pelle plåttak pelle plåttak skrev:
med såna personpåhopp som ovan som Lillefar skriver , så tackar jag för mig i denna tråd,
hoppas ni lyckas med hantverkarvalet

mvh
Jag tror att ni bara missförstår varandra. Du skrev ovan "tar du löpande får du betala för det som faktureras" - jag förstår att du då menar att då får man betala för den tid som faktiskt är nedlagd och som faktureras. Tyvärr går det också att tolka som att det är fritt att fakturera vad man vill bara för att det är löpande - vilket naturligtvis är felaktigt och säkert inte det du menar.

/Krille

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu verkar du dock sakna förmågan att ta till dig text och ha otur när du tänker, vilket är beklagligt, men jag försöker igen för alla hade det inte så lätt i skolan... man får även ge ett skadeskjutet djur en chans.

Nu hade jag och kranföraren kontakt via telefon, då han passade in vårt lyft mellan några större jobb. Alltså var den avtalade tiden flexibel och han var på plats på några minuter och allt gick väldigt smidigt.
Avslutningsvis sa kranföraren att han fått infon att de skulle fakturera 2h trots att det gick så snabbt då det var ett så litet jobb. Så det jag tycker var felaktigt var att någon mindebitering aldrig nämndes när jag gjorde beställningen, vilket inte gjordes med kranföraren(att man normalt fakturerar heltimme är underförstått). För att förtydliga så var detta en lastbil med styckegodskran.

Snälla, dra inte den om att det tar en timme att fixa fakturan också, dina svårigheter behöver inte projiceras på andra. Normalt sett har man bakat in detta i timpriset.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu verkar du dock sakna förmågan att ta till dig text och ha otur när du tänker, vilket är beklagligt, men jag försöker igen för alla hade det inte så lätt i skolan... man får även ge ett skadeskjutet djur en chans.

Nu hade jag och kranföraren kontakt via telefon, då han passade in vårt lyft mellan några större jobb. Alltså var den avtalade tiden flexibel och han var på plats på några minuter och allt gick väldigt smidigt.
Avslutningsvis sa kranföraren att han fått infon att de skulle fakturera 2h trots att det gick så snabbt då det var ett så litet jobb. Så det jag tycker var felaktigt var att någon mindebitering aldrig nämndes när jag gjorde beställningen, vilket inte gjordes med kranföraren(att man normalt fakturerar heltimme är underförstått). För att förtydliga så var detta en lastbil med styckegodskran.

Snälla, dra inte den om att det tar en timme att fixa fakturan också, dina svårigheter behöver inte projiceras på andra. Normalt sett har man bakat in detta i timpriset.
Trist attityd :( Personangrepp är lite väl lågt, men det brukar vara ett tecken på att man tappat alla argument och då måste försvara sig.

Hur som helst, om du inte vill betala för faktiskt tidsåtgång på ett jobb så bör du be om fast pris, det är nog det enda tipset jag kan ge dig tyvärr. Hoppas dina framtida erfarenheter med hantverkare går bättre!

S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tydligen så var det ju en hantverkare som kände att hans VW var såpass dålig efter 6 år så han måste köpa ny, men klagade på bonus/malus, och att han var tvungen att lägga den extra kostnaden på sina kunder. Därför har vi diskussionen.

För att återknyta till trådämnet så får vi ju hoppas att det syns på milersättningen helt enkelt...
Det är självklart att nya skatter som belastar hantverkaren måste tas ut på kunderna, det är grundläggande ekonomi. Men ja, vi släpper bilfrågan nu, i slutändan kan kunden ALLTID välja bort en hantverkare med ny bil om man vill.

richardtenggren
S SueCia skrev:
Trist attityd :( Personangrepp är lite väl lågt, men det brukar vara ett tecken på att man tappat alla argument och då måste försvara sig.

Hur som helst, om du inte vill betala för faktiskt tidsåtgång på ett jobb så bör du be om fast pris, det är nog det enda tipset jag kan ge dig tyvärr. Hoppas dina framtida erfarenheter med hantverkare går bättre!
Dumt att kasta sten i glashus, själv är jag öppensinnad realist.

