55 342 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Och i och med att jag ska stå för en hel resekostnad från startort är det alltså inte orimligt längre. Har aldrig haft problem med hantverkare tidigare, betalar gärna , men då ska det vara transparent från början. Detta är bara ett påslag som jag anser oskäligt.John Smith skrev:Absolut, blir en fin kväll ikväll ;-)
Nej, jag missade inte det övriga, men eftersom du konstant i inlägg efter inlägg tjatar om dessa 30 minuter, så var det dags att påpeka att din uträknade timkostnad inte stämmer, eftersom man alltid vid löpande räkning kör med påbörjad timme.
Men sorry, jag tycker inte fakturan var orimlig, möjligen skulle resekostnaden delats mellan kunderna. Så har det varit i mina fall när jag fått service på min LVP, jag har bett om en tid då det går att dela resekostnaden, och det har alltid funkat bra
Upplever det som delade meningar. Gormar jag? Har mest suttit och läst och tagit in information under hela dagen. Andra som diskuterat. Stör detta dig?I ItWasntMe skrev:
räcker juh bara att läsa detta svar så märker man vilken typ av person du är. Ja du gormar och du argumenterar emot.
Du frågade om det var skäligt. så gott som alla som svarat har sagt att det är skäligt.
I och med det borde juh tråden vara besvarad eller hur.
Du frågade om det var skäligt. så gott som alla som svarat har sagt att det är skäligt.
I och med det borde juh tråden vara besvarad eller hur.
Vilken människokännare du är. Trevlig kvällI ItWasntMe skrev:
Hade själva hem en röris som hjälpte oss med en frostskada, han kom 08:30 och drog iväg ca 10:00 och hämtade delar samt lunchade, kom tebaks ca 11 :00 och var färdig ca 12:30, när fakturan kom så var det debiterat 6 timmars arbete, rimligt eller ej? jag anser att det ser "bättre ut om man höjer timdebiteringen och fakturerar rätt antal timmar.L L0fstr0M skrev:Hej!
Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.
Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-
Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.
Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.
Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.
Mvh Erik
L L0fstr0M skrev:Hej!
Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.
Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-
Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.
Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.
Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.
Mvh Erik
Håller med!P Plankhus. skrev:Hade själva hem en röris som hjälpte oss med en frostskada, han kom 08:30 och drog iväg ca 10:00 och hämtade delar samt lunchade, kom tebaks ca 11 :00 och var färdig ca 12:30, när fakturan kom så var det debiterat 6 timmars arbete, rimligt eller ej? jag anser att det ser "bättre ut om man höjer timdebiteringen och fakturerar rätt antal timmar.
Tiden på fastigheten kan han ta upp som arbetstid, självklart.E EyEr0n skrev:
Oavsett om det är hundar som ska ”hälsa”, barn som ska visa vad de kan eller grannar som ”passar på att fråga lite”.
Vi vet inte när han klev ut ur/in i bilen.
Jag har fått säga ifrån när grannar börjat snacka med mina byggare.
Inte för att jag kräver att det ska spikas och bäras oavbrutet, utan för att grannarna ska inte kosta mig timpenning, vilket de faktiskt gör när de ”får jag fråga en sak” osv.
Som sagt, tiden på fastigheten får man betala för, oavsett vad som sker, och så tar de betalt/påbörjad timme.
Hans bil loggar kanske så TS kan be firman visa belägg för de 3h de debiterat?
Nybyggare
· Söderhamn
· 71 inlägg
Jag kanske har fått fel uppfattning, lätt hänt på ett forum då det skrivna ordet är lätt att tolka fel.L L0fstr0M skrev:Roligt och roligt.. I och med att jag skrev inlägget så står jag ju givetvis på ena sidan, som tycker det är konstigt. Tycker ändå jag har rätt att fråga här på forumet för att få feedback på min inställning samt att lära mig något . Borde jag vara någon slags objektiv moderator här? Du får gärna utveckla din tanke
Upplever det som att du redan har klart för dig vad du tycker och att det skall mycket till för att du ska ändra dig?
Men jag halkade in i tråden på ett bananskal och har väl ingen åsikt om frågan iallafall (tror jag) så jag bör kanske lämna tråden nu
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
resekostnaden täcker endast bilL L0fstr0M skrev:
Timpris börjar när jobbet börjar, dvs. när man packar eventuellt material/åker till kund.
Att han har 1 mil och debiterar 7, har han 7mil från firman till dig så
Kass attityd du har både mot hantverkare och forummedlemmarL L0fstr0M skrev:
Läste du hans inlägg? Ganska raljerande faktiskt. Så mitt svar tycker jag inte är kass attityd. Mot hantverkare, hur menar du nu?S SueCia skrev: