55 527 läst · 370 svar
56k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 997 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 997 inlägg
Självklart ska hantverkaren ha ersättning för restid. De 350 kr är ersättning för bilen, 50 kr/mil. Sen borde det bli billigare om det är fler på samma ort som behöver hjälp.
TS talar med en firma (firma-1), som ligger i närheten. De saknar tillgänglig personal, men säger att de kan fixa med en annan firma (firma-2) som ligger längre bort. Här bör enligt mig firma-1 vara tydliga med att det blir en annan reskostnad då firma-2 ligger 3,5 mil bort. Annars kan de säga att de kan skicka en kille från en firma som ligger 50 mil bort.
Självklart ska firma-2 få betalt för sina reskostnader (om än inte för dubbelt om två grannar beställer), men jag saknar en tydlighet från firma-1 och firma-2.
TS talar med en firma (firma-1), som ligger i närheten. De saknar tillgänglig personal, men säger att de kan fixa med en annan firma (firma-2) som ligger längre bort. Här bör enligt mig firma-1 vara tydliga med att det blir en annan reskostnad då firma-2 ligger 3,5 mil bort. Annars kan de säga att de kan skicka en kille från en firma som ligger 50 mil bort.
Självklart ska firma-2 få betalt för sina reskostnader (om än inte för dubbelt om två grannar beställer), men jag saknar en tydlighet från firma-1 och firma-2.
Du inser nog inte att det tar tid de som skrevs ovan.T twoody skrev:
Man tar ju mil från vad man utgår från. Kund kan ju omöjligt veta varifrån han åkt. Och om den andra kunden sluppit milersättning?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 997 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 997 inlägg
Nja, det kan väl röra sig om en höjning med 10% max för att täcka fakturering etc, om man hinner faktura flera kunder på en timme. Man kan nog göra en snabbt överslag på hur många timmar man sitter med fakturering varje månad så ser man med hur många procent man måste höja timpriset. Det kan man ju även tala om för kunden.J jocke31 skrev:
"Vårt timpris är X kronor. Du betalar för resor till/från dig och tid på plats, men inte för fakturering etc. Utöver det tillkommer en bilkostnad på Y kronor"
Om kunderna går i taket för timpriset så gör de väl det om de överraskade får debiterat fler timmar och 1500 kronor för en servicebil (som inte innehöll vanlig 1,5mm FK, så det måste åkas och handlas). Det senare gäller inte detta fall. Rent generellt så får man nog mer upprörda kunder om man kommer med överraskningar än om man är tydlig från början. Hade TS fått information om restid etc från början så hade hen nog varit nöjd med en lagad pump för ett visst pris.
Jo, fast om det ska vara hyfsat rättvist så ska ju timpriset bli högre för den kund som vill ha ett kort jobb utfört eftersom många overheadkostnader är fasta och inte varierar beroende på jobbets omfattning. i annat fall så kommer ju stora kunder subventionera små jobb.Fairlane skrev:Nja, det kan väl röra sig om en höjning med 10% max för att täcka fakturering etc, om man hinner faktura flera kunder på en timme. Man kan nog göra en snabbt överslag på hur många timmar man sitter med fakturering varje månad så ser man med hur många procent man måste höja timpriset. Det kan man ju även tala om för kunden.
"Vårt timpris är X kronor. Du betalar för resor till/från dig och tid på plats, men inte för fakturering etc. Utöver det tillkommer en bilkostnad på Y kronor"
Om kunderna går i taket för timpriset så gör de väl det om de överraskade får debiterat fler timmar och 1500 kronor för en servicebil (som inte innehöll vanlig 1,5mm FK, så det måste åkas och handlas). Det senare gäller inte detta fall. Rent generellt så får man nog mer upprörda kunder om man kommer med överraskningar än om man är tydlig från början. Hade TS fått information om restid etc från början så hade hen nog varit nöjd med en lagad pump för ett visst pris.
Inte bli irriterad nu Kommer betala. Har en god kommunikation med firman och uppenbarligen tyckte han själv inte det lät fullt rimligt då han skulle undersöka att allt blivit rätt ✌️Henrik Nordlander skrev:
Hade problem med hetgasgivaren och ringde den lokala firman.
8 km tur/retur jobbade i 3 minuter och hade redan givaren i bilen eftersom den är standard. 1350 kr slutade notan på. Hade specificerad allting, tog 3 spänn betald för ett buntband. Det är dyrt att anlita folk helt enkelt.
Men jag hade absolut ringt och bett personen förklara sig. Vem vet kanske han drar ner på någon kostnad för att få en nöjd kund.
8 km tur/retur jobbade i 3 minuter och hade redan givaren i bilen eftersom den är standard. 1350 kr slutade notan på. Hade specificerad allting, tog 3 spänn betald för ett buntband. Det är dyrt att anlita folk helt enkelt.
Men jag hade absolut ringt och bett personen förklara sig. Vem vet kanske han drar ner på någon kostnad för att få en nöjd kund.
Ja precis, välkommen till Sverige. Här ska man nöja sig, utan att ifrågasätta och vara tacksam. Klart man blir frågande utifrån dessa förutsättningar.K kacklarn skrev:Så när man inte får medhåll så skriver man att man blir överraskad att det är så många hantverkare här. Och allt blir vinklat?
Folk skriver ju bara fakta. Det är ju som folk skriver att det är ju inte bara den effektiva tiden man betalar för. Utan allt kring. Småjobb blir oftast lite dyrare. Då det är annan tid förutom just jobbet som kostar. Restid, fakturering etc
Du får bestrida men det är inte rätt. Svenssonfolket kommer aldrig förstå hur det är driva firma och hur mycke man betalar i annat än lön.
