55 394 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Om brevbäraren föreslår att han ska dela ut posten dagen efter istället till reducerat pris så ja.Utsättaren skrev:
Sen ang övriga kommentarer så tycker jag att det är knepigt att folk anser att det är ok bara för att det inte är så stort belopp. Det är totalt orelevant.
Hade det varit på direkten och det tagit 3 timmar ToR då han faktiskt åkt den totala sträckan enkomt för det jobbet så är väll priset skäligt. Om han frågar om han kan klumpa ihop det med ett annat så är det inte rimligt med hela beloppet längre. Får den andra kunden betala 2.5 timme extra restid och 7 mil ersättning oxo? Om han hade 5 kunder där den dagen, är det då ok om han totalt fakturerar sin vanliga arbetstid och sen dessutom klämmer han in 12.5 timme extra i restid och 35 mil resekostnad?
Det är ju knappast olagligt, men inte direkt moraliskt och man lär inte kontakta personen i fråga igen.
Ok, ett räkneexempel.
Du är anställd på företag X. Du har en månadslön på 35 000 kr. Du åker in och jobbar 30 min, dvs en 320-dels månadsön. Det blir 109 kr före skatt för ditt arbete. Efter skatt blir det 76 kr. Å andra sidan betalar arbetsgivaren din resa till/från jobbet.
Efter detta åker du till nästa jobb på företag Y som ligger i andra sidan av stan och jobbar 30 min. Och tjänar även där 76 kr efter skatt. Och så kör du på så hela dagen. Om du har tur har du kanske fått ihop 300 kr efter att dagen är slut.
Fast det är klart, du fick ersättning för resorna. Däremot fick du betala både bilen och dina arbetsverktyg själv. Och så måste du tidrapportera varje halvtimme separat i något system.
Jag kan tänka mig rätt många bättre sätt att bli rik på.
Du är anställd på företag X. Du har en månadslön på 35 000 kr. Du åker in och jobbar 30 min, dvs en 320-dels månadsön. Det blir 109 kr före skatt för ditt arbete. Efter skatt blir det 76 kr. Å andra sidan betalar arbetsgivaren din resa till/från jobbet.
Efter detta åker du till nästa jobb på företag Y som ligger i andra sidan av stan och jobbar 30 min. Och tjänar även där 76 kr efter skatt. Och så kör du på så hela dagen. Om du har tur har du kanske fått ihop 300 kr efter att dagen är slut.
Fast det är klart, du fick ersättning för resorna. Däremot fick du betala både bilen och dina arbetsverktyg själv. Och så måste du tidrapportera varje halvtimme separat i något system.
Jag kan tänka mig rätt många bättre sätt att bli rik på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 935 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 935 inlägg
Jag tycker inte det väg upp. Om kund 1 är 20 mil bort så är det kund 1 som står för sin del och jag för min. Om kund 1 är min granne är det rimligare att han betalar för framkörning och jag för hemkörning. Åtminstone om man vill vara ärlig och tjäna pengar på sitt arbete istället för på påhittade kostnader för resa och bil. Så gör åtminstone jag och jag har även haft hantverkare hemma hos mig som gör så. Man bokar in flera kunder inom samma område och så får de dela på resekostnader.S sebastiannielsen skrev:Detta då man räknar resekostnader utifrån verksamhetsstället, så även om det blir 0 timmar resa med 0 mil för att bilen inte rullar en millimeter, så räknar man ändå så att säga som om bilen hade stått på verksamhetsstället.
Detta är ju givetvis en förlust för dig som kund, men vägs upp av att om hantverkaren istället hade varit på kundjobb 20 mil bort från dig - hade det varit okej att få en faktura på 20 mil för resan som startar utifrån den kunden? Nej just det, därför räknar man kundärendena som separata, trots att det ena jobbet kan utföras "på vägen".
Om man har 4 kunder som tillsammans tar 1 timme att fakturera så kan man lägga på en timme på alla, 15 minuter på alla eller baka in det i timpriset. Vi väljer alternativ 2 eller 3. Alternativ ett känns som lurendrejeri av folk som vill tjäna pengar utan att jobba.S sebastiannielsen skrev:Samma med fakturering och bokföring. När hantverkaren sitter och fakturerar och bokför så tar man ju inte en kund i taget, utan man gör flera kunder samtidigt. Att då logga exakt tid som man håller i papperet för kund 1 vore orimligt.
Därav kanske man lägger 1 timma bokföring totalt sett för alla kunder, och sedan debiterar den 1 timme på alla kunder.
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Nja, riktigt så kan man ju inte resonera. Tror du den kunden som bor 20 mil bort också blir deb. 3,5 mil ? Och det med att lägga på tid för att man ska göra bokföring och skicka fakturor etc. tycker jag inte heller stämmer, det är väl inräknat tim-kostnaden ?S sebastiannielsen skrev:Det är ju egentligen inget konstigt alls.
