Många och intressanta synpunkter. Men trots allt så lever vi i en marknadsekonomi där varje medborgare kan välja att antingen köpa en tjänst eller låta bli om det är för dyrt. Om en tjänst eller vara är för dyr så kommer marknaden förr eller senare att korrigera det automatiskt, på gott och ont.

Det jag velat påvisa med flera av mina inlägg är att det inte blir speciellt mycket pengar kvar i plånboken för en hantverkare som gör småjobb. Jag är inte själv hantverkare, men tycker det är lite orättvist att (som vissa inlägg gör gällande) måla upp en bild där alla hantverkare i Sverige tjänar ofantliga mängder pengar på ingenting och mer eller mindre alltid försöker blåsa sina kunder.

Så en viss förståelse för en företagares situation vore bra. Moms är ingen inkomst för en företagare. Resor är arbetstid. Det finns visst arbete som måste utföras oavsett storlek på jobbet. Det finns kostnader som måste täckas oavsett storlek på jobb. Med en företagares timpenning (det som återstår efter att fasta kostnader är betalda) ska både sociala avgifter, pensionsavsättningar och semesterersättning betalas.

Naturligtvis kan (och bör) man ta en diskussion med en leverantör om man upplever att priset är orimligt. Personligen tycker jag däremot inte att 2 000 kr exkl moms är dyrt för ett besök av en hantverkare som fixar något hemma, men det är ju en smaksak. Jag är bara intresserad av att få mitt problem löst och värderar kostnaden mot värdet av lösningen. Jag struntar egentligen fullkomligt i timpriset, jag betalar för lösningen av problemet helt enkelt.

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Detta är ju ganska provocerande tycker jag.

Tycker det var väldigt bra och genomtänkt svar! Bra fakta och helt sant!

K kacklarn skrev:
Tycker det var väldigt bra och genomtänkt svar! Bra fakta och helt sant!
Och då menar jag inte att du blir provocerad..

Bowman
hsd hsd skrev:
Servicekillen är anställd och åker bil i tjänsten, denna tid i bilen ska även den landa i hans lönekuvert
Alternativet är att infinna sig på serviceverkstad med problemapparaten ;)
Det är ingen som opponerar sig mot detta, det är att kostnaden används som en fulavgift som smusslas och fuskas med.
Det måste ju framgått tidigare i tråden?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Om man tar full reskostnad när man är hos grannen är det ok om jag slipper betala extra när hantverkaren fastnar i köer. Antingen vill jag betala den faktiska kostnaden eller en fast kostnad. Inte det som för stunden är lönsammast att debitera...

Speciellt om hantverkaren styr resorna.

Det innebär också att om jag betalar per resa vill jag att de maxar arbetet varje dag om det går, inte kommer 3h till mig en dag, åker till andra kunder för de "måste göra klart nåt" och drar ut på arbetet hos mig. Har man tex 40h jobb som KAN göras oavbrutet förväntar jag mig 5 st resedebiteringar. Väljer de att åka i rusningstrafik och bara jobba hos mig 4h per dag så får ju jag betala mycket mera resor vilket är orimligt.

• Gilla
jonohr och 4 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Jag får tacka för alla svar. Blir däremot lite överaskad då det verkar som om de flesta kommer från hanverkare med egen firma. Blir lite vinklat. Har hört mig omkring utanför detta forum och det råder faktist en odelad mening om att det låter märkligt att betala för tid som inte ägnats åt mig personligen som kund. Alla reagerade på påslaget på timmar och faktiskt körda mil. Och då är det personer som haft en rejäl vidare kontakt med hantverkare än jag själv.

Jaja, det råder delade meningar sammanfattningsvis Kommer bestrida i vilket fall .Tack för hjälp ✌️
Finns ju en anledning till varför man inte vill ha med privatpersoner att göra !

