dig och den andra kunden för att tjäna extra.
Tre timmars arbetstid blir det knappas om han ska köra 1 mil (10 min) och fixa på plats (30 min) och möjligen köra tillbaka till dit han var (10 min). Det kan tillkomma arbete som t.ex. att fakturera och att kolla upp något inför/efter arbetet. Säg att han inte hade koll på hur det du behövde hjälp med fungerar och behövde 1 timma att kolla upp det. Totalt 2 timmar blir det i så fall möjligen.
Sant.Fairlane skrev:Ja det kan man absolut tänka sig.
Minimidebitering: 1 timme (eller 2, vad man nu vill)
Arbete upp till 4 timmar kostar X kronor/timme
Arbete 4-8 timmar kostar X-5% kronor/timme
Arbete 2-5 dagar kostar X-10% kronor/timme
Över det enligt överenskommelse.
Det är en möjlighet, det viktiga är inte beloppet utan att man är tydlig.
Jag har haft en hantverkare hemma som fixade jobbet på 5 minuter, fakturerade för 3 timmar plus servicebil för 1200:- (osäker på priset för bilen, men ungefär så). Han var tydlig med det redan när jag ringde att det var minimidebitering och att jobbet troligen var snabbt, men han bokade tiden ifall det var mer komplext än förväntat. Jag var nöjd. Hade jag inte fått informationen innan hade jag inte varit nöjd...
En bra princip som jag numer håller mig till är att aldrig ha något hemma som jag inte kan byta, underhålla eller reparera själv.
Då slipper jag stora kostnader och att vara ekonomiskt utlämnad till godtyckliga fakturor.
Då slipper jag stora kostnader och att vara ekonomiskt utlämnad till godtyckliga fakturor.
Du är väl privatkund själv ibland? Reagerar du aldrig på att något låter dyrt? Riktigt märkligt isåfall. Kanske känsligt.Egenföretagare skrev:
Hur får du det till 20000 utan rot?T tobiast skrev:Nej, för att uttrycka det kort. Rörfirmorna är också lite extrema. Tycker den enda del inom bygg som har tillstymmelse till heder är el-sidan.
Du hade också oturen att få in flera flugor på samma komocka.
Då ska dels han du först ringde till ha sitt "arvode" och sen den som faktiskt kom och den som denne påstår sig ha ringt till och haft timslånga samtal med för att kunna lufta ditt system... det är så sjukt så man måste skratta åt det men jag förstår om du kan hålla dig.
Vilka giriga... rent utsagt.
Jag skulle byta min vedpanna och tog in offerter från två lokala förmågor. Båda sa samma pris: 10 000 inkl. ROT, alltså 20 000 om jag inte haft ROT-utrymme. Pannan skulle jag köpa själv, priset gällde alltså bara jobbet och lite rör och kopplingar.
Jag gjorde det själv, tog 10 timmar effektiv tid inkl. allt. även nya rörstoser, murning, nya rör, omdragning, laddomat, inkoppling etc.
Så dom här 20 000 på mina tio timmar betyder ju 2000 kr/tim. Då jobbar rörmokarn troligtvis MINST dubbelt så fort vilket ger en minsta timpeng på 4000 kr/ tim.
Vinkar glatt till dom båda företagarna idag när jag ser dom...
Och ROT, vad är det för båg? Se exemplet ovan. Finns ju inget ROT i praktiken, de har ju bara höjt sina priser med det dubbla.
har inte blivit billigare för folk att leja hantverkare p g a ROT, det är ju rena nyset.
ROT är bara en bonus-subvention till byggarna som betalas av skattebetalarna. Så glad att jag inte betalar skatt i det här landet.
Så man ska bara vara tacksam ? Jag betalar. Han har inte gett mig något gratis. Som om jag vore skyldig att inte invända? Om alla resonerade så vet jag inte hur priserna skulle se ut idag. Märkliga kommentarer ibland.A AM86 skrev:Han fann förmodligen felet omgående också och löste det snabbt. Hur värdesätter du att han kom på kort varsel och sannolikt hade den kompetens som krävdes för att finna felet? Skulle du varit mer nöjd om en mindre begåvad röris kom ut och felsökte i 4h men kostnaden hade varit densamma?
Han återkopplade direkt, var på plats dagen efter och löste ditt problem. Känns seriöst och att då bråka om en liten faktura....
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Gå in i matbutiken, köp en liter mjölk som 10 dagar kvar innan bäst före datum.Egenföretagare skrev:
Kom hem sen och inse att det är en halv liter sur mjölk, en död sparv i paketet och kostnaden som drogs var tre gånger högre än det stod på prislappen.
Gilla läget, de är ju nästan rätt, och vad handlar det om? 30 spänn. Löjligt.. Bara gå vidare.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 374 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 374 inlägg
Det vet vi inget omT twoody skrev:
När Telia skickade en tekniker så hade han drygt tre timmars resväg tor, jobbet tog fem minuter....
Alla firmor avrundar till timmar men det är bruukligt att starta klockan när man påbörjar jobbet- kan vara så att viss material ska med utifall att, sen stoppas klockan när man återkommit till företaget
Utförs flera jobb på samma resa är det brukligt med en enklare fördelning av den "osynliga arbetsinsatsen"
Jag hade stopp i avloppet. Gick på en som hade fast pris för resa och arbete, det tog honom inte många minuter att "lösa" detta. Han hade nog en mkt bra timpenning. Jag är nöjd ändå då det var ett klart kommunicerat pris och han kom relativt snabbt. Han gav mig också "gratis" tips på hur själv lösa mindre problem.
Jag har själv inga problem att betala "mera" för bra tjänster. Men när resor och material som kunden inte kan påverka står för den största delen av debiteringen är det rimligt att de är mkt tydliga med detta alternativt ger ett fast pris för detta. Likaså om de ska komma ut och kolla, för att sen komma tillbaka och göra jobbet. Bättre "baka in" allt i samma pris isåfall.
Annars, jag betalar givetvis resan till mig, men det måste vara rimligt.
Hade en elektriker som kom till mig, där hade han närmare till mig än till jobbet och då tror jag faktiskt de sa att de skulle ta faktisk restid från honom till mig då han skulle vara där flera heldagar och när han åkte på annat akut jobb så har jag för mig han sa han att han strök restiden den dagen. Det är väl fair för alla parter bara man gör upp det i förväg, elektrikern kan spara en "privatresa" till jobbet och jag får betala något mindre för resan till mig. Hade de tagit betalt från firman (för att han tex ska hämta bil, material etc) så hade jag inte velat betala för tiden han ev stod i köer inifrån stan om det var fritt blås från firman till mig (men längre sträcka). Har man gjort upp att det är faktisk tid så är det helt ok att betala för köer inne i stan även om kontoret deras är åt andra hållet. Lika med ev högre taxa pga kväll / helg etc. Om jag ber om det är det OK, om de klantar till det och åker på andra jobb för att sen måsta jobba över hos mig en helg för att klara den tid de lovat så vill jag inte betala för det...
Jag har själv inga problem att betala "mera" för bra tjänster. Men när resor och material som kunden inte kan påverka står för den största delen av debiteringen är det rimligt att de är mkt tydliga med detta alternativt ger ett fast pris för detta. Likaså om de ska komma ut och kolla, för att sen komma tillbaka och göra jobbet. Bättre "baka in" allt i samma pris isåfall.
Annars, jag betalar givetvis resan till mig, men det måste vara rimligt.
Hade en elektriker som kom till mig, där hade han närmare till mig än till jobbet och då tror jag faktiskt de sa att de skulle ta faktisk restid från honom till mig då han skulle vara där flera heldagar och när han åkte på annat akut jobb så har jag för mig han sa han att han strök restiden den dagen. Det är väl fair för alla parter bara man gör upp det i förväg, elektrikern kan spara en "privatresa" till jobbet och jag får betala något mindre för resan till mig. Hade de tagit betalt från firman (för att han tex ska hämta bil, material etc) så hade jag inte velat betala för tiden han ev stod i köer inifrån stan om det var fritt blås från firman till mig (men längre sträcka). Har man gjort upp att det är faktisk tid så är det helt ok att betala för köer inne i stan även om kontoret deras är åt andra hållet. Lika med ev högre taxa pga kväll / helg etc. Om jag ber om det är det OK, om de klantar till det och åker på andra jobb för att sen måsta jobba över hos mig en helg för att klara den tid de lovat så vill jag inte betala för det...
Jag får ingenting till nånting.Theclan skrev:
20 000 var rörfirmornas ursprungspris för arbetet att installera pannan. Med ROT-avdraget (50% på arbetskostnaden) skulle det bli 10 000. Allt enligt dom själva, inte enligt mig...
Offerterna togs in 2014 när avdraget på arbetskostnaden var 50%.