Normalt sett inom hantverkare så delar man INTE kostnaden mellan kunder, utan varje kund får betala fullpris även för jobb som man "delar" på.
Ta detta exempel: En hantverkare åker ut till din granne och gör ett jobb, och sedan går direkt till dig, och gör ett jobb, utan att bilen rullar en millimeter mellan jobben.
Trots det, så har hantverkaren rätt att ta ut priset för en skenbar resa (milkostnad + timkostnad) tillbaka till arbetsplatsen, och en skenbar resa tillbaka till dig (framkörning milkostnad + timkostnad) - precis som om arbetena hade gjorts på olika dagar.
Detta då man räknar resekostnader utifrån verksamhetsstället, så även om det blir 0 timmar resa med 0 mil för att bilen inte rullar en millimeter, så räknar man ändå så att säga som om bilen hade stått på verksamhetsstället.
Detta är ju givetvis en förlust för dig som kund, men vägs upp av att om hantverkaren istället hade varit på kundjobb 20 mil bort från dig - hade det varit okej att få en faktura på 20 mil för resan som startar utifrån den kunden? Nej just det, därför räknar man kundärendena som separata, trots att det ena jobbet kan utföras "på vägen".
Det innebär såklart att hantverkaren får "dubbelt betalt" för båda sträckorna, men det är ju klart, det är ju två jobb som görs.
Samma med fakturering och bokföring. När hantverkaren sitter och fakturerar och bokför så tar man ju inte en kund i taget, utan man gör flera kunder samtidigt. Att då logga exakt tid som man håller i papperet för kund 1 vore orimligt.
Därav kanske man lägger 1 timma bokföring totalt sett för alla kunder, och sedan debiterar den 1 timme på alla kunder. Det betyder såklart att hantverkaren får så att säga betalt fler gånger för samma timme.
Samma med reservdelar. Det kanske beställs en pump "1000 kr inkl frakt". Och så beställer din granne en likadan pump "1000 kr inkl frakt" och hantverkaren kan ta båda pumpar på samma fraktkostnad.
Det betyder inte att ni får pumparna billigare, det betyder bara att företagaren varit smart och kan få mer pengar i fickan. Den gemensamma fraktkostnaden blir ju bara som en slags mängdrabatt på totalpriset, och precis som du inte får köpa kött på ICA för grossistpris så gäller ju samma med pumparna.
Moderator
· Stockholm
· 52 629 inlägg
Fast det där var väl ett extremt dåligt exempel?Utsättaren skrev:
OM vi antar att du skickar ett brev från Stockholm till Malmö, och skall betala "portot" utan hänsyn till att fler brev skall fraktas samma sträcka. Ja då kommer du att få betala för att en person sätter sig i en bil och kör 70 mil med just ditt brev till din kompis, och kör tillbaka, även om postnord sedan skickar ditt brev i en postsäck med 10 000 andra brev.
Den typen av tjänster finns att köpa från kurirföretag, och du får räkna med typ 20 000 för ett brev Stockholm - Malmö.
Och självklart skall det gå till så i ett seriöst hantverkarföretag. Kostnaden för resa är en omkostnad som jag som kund skall betala som just en omkostnad. Påstår firman att de kört 7 mil just för arbetet hemma hos mig, då skall de också ha kört 7 mil just för mitt projekt, annars är det bedrägeri. Sedan kan det i praktiken aldrig bli en millimeterrättvisa om det handlar om samkörning, men självklart skall jag som kund ha en viss rabatt om en längre körsträcka gäller två olika uppdrag.
Så när man inte får medhåll så skriver man att man blir överraskad att det är så många hantverkare här. Och allt blir vinklat?L L0fstr0M skrev:Jag får tacka för alla svar. Blir däremot lite överaskad då det verkar som om de flesta kommer från hanverkare med egen firma. Blir lite vinklat. Har hört mig omkring utanför detta forum och det råder faktist en odelad mening om att det låter märkligt att betala för tid som inte ägnats åt mig personligen som kund. Alla reagerade på påslaget på timmar och faktiskt körda mil. Och då är det personer som haft en rejäl vidare kontakt med hantverkare än jag själv.
Jaja, det råder delade meningar sammanfattningsvis Kommer bestrida i vilket fall .Tack för hjälp ✌️
Folk skriver ju bara fakta. Det är ju som folk skriver att det är ju inte bara den effektiva tiden man betalar för. Utan allt kring. Småjobb blir oftast lite dyrare. Då det är annan tid förutom just jobbet som kostar. Restid, fakturering etc
Du får bestrida men det är inte rätt. Svenssonfolket kommer aldrig förstå hur det är driva firma och hur mycke man betalar i annat än lön.