• Gilla
macze och 2 till
  • Laddar…
L
Egenföretagare Egenföretagare skrev:
Finns ju en anledning till varför man inte vill ha med privatpersoner att göra !
"Man"? Denna ville tydligen det. Du kanske bara vill ha att göra med privatkunder som inte ifrågasätter eller hur ska jag tolka?

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Ring eller maila företaget och kräv att de sänker till...
De orkar inte börja gå emot och då kanske förlora kunder. Man kan ju ge dåligt betyg på nätet.

• Gilla
L0fstr0M
  • Laddar…
T
L L0fstr0M skrev:
Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.

Mvh Erik
Nej, för att uttrycka det kort. Rörfirmorna är också lite extrema. Tycker den enda del inom bygg som har tillstymmelse till heder är el-sidan.
Du hade också oturen att få in flera flugor på samma komocka.
Då ska dels han du först ringde till ha sitt "arvode" och sen den som faktiskt kom och den som denne påstår sig ha ringt till och haft timslånga samtal med för att kunna lufta ditt system... det är så sjukt så man måste skratta åt det men jag förstår om du kan hålla dig.
Vilka giriga... rent utsagt.

Jag skulle byta min vedpanna och tog in offerter från två lokala förmågor. Båda sa samma pris: 10 000 inkl. ROT, alltså 20 000 om jag inte haft ROT-utrymme. Pannan skulle jag köpa själv, priset gällde alltså bara jobbet och lite rör och kopplingar.

Jag gjorde det själv, tog 10 timmar effektiv tid inkl. allt. även nya rörstoser, murning, nya rör, omdragning, laddomat, inkoppling etc.

Så dom här 20 000 på mina tio timmar betyder ju 2000 kr/tim. Då jobbar rörmokarn troligtvis MINST dubbelt så fort vilket ger en minsta timpeng på 4000 kr/ tim.

Vinkar glatt till dom båda företagarna idag när jag ser dom...

Och ROT, vad är det för båg? Se exemplet ovan. Finns ju inget ROT i praktiken, de har ju bara höjt sina priser med det dubbla.
har inte blivit billigare för folk att leja hantverkare p g a ROT, det är ju rena nyset.
ROT är bara en bonus-subvention till byggarna som betalas av skattebetalarna. Så glad att jag inte betalar skatt i det här landet.

• Gilla
leeo och 7 till
  • Laddar…
H
Vad tycker du det är värt att någon kommer ut dagen efter och fixar värmepumpen?

För mig är 3,5 mil enkel resa att vara i närheten/området. Inget konstigt med den resan tycker jag. Och klart det måste till arbetstid även i bilen. Men för en storstadsbo kanske det är jättelångt ?

T
Egenföretagare Egenföretagare skrev:
Och vice versa.

Skulle inte släppa en hantverkare över tröskeln om jag fick betalt. Jo kostnadsfria offerter gör jag undantag för, då kan man få lite gratis tips samtidigt.

• Gilla
Puhnallen och 4 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
"Man"? Denna ville tydligen det. Du kanske bara vill ha att göra med privatkunder som inte ifrågasätter eller hur ska jag tolka?
Man ! Gör ett bra utfört arbete och tillmötesgår kunden med det mesta men allt som oftast ska det ändå krånglas när det kommer till betalning
Typiskt privatkund !

• Gilla
JuggeH och 3 till
  • Laddar…
Han fann förmodligen felet omgående också och löste det snabbt. Hur värdesätter du att han kom på kort varsel och sannolikt hade den kompetens som krävdes för att finna felet? Skulle du varit mer nöjd om en mindre begåvad röris kom ut och felsökte i 4h men kostnaden hade varit densamma?

Han återkopplade direkt, var på plats dagen efter och löste ditt problem. Känns seriöst och att då bråka om en liten faktura....

• Gilla
Slaktarn82 och 2 till
  • Laddar…
T
Lycka till när byggboomen är över med den inställningen.

• Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.