Bil. Drivmedel. Försäkring, moms, skatt, etc etc sen uppepå det jobbiga kunder som tycker allt är dyrt.. välkommen till sverige säger jag!
Att man ,som hantverkare tar betalt som hjärnkirurg när man arbetar med något som kräver en viss kompetens ,det kan jag förstå.
Men varför tar man betald som hjärnkirurg när man reser till kunden,jobb som vem som helst som innehar körkort kan utföra,det är jag stark emot.
Vidare bilkostnad, ofta bara reseredskap i fall man inte har delar i den utan man får beställa och återkomma vid 2 besök.
Hela hantverkeriet i Sverige baserar på brist på konkurrens samt att det offentliga betalar fantasipriser utan att blinka.
Det borde finnas timpris för diverse framkörningar,och är hantverkaren inte nöjd med detta så kan han dricka sin kaffe och slutligen konka.
Men varför tar man betald som hjärnkirurg när man reser till kunden,jobb som vem som helst som innehar körkort kan utföra,det är jag stark emot.
Vidare bilkostnad, ofta bara reseredskap i fall man inte har delar i den utan man får beställa och återkomma vid 2 besök.
Hela hantverkeriet i Sverige baserar på brist på konkurrens samt att det offentliga betalar fantasipriser utan att blinka.
Det borde finnas timpris för diverse framkörningar,och är hantverkaren inte nöjd med detta så kan han dricka sin kaffe och slutligen konka.
Håller med Mikael_L, har hantverkaren sagt att han är i närheten förväntar man sig inte betala en full resa. Om informationen att han var i närheten betydde att han kunde ta jobbet skulle han sagt jag kan komma till dig imorrn. Inte jag är i närheten imorrn. Var det andra jobbet var är oväsentligt för TS i det fall han tar full kostnad för resa oavsett. I övrigt verkar det rimligt. Sen kan jag känna att restid är svårt att räkna på, som kund (i sthm iallafall) så kan en resa på 1 mil ta 1h eller 10 minuter beroende på när man åker. Om hantverkaren kommer åtta och åker fyra så får man betala för att denne sitter i köer. Själv ser jag till att försöka undvika köer till och från jobb då jag ju gör den resan på min fritid. Det är mer rimligt att säga en kostnad för att ta sig till kunden som är "fast" oavsett andra jobb och vilka tider hantverkaren åker på då kunden inte kan råda över dessa tider. Lika som att resor för materialinköp också bör vara "fasta", då vid god planering och välfylld bil de resorna inte behövs - alternativt att i de listpriser som finns så ingår deras "admin" för material, hur det nu än levereras och köps.
Det tar ungefär en timma att köra 7 mil.
Jag kör dagligen till kunder för att utföra antennjobb och sitter i bilen sammanlagt 4 arbetsveckor om året, så den tiden kan jag inte skänka bort.
Men en sak jag har lärt mig är att notera ankomst- och avresstid exakt på minuten.
Jag kör dagligen till kunder för att utföra antennjobb och sitter i bilen sammanlagt 4 arbetsveckor om året, så den tiden kan jag inte skänka bort.
Men en sak jag har lärt mig är att notera ankomst- och avresstid exakt på minuten.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 316 inlägg
Detta är ju ganska provocerande tycker jag.S sebastiannielsen skrev:Det är ju egentligen inget konstigt alls.
Normalt sett inom hantverkare så delar man INTE kostnaden mellan kunder, utan varje kund får betala fullpris även för jobb som man "delar" på.
Ta detta exempel: En hantverkare åker ut till din granne och gör ett jobb, och sedan går direkt till dig, och gör ett jobb, utan att bilen rullar en millimeter mellan jobben.
Trots det, så har hantverkaren rätt att ta ut priset för en skenbar resa (milkostnad + timkostnad) tillbaka till arbetsplatsen, och en skenbar resa tillbaka till dig (framkörning milkostnad + timkostnad) - precis som om arbetena hade gjorts på olika dagar.
Detta då man räknar resekostnader utifrån verksamhetsstället, så även om det blir 0 timmar resa med 0 mil för att bilen inte rullar en millimeter, så räknar man ändå så att säga som om bilen hade stått på verksamhetsstället.
Detta är ju givetvis en förlust för dig som kund, men vägs upp av att om hantverkaren istället hade varit på kundjobb 20 mil bort från dig - hade det varit okej att få en faktura på 20 mil för resan som startar utifrån den kunden? Nej just det, därför räknar man kundärendena som separata, trots att det ena jobbet kan utföras "på vägen".
Det innebär såklart att hantverkaren får "dubbelt betalt" för båda sträckorna, men det är ju klart, det är ju två jobb som görs.
Samma med fakturering och bokföring. När hantverkaren sitter och fakturerar och bokför så tar man ju inte en kund i taget, utan man gör flera kunder samtidigt. Att då logga exakt tid som man håller i papperet för kund 1 vore orimligt.
Därav kanske man lägger 1 timma bokföring totalt sett för alla kunder, och sedan debiterar den 1 timme på alla kunder. Det betyder såklart att hantverkaren får så att säga betalt fler gånger för samma timme.
Samma med reservdelar. Det kanske beställs en pump "1000 kr inkl frakt". Och så beställer din granne en likadan pump "1000 kr inkl frakt" och hantverkaren kan ta båda pumpar på samma fraktkostnad.
Det betyder inte att ni får pumparna billigare, det betyder bara att företagaren varit smart och kan få mer pengar i fickan. Den gemensamma fraktkostnaden blir ju bara som en slags mängdrabatt på totalpriset, och precis som du inte får köpa kött på ICA för grossistpris så gäller ju samma med pumparna.