Bil. Drivmedel. Försäkring, moms, skatt, etc etc sen uppepå det jobbiga kunder som tycker allt är dyrt.. välkommen till sverige säger jag!
Och du glömmer att dom ska tjäna flera hundra procent på inköpta grejer också.C chå skrev:Om brevbäraren föreslår att han ska dela ut posten dagen efter istället till reducerat pris så ja.
Sen ang övriga kommentarer så tycker jag att det är knepigt att folk anser att det är ok bara för att det inte är så stort belopp. Det är totalt orelevant.
Hade det varit på direkten och det tagit 3 timmar ToR då han faktiskt åkt den totala sträckan enkomt för det jobbet så är väll priset skäligt. Om han frågar om han kan klumpa ihop det med ett annat så är det inte rimligt med hela beloppet längre. Får den andra kunden betala 2.5 timme extra restid och 7 mil ersättning oxo? Om han hade 5 kunder där den dagen, är det då ok om han totalt fakturerar sin vanliga arbetstid och sen dessutom klämmer han in 12.5 timme extra i restid och 35 mil resekostnad?
Det är ju knappast olagligt, men inte direkt moraliskt och man lär inte kontakta personen i fråga igen.
jag hade en gubbe hos mig som bytte vattenmätaren och vattenmätarkonsolen. vattenmätaren stod VA-leverantören för, men arbetet fick jag bekosta. han var här i under en timme och fakturan landade på 3900 kr. lite väl saftigt tyckte jag men jobbet blev bra och han kunde komma med kort varsel så då är det inte så mycket att tjafsa om. kan tillägga att företagets adress bara är en halvmil bort.
så nej, tror inte att den fakturan du fått är orimlig heller.
så nej, tror inte att den fakturan du fått är orimlig heller.
Men är det rätt att debitera mer tid än vad man jobbar eller trippla milersättning än vad man åker per dag?K kacklarn skrev:Så när man inte får medhåll så skriver man att man blir överraskad att det är så många hantverkare här. Och allt blir vinklat?
Folk skriver ju bara fakta. Det är ju som folk skriver att det är ju inte bara den effektiva tiden man betalar för. Utan allt kring. Småjobb blir oftast lite dyrare. Då det är annan tid förutom just jobbet som kostar. Restid, fakturering etc
Du får bestrida men det är inte rätt. Svenssonfolket kommer aldrig förstå hur det är driva firma och hur mycke man betalar i annat än lön.
Bil. Drivmedel. Försäkring, moms, skatt, etc etc sen uppepå det jobbiga kunder som tycker allt är dyrt.. välkommen till sverige säger jag!
nejS sebastiannielsen skrev:Det är ju egentligen inget konstigt alls.
Normalt sett inom hantverkare så delar man INTE kostnaden mellan kunder, utan varje kund får betala fullpris även för jobb som man "delar" på.
Ta detta exempel: En hantverkare åker ut till din granne och gör ett jobb, och sedan går direkt till dig, och gör ett jobb, utan att bilen rullar en millimeter mellan jobben.
Trots det, så har hantverkaren rätt att ta ut priset för en skenbar resa (milkostnad + timkostnad) tillbaka till arbetsplatsen, och en skenbar resa tillbaka till dig (framkörning milkostnad + timkostnad) - precis som om arbetena hade gjorts på olika dagar.
Detta då man räknar resekostnader utifrån verksamhetsstället, så även om det blir 0 timmar resa med 0 mil för att bilen inte rullar en millimeter, så räknar man ändå så att säga som om bilen hade stått på verksamhetsstället.
Detta är ju givetvis en förlust för dig som kund, men vägs upp av att om hantverkaren istället hade varit på kundjobb 20 mil bort från dig - hade det varit okej att få en faktura på 20 mil för resan som startar utifrån den kunden? Nej just det, därför räknar man kundärendena som separata, trots att det ena jobbet kan utföras "på vägen".
Det innebär såklart att hantverkaren får "dubbelt betalt" för båda sträckorna, men det är ju klart, det är ju två jobb som görs.
Samma med fakturering och bokföring. När hantverkaren sitter och fakturerar och bokför så tar man ju inte en kund i taget, utan man gör flera kunder samtidigt. Att då logga exakt tid som man håller i papperet för kund 1 vore orimligt.
Därav kanske man lägger 1 timma bokföring totalt sett för alla kunder, och sedan debiterar den 1 timme på alla kunder. Det betyder såklart att hantverkaren får så att säga betalt fler gånger för samma timme.
Samma med reservdelar. Det kanske beställs en pump "1000 kr inkl frakt". Och så beställer din granne en likadan pump "1000 kr inkl frakt" och hantverkaren kan ta båda pumpar på samma fraktkostnad.