Det är intressant att du verkar tro dig sitta inne på fakta, fast du uppenbart saknar insyn i "fallet". Om det hade varit som du säger så hade ju kranföraren sagt det och inte att det var ett så litet och snabbt jobb att de ändå behövde debiterar två timmar.

Oavsett, så betalde jag då det bara handlade om småpengar, men rent principiellt var det fel att inte nämna någon om mindebitering anser jag.

Det viktigaste är många gånger kommunikation och ärlighet, hade det meddelats vid beställningen hade det aldrig "retat" mig.
Så lätt att undvika liknande saker med god kommunikation och ärlighet, vilket jag försöker efterleva i mitt arbete.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Tydligen så var det ju en hantverkare som kände att hans VW var såpass dålig efter 6 år så han måste köpa ny, men klagade på bonus/malus, och att han var tvungen att lägga den extra kostnaden på sina kunder. Därför har vi diskussionen.

För att återknyta till trådämnet så får vi ju hoppas att det syns på milersättningen helt enkelt...
Det var jag som bytte bil trots att den gamla bara var 6 år gammal. Förresten var det inget fel på bilen annat än att tiden går, så skulle jag köra ytterligare 3 år med samma bil så har jag ingenting att komma med vid inbyte.

Är det konstigt att jag vill köpa ny bil en gång? Det är faktiskt första gången i hela mitt liv som jag köper en spritt ny bil. Det blir dessutom min sista firmabil, för nu har jag skrivit ett 5-årigt leasingavtal och när det går ut år 2024 så är det dags för mig att gå i pension. Det finns ju vissa köper spritt nya bilar vart tredje år så vad är det för ovanligt med mitt agerande?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L
Jag för min del tycker väl inte att det är märkligt på något vis, att du vill byta bort en 6 år gammal bil.

Visst finns det hantverkarfirmor som nöter på sina bilar ännu längre, kanske 10 år också. Men samtidigt finns det ju de som hela tiden leasar nya på 3-årskontrakt, och alltså får ännu högre bilkostnad än dig.

Man väljer själv, pengarna för bilen måste flyta in på något vis, men vill man ha en fräsch bil och man har råd med det så är det väl inget att orda om.

Andra (jag t.ex) kör med äldre bil, inköpt begagnat, och får istället ut mer pengar i handen vid månadens slut, för att jag inte bryr mig så mycket om hur bilen är, så länge den fraktar mitt arsle och verktygen dit jag ska.
Men förra, som hade trasigt avgassystem i slutet, skämdes jag lite över inför kunderna. :)

mudder mudder skrev:
Det var jag som bytte bil trots att den gamla bara var 6 år gammal. Förresten var det inget fel på bilen annat än att tiden går, så skulle jag köra ytterligare 3 år med samma bil så har jag ingenting att komma med vid inbyte.

Är det konstigt att jag vill köpa ny bil en gång? Det är faktiskt första gången i hela mitt liv som jag köper en spritt ny bil. Det blir dessutom min sista firmabil, för nu har jag skrivit ett 5-årigt leasingavtal och när det går ut år 2024 så är det dags för mig att gå i pension. Det finns ju vissa köper spritt nya bilar vart tredje år så vad är det för ovanligt med mitt agerande?
Nä, det är väl inget konstigt med det? Men man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar... Just nu är det bonus/malus som gäller helt enkelt....

• Gilla
mudder
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Klart som fan det har med rost att göra. Det kan t.o.m förvärra det.

Avfettning ovanför fönsterlisten = rost i dörrarna.
Att du spolar underredet är på INGET sätt en garanti för att bilen inte börjar rosta i balkarna, du kan t.o.m skynda på processen om du blöter upp och flyttar saltet in i trösklar eller balkar så att det får ligga där och götta sig ordentligt. Att tvätta bilen utvändigt skyddar dig mot den minst allvarliga rosten och det är ytrosten.
Ok så du menar att man ska aldrig tvätta eller sköta om bilen för om man gör det får man rost.
Ja jag gör tvärt om alla är vi olika.

• Wow
mudder
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
Men tänk om hans andra kund tycker likadant? Dvs att du borde betala hans restid och bilen eftersom han var hos dig innan?

Jobbar själv som hantverkare och tyvärr möter man allt för ofta detta. Det tycks finnas kunder som tror att vi teleporteras, i vart fall att bilen är både gratis att ha och går på luft samt är helt servicefri. Samtidigt tror en del att Gud sitter och kastar ner pengar för att täcka min lön när jag inte är ute hos kund. I själva verket kanske er rörmokare fick jobba livet ur sig eller övertid hos sin andra kund för att hjälpa er. Det tackade ni inte för. Och den ständiga och oerhört tröttsamma diskussionen, NÄR avslutas min arbetsdag? Är det när jag går ut från kunden? Är det rimligt att jag ska köra företagets bil till firman, byta om till privata kläder, skriva tid, faktureringsunderlag och beställa material till nästa dag på min fritid???
Vill du jobba gratis Lofstrom? I så fall är du hjärtligt välkommen till mig, säg bara till så ska jag ta emot dig med öppna armar.

PS Bergvärme är en rätt dyr uppvärmningsform. Om man tycker 2500 är dyrt, vilket inte ens täcker en månads inbetalning till banken för värmepumpen, ska man nog överväga annan uppvärmning. En underhållsfri och driftsäker form kanske? DS

• Gilla
mudder
  • Laddar…
F Fredrik077 skrev:
Men tänk om hans andra kund tycker likadant? Dvs att du borde betala hans restid och bilen eftersom han var hos dig innan?

Jobbar själv som hantverkare och tyvärr möter man allt för ofta detta. Det tycks finnas kunder som tror att vi teleporteras, i vart fall att bilen är både gratis att ha och går på luft samt är helt servicefri. Samtidigt tror en del att Gud sitter och kastar ner pengar för att täcka min lön när jag inte är ute hos kund. I själva verket kanske er rörmokare fick jobba livet ur sig eller övertid hos sin andra kund för att hjälpa er. Det tackade ni inte för. Och den ständiga och oerhört tröttsamma diskussionen, NÄR avslutas min arbetsdag? Är det när jag går ut från kunden? Är det rimligt att jag ska köra företagets bil till firman, byta om till privata kläder, skriva tid, faktureringsunderlag och beställa material till nästa dag på min fritid???
Vill du jobba gratis Lofstrom? I så fall är du hjärtligt välkommen till mig, säg bara till så ska jag ta emot dig med öppna armar.

PS Bergvärme är en rätt dyr uppvärmningsform. Om man tycker 2500 är dyrt, vilket inte ens täcker en månads inbetalning till banken för värmepumpen, ska man nog överväga annan uppvärmning. En underhållsfri och driftsäker form kanske? DS
Här tänker jag att tydliga, detaljerade fakturor kan vara till hjälp?

• Gilla
Bowman och 1 till
  • Laddar…
Här tänker jag att tydliga, detaljerade fakturor kan vara till hjälp?
Givetvis ska fakturor innehålla relevant information. Som också nämns i tråden så är ett alternativ att baka in overheadkostnader i timpriset, men då hamnar det kanske på 3000, dvs en 500ing till.

Privatkunder är ofta, inte alla, väldigt speciella. Det är en kundgrupp som ytterst få hantverkare vill ha som kunder. Det beror på att privatkunder saknar som regel kunskap om de regelverk vi har att förhålla oss till samtidigt som de tycker sig vara våra både chefer och arbetsledare. Dom har sin alldeles egna uppfattning om det mesta. Både hur vi ska utföra arbetet, våra arbetstider mm.

Jag kan ta ett några år gammalt exempel. Privatkund renoverar sitt badrum. Andra yrkesgrupper blev inte färdiga i rimlig tid för att jag skulle kunna göra min avslutande del inom ordinarie arbetstid. Det var dessutom fredag. Jag är elektriker och skulle installera jordfelsbrytare samt iordningsställa badrummet. Att strax efter kl 14 en fredag börja riva en elcentral och installera jfb är verkligen inte att rekommendera med alla överaskningar som kan dyka upp. Men fortfarande gäller att min arbetsdag slutar kl 16.00, PÅ firman och inte hos kunden. Innan 16.00 ska jag alltså ha kört tillbaka till firman, skrivit min tidssedel, faktureringsunderlag, egenkontroller samt sorterat och slängt allt skräp. 45-60 min är alls inte orimligt för allt det. Kunden låg ca 2 mil från firman, eller ca 25 min i bilen. Om jag velat vara riktigt snäll hade jag kunnat skjuta upp allt ovan till måndag morgon och då kommit en och en halv timme för sent till nästa kund. Det hade krockat med min frukostrast.
Då hade jag behövt lämna kunden 15.20, allra senast 15.25 för att slippa jobba övertid.

Men jag är mänsklig och ännu snällare än jag beskrev ovan. Kunden skulle sälja huset och ha visning dagen därpå, på lördagen. Nu är det inte mitt ansvar att badrummet inte var klart i tid och till visningen. Men i botten låg också en jobbig skillsmässa som var grunden för försäljningen av huset. Jag var mänsklig och ställde upp. Jag jobbade över efter 16 trots att det var fredag. Jag var färdig med alkt hos kunden 20.00. Med resa tillbaka till firman och byta om, byta bil så jobbade jag över i fem timmar. Det enda extra kunden fick betala var övertidstillägget. Under dessa timmar lagade kunden mat åt sig och sina två barn. Jag råkade höra hur dottern, gissningsvis runt 6-7 år, frågade sin pappa "Ska inte han få mat?" Med "han" syftade hon på mig. Nej han får äta sen, blev svaret. MIN middag fick jag äta på McDonald's runt 21-tiden på kvällen. En merkostnad för mig och inget fredsgsmys. Efter maten gjorde kunden kaffe, åt SIG SJÄLV! Inte ens kaffe fick jag.

När jag skulle åka då? Ja ni tror kanske att jag fick en resecheck som tack för att jag ställde upp? Eller en blombukett? En kram? Eller bara ett tack?
"Ja det var ju bra att det blev färdigt då", var allt kunden sa. När jag skulle gå ut kom dottern med en teckning hon ritat och gav mig. Hon hade ritat av min bil, en sol, ett träd, vatten. Inte konstnärligt men ändå. Det var hennes sätt att tacka. Det insåg jag när jag kom hem och hade lite mer tid att titta på teckningen. Jag brast ut i gråt...

Och hur gick visningen? Tja, den blev inte av. Den var inställd då huset redan var sålt. Det fanns dessutom två badrum i huset så detta hade kunnat vänta till på måndag. Den firma som hade huvudentreprenörsskapet blev så besviken att en projektledare ringde kunden och sa att han tyckte det var synd att jag inte blev upplyst om det och hade kunnat slippa jobba övertid. Kunden hade till och med ställt sig frågande till om han verkligen skulle behöva betala min övertid? Han hade ju inte bett mig uttryckligen att va där hela kvällen...

Såna kunder finns det också.

• Gilla
  • Ledsen
NoOne2k och 6 till
  • Laddar…
F Fredrik077 skrev:

Spelar ingen roll om det är 250kr eller 250000kr kunden ska inte betala mer än vad hantverkaren har jobbat.
Hantverkaren ska ha betalt för tiden han lägger ner på ett jobb svårare än så är det inte.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Spelar ingen roll om det är 250kr eller 250000kr kunden ska inte betala mer än vad hantverkaren har jobbat.
Hantverkaren ska ha betalt för tiden han lägger ner på ett jobb svårare än så är det inte.
Håller fullständigt med dig! Bara en fråga, då du verkar tycka att det var oskäligt trots resor och administration runt omkring så undrar jag vem/vilka som ska betala restiden?
Och fråga nr 2: Hur mkt tar du själv betalt för ditt arbete?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja, och tiden som läggs ned innefattar även administration och restid. Är det så konstigt?

• Gilla
Fredrik077
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, och tiden som läggs ned innefattar även administration och restid. Är det så konstigt?
I detta fall så hade hantverkaren fakturerat 7 mils resväg som han inte hade, vilket han sen korrigerade.
Summan är helt ointressant. Oavsett om det är 100 kr eller 10 000 kr så ska man inte fakturera kostnader man inte har.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.