Fairlane
Anna_H Anna_H skrev:
Om min man som jag nämnde ovan gör 5 minuter jobb hos 6 kunder debiterar han 6 timmar för den halvtimmen, dvs 6*3000 kr. Det mesta av det går åt till administrationen för att skicka fakturorna till kunderna, samt att dokumentera vad han gjorde hos dem.
Så gör inte de flesta inom IT-branschen och de flesta fakturerar inte 3000 krav/timme heller.
Dock så är dokumentation en del av arbetet vilket gör att några 5-minutersjobb inte finns i praktiken.
Test ingår också, så jag brukar säga "att ändra koden eller konfiguration är enkelt och tar 5 minuter, men det ska testas och dokumenteras också, samt produktionssättas, plus möten där man diskuterar problem/lösning så i verkligheten får man räkna med timmar/dagar"

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Höjt priset? Nu hänger jag inte med.
Du hävdade att företagen höjt priset med det dubbla i inlägg #99.

L
I ItWasntMe skrev:
Jag tycker helt enkelt att du borde gjort detta själv.
Mer gnäll får man juh leta efter.
Det enda jag kan hålla med om är att om han sagt att han hade vägen förbi och kunde ta det för det bara var en mil mellan, då debiterar man inte 7 mil, utan två.
Sen gällande det andra, så är det inte dyrt. Det är vad det kostar att få ut en kille.
Men me ditt resonemang kunde du gått fått stått där och vänta en vecka till med en elpatron
gåendes på full fart.
Ska man inte "gnälla" på exempelvis de pålagda extra milen då? Eller vara tyst kanske.. vet inte vad du tyckte här.

L
I ItWasntMe skrev:
Tyvärr är det just ditt sätt som gör att inte en enda hantverkare vill åka iväg på småjobb.
För man vet att det alltid blir ngt gnäll om tiden.
Ibland får man helt enkelt se till, löstes problemet, löste det sig snabbt och enkelt. Är jag nöjd med slutresultatet. Är svaret ja, då kanske man ska vara glad istället för att hitta saker att bestrida.
Nästa kund som ringer och " bara " vill ha hjälp, åker man inte till.
Och det är enbart tack vare dig.
Wow.. Svårt att ta det där på allvar faktiskt. Oseriös

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
L
P bisterfinnen skrev:
Lycka till att få hjälp av hantverkare i framtiden. Ryktet sprider sig fort om gnälligt folk som inte fattar att service kostar. Nog bäst att flytta tillbaka till lgh kanske.
Du låter bister. Och fördomsfull. Icke en bra kombination hörru. ;)

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
Varför är du så hetsig? Du kanske känner dig lurad men jag skulle säga att det är helt normalt. Bilen har ju en kostnad per mil, men rörmokaren ska ha lön under samma tid. Eftersom han var i krokarna är det kanske rimligt med att han bara tar betalt för ena resvägen, men det är ju marginellt.
Mycket gnäll för en helt rimlig kostnad

Bowman
Man kan ju undra vilka som är mest ute och seglar.
Privatkunder som räknar ihop 1+1 och får 7 och ifrågasätter detta.

Eller vissa av hantverkarna som tycker ”alla” privatkunder är jobbiga och inte kan fööööörtsååå, varför dom klagar på priset..

”Det ju inte en som kör på på fel sida vägen..
Det är ju hundratals!”

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Mats-S
30 min .. lol
Man debiterar inte per minut, det som gäller är påbörjad timme, så även om det varit 10 minuter så debiterar man 1 timme :sleep:

L
Bowman Bowman skrev:
Man kan ju undra vilka som är mest ute och seglar.
Privatkunder som räknar ihop 1+1 och får 7 och ifrågasätter detta.

Eller vissa av hantverkarna som tycker ”alla” privatkunder är jobbiga och inte kan fööööörtsååå, varför dom klagar på priset..

”Det ju inte en som kör på på fel sida vägen..
Det är ju hundratals!”

Vissa verkar ju bara dyka in i detta för att vara fyndiga. "Förståsigpåare" göra sig icke besvär .Tack

L
Mats-S John Smith skrev:
30 min .. lol
Man debiterar inte per minut, det som gäller är påbörjad timme, så även om det varit 10 minuter så debiterar man 1 timme :sleep:
Jaa... Sen då? Det övriga missade du ja? Ha en fin kväll ;)

Redigerat:
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
L L0fstr0M skrev:
Vissa verkar ju bara dyka in i detta för att vara fyndiga. "Förståsigpåare" göra sig icke besvär .Tack
Nej verkligen inte. Jag är på din sida.
Du kanske citerade fel, eller tolkade inlägget fel?
I alla fall, Jag tycker ibland saker behövs sättas i perspektiv med liknelser för att påvisa orimligheten.

Men visst, tråden har som många andra liknande, nått vägs ände.

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
L
Bowman Bowman skrev:
Nej verkligen inte. Jag är på din sida.
Du kanske citerade fel, eller tolkade inlägget fel?
I alla fall, Jag tycker ibland saker behövs sättas i perspektiv med liknelser för att påvisa orimligheten.

Men visst, tråden har som många andra liknande, nått vägs ände.
Jag läste om ditt inlägg och fattar vad du menar nu (y) Min söta hjärna är på hugget! :rofl:

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Fast lite roligt är det väl att du frågar om det är skäligt. Av svaren och mothuggen att döma så känns det som du mest ville ha medhåll? :)

• Gilla
Pecka Langer och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
L L0fstr0M skrev:
Jaa... Sen då? Det övriga missade du ja? Ha en fin kväll ;)
Absolut, blir en fin kväll ikväll ;-)
Nej, jag missade inte det övriga, men eftersom du konstant i inlägg efter inlägg tjatar om dessa 30 minuter, så var det dags att påpeka att din uträknade timkostnad inte stämmer, eftersom man alltid vid löpande räkning kör med påbörjad timme.

Men sorry, jag tycker inte fakturan var orimlig, möjligen skulle resekostnaden delats mellan kunderna. Så har det varit i mina fall när jag fått service på min LVP, jag har bett om en tid då det går att dela resekostnaden, och det har alltid funkat bra :)

L
T Tokfarbrorn skrev:
Fast lite roligt är det väl att du frågar om det är skäligt. Av svaren och mothuggen att döma så känns det som du mest ville ha medhåll? :)
Roligt och roligt.. I och med att jag skrev inlägget så står jag ju givetvis på ena sidan, som tycker det är konstigt. Tycker ändå jag har rätt att fråga här på forumet för att få feedback på min inställning samt att lära mig något . Borde jag vara någon slags objektiv moderator här? Du får gärna utveckla din tanke (y)

• Gilla
bling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.