55 341 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Hans tid på fastigheten? Men att ta sig dit ska han bjuda på? Självklart ska han ha betalt för allt som jobbet hos TS innebär, och det verkar inte TS förståIgen skrev:Tiden på fastigheten kan han ta upp som arbetstid, självklart.
Oavsett om det är hundar som ska ”hälsa”, barn som ska visa vad de kan eller grannar som ”passar på att fråga lite”.
Vi vet inte när han klev ut ur/in i bilen.
Jag har fått säga ifrån när grannar börjat snacka med mina byggare.
Inte för att jag kräver att det ska spikas och bäras oavbrutet, utan för att grannarna ska inte kosta mig timpenning, vilket de faktiskt gör när de ”får jag fråga en sak” osv.
Som sagt, tiden på fastigheten får man betala för, oavsett vad som sker, och så tar de betalt/påbörjad timme.
Hans bil loggar kanske så TS kan be firman visa belägg för de 3h de debiterat?
Om det är någon som gormar och är otrevlig i denna tråd så är det du.I ItWasntMe skrev:
A anders Y skrev:
Ah. Ja, det stämmer. Det är ju inte bara jag som hävdat det utan många med mig och det har granskats och kritiserats massmedialt. Jag hade lite svårt att tro det innan jag fick uppleva det själv, väldigt tydligt och konkret, genom exemplet jag tog upp.J Johan456 skrev:
Nivåerna kan diskuteras i all oändlighet men för småföretag som har bra att göra och ofta jobbar mot hushåll, skulle jag säga 100%, i alla fall häromkring. Alltifrån 20% och uppåt har diskuterats nationellt men det är svårt att avgöra eftersom mycket är fasta och avtalade priser och jobben har såpass stora variationer men att företagen höjt priserna kraftigt i samband med ROT finns inga tvivel om.
Folk tror att dom kommer undan billigare med ROT än under tiden före ROT varför efterfrågan på avdragbara tjänster ökat kraftigt, särskilt perioden fram till -16, sen gick det ner något. Ökad efterfrågan i kombination med kundernas pris-omedvetenhet har bäddat för att företagen kunnat dubbla sina priser utan större kritik, även om det varit granskning i media och viss kritik.
ROT är alltså i praktiken inget avdrag utan en statlig högbonus till byggföretagare som skadat hela samhället och missgynnat hushållen.
Ruffel Och Trix (ROT) Jag har inga problem med det själv för jag anlitar inte några företag men jag är förbluffad att vanligt folk går på det och än värre, fortfarande vill ha det.
Är det ok att ta betalt fler timmar från kunder än vad man jobbar på en dag, tex om denna röris hade haft 10 stycken 30 min jobb,ska han då kunna fakturera 30 timmar den dagen och 70 mil?Ramnemark skrev:
Jag utför ca 90% av jobben hemma hos privatpersoner och det funkar bra.Egenföretagare skrev:
Men jag har lärtt mig att det inte går att avrunda timmarna. Jag noterar ankomst- och avresa på minuten. Restiden kollar jag med Garmin Mapsource. Sen debiterar jag arbete & restid exakt på minuten. T.ex 2.75 timmar = 2 timmar och 45 minuter.
Om jag sen har flera arbeten åt samma håll så delar alla på sträckan och restiden.
Nej, det har jag aldrig påstått. Läs igen. Men hade du gått bredvid hela dagen och tagit tid på allt som har med TS jobb att göra så hade du inte fått 30 min, jag skulle gissa på 2-3 timmar så det är ev en timme förmycket på TS fakturaT twoody skrev:
Du fick det fixat för 2500, jag hade inte bråkat. Vad spelar det för roll i morgon om det kostat 1847 kr istället.
Å andra sidan resonerar folk konstigt här. Om jag åker till ett hus med 20 lägenheter i, med en resväg på 5 mil, och fixar feldimensionerade köksfläktar i varje lägenhet. Då kan jag inte fakturera
10 mils resa tur och retur för varje lägenhet
= 200 mil á 50kr = 10 000kr
restid 25 h á 600kr = 15 000kr
arbetstid 15 min per lägenhet + ’diverse runtomkring’ = 3 h x 20 lgh = 60 h á 600kr = 36 000kr
totalt 61 000kr ex moms
om jobbet tar en kvart per lägenhet och således lätt är gjort på en dag. Lite rimlighet åt båda håll.
Å andra sidan resonerar folk konstigt här. Om jag åker till ett hus med 20 lägenheter i, med en resväg på 5 mil, och fixar feldimensionerade köksfläktar i varje lägenhet. Då kan jag inte fakturera
10 mils resa tur och retur för varje lägenhet
= 200 mil á 50kr = 10 000kr
restid 25 h á 600kr = 15 000kr
arbetstid 15 min per lägenhet + ’diverse runtomkring’ = 3 h x 20 lgh = 60 h á 600kr = 36 000kr
totalt 61 000kr ex moms
om jobbet tar en kvart per lägenhet och således lätt är gjort på en dag. Lite rimlighet åt båda håll.
Absolut. Jag vet inte varför du citerar mig, jag har bara försvarat att det är mer tid än 30 min som bör vara på fakturan. De flesta som gnäller om tider här på BH startar tidtagaren när dörren öppnas och stoppar den när dörren stängs. Allt annat ska vara gratis. Hantverkaren ska teleportera sig till jobbet, ha allt material från katalogen i bilen och helst avrunda nedåt.T twoody skrev:
Jag är emot när folk luras, jag har varit i samma sits mot en rörläggare, men jag är hantverkare själv och vet att de finns jobb runt omkring som inte alltid kunden ser. Sunt förnuft är bäst
Det är också lite knäppt om en del yrkesgrupper ska ha en egen tidräkning. Varför då? Då får de även acceptera att ha en egen kö hos dem de köper tjänster av.P Plankhus. skrev:
När de kommer in på akuten, på krogen, hos tandis osv.