Det betyder inte att ni får pumparna billigare, det betyder bara att företagaren varit smart och kan få mer pengar i fickan. Den gemensamma fraktkostnaden blir ju bara som en slags mängdrabatt på totalpriset, och precis som du inte får köpa kött på ICA för grossistpris så gäller ju samma med pumparna.
Men lär sej mkt på detta forum som kan vara bra att ta med sej i framtiden. Jag kör ut rör mm till rörmokare ibland och har oftast 15-20 kunder per lass. Jag kommer naturligtvis att debitera varje rörmokare hela resan från centrallager till lossning samt en timmes ståtid per kund framöver då det verkar vara det som är gällande praxis i den branschen. Man får ju lätt ihop 30-40 timmar om dan på det viset =)
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Man blir mörkrädd alltså.
Logik? Rimlighet? Hyfs?
Litet belopp i kronor och ören har väl ingen betydelse för att man då skall få skinna ”offret” (kund på hantverksslang).
Att fakturera alla kunder alla kunders resor och ”overhead” kostnader låter ju intelligent med?
Vad har hänt med att det skall vara ett hopslaget (inbakat med en generell kostnad för overheadkostnad) pris per timme? Kan det vara en lösning?
Som att köpa en tågbiljett och sen bli fakturerad igen för antal inbromsningar, eventuella spillda drickor i en annan vagn och slitage på tåget som går tio minuter tidigare osv osv.
Helt rimligt, alla stackars drabbade förstår sig inte på hantverksyrken bara (ironi sista meningen ja)
Logik? Rimlighet? Hyfs?
Litet belopp i kronor och ören har väl ingen betydelse för att man då skall få skinna ”offret” (kund på hantverksslang).
Att fakturera alla kunder alla kunders resor och ”overhead” kostnader låter ju intelligent med?
Vad har hänt med att det skall vara ett hopslaget (inbakat med en generell kostnad för overheadkostnad) pris per timme? Kan det vara en lösning?
Som att köpa en tågbiljett och sen bli fakturerad igen för antal inbromsningar, eventuella spillda drickor i en annan vagn och slitage på tåget som går tio minuter tidigare osv osv.
Helt rimligt, alla stackars drabbade förstår sig inte på hantverksyrken bara (ironi sista meningen ja)
detta är ett korrekt svar givet förutsättningarna.Mikael_L skrev:Den faktureringen skulle varit helt OK (eller helt normal i alla fall) om han kommit till dig på direkten, kört hela den resan för bara din skull. Då hade han ju faktiskt varit "borta från kontoret" nästan 3 timmar. Nästan 2 timmar i bilen och nästan 2 timmar hos dig. Med lite plock runt omkring så hade verklig tid slutat på minst 2,5 timme, så 3 timmar debiterat är nog tyvärr bara att rycka på axlarna åt.
MEN.
Nu frågade ju killen om det kanske inte var mer akut än att han kunde komma dagen efter istället, då han ändå skulle åka på ett annat jobb i närheten. Denna fråga går ju liksom inte att tolka på annat vis än han då tänker att det blir billigare för dig.
Om du ska betala för precis hela resan (och den andra kunden också) så skulle du lika gärna begärt att han kom på studs.
Så jag tycker han luras hårt, och dessutom är han korkad.
Om han vill lura av både dig och den andra kunden att båda betala för samma resa skulle han naturligtvis inte sagt något om den andra närliggande kunden, utan bara sagt att "Idag är det tokfullt med jobb, men jag kan komma imorgon".
Det enda vettiga som han uttalande om önskan att flytta till dagen efter för att han ändå är i närheten då kan tolkas som är att du då blir gynnad prismässigt.
Antingen att du bara skulle betala för tiden hos dig och den extra restiden, vilket borde bli ungefär samma faktura men två timmar mindre.
Men allra mest ärligt gentemot båda kunderna (ni är ju två st som han åkt till) att ni får dela på restiden, dvs du skulle fått en timme mindre och den andra kunden likaså.
bra där Mikael_L !
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Gör det du, så får du snart slå igenR R650 skrev:Men lär sej mkt på detta forum som kan vara bra att ta med sej i framtiden. Jag kör ut rör mm till rörmokare ibland och har oftast 15-20 kunder per lass. Jag kommer naturligtvis att debitera varje rörmokare hela resan från centrallager till lossning samt en timmes ståtid per kund framöver då det verkar vara det som är gällande praxis i den branschen. Man får ju lätt ihop 30-40 timmar om dan på det viset =)
Man kan absolut lägga in overheadkostnader (och även resor) i timpriset. Däremot så är det nog mer eller mindre omöjligt för många hantverkare då kunderna skulle gå i taket över ohemula timpriser. Sedan så utgör ju inte overheadkostnaderna en absolut procentandel av timpriset, utan andelen sjunker snabbt ju längre jobbet är.Fairlane skrev: