55 321 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Det har jag aldrig sagt, vi pratar om fallet med "20 minuters lyftjobb" som debiterades som 2 timmar, det krävs inte mycket tankeverksamhet för att förstå att det SKULLE kunna ingår 2 timmars jobb även om det bara var 20 minuter på plats.L lillefar skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
1: Menar du att bara för att du känner någon som kör en renault som är äldre än 6 år så är det bevis för att renault är bättre bilar än VW?Dan_Johansson skrev:
2: Så det är du som bestämmer när man får byta bil som hantverkare? Du har ju ett fritt val att välja hantverkaren med en rostig 10 år gammal bil eller hantverkaren med en ny bil. Det är ju det som är det fina och jag förstår inte ens varför vi har diskussionen? OM hantverkare inte hade utrymme i sin ekonomi att köra nyare bil så hade dom inte heller gjort det.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Nu verkar du dock sakna förmågan att ta till dig text och ha otur när du tänker, vilket är beklagligt, men jag försöker igen för alla hade det inte så lätt i skolan... man får även ge ett skadeskjutet djur en chans.S SueCia skrev:
Nu hade jag och kranföraren kontakt via telefon, då han passade in vårt lyft mellan några större jobb. Alltså var den avtalade tiden flexibel och han var på plats på några minuter och allt gick väldigt smidigt.
Avslutningsvis sa kranföraren att han fått infon att de skulle fakturera 2h trots att det gick så snabbt då det var ett så litet jobb. Så det jag tycker var felaktigt var att någon mindebitering aldrig nämndes när jag gjorde beställningen, vilket inte gjordes med kranföraren(att man normalt fakturerar heltimme är underförstått). För att förtydliga så var detta en lastbil med styckegodskran.
Snälla, dra inte den om att det tar en timme att fixa fakturan också, dina svårigheter behöver inte projiceras på andra. Normalt sett har man bakat in detta i timpriset.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 183 inlägg
Tydligen så var det ju en hantverkare som kände att hans VW var såpass dålig efter 6 år så han måste köpa ny, men klagade på bonus/malus, och att han var tvungen att lägga den extra kostnaden på sina kunder. Därför har vi diskussionen.S SueCia skrev:1: Menar du att bara för att du känner någon som kör en renault som är äldre än 6 år så är det bevis för att renault är bättre bilar än VW?
2: Så det är du som bestämmer när man får byta bil som hantverkare? Du har ju ett fritt val att välja hantverkaren med en rostig 10 år gammal bil eller hantverkaren med en ny bil. Det är ju det som är det fina och jag förstår inte ens varför vi har diskussionen? OM hantverkare inte hade utrymme i sin ekonomi att köra nyare bil så hade dom inte heller gjort det.
För att återknyta till trådämnet så får vi ju hoppas att det syns på milersättningen helt enkelt...
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
va less man blir som hantverkare att läsa om folk som beklagar sig över hantverkare som gjort ett dåligt jobb eller det blev så himla dyrt .
3 saker
1.Ta fast pris , då vet du vad det kostar , passar inte det ,gör det själv ,svårare än så är det inte .
2. Tar du löpande , då får man ju betala vad dom fakturerar
3. 9 fall av 10 som jag får återställa eller laga efter nån annan så är det den billigaste hantverkaren som kund anlitat för jobbet från början , ja då får kunden skylla sig själv helt enkelt .
Slutligen
tycker du en bra hantverkare är dyr ?
Prova en billig ..
3 saker
1.Ta fast pris , då vet du vad det kostar , passar inte det ,gör det själv ,svårare än så är det inte .
2. Tar du löpande , då får man ju betala vad dom fakturerar
3. 9 fall av 10 som jag får återställa eller laga efter nån annan så är det den billigaste hantverkaren som kund anlitat för jobbet från början , ja då får kunden skylla sig själv helt enkelt .
Slutligen
tycker du en bra hantverkare är dyr ?
Prova en billig ..
Nja, som hantverkare så får man förhålla sig till konsumenttjänstlagen och eventuella prisuppskattningar man lämnat, se två paragrafer nedan.pelle plåttak skrev:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Så ett bra sätt att få kontroll på kostnaden innan man kör igång på löpande är att be om en ungefärlig prisuppgift. Då vet man att om inget oförutsett inträffar så kan det inte dra iväg mer än 15%.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
nu jämför du äpplen och päron
tar du löpande får du betala det som faktureras . Det kunden kan göra är att begära att specficera vad fakturan innehåller.
Att man begär en ungefärlig prisuppgift är nått helt annat . Det är som att jämföra ett fast pris +- 15% , och det har jag inte skrivit nånting om.
tar du löpande får du betala det som faktureras . Det kunden kan göra är att begära att specficera vad fakturan innehåller.
Att man begär en ungefärlig prisuppgift är nått helt annat . Det är som att jämföra ett fast pris +- 15% , och det har jag inte skrivit nånting om.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om man kör på löpande men innan har bett om en ungefärlig prisuppgift så är det fortfarande löpande. Fast pris är något helt annat.pelle plåttak skrev:nu jämför du äpplen och päron
tar du löpande får du betala det som faktureras . Det kunden kan göra är att begära att specficera vad fakturan innehåller.
Att man begär en ungefärlig prisuppgift är nått helt annat . Det är som att jämföra ett fast pris +- 15% , och det har jag inte skrivit nånting om.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
löpande kan bli ex vis 5000 eller 20000 , det jag skrev kunden vet inte alls vad det kommer att kostaM mr_bygg skrev:
ungefärligt pris 10000 kan bli kan bli minst 8500 eller högst 11500 det du skrev
sen att du slänger dig med paragrafer gör mig bara irriterad .
Varför blir du irriterad över referenser till konsumenttjänstlagen? Det är ju den som reglerar vad som gäller vid försäljning av tjänster till privatkunder som vi diskuterar här.pelle plåttak skrev:
Jag förstår inte ditt resonemang alls. Det finns ingen minst -15%-regel på en lämnad ungefärlig prisuppgift som ger hantverkaren rätt att debitera minst 8500 som i ditt exempel. Det är fortfarande löpande och kunden betalar för faktiska kostnader. Så har en ungefärlig prisuppgift lämnats som i ditt exempel på 10 000 och det visar sig att kostnaden blev 3000 är det summan som kunden betalar.
Om kunden inte har bett om en ungefärlig prisuppgift så kan det så klart sluta på vad som helst men oavsett så gäller paragraferna som jag refererade till i konsumenttjänstlagen så det går inte att fakturera vad som helst bara för att det är löpande.
Fast (Hur utbrett det än är hos er hantverkare) man får ändå inte syssla med bedrägeri. Man får inte fakturera mer tid än vad man lagt ner och man får inte fakturera restid man inte haft.pelle plåttak skrev:nu jämför du äpplen och päron
tar du löpande får du betala det som faktureras . Det kunden kan göra är att begära att specficera vad fakturan innehåller.
Att man begär en ungefärlig prisuppgift är nått helt annat . Det är som att jämföra ett fast pris +- 15% , och det har jag inte skrivit nånting om.
Så nej, som kund ska man inte blint betala vad man faktureras. Det finns faktiskt ärliga hantverkare, även om du inte är det
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Tack för rättelse , skall vara naturligtvis bara max 15 % upp och inget annat
Det jag menar är att jag har skrivit löpande och så får man betala vad det kostar . Sen skriver du om ungefärligt pris och hur man får inte ta betalt hur man vill.
Antingen så förklarar jag dåligt eller så är det du som skriver om nått annat än det jag menar .
För att förtydliga
Löpande pris utan ungefärligt pris. = Betala det , det kostar.
Pris med ungefärligt pris =. Fast pris med max 15% upp. Kund vet vad det kommer att kosta som max.
Är vi överens så långt?
Det jag menar är att jag har skrivit löpande och så får man betala vad det kostar . Sen skriver du om ungefärligt pris och hur man får inte ta betalt hur man vill.
Antingen så förklarar jag dåligt eller så är det du som skriver om nått annat än det jag menar .
För att förtydliga
Löpande pris utan ungefärligt pris. = Betala det , det kostar.
Pris med ungefärligt pris =. Fast pris med max 15% upp. Kund vet vad det kommer att kosta som max.
Är vi överens så långt?
Nej, inte riktigtpelle plåttak skrev:Antingen så förklarar jag dåligt eller så är det du som skriver om nått annat än det jag menar .
För att förtydliga
Löpande pris utan ungefärligt pris. = Betala det , det kostar.
Pris med ungefärligt pris =. Fast pris med max 15% upp. Kund vet vad det kommer att kosta som max.
Är vi överens så långt?
Löpande pris utan ungefärligt pris. = Betala det , det kostar.
Pris med ungefärligt pris = Löpande, men max 15% upp på lämnad uppskattning. Kund vet vad det kommer att kosta som max om inget oförutsett inträffar.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Va?L lillefar skrev:Fast (Hur utbrett det än är hos er hantverkare) man får ändå inte syssla med bedrägeri. Man får inte fakturera mer tid än vad man lagt ner och man får inte fakturera restid man inte haft.
Så nej, som kund ska man inte blint betala vad man faktureras. Det finns faktiskt ärliga hantverkare, även om du inte är det
Vi fakturerar den tid vi ägnat åt kunden , sen om vi sitter i bilen, tillverkar i verkstan, hämtar material , eller är hos kund och monterar spelar liksom ingen roll. Har inte skrivit nått annat
Vet inte om du blivit ordentligt lurad av nån hantverkare tidigare eller om du bara är allmänt otrevlig mot hantverkare .
slänga ur dig såna personpåhopp kan du sluta med för det är både barnsligt och otrevligt för oss på forumet som faktiskt tar oss tid och kan hjälpa andra människor
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
med såna personpåhopp som ovan som Lillefar skriver , så tackar jag för mig i denna tråd,
hoppas ni lyckas med hantverkarvalet
mvh
hoppas ni lyckas med hantverkarvalet
mvh