Dum hantverkare som kläckte ur sig att an va i närheten nästa dag rimligt hade varit att dela på milen och framkörningen
Det kanske inte handlar om summan egentligen men sättet att 2 eller fler kunder skall betala för hela resan
O alla milen,jag hade alla gånger klagat sen tar man ju såklart betalt för faktisk tid 3,5 mil enkel ca 30min körning 30min på plats säg 1 timme från man drar i handbromsen på gården tills man åker därifrån
Så max 2tim om man tar betalt för hela timmar
Det kanske inte handlar om summan egentligen men sättet att 2 eller fler kunder skall betala för hela resan
O alla milen,jag hade alla gånger klagat sen tar man ju såklart betalt för faktisk tid 3,5 mil enkel ca 30min körning 30min på plats säg 1 timme från man drar i handbromsen på gården tills man åker därifrån
Så max 2tim om man tar betalt för hela timmar
Jag tycker det är dyrt pga av att jag skulle inte bli förvånad om den "andra kunden" förmodligen fått exakt samma kostnad i resa + bilkostnader. Vilket som Mikael_L påpekade inte skulle vara okej. Speciellt eftersom hanverkaren frågade om det gick bra att vänta tills dagen efter då han ändå var i närheten. Man få ju hoppas att hantverkaren frågade detta för att han ville att kunden skulle få det lite billigare. I annat fall tycker jag nog att den hantverkaren är en ockrare.H hempularen skrev:Jag tycker Mikael har skrivit ungefär som jag tänker också.
När det gäller resvägen/tiden.
Jag förstår inte riktigt av tråden, men firman som TS ringde, hur långt ifrån låg den?
Resväg som debiteras, skall ju normalt sett utgå ifrån den anlitade firman, oavsett var arbetskraften råkar bo. Sedan, om det gäller lite längre sträckor så bör givetvis kostnaden (resväg + restid) för resan delas någorlunda om det är flera kunder som hanteras under en längre resa.
Nu vet vi ju inte var de olika punkterna firman, kund A och kund B ligger i förhållande till varandra. Men i värsta fall kan ju reparatören har fått köra 4,5 mil till kund A, tagit en paus där och kört 1 mil till kund B, kört 1 mil tillbaka till A, och senare 4,5 mil tillbaka. I så fall har det ju körts 11 mil som skall delas på något sätt. Antingen 5,5 mil per kund, eller att A betalar för ena 4,5 mils resan, kund B betalar en 4,5 mils resa plus de två extra milen = 6,5 mil.
Oavsett hur man lägger upp det så blir det inte en dramatisk skillnad mot att bli debiterad 7 mil. Med avrundningseffekter för restid, så blir det sannolikt samma restid oavsett hur man ser på det, men möjligen en överdebitering av 1 mil bilersättning för 50 kr.
Jag skulle nog svälja det. Ett annat sätt att se på det, som jag tror många här i tråden uttrycker, är att 2500 kr för en reparation av en värmepump är (tyvärr) inte så dyrt eller ovanligt.
Om däremot den anlitade firman ligger typ 1 mil bort, då blir det en helt annan femma.
Men snälla. ROT är idag på 30% inte 50%.T tobiast skrev:Nej, för att uttrycka det kort. Rörfirmorna är också lite extrema. Tycker den enda del inom bygg som har tillstymmelse till heder är el-sidan.
Du hade också oturen att få in flera flugor på samma komocka.
Då ska dels han du först ringde till ha sitt "arvode" och sen den som faktiskt kom och den som denne påstår sig ha ringt till och haft timslånga samtal med för att kunna lufta ditt system... det är så sjukt så man måste skratta åt det men jag förstår om du kan hålla dig.
Vilka giriga... rent utsagt.
Jag skulle byta min vedpanna och tog in offerter från två lokala förmågor. Båda sa samma pris: 10 000 inkl. ROT, alltså 20 000 om jag inte haft ROT-utrymme. Pannan skulle jag köpa själv, priset gällde alltså bara jobbet och lite rör och kopplingar.
Jag gjorde det själv, tog 10 timmar effektiv tid inkl. allt. även nya rörstoser, murning, nya rör, omdragning, laddomat, inkoppling etc.
Så dom här 20 000 på mina tio timmar betyder ju 2000 kr/tim. Då jobbar rörmokarn troligtvis MINST dubbelt så fort vilket ger en minsta timpeng på 4000 kr/ tim.
Vinkar glatt till dom båda företagarna idag när jag ser dom...
Och ROT, vad är det för båg? Se exemplet ovan. Finns ju inget ROT i praktiken, de har ju bara höjt sina priser med det dubbla.
har inte blivit billigare för folk att leja hantverkare p g a ROT, det är ju rena nyset.
ROT är bara en bonus-subvention till byggarna som betalas av skattebetalarna. Så glad att jag inte betalar skatt i det här landet.
Priserna har inte ökat så mycket, du får nog belägga det du säger med lite fakta annars låter du bara som en gnällig gammal gubbe utan koll.