55 321 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Hej här är ett hjälpmedel när det gäller vvs arbeten en bra mått stock, när de gäller värmepump service brukar första besöket 1 timmen kosta ungefär 1875:- med framkörning, och andra besöket runt 800:- timmen och framkörning runt 500:- osv. Prisbild i väst Sverige ungefärlig prisbild på service arbeten. Obs tiden räknas från företaget till kund och tillbaka till företaget och redovisning material och tid. Och vi som anställda vill få våra 8 Tim i lön per dag.L L0fstr0M skrev:Hej!
Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.
Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-
Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.
Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.
Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.
Mvh Erik
- Minsta debitering (utgår på alla arbeten upp till 1 timme)
- Rörmontör 725:- - 800er timme
- Tillägg om kund tillhandahåller material 150-200:- per timme
- Bilkostnad Ca 500:-
Betalningsvillkor 10 dagar för privatpersoner
I debiteringen ingår arbetsledning, lön, försäkringar och resor under ordinarie arbetstid 7-16.00.
Tiderna för arbetena innefattar lastning av servicebil, restid till platsen där arbetet utförs samt själva arbetstiden på plats och sedan dokumentering av material som använts och restid tillbaka.
Orka inte läsa allt men om man förutsätter att firman talar sanning så skicka de en annan kille än den ursprungliga uppgörelsen som inte var i närheten. 3,5 mil enkel resa med förberedelse, kanske inte hade all utrustning för att serva en bergvärmepump och plockar in extra grejer. Då blir det nästan 3 timmar och de flesta företag debiterar påbörjad hel eller halvtimme.
Sen låter det som någon förmedlar jobb och då låter det billigt tycker jag då det blir en mellanhand.
Jobbar som som montör och ett tag hade firman kontrakt med Elgiganten och då tog de 1500 för alla förmedlade jobb montage vp, vart förlustaffär.
Sen låter det som någon förmedlar jobb och då låter det billigt tycker jag då det blir en mellanhand.
Jobbar som som montör och ett tag hade firman kontrakt med Elgiganten och då tog de 1500 för alla förmedlade jobb montage vp, vart förlustaffär.
Redigerat:
Frågan är väl om det är värt 2500 att få det fixat, inte hur lång tid det tog?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 907 inlägg
Nja både och anser jag. Om man får en prisuppgift på X kronor per timme och arbetet tar X timmar så ska rimligtvis fakturan vara på 2X (plus restid, material etc).S Simsgrodan skrev:
Om jag går på krogen och beställer en köttbit som det står kostar 200:-, så är det 200:- jag ska betala även om biten var så bra så den var värd det dubbla.
Om man bara tittar på värdet av vara/tjänst så borde man ge offert i fastprisform och överhuvudtaget inte diskutera timpris eller restid etc.
Redigerat:
Ja, det som kan diskuteras var väl vem som ska ta kostnaden att han ringde in en annan reparatör, därav den extra resan. Men jag förstod att man hade inte diskuterat pris. Då tror jag det är klokare att bara konstatera att man lärt sig något. Och att få en fungerande pump och lära sig att inte be om ett jobb utan att komma överens om pris är billigt för 2500. Själv lärde jag mig för några år sedan när jag beställde ett plattsättning att man också ska speca ganska noggrannt vad som ska göras. Blev ett ok jobb, men hade jag räknat med de genvägar de tog hade jag inte accepterat priset. Har precis beställt ett annat jobb, får se om jag lyckas nu.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Jag hade några stråtrövare hemma (elektriker)
Jag ifrågasatte deras framkörningsavgift/bilavgift eftersom det massa korta sessioner dom var på plats.
Då sa vederbörande, inga problem, vi delar i 8 och gångrar med tiden vi är där den dagen.
Låter skäligt, men vi får väl se när fakturan kommer
Jag ifrågasatte deras framkörningsavgift/bilavgift eftersom det massa korta sessioner dom var på plats.
Då sa vederbörande, inga problem, vi delar i 8 och gångrar med tiden vi är där den dagen.
Låter skäligt, men vi får väl se när fakturan kommer
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
När fakturan väl kom var det inte alls som sagts utan en hel#*^% massa framkörningar till fullpris.Bowman skrev:
Och en 50% högre faktura än estimatet..
Fortsättning följer..
Hederlig bransch!
Det ni avtalat gäller. Bestrid fakturan.Bowman skrev:
Hantverkare är den tjänstesektor som får mest klagomål. https://www.konsumentverket.se/glob...rige-klagomal-topp-5-2017-konsumentverket.pdf
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Tack för länken.P Puhnallen skrev:
Jag har redan gjort detta, inväntar nästa bud.
Jag är så himla trött på att man inte kan ha en rimlig affärsuppgörelse utan bedrägeri bara.
Hade jag jobbat så i mitt yrke hade man åkt i fängelse.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Var ju inga större problem att få rätt. Jag hade dokumentationen, och vet mina rättigheter.
Ftg hade ignorerat överenskommelsen vi hade och bara kört på. Så verkar man jobba, lättast att inte fråga och sen bara ta betalt det man har lust.
Så denna gången togs 20-25.000:- bort efter mina krav.
Men som sagt innan, så här har 90% av alla fakturor av alla olika hantverkare funkat under 1-2år av ombyggnationer. (Och 10 år av andra byggnationer)
Detta innebär bara senaste året ett par hundra tusen som jag har fått ifrågasätta. Och fått rätt.
”Enstaka hantverkare är rötägg” mmm visst.
En sjuk bransch med bedragare.
Så dokumentera och ifrågasätt, ta inte vad som helst.
Ftg hade ignorerat överenskommelsen vi hade och bara kört på. Så verkar man jobba, lättast att inte fråga och sen bara ta betalt det man har lust.
Så denna gången togs 20-25.000:- bort efter mina krav.
Men som sagt innan, så här har 90% av alla fakturor av alla olika hantverkare funkat under 1-2år av ombyggnationer. (Och 10 år av andra byggnationer)
Detta innebär bara senaste året ett par hundra tusen som jag har fått ifrågasätta. Och fått rätt.
”Enstaka hantverkare är rötägg” mmm visst.
En sjuk bransch med bedragare.
Så dokumentera och ifrågasätt, ta inte vad som helst.
Produkter som diskuteras i tråden